Analiza zarządzania zaopatrzenia materiałowego w przedsiębiorstwie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZARZĄDZANIE ZAPASAMI.
Advertisements

Analiza progu rentowności
Dr inż. Iwona Staniec Zarządzanie zapasami Dr inż. Iwona Staniec
Próg rentowności.
Zarządzanie logistyczne
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
zarządzanie produkcją
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
Sesja czwarta B Zarządzanie zapasami.
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
Analiza zarządzania zaopatrzenia materiałowego w przedsiębiorstwie
gdzie: P-cena jednostkowa sprzedaży K-koszt całkowity produkcji
Zarządzanie projektami
Koszty produkcji w długim okresie Opracowano na podstawie M. Rekowski.
Rachunek kosztów zmiennych
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Analiza ABC - racjonalne rozmieszczenie zapasów w magazynie
Analiza relacji „koszty-wielkość sprzedaży-wynik”
Kluczowe czynniki sukcesu
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
Analiza obszarów sprzedaży:
Wykład nr 1 Klasyfikacja kosztów w przedsiębiorstwie
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
Formuły cenowe.
Operacyjne sterowanie produkcją
Model łańcucha wartości
Wykład nr 1 Klasyfikacja kosztów w przedsiębiorstwie
Logistyka zaopatrzenia cz. I
Wykład 1 Dr Agnieszka Tubis.
Segmenty operacyjne MSSF 8.
Wykład 3 Dr Agnieszka Tubis.
ANALIZA PRODUKCJI I PRZYCHODÓW
PRÓG RENTOWNOŚCI – BEP (Break- Even- Point)
1 WADY KALKULACJI DOLICZENIOWEJ Sztuczność związku przyczynowego i przypadkowość wyboru klucza podziałowego wpływają na wzrost skali błędu i stopień zdeformowania.
ANALIZA WRAŻLIWOŚCI.
KALKULACJA KOSZTÓW JAKO ELEMENT RACHUNKU KOSZTÓW
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
LOGISTYKA PRODUKCJI 2009/2010.
Przedmiotem logistyki produkcji jest
PRÓG RENTOWNOŚCI – BEP (Break- Even- Point)
Klasyfikacje zapasów Wykład 4.
1 USTALANIE CENY SPECJALNEJ DLA DODATKOWEGO ZAMÓWIENIA.
Projektowanie systemów transportowych
1 DŹWIGNIA OPERACYJNA. 2 Zjawisko dźwigni operacyjnej oznacza, że przedsiębiorstwo uzyskuje procentowo większy wzrost zysków (strat), przy mniejszym procentowym.
Analiza CPV analiza koszty - produkcja - zysk
RACHUNEK KOSZTÓW ZMIENNYCH, PORÓWNANIE Z RACHUNKIEM KOSZTÓW PEŁNYCH
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
Systemy logistyczne System – (gr. σύστημα systema – rzecz złożona) - obiekt fizyczny lub abstrakcyjny, w którym można wyróżnić wzajemnie powiązane dla.
Fizyczna dystrybucja.
Produkować taniej, sprzedawać rentowniej – co ma do tego IT Piotr Adanowicz Menedżer BCC ds. Rozwoju Biznesu, BCC Partner dedykowany SAP dla branży spożywczej.
Referaty do PFP Rodzaje przedsiębiorstw podział przeds. wg rodzaju działalności, wielkości, celu, formy prawnej, struktury organizacyjnej, relacji.
Ćwiczenie 2 Planowanie zapotrzebowania materiałowego
Logistyka – Ćwiczenia nr 6
Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych
Model ekonomicznej wielości zamówienia
Zarządzanie Produkcją i Usługami
ZAPASY W ZARZĄDZANIU PRODUKCJĄ - UJĘCIE LOGISTYCZNE
Analiza zasobów kapitałowych
DRP PLANOWANIE POTRZEB DYSTRYBUCYJNYCH
Podstawy teorii zachowania konsumentów
Zarządzanie sklepem internetowym
Krótkookresowe planowanie produkcji
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Podstawy teorii zachowania konsumentów
Podstawy teorii zachowania konsumentów
Zarządzanie sklepem internetowym
Teoria kosztów.
Analiza zarządzania zaopatrzenia materiałowego w przedsiębiorstwie
Zapis prezentacji:

