STRATEGIA ROZWOJU LOKALNEGO KIEROWANEGO PRZEZ SPOŁECZNOŚĆ NA LATA 2016-2022 dla obszaru gmin: CZERNICHÓW, LISZKI, MOGILANY, SKAWINA, ŚWIĄTNIKI GÓRNE, ZABIERZÓW.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Advertisements

Oś IV Leader w okresie Lokalna Strategia Rozwoju - struktura, treść, kryteria oceny Adam Futymski.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Kraina Rawki Seminarium nt. Lokalna Strategia Rozwoju na lata Kaleń, 13 listopada 2007r.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Za działanie Osi 4 Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa na poziomie województwa odpowiedzialny jest samorząd województwa.
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów Transferu Wiedzy
Struktura, treść i sposób opracowania
Lokalna Strategia Rozwoju Obszarów Rybackich LGR Obra - Warta
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
1 Działalność i cele LGD Dorzecze –Wisły oraz realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja.
Operacja, aby mogła być realizowana w ramach LSR musi wpisywać się w cele horyzontalne osi 4 PROW 2007 – 2013; Spełniać kryteria przyznania pomocy i kryteria.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
ZAKRES LSR POWINIEN BYĆ ZGODNY Z ZAŁĄCZNIKIEM NR 1 DO ROZPORZĄDZENIA. Powinny być wszystkie rozdziały i odpowiednie nazewnictwo. Brak któregoś z rozdziałów,
Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Rozwój lokalny z udziałem lokalnej społeczności RPO WKP
- Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki. Plan prezentacji: Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki  Wsparcie przygotowawcze  Warunki udziału.
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Rola LSR we wdrażaniu podejścia LEADER w nowej perspektywie.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Rola LSR we wdrażaniu podejścia LEADER w nowej perspektywie Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
WARSZTATY WYJAZDOWE Lokalna Grupa Działania „Brynica to nie granica” „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
STRATEGIA ROZWOJU LOKALNEGO KIEROWANEGO PRZEZ SPOŁECZNOŚĆ NA LATA dla obszaru gmin: CZERNICHÓW, LISZKI, MOGILANY, SKAWINA, ŚWIĄTNIKI GÓRNE, ZABIERZÓW.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
2016 Warszawa, I konkurs na realizację projektów mających na celu powołanie i funkcjonowanie Sektorowych Rad ds. Kompetencji, Działanie 2.12.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
Wsparcie aktywności gospodarczej Lokalna Grupa Działania Wadoviana 15 września 2009.
„ Procedury Urzędu Marszałkowskiego – mechanizmy funkcjonowania” Bartosz Szymański Naczelnik Wydziały Zarządzania PROW Urząd Marszałkowski Województwa.
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
Informacja nt. naboru operacji do Planu operacyjnego KSOW
Oś Priorytetowa 10 Otwarty rynek pracy
Szkolenie dla partnerów KSOW Kryteria wyboru operacji
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
ELEMENTY PODLEGAJĄCE MONITORINGOWI W RAMACH ZAPISÓW LSR
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Wsparcie aktywności gospodarczej
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Proces oceny i wyboru operacji do dofinansowania
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Wsparcie kosztów bieżących i aktywizacji
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Seminarium informacyjne Koncepcja wdrażania przedsięwzięcia 1. 1
Podejście Leader w latach :
„Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność”
NA TEMAT WYNIKÓW PO PRZEPROWADZONYCH
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
Kryteria wyboru operacji w zakresie formalnym i merytorycznym
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
Zapis prezentacji:

STRATEGIA ROZWOJU LOKALNEGO KIEROWANEGO PRZEZ SPOŁECZNOŚĆ NA LATA dla obszaru gmin: CZERNICHÓW, LISZKI, MOGILANY, SKAWINA, ŚWIĄTNIKI GÓRNE, ZABIERZÓW Spotkanie informacyjno – konsultacyjne Radziszów, 3 grudnia 2015 r.

