Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 2 w Elblągu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przesiewowe badanie logopedyczne uczniów z klas I wrzesień/październik 2011r.
Advertisements

Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Olecku 2012/2013
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Busku - Zdroju
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Kącik Logopedyczny.
1 Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 ELBLĄG 1988 ul. Kosynierów Gdyńskich 30 Magdalena ANGIELCZYK Elbląg, 8 marca 2006 r. III ELBLĄSKIE DNI POPRAWNEJ.
1 Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 ELBLĄG 1988 ul. Kosynierów Gdyńskich 30 Elbląg, 2 marca 2012 r. IX ELBLĄSKI TYDZIEŃ POPRAWNEJ MOWY 23 – 27.
1 Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 ELBLĄG 1988 ul. Kosynierów Gdyńskich 30 Magdalena ANGIELCZYK Elbląg, 11 lutego 2005 r. II ELBLĄSKIE DNI POPRAWNEJ.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Charakterystyka dyslalii
DZIAŁALNOŚĆ ORZECZNICZA PORADNI PSYCHOLGICZNO – P EDAGOGICZN EJ W PIOTRKOWIE TRYBUNALSKIM w latach 2007/2008 i 2008/2009 na rzecz dzieci i młodzieży z.
Zaburzenia wymowy.
WADY WYMOWY.
Rozwój mowy dziecka.
Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie Inicjator OTK: Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczypospolitej Polskiej OGÓLNOPOLSKI.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
"Granice mojego języka są granicami mojego świata". /cyt. z "Traktatu logiczno - filozoficznego" Ludwika Wittgensteina/
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Projekt pt. „ZANIM ZOSTANIESZ UCZNIEM”
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
KONFERENCJA METODYCZNA DLA WYCHOWAWCÓW
Prawidłowe kształtowanie mowy jest fundamentem wychowania człowieka.
Poradnictwo zawodowe Oferta. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Busku - Zdroju udziela pomocy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej dzieciom.
logopedyczny-prezentacja
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
WADY WYMOWY.
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Opracowanie: mgr Anna Grygny Nowe zasady udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
„Dziecko 6-letnie w szkole”
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Szkolny gabinet logopedyczny
Nowe zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu r. Aneta Żurek
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 4 w Łodzi
1). Korzystanie z usług Poradni jest dobrowolne i bezpłatne, nie jest wymagane żadne skierowanie. 2). Wniosek o badanie logopedyczne dziecka składa osobiście.
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Alicja Babula Maria Kmiecik Agnieszka Kosiba
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
WADA WYMOWY.
Normy rozwoju mowy.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Dziecko w gabinecie logopedycznym – zarys terapii logopedycznej
Metody wywoływania głosek. Sylwia Świdzińska-Jachna logopeda, specj
Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Świętochłowicach w liczbach Statystyka dotyczy przeprowadzanych w ostatnich trzech latach szkolnych diagnoz oraz.
Logopedia w szkole.
EUROPEJSKI DZIEŃ LOGOPEDY Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Zakopanem Zespół Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Sierockiem Sierockie, r.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Doradztwa Zawodowego i dla Dzieci z Wadami Rozwojowymi w Łodzi al. ks. kard. Stefana Wyszyńskiego.
„S PRÓBUJMY MÓWIĆ POPRAWNIE ” Program profilaktyki logopedycznej.
Jak wspierać rozwój mowy dziecka
Wady wymowy.
„…mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi…”
Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Świętochłowicach w liczbach
Pomoc bezpośrednia udzielana w naszej placówce
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Zespół Oświatowych Placówek Integracyjnych w Micigoździe czerwiec 2016
Kształcenie specjalne
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 2 w Elblągu Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 2 w Elblągu Szanowni Państwo, Chciałbym w kilku słowach przedstawić Państwu wyniki zorganizowanych przez moją poradnię I-szych Elbląskich Dni Poprawnej Mowy. Pragnę podkreślić słowo pierwszych, ponieważ było to przedsięwzięcie innowacyjne w Elblągu, a może nawet w naszym województwie warmińsko-mazurskim. Jak Państwo widzą na slajdzie przedsięwzięcie to trwało przez cały tydzień - 9 godzin dziennie. Dodam tylko, że w naszej akcji wzięło udział 2 logopedów i 2 neurologopedów, a wszelka pomoc była świadczona bezpłatnie.

