Finanse administracji publicznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Advertisements

Pojęcie danin publicznych Rodzaje danin publicznych Pojęcie podatku
PWSZ w Pile Materiały pomocnicze do wykładu - Pomiar, tworzenie i podział produktu społecznego i przepływy (Dr Bazyli Czyżewski - Wykłady z makroekonomii)
Ekonomiczne i prawne pojęcie budżetu państwa
1. Pojęcie budżetu 2. Charakter prawny budżetu 3
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
PRAWO FINANSOWE.
Istota i funkcje podatku
POJĘCIE I FUNKCJE FINANSÓW
PODSTAWOWE POJĘCIA.
Źródło: Ciak J. Polityka budżetowa, Wyd. Dom Organizatora, Toruń 2002
Podstawy wiedzy ekonomicznej
SYSTEM PODATKOWY I KONSTRUKCJA PRAWNA PODATKU oooO0Oooo
Zadłużenia gospodarstw domowych
SYSTEM PODATKOWY W POLSCE
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
Charakterystyka finansów publicznych
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Dochody budżetu państwa
Finanse Zbigniew Kuryłek
FINANSE PUBLICZNE I RYNKI FINANSOWE
Źródła prawa podatkowego
FINANSE PUBLICZNE I RYNKI FINANSOWE
PODMIOTOWA KLASYFIKACJA ZJAWISK FINANSOWYCH
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
o roli państwa w gospodarce
Pojęcie i zasady funkcjonowania publicznego systemu finansowego
Deficyt budżetowy a dług publiczny
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
EkonomiaPopyt i podażRównowagaRynekWartośćPieniądz POZ: Przedsiębiorczość, Organizacja i Zarządzanie Wykład 3: Państwo a gospodarka Wojciech St. Mościbrodzki.
Finanse publiczne.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Dochody i wydatki budżetu państwa
Podstawy finansów.
Polityka fiskalna państwa
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> PICTURE START.
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
Architektura współczesnego systemu finansowego
Zasady budżetowe.. Zasady budżetowe traktowane są jako: cechy idealnego budżetu, cechy idealnego budżetu, elementy definicji budżetu, elementy definicji.
Podstawy przedsiębiorczości
PRZYGOTOWAŁA MAŁGORZATA PAJEK ANALIZA WYKONANIA BUDŻETU GMINY KARCZEW ZA 2009 ROK.
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Jak wypełnić roczne zeznanie podatkowe?
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za I półrocze 2013 roku.
System finansów publicznych Polski z uwzględnieniem systemu finansów samorządowych Ludwik Węgrzyn.
PODATKI I ICH STRUKTURA
POZ: Przedsiębiorczość, Organizacja i Zarządzanie Wykład 3: Państwo a gospodarka Wojciech St. Mościbrodzki
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
REALIZACJA BUDŻETU WOJEWODY LUBUSKIEGO W 2010 r.
Systemy podatkowe.
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
WYKONANIE DOCHODÓW W I PÓŁROCZU 2017 ROKU , 45 zł
Rola Państwa w gospodarce
Rola Państwa w gospodarce
mgr Małgorzata J. Januszewska
Finanse Publiczne Wprowadzenie.
I. Zasady budżetowe II. Budżet III. Klasyfikacja budżetowa
Budżet Państwa.
Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2018 rok
Zapis prezentacji:

Finanse administracji publicznej

Środki pieniężne podstawą funkcjonowania współczesnego państwa, Państwo gromadzi i rozdysponowuje środki pieniężne, Polityka władz państwa uzależniona jest od ilości posiadanych środków (lub ich braku)

Funkcje władzy publicznej: Alokacyjna, Redystrybucyjna, Stabilizacyjna Do realizacji tych funkcji władza publiczna używa odpowiednich instrumentów finansowych,

Trudności w mierzeniu efektywności niektórych realizowanych zadań przez państwo wpływają na ograniczoną stosowalność mechanizmów rynkowych, W sferze finansów publicznych istnieje daleko posunięta instytucjonalizacja.

Budżet Szczególny plan finansowy, Służy do ewidencjonowania publicznych środków pieniężnych, Może być rozpatrywany z perspektywy: ekonomicznej, Zarządzeniowej, Społecznej, Prawnej.

