Temat: Uzdolnienia a zainteresowania zawodowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Advertisements

Znaki informacyjne.
Wprowadzenie do informatyki Wykład 6
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Liczby pierwsze.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Losy życiowe wychowanków Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 3 w Warszawie Maria Jóźwicka-Sadownik.
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
Metody wyboru zawodu Cele zajęć:
1 mgr inż. Sylwester Laskowski Opiekun Naukowy: prof. dr hab. inż. Andrzej P. Wierzbicki.
TRUDNY WYBÓR…. TO WŁAŚNIE W GIMNAZJUM MŁODZIEŻ PO RAZ PIERWSZY PODEJMUJE DECYZJĘ W SPRAWIE WYBORU ZAWODU I SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ W WIĘKSZOŚCI MŁODZI.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
1 1 Egzaminatorzyegzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
Systemy operacyjne Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
PREPARATYWNA CHROMATOGRAFIA CIECZOWA.
Klasyfikacja systemów
Dojrzałość szkolna dziecka
Opracował: Zespół Humanistyczny. Klasa Średnia ww - wielokrotnego wyboru (na 20 p) Średnia KO - krótkie odpowiedzi (na 10 p) Średnia za zaproszenie (na.
Pytania konkursowe.
Jak wypadliśmy na maturze z matematyki w 2010 roku?
Efektywność zdawania egzaminu zawodowego w ZSP w Bytowie w roku szkolnym 2008/2009.
TREŚĆ I WARUNKI PRACY OSÓB PRACUJĄCYCH SYTUACJA OBECNA I OCZEKIWANIA Kamil Zawadzki Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość !
Raport z badań termowizyjnych – RECTICEL Rys. 1a. Rozdzielnia RS14 Temperatura maksymalna 35,27 o C Rys. 1b. Rozdzielnia RS14 (wizyjny) 3.
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
Anna Nowak Przedszkole publiczne im. Kubusia puchatka w zabełkowie
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość !
TECHNIK EKONOMISTA.
Technik architektury krajobrazu
Praktyka w ramach projektu
Technik architektury krajobrazu
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
MATURA 2007 raport ZESPÓŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
„Zawodoznawstwo” MODUŁ Klasa II.
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
KSZTAŁCENIE W ZAWODACH
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Planowanie własnej przyszłości
CZYNNIKI TRAFNEGO WYBORU ZAWODU
Mądrze zaplanuj swoją przyszłość
Dr hab. Renata Babińska- Górecka
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
Ankieta dotycząca kart bankomatowych i kont bankowych.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
DORADZTWO ZAWODOWE SZKOŁA PODSTAWOWA W KRASZEWIE
TRUDNY WYBÓR…. TO WŁAŚNIE W GIMNAZJUM MŁODZIEŻ PO RAZ PIERWSZY PODEJMUJE DECYZJĘ W SPRAWIE WYBORU ZAWODU I SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ W WIĘKSZOŚCI MŁODZI.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Temat: Uzdolnienia a zainteresowania zawodowe Cele: Przybliżenie pojęć- uzdolnienia i zainteresowania zawodowe, ukazanie relacji między nimi; Określenie własnych uzdolnień za pomocą testu.

Definicja zawodu Zawód – jest to układ czynności: Wyodrębnionych na skutek społecznego podziału pracy; Powtarzanych systematycznie; Wymagających specjalnego przygotowania; Określających pozycję społeczną pracownika; Będących źródłem dochodów.

Czynniki trafnego wyboru zawodu

Uzdolnienia Jest to zespół czynników wrodzonych i właściwości psychofizycznych umożliwiających szczególnie sprawne wykonywanie różnorodnych czynności i bardziej skomplikowanych działań.

Uzdolnienia c.d. O zdolnościach mówimy wtedy, gdy stopień sprawności wykonywania czynności jest wyższy od przeciętnej. Podział zdolności: Ogólne (inteligencja); Specjalne (werbalne, językowe, rachunkowe, wyobraźnia przestrzenna, organizacyjne, manualne, koordynacja ruchowa, artystyczne, plastyczne, muzyczne itd.)