podsumowanie i wnioski P o r a d n i a P s y c h o l o g i c z n o - P e d a g o g i c z n a N r 2 w E l b l ą g u I ELBLĄSKIE DNI POPRAWNEJ MOWY 23 - 27 lutego 2004 roku podsumowanie i wnioski Szanowni Państwo, Chciałbym w kilku słowach przedstawić Państwu wyniki zorganizowanych przez moją poradnię I-szych Elbląskich Dni Poprawnej Mowy. Pragnę podkreślić słowo pierwszych, ponieważ było to przedsięwzięcie innowacyjne w Elblągu, a może nawet w naszym województwie warmińsko-mazurskim. Jak Państwo widzą na slajdzie przedsięwzięcie to trwało przez cały tydzień - 9 godzin dziennie. Dodam tylko, że w naszej akcji wzięło udział 2 logopedów i 2 neurologopedów, a wszelka pomoc była świadczona bezpłatnie.

I ELBLĄSKIE DNI POPRAWNEJ MOWY CELE: ułatwienie dostępu do logopedy mieszkańcom Elbląga i okolic możliwość skorzystania z pomocy logopedycznej przez osoby dorosłe doradztwo logopedyczne dla osób „pracujących głosem” – higiena głosu Pomysł zorganizowania takiej akcji powstał w zeszłym roku, podczas „Dnia Otwartego Poradni”, który odbył się w ramach Tygodnia Walki O równe prawa Osób Niepełnosprawnych. Okazało się, wtedy, że największym zainteresowaniem cieszyły się konsultacje logopedyczne. Szczególnie zaskoczyła nas duża ilość osób dorosłych, którzy chcieli skorzystać z pomocy logopedy. Były to nie tylko osoby z wadami wymowy, ale także ludzie pracujący głosem, najczęściej nauczyciele. Postanowiliśmy temu problemowi wyjść im naprzeciw. Podczas naszej akcji dodatkowo umożliwiliśmy sprawdzenie słuchu u dzieci w wieku przedszkolnym i z młodszych klas szkolnych ogólnopolskim programem „Słyszę”. porady logopedyczne dla osób chcących poprawić dykcję przebadanie dzieci ogólnopolskim programem „SŁYSZĘ”

LICZBA UDZIELONYCH KONSULTACJI LOGOPEDYCZNYCH 68 dzieci 18 dorośli 17 młodzież Z naszej propozycji, w ciągu tygodnia skorzystały 103 osoby. Najczęściej przychodziły rodziny z dziećmi w wieku od 2 do 12 lat, dla których była to pierwsza w życiu wizyta u logopedy. Chcieli oni rozwiać swoje wątpliwości związane z prawidłowością rozwoju mowy ich dzieci. Odwiedzali nas nie tylko elblążanie ale także mieszkańcy oddalonych o kilkanaście kilometrów wsi popegerowskich. 103 RAZEM

DIAGNOZA BADANYCH DZIECI najczęściej występujące wady: brak automatyzacji prawidłowej artykulacji - 12 mowa w trakcie rozwoju - 11 dyslalia złożona - 10 seplenienie interdentalne - 9 rotacyzm - 8 opóźniony rozwój mowy - 7 Na slajdzie możecie Państwo zobaczyć najczęściej występujące wady wymowy. Są to pojęcia używane przez specjalistów i nie jest moim zamiarem szczegółowe ich omawianie. Powiem jednak, że po badaniach rodzice otrzymywali zestawy ćwiczeń do pracy w domu. Osobom, które znajdowały się w rejonie oddziaływania poradni proponowano konsultacje kontrolne lub systematyczną terapię logopedyczną. Osobom spoza rejonu wskazywano placówki, które oferują bezpłatna pomoc logopedyczną.

DIAGNOZA BADANYCH DZIECI pozostałe przypadki : seplenienie addentalne - 3 mowa bezdźwięczna - 2 seplenienie lateralne - 1 kappacyzm - 1 jąkanie wczesnodziecięce - 1 nosowanie – stan po rozszczepie - 1 mowa prawidłowa - 2 Spośród przebadanych dzieci tylko dwoje nie posiadało żadnych wad wymowy. Świadczy to o tym, że zgłaszający się rodzice nie bezpodstawnie czuli potrzebę kontaktu z logopedą, jednak dopiero nasza akcja, którą staraliśmy się rozpowszechnić w mediach skłoniła ich do skorzystania z bezpłatnej pomocy specjalisty.