Ujęcie ekonomiczne Zasady tego planu wywodzą się z nauk ekonomicznych: Funkcja pieniądza w gospodarce, Obieg pieniądza w procesie wymiany dóbr i usług, Sprzeczność pomiędzy niewystarczalnością zasobów pozostających do dyspozycji człowieka a nieograniczonością jego potrzeb, Prawidłowość gospodarki finansowej opartej na: efektywności, oszczędności i celowości.

Ujęcie zarządzeniowe Ściśle wiąże się z ujęciem ekonomicznym, Budżetowanie (programowanie budżetowe) jest metodą zarządzania opartą na: planowaniu, Wykonywaniu, Kontroli.

Ujęcie społeczne Za pomocą budżetu realizowane są zadania na rzecz całego społeczeństwa lub wybranych jego grup, Stanowi o kształcie polityki społeczno-gospodarczej państwa poprzez określenie zadań na jakie są przeznaczane środki publiczne, m.in.: Cele socjalne, Wsparcie edukacji, Wsparcie nauki, Pobudzenie przedsiębiorczości.

Ujęcie prawne Dotyczy formy prawnej: Treści normy prawnej, Stopnia obowiązywania normy wobec adresatów, Skutków, Odpowiedzialności prawnej z tytułu jego niewykonania.

Definicja budżetu publicznego Budżet publiczny można określić jako epizodyczny (okresowy) plan finansowy podmiotu publicznego obejmujący dochody i wydatki, uchwalany w formie aktu prawnego i stanowiący podstawę gospodarki finansowej tego podmiotu.

Budżet a plan finansowy: Status podmiotu publicznego, Charakter środków, Globalny charakter, Forma prawna, Zwiększona kontrola

Cechy budżetu publicznego: Planowość – odwołuje się do przyszłości, prognozuje sposób przepływu strumieni pieniężnych, Uprzedniość, Wyrażenie pieniężne, Dwustronny (dochody/wydatki, przychody/rozchody), Równoważność, Epizodyczność, Wygasanie wydatków.

Inne cechy budżetu/zasady: Zasada powszechności, Zasada jedności materialnej, Zasada jedności formalnej, Zasada jawności, Zasada szczegółowości.

Funkcje budżetu publicznego: Fiskalna, Stymulacyjna, Redystrybucyjna, Alokacyjna.

Dochody publiczne W znaczeniu ekonmicznym dochody publiczne można zdefiniować jako wszelkie wpływy do kasy związku publicznoprawnego

Podział środków publicznych Dochody publiczne, Środki pochodzące z budżetu UE oraz EFTA (bezzwrotne), Bezzwrotne środki pomocy zagranicznej, Przychody budżetu państwa i JST pochodzące z: Sprzedaży papierów wartościowych, Prywatyzacji majątku SP lub JST, Spłaty pożyczek udzielonych ze środk. publ., Z otrzymanych pożyczek i kredytów, Przychody z działalności oraz innych źródeł.

Klasyfikacja dochodów publicznych: Kryterium ekonomiczne – pierwotny lub wtórny podział dochodu narodowego, Kryterium prawne: Publicznoprawne i prywatnoprawne, Przymusowe i dobrowolne, Odpłatne i nieodpłatne, Podatkowe i niepodatkowe

Podatki – cechy: Pieniężność, Przymusowość, Bezzwrotność, Nieodpłatność, Ogólność, Funkcją podatków jest funkcja fiskalna, zaś ceł funkcja ochronna rynku wewnętrznego.

Rodzaje podatków Kryterium podmiotu opodatkowania: Przychodowe i dochodowe, Obrotowe, Majątkowe, Kryterium przerzucalności: Pośrednie, Bezpośrednie.

Opłaty Daniny te charakteryzują się: Pieniężnością, Przymusowością, Bezzwrotnością, Ogólnością Cechą odróżniającą opłaty od podatków jest odpłatność i ekwiwalentność.

Subwencje i dotacje To formy zewnętrznego zasilania budżetów lokalnych, Dotacje nie rodzą żadnych roszczeń wobec państwa, Subwencje są zagwarantowane ustawowo, Ogólna kwota subwencji określona jest procentowo w stosunku do planowanych dochodów budżetów, Dotacje określane są kwotowo i mają charakter uznaniowy, O przeznaczeniu kwot subwencji decydują beneficjenci, zaś o przeznaczeniu dotacji decyduje podmiot jej udzielający

Subwencje dla JST: Wyrównawcza, Równoważąca, Oświatowa.