Prawa człowieka i systemy ich ochrony temat I Zajęcia wprowadzające

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co to są prawa człowieka i dla kogo tak naprawdę one są ?
Advertisements

opr. pr. Marzanna Kamińska październik 2008
PRAWO DO PRYWATNOŚCI I OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH PODSTAWOWE ZASADY
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
Prawa człowieka wykładowca: dr Małgorzata Madej data:
Prawa Człowieka wykonał Łukasz Ziach.
Prawa Człowieka Wykonał : Krzysztof Zajda I Ti.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
I. Pierwsze dokumenty odnoszące się do praw jednostki
PRAWA CZŁOWIEKA Sandra Naróg.
Prawa Człowieka Arek Kosiński.
Prawa człowieka Burczy Sara.
Prawa Człowieka Roksana Szuba.
PrawaCzlowieka Angela Szybiak 3c.
Daria Gagola Prawa Czlowieka.
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
Alan Bacarese, Martin Polaine, czerwiec 2005
PRAWA CZŁOWIEKA.
Historia praw człowieka
Autorka: Natalia Dziubich kl. IIc
Prawa człowieka i Ja Autor: Patryk Żywiec.
Prawa i obowiązki ucznia
Prawa ucznia w praktyce szkolnej
Prawa człowieka Iga Nowak.
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Prawa człowieka Każdemu człowiekowi przysługują pewne prawa, których źródłem obowiązywania jest przyrodzona godność ludzka.
Prawa i obowiązki Obywateli RP
PRAWA CZŁOWIEKA POTRZEBĄ WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA
Prawa człowieka.
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Prawa człowieka.
Czym są PRAWA CZŁOWIEKA? mł. insp. Piotr Knut
Cz. 6 SYSTEMY REGIONALNE Zdzisław Kędzia
Europejska Karta Społeczna. Karta Praw Podstawowych.
Ochrona wolności i praw człowieka mgr Piotr Kapusta
PAWEŁ SOBOTKO Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy w szkolnictwie wyższym. Ewolucja regulacji prawnej.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
Prawa Człowieka w systemie Narodów Zjednoczonych
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
WYKŁAD ÓSMY PRAWA OBYWATELSKIE. PRAWA CZŁOWIEKA -WYNIKAJĄ Z PRAWA NATURY -U PODSTAW LEŻY GODNOŚĆ CZŁOWIEKA -NIEZBYWALNE -NIENARUSZALNE -PRZYRODZONE -POWSZECHNE.
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
w teorii i praktyce szkolnej
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
 20 listopada 1989r. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło jednomyślnie Konwencję o Prawach Dziecka. Weszła ona w życie 2 września 1990r.
Prawa człowieka, prawa dziecka.
Europejski Trybunał Praw Człowieka
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Wolność i prawa człowieka. Czym jest wolność? Wolność - 1. «niezależność jednego państwa od innych państw w sprawach wewnętrznych i stosunkach zewnętrznych»
HANDEL DZIEĆMI Konferencja „Przeciwdziałanie krzywdzeniu dzieci” Warszawa, 12 grudnia 2008 r.
Łamanie praw człowieka. Spis Treści ● Dlaczego łamane są prawa człowieka? ● Łamanie praw człowieka ● Przyczyny łamania praw człowieka ● Najbardziej powszechne.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
Warmińsko-Mazurska Akademia Antydyskryminacyjna
Klasyfikacja wolności i praw jednostki
Życie poczęte i jego ochrona w Republice Kuby
O ochronie danych osobowych
Przesłanki kształtowania się praw człowieka
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Konstytucyjny system źródeł prawa
Prawa człowieka w administracji – wykład 3
Prawa człowieka w krajach rozwijających się
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
ADMINISTRACJA WOBEC PRAW CZŁOWIEKA 3/
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
ADMINISTRACJA WOBEC PRAW CZŁOWIEKA 3/
ZAPOBIEGANIE MOWIE NIENAWIŚCI I DYSKRYMINACJI W SZKOLE
ADMINISTRACJA WOBEC PRAW CZŁOWIEKA 1/
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

Prawa człowieka i systemy ich ochrony Temat I Zajęcia wprowadzające: prawa człowieka.

Prawa człowieka i systemy ich ochrony temat I Zajęcia wprowadzające 1. Aktualne problemy praw człowieka Przyczyny: Kontrasty społeczne, Konflikty religijne Konflikty polityczne Niezrównoważony rozwój Problemy związane z kondycją ekonomiczną krajów i regionów Konflikty na podłożu kulturowym Konflikty zbrojne

Prawa człowieka i systemy ich ochrony temat I Zajęcia wprowadzające wolność godność wolność jako „druga strona” „chroniona” prawo negatywne? przyrodzona niezbywalna „nienaruszalne źródło praw człowieka” Jakie są?