1.Okoliczności przygotowania dokumentacji aplikacyjnej na wybór LGD do realizacji LSR na lata Procedury oceny projektów – zasadnicze elementy. 3.LSR – omówienie najważniejszych elementów /cele, budżet, wskaźniki/. 4.Kryteria wyboru projektów do realizacji LSR /schemat konstrukcji kryteriów, omówienie poszczególnych kryteriów/. AGENDA SPOTKANIA:

DOKUMENTACJA NIEZBĘDNA DO ZŁOŻENIA WNIOSKU PROW podręcznik tworzenie LSRustawa RLKS rozporządzenie dot. wdrażania LSR regulamin konkursu Wniosek apliacyjnyLSRdiagnoza cele i wskaźniki budżetewalucja plan komunikacji harmonogram naborów procedury wyboru projektów wyboru projektów grantowych wyboru operacji własnych kryteria oceny projektów Statut plany szkoleń doświadczenie LGD w zakresie realizacji projektów zawartość LSR instrukcja wypełniania wniosku aplikacyjnego kryteria oceny LGD

ZASADNICZE RÓŻNICE POMIĘDZY POPRZEDNIM A OBECNYM OKRESEM PROGRAMOWANIA Trzy procedury wyboru projektów (projekty powyżej 50 tys, granty, operacje własne): - Możliwość ustalania kwoty wsparcia - Ocena porównawcza zamiast strategicznej (konieczność uzasadnienia) Brak podziału na: Małe Projekty, Odnowa i Rozwój Wsi, Tworzenie i Rozwój Mikroprzedsiębiorstw Projekty: duże (więcej niż 50 tys), granty, operacje własne LGD Budżet LGD podzielony na poddziałania (czas wolny, przedsiębiorcy, tożsamość lokalna), a nie na typy projektów Konieczność zdefiniowania wskaźników oraz wykazania harmonogramu ich osiągania w czasie Kryteria oceny projektów wg. poszczególnych poddziałań: - Ocena formalna - Ocena zgodności z LSR - Ocena merytoryczna, w tym porównawcza Kryteria oceny projektów wg. poszczególnych poddziałań: - Ocena formalna - Ocena zgodności z LSR - Ocena merytoryczna, w tym porównawcza

KRYTERIA WYBORU LGD do realizacji LSR Termin składania dokumentacji do 30 grudnia 2015 r. WZC – 16 grudnia 2015 r. godz. 16:00 Zabierzów KRYTERIA WYBORU LGD do realizacji LSR Termin składania dokumentacji do 30 grudnia 2015 r. WZC – 16 grudnia 2015 r. godz. 16:00 Zabierzów

KRYTERIA WYBORU LSR do 70% pkt – zmniejszenie wnioskowanego budżetu o 10% 71% - 80% pkt - zmniejszenie wnioskowanego budżetu o 5% pow. 80% pkt – przyznanie 100% wnioskowanego budżetu Stopień spełnienia kryteriów: 80% punktów = 196 pkt

KRYTERIA WYBORU LSR Suma punktów wynikających z kryteriów: 245 pkt Minimum globalne, gwarantujące otrzymanie dofinansowania: 147 pkt Liczba punktów, które LGD Blisko Krakowa może uzyskać: 212 pkt 80% punktów = 196 pkt

KRYTERIA WYBORU LSR Charakterystyka obszaru objętego LSR – maksymalnie 20 pkt/ 7 pkt Sytuacja społeczno-gospodarcza na obszarze objętym LSR oraz wielkość obszaru objętego LSR: Liczba bezrobotnych do liczby osób w wieku produkcyjnym na obszarze LSR przekracza liczbę bezrobotnych w relacji do liczby osób w wieku produkcyjnym w województwie, w którym LSR ubiega się o wybór) Dochód podatkowy gminy na 1 mieszkańca na obszarze LSR (obliczony jako średnia z gmin tworzących obszar LSR) jest niższy niż średni obliczony dla województwa, w którym LSR ubiega się o wybór Obszar realizacji LSR obejmuje liczbę mieszkańców większą niż średnia liczba mieszkańców objętych LSR/LSROR w latach w województwie, w którym LSR ubiega się o wybór Sytuacja społeczno-gospodarcza na obszarze objętym LSR oraz wielkość obszaru objętego LSR: Liczba bezrobotnych do liczby osób w wieku produkcyjnym na obszarze LSR przekracza liczbę bezrobotnych w relacji do liczby osób w wieku produkcyjnym w województwie, w którym LSR ubiega się o wybór) Dochód podatkowy gminy na 1 mieszkańca na obszarze LSR (obliczony jako średnia z gmin tworzących obszar LSR) jest niższy niż średni obliczony dla województwa, w którym LSR ubiega się o wybór Obszar realizacji LSR obejmuje liczbę mieszkańców większą niż średnia liczba mieszkańców objętych LSR/LSROR w latach w województwie, w którym LSR ubiega się o wybór