PRACA GŁOSEM – NAUCZYCIELE - 11 NIEPRAWIDŁOWA DYKCJA - 4 AFAZJA - 2 DOROŚLI: PRACA GŁOSEM – NAUCZYCIELE - 11 NIEPRAWIDŁOWA DYKCJA - 4 AFAZJA - 2 JĄKANIE - 1 Drugą grupą pod względem ilości zgłaszających się osób stanowili dorośli. Ponieważ na dzień dzisiejszy poradnia nie zajmuje się osobami dorosłymi, musieliśmy ograniczyć się do demonstracji ćwiczeń oraz przekazania wskazówek do dalszej samodzielnej pracy.

MŁODZIEŻ: UTRWALONE I NIE KORYGOWANE W DZIECIŃSTWIE WADY WYMOWY - 12 JĄKANIE - 3 NIEPRAWIDŁOWA DYKCJA - 2 Niewiele mniejszą grupą odwiedzającą poradnię była młodzież – uczniowie gimnazjów, liceów i studenci. Proszę zwrócić uwagę jak wielki problem stanowią wady nie korygowane w dzieciństwie. Dla wielu osób z tej grupy, z powodu wad wymowy zamknięta jest możliwość wykonywania pewnych zawodów. Chciałbym także podkreślić, że osobom jąkającym się zaproponowaliśmy uczestnictwo w organizowanych na terenie poradni warsztatach.

przebadanych zostało 10 dzieci nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości BADANIA DZIECI PROGRAMEM „SŁYSZĘ” Jak wspominałem na początku mojej prezentacji prowadziliśmy także badania słuchu dzieci. Program „Słyszę”, który umożliwia wykrywanie nieprawidłowości u dzieci w wieku przedszkolnym. Na szczęście w badanej przez nas grupie nie stwierdziliśmy wad słuchu.

WNIOSKI: KONTYNUACJA ELBLĄSKICH DNI POPRAWNEJ MOWY W KOLEJNYCH LATACH WYPRACOWANIE METOD SKUTECZNEJ POMOCY NAUCZYCIELOM: higiena głosu – narzędzie pracy nauczyciela praca z dzieckiem z wadami wymowy na zajęciach korekcyjno- kompensacyjnych Duże zainteresowanie taką formą działalności poradni jest dla nas zachętą do kontynuowania Elbląskich Dni Poprawnej Mowy w kolejnych latach, Zamierzamy także rozszerzyć naszą ofertę o pomoc nauczycielom, prowadzoną w formie warsztatów na terenie szkół i przedszkoli. Ich tematyką będzie doskonalenie emisji głosu. Jest on podstawowym narzędziem pracy nauczyciela, które niewłaściwie wykorzystywane, prowadzi do szeregu chorób zawodowych. Będziemy też przypominać i rozszerzać wiedzę potrzebną nauczycielowi do pracy z dzieckiem z wadami wymowy. Chcę podkreślić, że kolejnym wymiernym efektem prowadzonych przez nas Dni było poszerzenie współpracy z lekarzami zajmującymi się narządami mowy, którzy słysząc o naszej akcji sami zgłaszali chęć współpracy. Nawiązaliśmy współpracę z Centrum Laryngologii, Audiologii i Foniatrii w Elblągu, które w przyszłym roku weźmie udział w naszej akcji i przeprowadzi bezpłatne badania zaburzeń słuchu, głosu i mowy od strony medycznej. NAWIĄZANIE ŚCISŁEJ WSPÓŁPRACY Z LEKARZAMI – KONSULTANTAMI (laryngolog, foniatra, neurolog)

A teraz pozwólcie Państwo, że chwilę pomilczę dając wam możliwości przeczytania jednej z wielu publikacji prasowych, która ukazała się w Dzienniku Elbląskim i jest ona najlepszym podsumowaniem naszego przedsięwzięcia.

Koniec- Dziękuję za uwagę