Zainteresowania Nie są wrodzone. Można je wywoływać, budzić. Pojmowane są jako określony stosunek do przedmiotów lub osób, który cechuje tendencja do mobilizacji uwagi i trwałego jej skupienia na przedmiocie, dążenie do zajmowania się nim i pozytywne nastawienie uczuciowe.

Wpływ na zainteresowania mają: Rodzina, Środowisko, Poziom społeczno-ekonomiczny, Osobowość rodziców, Płeć, Uzdolnienia, Uznawane wartości, Aprobata otoczenia, Samoocena, Traumatyczne przeżycia, Stan zdrowia, dojrzałość fizyczna.

Test uzdolnień Pisać bez błędów ortograficznych. Pogodzić zwaśnionych kolegów Naprawić rower. Gotować i piec. Zaśpiewać zasłyszaną melodię. Szybko nauczyć się wiersza na pamięć. Łatwo uczyć się języka obcego. Przekonać ludzi do swojego pomysłu. Naprawić kran. Szyć na maszynie.

Test uzdolnień c. d. 11. Rysować i wykonywać pomoce naukowe w szkole. 12. Szybko zorientować się w kierunkach w nieznanym terenie. 13. Precyzyjnie wyrażać swoje myśli w mowie i na piśmie. 14. Pomagać kolegom w kłopotach. 15. Pielęgnować rośliny domowe. 16. Zaprojektować wystrój swojego pokoju. 17. Zadawać trafne pytania na lekcji. 18. Zawiesić półkę na ścianie. 19. Barwnie opowiadać lekturę szkolną. 20. Podejmować gości.

Test uzdolnień c. d. 21. Wykonać proste przedmioty z drewna, np. karmnik, półkę. 22. Zaopiekować się młodszym rodzeństwem. 23. Doradzić koleżance/koledze, jak ubrać się na imprezę. 24. Szybko zrozumieć sens czytanego tekstu. 25. Wyobrażać sobie bohaterów czytanej książki. 26. Organizować wolny czas sobie i innym. 27. Pomóc ojcu przy naprawie samochodu. 28. Zadbać o porządek w pokoju. 29. Modelować fryzurę. 30. Długo czytać bez zmęczenia.

Test uzdolnień c. d. 31. Pisać długie listy. 32. Pomóc koleżance/koledze w nauce. 33. Wykonać drobne naprawy sprzętu elektrycznego. 34. Wyszywać, robić na drutach, szydełkować. 35. Tańczyć. 36. Bez trudu trafić do miejsca, w którym dawno nie byłem. 37. Długo rozmawiać przez telefon. 38. Zadać nauczycielowi „trudne” pytanie. 39. Czytać rysunek techniczny. 40. Robić zakupy.

Test uzdolnień c. d. 41. Robić dobre zdjęcia fotograficzne. 42. Szybko liczyć. 43. Szybko czytać. 44. Rozśmieszać ludzi. 45. Posługiwać się komputerem. 46. Pomalować pokój. 47. Układać bukiety z kwiatów. 48. Objaśnić budowę silnika. 49. Opowiadać dowcipy. 50. Sprzeciwić się głupiemu pomysłowi kolegów.

Test uzdolnień c. d. 51.Grać na instrumencie muzycznym. 52. Szybko przepisywać tekst z tablicy. 53. Posługiwać się słowami i zwrotami obcojęzycznymi. 54. Szybko zaprzyjaźnić się z obcymi, np. na koloniach. 55. Opisać budowę urządzeń technicznych, np. odkurzacza. 56. Zaopiekować się psem. 57. Recytować wiersze. 58. Uczyć się fizyki. 59. Prowadzić własny budżet. 60. Szybko dostrzec znajomego w tłumie ludzi.