KRYTERIA WYBORU LSR Charakterystyka obszaru objętego LSR – 20 pkt/ 14 pkt Reprezentatywność składu organu decyzyjnego LGD: Sektor publiczny stanowi mniej niż 30% składu organu decyzyjnego. W składzie organu decyzyjnego znajduje się przynajmniej po jednym: przedsiębiorcy, kobiecie, osobie poniżej 35 roku życia. Liczebność organu decyzyjnego jest nie większa niż 15 osób. Reprezentatywność składu organu decyzyjnego LGD: Sektor publiczny stanowi mniej niż 30% składu organu decyzyjnego. W składzie organu decyzyjnego znajduje się przynajmniej po jednym: przedsiębiorcy, kobiecie, osobie poniżej 35 roku życia. Liczebność organu decyzyjnego jest nie większa niż 15 osób.

KRYTERIA WYBORU LSR Charakterystyka obszaru objętego LSR – 20 pkt/ 14 pkt Wiedza i doświadczenie osób zaangażowanych w opracowanie i realizację LSR oraz standardy wiedzy i kompetencji określone dla LGD: Procedury określają szczegółowo podział zadań pracowników biura. Wymagania są adekwatne do przewidzianych obowiązków. Wyznaczono zadania w zakresie animacji lokalnej i współpracy i przewidziano metody ich pomiaru. Określono plan szkoleń dla członków organu decyzyjnego i pracowników biura. Na stanowiskach pracy związanych z udzielaniem doradztwa określono sposób pomiaru jakości udzielanego doradztwa. Wiedza i doświadczenie osób zaangażowanych w opracowanie i realizację LSR oraz standardy wiedzy i kompetencji określone dla LGD: Procedury określają szczegółowo podział zadań pracowników biura. Wymagania są adekwatne do przewidzianych obowiązków. Wyznaczono zadania w zakresie animacji lokalnej i współpracy i przewidziano metody ich pomiaru. Określono plan szkoleń dla członków organu decyzyjnego i pracowników biura. Na stanowiskach pracy związanych z udzielaniem doradztwa określono sposób pomiaru jakości udzielanego doradztwa.

KRYTERIA WYBORU LSR Charakterystyka obszaru objętego LSR – maksymalnie 20 pkt Wiedza i doświadczenie osób zaangażowanych w opracowanie i realizację LSR oraz standardy wiedzy i kompetencji określone dla LGD: Z przedstawionego opisu wynika, że co najmniej 50% pracowników zatrudnionych w biurze LGD posiada doświadczenie i niezbędną wiedzę do wdrażania i aktualizacji dokumentów strategicznych o zasięgu regionalnym/lokalnym. Szczegółowo opisano metodę oceny efektywności świadczonego doradztwa Wiedza i doświadczenie osób zaangażowanych w opracowanie i realizację LSR oraz standardy wiedzy i kompetencji określone dla LGD: Z przedstawionego opisu wynika, że co najmniej 50% pracowników zatrudnionych w biurze LGD posiada doświadczenie i niezbędną wiedzę do wdrażania i aktualizacji dokumentów strategicznych o zasięgu regionalnym/lokalnym. Szczegółowo opisano metodę oceny efektywności świadczonego doradztwa

KRYTERIA WYBORU LSR Zasady funkcjonowania LGD – maksymalnie 10 pkt Jakość planu komunikacyjnego, w tym podejście do grup docelowych określonych w LSR: Działania komunikacyjne i środki przekazu są różnorodne i adekwatne do celów i wskaźników działań komunikacyjnych oraz dopasowane do potrzeb. Określono plan komunikacji ze wskazaniem grupy docelowej. Zdefiniowano grupę/y docelowe, w tym grupę/y defaworyzowaną/e, określono plan komunikacji z tą/tymi grupą/ami. Wskazano docelowe efekty działań komunikacyjnych i określono sposób dotarcia do grupy. Jakość planu komunikacyjnego, w tym podejście do grup docelowych określonych w LSR: Działania komunikacyjne i środki przekazu są różnorodne i adekwatne do celów i wskaźników działań komunikacyjnych oraz dopasowane do potrzeb. Określono plan komunikacji ze wskazaniem grupy docelowej. Zdefiniowano grupę/y docelowe, w tym grupę/y defaworyzowaną/e, określono plan komunikacji z tą/tymi grupą/ami. Wskazano docelowe efekty działań komunikacyjnych i określono sposób dotarcia do grupy.