Prawa człowieka i systemy ich ochrony temat I Zajęcia wprowadzające Charakter praw człowieka powszechny - są takie same dla każdego człowieka na całym świecie. Niezależnie od wyznawanych wartości, poglądów, religii czy kultury każdy ma prawo do życia, bezpieczeństwa i wolności osobistej. przyrodzony - istnieją niezależnie od woli władzy czy przepisów prawa, państwo ich nie nadaje, a jedynie tworzy system ich ochrony; niezbywalny - żadna władza nie może nam ich odebrać, nie można się ich zrzec czy zrezygnować z nich - nie mogę np. oddać się w niewolę. Posiadamy prawa człowieka, nawet jeśli nie uznaje ich jakieś państwo lub kiedy są one naruszane. nienaruszalny - "prawa człowieka istnieją niezależnie od władzy i nie mogą być przez władze dowolnie regulowane" naturalny - człowiek posiada je z racji godności osobowej, człowieczeństwa, a nie z powodu czyjejś decyzji czy nadania. niepodzielny - wszystkie prawa człowieka stanowią integralną i współzależną całość

Prawa człowieka i systemy ich ochrony temat I Zajęcia wprowadzające

Prawa człowieka i systemy ich ochrony temat I Zajęcia wprowadzające

Prawa człowieka i systemy ich ochrony temat I Zajęcia wprowadzające

Prawa człowieka i systemy ich ochrony temat I Zajęcia wprowadzające Głośne przypadki łamania praw człowieka? przykład I Indie, protest Irom Sharmila Obywatelka Indii, Irom Sharmira przez kilka lat protestowała przeciwko zbyt szerokim uprawnieniom policji państwowej w zakresie wykorzystywania broni palnej w stosunku do obywateli. Żródło: Strona internetowa Amnesty International Polska, http://amnesty.org.pl/amnesty_blog/?p=1540, dostęp 01.10.20134

Prawa człowieka i systemy ich ochrony temat I Zajęcia wprowadzające przykład II Egipt: nieludzkie traktowanie więźniów, represje w stosunku do Bractwa Muzułmańskiego 14 sierpnia 2013 r. została przeprowadzona akcja likwidacji siedzących obozów zwolenników obalonego systemu. To tzw. „masakra w Kairze”.

Prawa człowieka i systemy ich ochrony temat I Zajęcia wprowadzające przykład III Nieludzkie traktowanie więźniów Sprawa: Ireland v. The United Kingdom, skarga: 5310/71,  Wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z 13 grudnia 1977 (a) długotrwałe stanie w niewygodnych pozycjach (b) hooding – „zakapturzanie” (c) hałas (d) pozbawienie snu (e) pozbawienie jedzenia i picia: dieta składająca się z chleba i wody. „holds by sixteen votes to one that the use of the five techniques in August and October 1971 constituted a practice of inhuman and degrading treatment, which practice was in breach of Article 3 (art. 3); holds by thirteen votes to four that the said use of the five techniques did not constitute a practice of torture within the meaning of Article 3 (art. 3);” Fragment wyroku

Prawa człowieka i systemy ich ochrony temat I Zajęcia wprowadzające Systemy źródeł praw człowieka System krajowy Konstytucja ustawa – nie kreują one nowych uprawnień, a jedynie rozwijają System międzynarodowy Umowy międzynarodowe zwyczaj międzynarodowy (zakaz ludobójstwa, tortur, nieludzkiego karania, niewolnictwa, arbitralnego pozbawiania innych życia) zasady ogólne prawa międzynarodowego (niedziałanie prawa wstecz, zakaz nadużywania praw, zasada dobrej wiary, słuszności, sprawiedliwości, wyłączenia od wyrokowania we własnej sprawie)

Prawa człowieka i systemy ich ochrony temat I Zajęcia wprowadzające Tytuł Data przyjęcia Data wejścia w życie w stosunku do Polski Międzynarodowa konwencja w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji rasowej 21 grudnia 1965 4 stycznia 1969 Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych 16 grudnia 1966 18 czerwca 1977 Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych Konwencja w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet 18 grudnia 1979 3 września 1981 Konwencja w sprawie zakazu tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania 10 grudnia 1984 25 sierpnia 1989 Konwencja o Prawach Dziecka 20 listopada 1989 7 lipca 1991 Źródło: Jabłoński A., Prawa człowieka i systemy ich ochrony

Prawa człowieka i systemy ich ochrony temat I Zajęcia wprowadzające Międzynarodowa Konwencja dotycząca ochrony praw migrujących pracowników i członków ich rodzin 18 grudnia 1990 - Międzynarodowa Konwencja o ochronie wszystkich osób przed wymuszonymi zaginięciami 20 grudnia 2006 Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych 13 grudnia 2006 25 października 2012 Protokół Fakultatywny do Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych 16 grudnia 1966 7 lutego 1992  Drugi Protokół Fakultatywny do Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych w sprawie zniesienia kary śmierci 15 grudnia 1989 25 lipca 2014 Źródło: Jabłoński A., Prawa człowieka i systemy ich ochrony