Klucz Uzdolnienia językowe: 1, 7, 13, 19, 25, 31, 37, 43, 49, 53 Uzdolnienia interpersonalne: 2, 8, 14, 20, 26, 32, 38, 44, 50, 54 Uzdolnienia techniczne: 3, 9, 18, 21, 27, 33, 39, 45, 55, 58 Uzdolnienia praktyczno-porządkowe 4, 10, 15, 22, 28, 34, 40, 46, 56, 59 Uzdolnienia artystyczne 5, 11, 16, 23, 29, 35, 41, 47, 51, 57 Uzdolnienia poznawcze 6, 12, 17, 24, 30, 36, 42, 48, 52, 60

Obliczanie wyników Maksymalny wynik w każdej grupie uzdolnień wynosi 50 pkt. Wynik poniżej 12 pkt wskazuje na brak uzdolnień w tej grupie. Wynik powyżej 38 pkt wskazuje na duże uzdolnienia w danej dziedzinie.

Grupy zawodów 1. Człowiek – człowiek; 2. Człowiek – technika; 3. Człowiek – przyroda; 4. Człowiek – system znaków; 5. Człowiek – działalność artystyczna.

Grupa człowiek - człowiek Grupa ta obejmuje zawody związane z pracą wymagającą stałego kontaktu z ludźmi (interesantami, klientami, pacjentami, kontrahentami, wspólnikami). Przykładowe zawody: związane z nauczaniem, wychowaniem, usługami, handlem, opieką medyczną, udzielaniem informacji i porad – nauczyciel, lekarz, psycholog, prawnik, sprzedawca, dziennikarz, kelner, menedżer, przedstawiciel handlowy itd. Cechy wymagane: pogodne usposobienie, takt, życzliwość, uczciwość, cierpliwość, dyskrecja, równowaga, opanowanie.

Grupa człowiek - technika W tej grupie znajdują się zawody, w których praca związana jest z wydobywaniem i przetwarzaniem surowców, obróbką różnorodnych materiałów, produkcją dóbr materialnych, eksploatacją urządzeń. Przykładowe zawody: mechanik, elektronik, elektryk, inżynier, krawiec, piekarz itd. Cechy wymagane: dobra spostrzegawczość, umiejętność obserwacji, odpowiedzialność, zdolność koncentracji uwagi, opanowanie, dokładność.

Człowiek – system znaków Grupa ta obejmuje zawody związane z posługiwaniem się systemem znaków i pojęć umownych, jak cyfry, znaki kartograficzne, kody, graficzne znaki językowe (litery), systemy oznakowania pojęć językowych naturalnych i sztucznych. Przykładowe zawody: związane z naukami ścisłymi, niektórymi humanistycznymi, np. informatyk, matematyk, fizyk, programista, ekonomista, astronom, tłumacz, kartograf, księgowy, korektor itd. Cechy wymagane: odpowiedzialność, samodzielność, zdolności organizacyjne, dokładność, dobra pamięć, umiejętność przewidywania, spostrzegawczość, systematyczność w działaniu, zdolność skupienia uwagi.

Grupa człowiek - przyroda W tej grupie znajdują się zawody , w których praca wymaga kontaktu z przyrodą: zwierzętami, roślinami, z ich pielęgnacją, uprawą, hodowlą oraz z różnymi zjawiskami zachodzącymi w przyrodzie. Przykładowe zawody: biolog, mikrobiolog, weterynarz, leśnik, rybak, ogrodnik itd. Cechy wymagane: zamiłowanie do przyrody, poczucie odpowiedzialności, zdolność prowadzenia obserwacji, spostrzegawczość, dokładność, duża sprawność fizyczna.

Grupa człowiek - sztuka W tej grupie znajdują się zawody związane z działalnością artystyczną: muzyczną, plastyczną, aktorsko-sceniczną, organizacją imprez artystycznych, z wykonywanie wyrobów lub usług o charakterze artystycznym. Przykładowe zawody: plastyk, konserwator dzieł sztuki, aktor, architekt, dekorator wnętrz, projektant odzieży, fotograf itd. Cechy wskazane: wrażliwość estetyczna, wyobraźnia artystyczna i przestrzenna, wrażliwość na potrzeby ludzkie, myślenie twórcze, systematyczność, dokładność, precyzja.