KRYTERIA WYBORU LSR Zasady funkcjonowania LGD – maksymalnie 10 pkt/ 5 pkt Współpraca z innymi LGD albo realizacja projektów komplementarnych: LSR zaplanowała realizację co najmniej 2 projektów współpracy, w tym przynajmniej jednego dotyczącego współpracy międzynarodowej określając szczegółowo cele i wskaźniki LSR jakie te projekty będą realizować. Współpraca z innymi LGD albo realizacja projektów komplementarnych: LSR zaplanowała realizację co najmniej 2 projektów współpracy, w tym przynajmniej jednego dotyczącego współpracy międzynarodowej określając szczegółowo cele i wskaźniki LSR jakie te projekty będą realizować.

KRYTERIA WYBORU LSR Zasady wyboru operacji – maksymalnie 28 pkt Jakość procesu oceny i wyboru operacji: Wskazano i opisano sposób udostępnienia procedur do wiadomości publicznej. Szczegółowo określono zasady podejmowania decyzji w sprawie wyboru operacji (opisano co najmniej: ocenę wniosków, dokumentowanie oceny, wzory dokumentów). Określono sposób organizacji naborów wniosków (opisano co najmniej tryb ogłaszania, czas trwania naboru, miejsce składania wniosków) Przewidziano podawanie do publicznej wiadomości protokołów z posiedzeń dotyczących oceny i wyboru operacji zawierających informacje o wyłączeniach z procesu decyzyjnego, ze wskazaniem których wniosków wyłączenie dotyczy. Jakość procesu oceny i wyboru operacji: Wskazano i opisano sposób udostępnienia procedur do wiadomości publicznej. Szczegółowo określono zasady podejmowania decyzji w sprawie wyboru operacji (opisano co najmniej: ocenę wniosków, dokumentowanie oceny, wzory dokumentów). Określono sposób organizacji naborów wniosków (opisano co najmniej tryb ogłaszania, czas trwania naboru, miejsce składania wniosków) Przewidziano podawanie do publicznej wiadomości protokołów z posiedzeń dotyczących oceny i wyboru operacji zawierających informacje o wyłączeniach z procesu decyzyjnego, ze wskazaniem których wniosków wyłączenie dotyczy.

KRYTERIA WYBORU LSR Zasady wyboru operacji – maksymalnie 28 pkt Jakość procesu oceny i wyboru operacji: Określono szczegółowy sposób informowania o wynikach oceny i możliwości wniesienia protestu (określono co najmniej: warunki i sposób wniesienia protestu oraz termin wniesienia protestu). Przyjęte procedury są: zgodne z przepisami obowiązującymi dla RLKS, niedyskryminujące, przejrzyste, pozwalające uniknąć ryzyka konfliktu interesów, przewidują regulacje zapewniające zachowanie parytetu sektorowego, szczegółowo regulują sytuacje wyjątkowe, zapewniają stosowanie tych samych kryteriów w całym procesie wyboru w ramach danego naboru, określają tryb wniesienia przez wnioskodawców protestu od rozstrzygnięć organu decyzyjnego w sposób zapewniający możliwość skutecznego wniesienia protestu. Jakość procesu oceny i wyboru operacji: Określono szczegółowy sposób informowania o wynikach oceny i możliwości wniesienia protestu (określono co najmniej: warunki i sposób wniesienia protestu oraz termin wniesienia protestu). Przyjęte procedury są: zgodne z przepisami obowiązującymi dla RLKS, niedyskryminujące, przejrzyste, pozwalające uniknąć ryzyka konfliktu interesów, przewidują regulacje zapewniające zachowanie parytetu sektorowego, szczegółowo regulują sytuacje wyjątkowe, zapewniają stosowanie tych samych kryteriów w całym procesie wyboru w ramach danego naboru, określają tryb wniesienia przez wnioskodawców protestu od rozstrzygnięć organu decyzyjnego w sposób zapewniający możliwość skutecznego wniesienia protestu.