Prawa człowieka i systemy ich ochrony temat I Zajęcia wprowadzające Protokół fakultatywny do Konwencji w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet 10 grudnia 1999 22 marca 2004  Protokół fakultatywny do Konwencji o prawach dziecka w sprawie angażowania dzieci w konflikty zbrojne 25 maja 2000 7 maja 2005   Protokół fakultatywny do Konwencji o prawach dziecka w sprawie handlu dziećmi, dziecięcej prostytucji i dziecięcej pornografii 18 stycznia 2002 Protokół Fakultatywny do Konwencji w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania 18 grudnia 2002 22 czerwca 2006 Protokół Fakultatywny do Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych 12 grudnia 2006 - Protokół Fakultatywny do Międzynarodowego Paktu Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych. 10 grudnia 2008 Źródło: Jabłoński A., Prawa człowieka i systemy ich ochrony

Prawa człowieka i systemy ich ochrony temat I Zajęcia wprowadzające Rada Europy Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności + Protokoły Europejska Karta Społeczna Europejska Konwencja o zapobieganiu torturom oraz nieludzkiemu lub poniżającemu traktowaniu albo karaniu Europejska Konwencja Ramowa o ochronie mniejszości narodowych Źródło: Jabłoński A., Prawa człowieka i systemy ich ochrony

Prawa człowieka i systemy ich ochrony temat I Zajęcia wprowadzające Afryka Afrykańska), 1981 Karta Praw Człowieka i Ludów, (ang. The African Charter on Human and Peoples' Rights Unia Europejska Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej + Orzecznictwo TSUE Kontynenty amerykańskie Amerykańska Konwencja Praw Człowieka (ang. American Convention on Human Rights (Pact of San Jose)), 1969. Źródło: Jabłoński A., Prawa człowieka i systemy ich ochrony

Prawa człowieka i systemy ich ochrony temat I Zajęcia wprowadzające WOLNOŚĆ Swoboda podejmowania wolnego wyboru (ograniczona przepisami prawa o charakterze prewencyjnym i represyjnym) 2. Wolności - reglamentowane - niereglamentowane (w praktyce będzie chodziło o procesy myślowe jednostki, których reglamentacja z samej ich natury nie jest możliwa) 3. Państwo tworzy system GWARANCJI, mających na celu zapewnienie możliwości realizacji wolności w takim zakresie, który nie jest objęty obowiązującymi z mocy prawa ograniczeniami

Prawa człowieka i systemy ich ochrony temat I Zajęcia wprowadzające PRAWO CZŁOWIEKA (jako prawo podmiotowe) Element charakterystyczny: możliwość dochodzenia danych praw – publicznoprawne roszczenie procesowe w praktyce wiele zależy w tym zakresie od sposobu uregulowania; można zatem biorąc pod uwagę językowe wyrażenie danej treści wskazać: PRAWA WOLNOŚCIOWE wyznaczone przez normy sfery zachowań wolne od ingerencji ze strony państwa lub ze strony jednostek PRAWA NEGATYWNE nakaz zaniechania podejmowania określonego rodzaju działań

Prawa człowieka i systemy ich ochrony temat I Zajęcia wprowadzające PRAWA - UPRAWNIENIA Uprawnienia, których realizacja prowadzi do osiągnięcia danej korzyści przez jednostkę, przy czym korzyść ta stanowi następstwo wywiązania się przez określony podmiot, na którym spoczywa zobowiązanie PRAWA – KOMPETENCJE Kompetencja jednostki do dokonania czynności konwencjonalnej która posiada przymiot prawnej doniosłości, skutkujące ustaleniem lub zaktualizowaniem obowiązków podmiotu podległego kompetencji PRAWA – INSTYTUCJE Roszczenie o wywiązanie się przez władze państwowe z obowiązku utworzenia określonych instytucji PRAWA PROCEDURALNE Ogół instytucji i procedur

Prawa człowieka i systemy ich ochrony temat I Zajęcia wprowadzające Rodzaje praw i wolności Prawa i wolności osobiste Swobody i uprawnienia, zapewniające jednostce nieskrępowany rozwój we wszelkich płaszczyznach egzystencji, który wolny jest od zewnętrznej ingerencji. W praktyce mowa tu o pewnej swobodzie decydowania o własnym życiu oraz o możliwości skorzystania ze środków ochrony w sytuacji zagrożenia tych wolności praw. 2. Prawa i wolności polityczne Związane z uczestniczeniem w rządzeniu (pośrednio oraz bezpośrednio.)

Prawa człowieka i systemy ich ochrony temat I Zajęcia wprowadzające 3. Prawa i wolności ekonomiczne, socjalne i kulturalne 4. Prawa podstawowe 5. Prawa i wolności obywatelskie 6. Prawa i wolności indywidualne i zbiorowe (kolektywne) 7. Prawa i wolności „nienaruszalne”, absolutne

Prawa człowieka i systemy ich ochrony temat I Zajęcia wprowadzające DZIĘKUJĘ 