KRYTERIA WYBORU LSR Zasady wyboru operacji – maksymalnie 28 pkt Jakość procesu oceny i wyboru operacji: W przypadku wskazania w LSR realizacji projektów grantowych opracowano procedury ich realizacji szczegółowo opisujące proces wyboru grantobiorców, sposób rozliczania, monitoring i kontrolę. W przypadku wskazania w LSR realizacji operacji własnych opracowano procedury ich wyboru. LSR przewiduje prowadzenie rejestru interesów członków organu decyzyjnego, pozwalającego na identyfikację charakteru powiązań z wnioskodawcami/ poszczególnymi projektami. Jakość procesu oceny i wyboru operacji: W przypadku wskazania w LSR realizacji projektów grantowych opracowano procedury ich realizacji szczegółowo opisujące proces wyboru grantobiorców, sposób rozliczania, monitoring i kontrolę. W przypadku wskazania w LSR realizacji operacji własnych opracowano procedury ich wyboru. LSR przewiduje prowadzenie rejestru interesów członków organu decyzyjnego, pozwalającego na identyfikację charakteru powiązań z wnioskodawcami/ poszczególnymi projektami.

KRYTERIA WYBORU LSR Zasady wyboru operacji – maksymalnie 28 pkt Jakość procesu oceny i wyboru operacji: Przyjęte procedury przewidują przejrzysty sposób postępowania w sytuacji rozbieżnych ocen w ramach kryteriów. Procedury uwzględniają ustanowienie osoby/komisji, której zadaniem będzie czuwanie nad prawidłowym przebiegiem procesu oceny i wyboru, poprawności dokumentacji, zgodności formalnej. Jakość procesu oceny i wyboru operacji: Przyjęte procedury przewidują przejrzysty sposób postępowania w sytuacji rozbieżnych ocen w ramach kryteriów. Procedury uwzględniają ustanowienie osoby/komisji, której zadaniem będzie czuwanie nad prawidłowym przebiegiem procesu oceny i wyboru, poprawności dokumentacji, zgodności formalnej.

KRYTERIA WYBORU LSR Zasady wyboru operacji – maksymalnie 28 pkt Poprawność metodologiczna kryteriów i zasady ustalania/zmiany kryteriów : Kryteria są ustalone zgodnie z wymogami określonymi w programach/ przepisach dla poszczególnych EFSI. Kryteria posiadają metodologię wyliczenia oraz są mierzalne albo zawierają szczegółowy opis wyjaśniający sposób oceny wskazujący wymagania konieczne do spełnienia danego kryterium, niebudzące wątpliwości interpretacyjnych. Kryteria posiadają dodatkowe opisy/definicje, oraz sposób przyznawania wag nie budzi wątpliwości. Zasady ustalania lub zmiany kryteriów są przejrzyste. Poprawność metodologiczna kryteriów i zasady ustalania/zmiany kryteriów : Kryteria są ustalone zgodnie z wymogami określonymi w programach/ przepisach dla poszczególnych EFSI. Kryteria posiadają metodologię wyliczenia oraz są mierzalne albo zawierają szczegółowy opis wyjaśniający sposób oceny wskazujący wymagania konieczne do spełnienia danego kryterium, niebudzące wątpliwości interpretacyjnych. Kryteria posiadają dodatkowe opisy/definicje, oraz sposób przyznawania wag nie budzi wątpliwości. Zasady ustalania lub zmiany kryteriów są przejrzyste.

KRYTERIA WYBORU LSR Doświadczenie LGD – maksymalnie 15 pkt/8 pkt Doświadczenie LGD lub podmiotu wchodzącego w skład LGD, a będącego odrębnym LGD lub LGR w okresie : Stopień wykorzystania budżetu zgodnie z ostatnim zawartym aneksem do umowy ramowej przez wnioski wybrane do dofinansowania przez LGD i dla których została wypłacona pomoc finansowa Wartość projektów/przedsięwzięć zrealizowanych przez LGD, a finansowanych z innych źródeł niż oś 4 PROW Realizacja projektów współpracy (co najmniej 1 projekt międzyregionalny, co najmniej 1 projekt międzynarodowy, LGD była grupą koordynującą, co najmniej 1 projekt współpracy w partnerstwie co najmniej 3 partnerów). Doświadczenie LGD lub podmiotu wchodzącego w skład LGD, a będącego odrębnym LGD lub LGR w okresie : Stopień wykorzystania budżetu zgodnie z ostatnim zawartym aneksem do umowy ramowej przez wnioski wybrane do dofinansowania przez LGD i dla których została wypłacona pomoc finansowa Wartość projektów/przedsięwzięć zrealizowanych przez LGD, a finansowanych z innych źródeł niż oś 4 PROW Realizacja projektów współpracy (co najmniej 1 projekt międzyregionalny, co najmniej 1 projekt międzynarodowy, LGD była grupą koordynującą, co najmniej 1 projekt współpracy w partnerstwie co najmniej 3 partnerów).

KRYTERIA WYBORU LSR Doświadczenie LGD – maksymalnie 15 pkt Jakość i spójność wewnętrzna diagnozy oraz analizy SWOT : Diagnoza opisuje najważniejsze obszary, na które może mieć wpływ LGD. Diagnoza wskazuje najważniejsze problemy, potrzeby, zasoby, potencjał. Uzasadniono właściwie wybór kluczowych grup docelowych i obszarów interwencji. Diagnoza ukazuje wewnętrzną spójność obszaru LSR (wspólna tożsamość, tradycje, potrzeby, zasoby lokalne) a w przypadku LSR planowanej do finansowania ze środków EFMR ww. elementy powinny odnosić się także do sektora rybackiego. Analiza SWOT jest powiązana z diagnozą obszaru. Jakość i spójność wewnętrzna diagnozy oraz analizy SWOT : Diagnoza opisuje najważniejsze obszary, na które może mieć wpływ LGD. Diagnoza wskazuje najważniejsze problemy, potrzeby, zasoby, potencjał. Uzasadniono właściwie wybór kluczowych grup docelowych i obszarów interwencji. Diagnoza ukazuje wewnętrzną spójność obszaru LSR (wspólna tożsamość, tradycje, potrzeby, zasoby lokalne) a w przypadku LSR planowanej do finansowania ze środków EFMR ww. elementy powinny odnosić się także do sektora rybackiego. Analiza SWOT jest powiązana z diagnozą obszaru.

KRYTERIA WYBORU LSR Doświadczenie LGD – maksymalnie 15 pkt Jakość i spójność wewnętrzna diagnozy oraz analizy SWOT : Diagnoza opisuje najważniejsze obszary, na które może mieć wpływ LGD. Diagnoza wskazuje najważniejsze problemy, potrzeby, zasoby, potencjał. Uzasadniono właściwie wybór kluczowych grup docelowych i obszarów interwencji. Diagnoza ukazuje wewnętrzną spójność obszaru LSR (wspólna tożsamość, tradycje, potrzeby, zasoby lokalne) a w przypadku LSR planowanej do finansowania ze środków EFMR ww. elementy powinny odnosić się także do sektora rybackiego. Analiza SWOT jest powiązana z diagnozą obszaru. LGD przedstawiła tabelaryczną matrycę logiczną powiązań diagnozy obszaru i ludności, analizy SWOT oraz celów i wskaźników. Jakość i spójność wewnętrzna diagnozy oraz analizy SWOT : Diagnoza opisuje najważniejsze obszary, na które może mieć wpływ LGD. Diagnoza wskazuje najważniejsze problemy, potrzeby, zasoby, potencjał. Uzasadniono właściwie wybór kluczowych grup docelowych i obszarów interwencji. Diagnoza ukazuje wewnętrzną spójność obszaru LSR (wspólna tożsamość, tradycje, potrzeby, zasoby lokalne) a w przypadku LSR planowanej do finansowania ze środków EFMR ww. elementy powinny odnosić się także do sektora rybackiego. Analiza SWOT jest powiązana z diagnozą obszaru. LGD przedstawiła tabelaryczną matrycę logiczną powiązań diagnozy obszaru i ludności, analizy SWOT oraz celów i wskaźników.

KRYTERIA WYBORU LSR Adekwatność celów i przedsięwzięć do diagnozy i wniosków z konsultacji LSR – maksymalnie 16 pkt Cele i przedsięwzięcia są bezpośrednio powiązane z diagnozą. Wybór celów i przedsięwzięć jest uzasadniony w odniesieniu do diagnozy problemów, grup docelowych i obszarów interwencji. Przy formułowaniu celów i przedsięwzięć LGD uwzględniła wnioski z konsultacji. Związek celów i przedsięwzięć z diagnozą został szczegółowo opisany. Cele i przedsięwzięcia są bezpośrednio powiązane z diagnozą. Wybór celów i przedsięwzięć jest uzasadniony w odniesieniu do diagnozy problemów, grup docelowych i obszarów interwencji. Przy formułowaniu celów i przedsięwzięć LGD uwzględniła wnioski z konsultacji. Związek celów i przedsięwzięć z diagnozą został szczegółowo opisany.

KRYTERIA WYBORU LSR Adekwatność kryteriów do diagnozy oraz stopień w jakim kryteria przyczyniają się do osiągnięcia celów i wskaźników LSR – maksymalnie 10 pkt Kryteria są adekwatne do diagnozy. Kryteria zapewniają premiowanie operacji przyczyniających się do osiągnięcia celów i wpływają na osiąganie wskaźników produktu i rezultatu LSR. Powiązanie kryteriów z diagnozą jest dokładnie opisane. Kryteria odnoszą się bezpośrednio do wskaźników produktu i rezultatu LSR. Kryteria są adekwatne do diagnozy. Kryteria zapewniają premiowanie operacji przyczyniających się do osiągnięcia celów i wpływają na osiąganie wskaźników produktu i rezultatu LSR. Powiązanie kryteriów z diagnozą jest dokładnie opisane. Kryteria odnoszą się bezpośrednio do wskaźników produktu i rezultatu LSR.

KRYTERIA WYBORU LSR Adekwatność budżetu do celów i przedsięwzięć LSR oraz racjonalność planu działania – maksymalnie 10 pkt Budżet i plan działania są w bezpośredni sposób powiązane z celami i przedsięwzięciami. Związek pomiędzy budżetem oraz planem działania a celami jest szczegółowo opisany. Harmonogram osiągania poszczególnych wskaźników produktu oraz realizacji budżetu LSR w planie działania jest racjonalny. Budżet i plan działania są w bezpośredni sposób powiązane z celami i przedsięwzięciami. Związek pomiędzy budżetem oraz planem działania a celami jest szczegółowo opisany. Harmonogram osiągania poszczególnych wskaźników produktu oraz realizacji budżetu LSR w planie działania jest racjonalny.

KRYTERIA WYBORU LSR Stopień zgodności LSR z celami określonymi w realizowanych programach – maksymalnie 14 pkt Przedsięwzięcia zaproponowane w LSR realizują cele dotyczące RLKS i przypisano im niektóre (nie wszystkie) adekwatne wskaźniki ujęte w programach, a wskaźniki zapewniają w dostatecznym stopniu realizację tych celów. W LSR ujęto wszystkie wskaźniki – w ramach każdego z typów przedsięwzięć adekwatnych do zakresu zaplanowanego wsparcia z tych programów, a kryteria wyboru oraz wskaźniki LSR zapewniają bezpośrednie osiągniecie wskaźników określonych dla tych celów. Cele i przedsięwzięcia LSR są zgodne z trzema celami przekrojowymi PROW tj. ochrona środowiska, przeciwdziałanie zmianom klimatu oraz innowacyjność. Kryteria wyboru oraz wskaźniki LSR zapewniają bezpośrednie osiągniecie wskaźników określonych dla tych celów. Przedsięwzięcia zaproponowane w LSR realizują cele dotyczące RLKS i przypisano im niektóre (nie wszystkie) adekwatne wskaźniki ujęte w programach, a wskaźniki zapewniają w dostatecznym stopniu realizację tych celów. W LSR ujęto wszystkie wskaźniki – w ramach każdego z typów przedsięwzięć adekwatnych do zakresu zaplanowanego wsparcia z tych programów, a kryteria wyboru oraz wskaźniki LSR zapewniają bezpośrednie osiągniecie wskaźników określonych dla tych celów. Cele i przedsięwzięcia LSR są zgodne z trzema celami przekrojowymi PROW tj. ochrona środowiska, przeciwdziałanie zmianom klimatu oraz innowacyjność. Kryteria wyboru oraz wskaźniki LSR zapewniają bezpośrednie osiągniecie wskaźników określonych dla tych celów.

KRYTERIA WYBORU LSR Opracowanie LSR z udziałem społeczności i zasady jej udziału w realizacji – maksymalnie 20 pkt Do opracowania LSR wykorzystano dane z konsultacji społecznych przeprowadzonych na obszarze objętym LSR. Wykorzystano co najmniej 4 partycypacyjne metody konsultacji na każdym kluczowym etapie prac nad opracowaniem LSR. Uwzględniono wyniki badań własnych i ewaluacji. Strategia nie została przygotowana przez podmiot zewnętrzny (nie dotyczy ekspertyz i analiz służących przygotowaniu strategii). Dokonano analizy przyjęcia bądź odrzucenia wniosków z konsultacji. Przewidziano konsultacje LSR ze społecznością lokalną a w przypadku LSR planowanej do finansowania ze środków EFMR również ze społecznością rybacką przy jej aktualizacji. Do opracowania LSR wykorzystano dane z konsultacji społecznych przeprowadzonych na obszarze objętym LSR. Wykorzystano co najmniej 4 partycypacyjne metody konsultacji na każdym kluczowym etapie prac nad opracowaniem LSR. Uwzględniono wyniki badań własnych i ewaluacji. Strategia nie została przygotowana przez podmiot zewnętrzny (nie dotyczy ekspertyz i analiz służących przygotowaniu strategii). Dokonano analizy przyjęcia bądź odrzucenia wniosków z konsultacji. Przewidziano konsultacje LSR ze społecznością lokalną a w przypadku LSR planowanej do finansowania ze środków EFMR również ze społecznością rybacką przy jej aktualizacji.

KRYTERIA WYBORU LSR Poprawność metodologiczna określenia wskaźników realizacji LSR– maksymalnie 8 pkt Wskaźniki są adekwatne do celów i przedsięwzięć, mierzalne, przejrzyste i do każdego wskaźnika są podane źródła danych i okresy pomiaru, wartość bazowa oraz termin osiągniecia wartości docelowych. Wartości docelowe wskaźników, jakie mają zostać osiągnięte dzięki realizacji LSR zostały określone proporcjonalnie do planowanej wielkości zaangażowania środków programów, z których LSR ma być finansowana. LGD określiła do każdego z celów szczegółowych wskaźniki rezultatu, a dla każdego z przedsięwzięć – wskaźniki produktu. LGD wskazała, które ze wskaźników i w jakim stopniu osiągane będą za pomocą środków finansowych poszczególnych funduszy, w tym opisała bieżący sposób monitorowania realizacji wskaźników w podziale na poszczególne fundusze. Wskaźniki są adekwatne do celów i przedsięwzięć, mierzalne, przejrzyste i do każdego wskaźnika są podane źródła danych i okresy pomiaru, wartość bazowa oraz termin osiągniecia wartości docelowych. Wartości docelowe wskaźników, jakie mają zostać osiągnięte dzięki realizacji LSR zostały określone proporcjonalnie do planowanej wielkości zaangażowania środków programów, z których LSR ma być finansowana. LGD określiła do każdego z celów szczegółowych wskaźniki rezultatu, a dla każdego z przedsięwzięć – wskaźniki produktu. LGD wskazała, które ze wskaźników i w jakim stopniu osiągane będą za pomocą środków finansowych poszczególnych funduszy, w tym opisała bieżący sposób monitorowania realizacji wskaźników w podziale na poszczególne fundusze.

KRYTERIA WYBORU LSR Innowacyjny sposób realizacji LSR – maksymalnie 10 pkt LGD uszczegółowiła definicję innowacyjności na poziomie przynajmniej jednego przedsięwzięcia i uwzględniła w kryteriach wyboru premiowanie projektów innowacyjnych: Innowacyjność to znaczące udoskonalenie lub wprowadzenie nowego produktu, usługi, procesu oferowanego lub realizowanego przez wnioskodawcę, wpływające na wzrost konkurencyjności przedsiębiorstwa LGD uszczegółowiła definicję innowacyjności na poziomie przynajmniej jednego przedsięwzięcia i uwzględniła w kryteriach wyboru premiowanie projektów innowacyjnych: Innowacyjność to znaczące udoskonalenie lub wprowadzenie nowego produktu, usługi, procesu oferowanego lub realizowanego przez wnioskodawcę, wpływające na wzrost konkurencyjności przedsiębiorstwa

KRYTERIA WYBORU LSR Monitoring i ewaluacja – maksymalnie 10 pkt Opisano elementy podlegające ewaluacji. Określono czas, w jakim zostanie przeprowadzona ewaluacja. Określono sposób i okres pomiaru. Wskazano elementy podlegające monitorowaniu. Opisano sposób pozyskiwania danych, czas i okres pomiaru. Opisano sposób wykorzystania wyników z ewaluacji i analizy danych monitoringowych oraz wskazała planowane do zastosowania kryteria ewaluacyjne. Opisano elementy podlegające ewaluacji. Określono czas, w jakim zostanie przeprowadzona ewaluacja. Określono sposób i okres pomiaru. Wskazano elementy podlegające monitorowaniu. Opisano sposób pozyskiwania danych, czas i okres pomiaru. Opisano sposób wykorzystania wyników z ewaluacji i analizy danych monitoringowych oraz wskazała planowane do zastosowania kryteria ewaluacyjne.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Radziszów, 3 grudnia 2015 r.