Analiza zarządzania zaopatrzenia materiałowego w przedsiębiorstwie

Struktura ERP:

Moduł-Zamówienia obce:

Cele gospodarki materiałowej: wykorzystanie optymalnych możliwości zakupu odnośnie ceny, ilości, terminu i jakości, niewielkie zaangażowanie kapitału w magazynie, terminowe zaopatrzenie produkcji w konieczne ilości materiału o wymaganej jakości, terminowe zaopatrzenie rynku zbytu w wyroby i części zamienne.

Czy powinny występować w przedsiębiorstwie zapasy magazynowe? Tak - dla zapewnienia ciągłości i rytmiczności procesów produkcyjnych. Nie dowolne, ale wynikać z możliwości zaopatrzeniowych, potrzeb produkcyjnych i pojemności magazynów. Ponieważ koszty materiałowe stanowią podstawowy składnik kosztów własnych, stąd nawet nieznaczna ich obniżka może dać istotny wzrost zysku.

Planowanie zaopatrzenia w czasie – dopasowanie potrzeb materiałowych i terminów dostaw do odpowiednich faz procesu produkcyjnego, a nie ograniczenie się tylko do zaplanowania potrzeb materiałowych i jednorazowe zamówienie ich na cały proces produkcyjny określonej ilości wyrobów. W przedsiębiorstwie występuje zazwyczaj bardzo wiele pozycji materiałowych, ale ich udział w ogólnej wartości zapasów materiałowych jest bardzo zróżnicowany. Z tego względu materiały dzieli się na grupy według ich relatywnego udziału w wartości całkowitego rocznego zużycia materiałowego – według metody ABC.

Metoda ABC Punktem wyjścia jest fakt, że często ograniczona ilość dóbr fizycznych ma wysoki udział w całkowitych kosztach zużycia materiałowego lub obrotów ogółem. Jak dowodzą badania surowce i materiały najbardziej rzutujące na wartość łącznego zużycia, stanowią niezbyt liczny zbiór. Koszty materiałowe pozostałej dużej ilości dóbr stanowią mały udział w całkowitych kosztach materiałowych. Analiza ABC powstała z zasady Pareto, opisującej wiele zjawisk z obszaru ekonomii i zarządzania, według której 20% badanych obiektów związanych jest z 80% pewnych zasobów (lub 20% przyczyn powoduje 80% skutków).

Zasada Pareta - opisana w 1951 roku Oznacza istnienie w rozkładzie danej cechy silnej koncentracji statystycznej, gdzie krzywa koncentracji przechodzi przez punkt (0,8; 0,2), chociaż często ma inne wartości niż stosunek 80/20. Przykłady cytowane w podręcznikach ekonomii: 20% klientów przynosi 80% zysków, 20% kierowców powoduje 80% wypadków, 20% powierzchni dywanu przypada na 80% zużycia, 20% materiału zajmuje 80% egzaminu, 20% ubrań nosimy przez 80% czasu, 20% pracowników generuje 80% produktów, 20% tekstu pozwala zrozumieć 80% treści, ... 8

Analiza ABC przy wykorzystaniu krzywej koncentracji Lorenza:

Grupa A materiały o wysokiej wartości i (lub) dużym udziale w kosztach materiałowych (ok. 70-80 %). Zalecenia: ciągła kontrola zapasów, staranne planowanie zapasu bezpieczeństwa i stanów informacyjnych, bardzo dokładne ustalanie wielkości dostaw, zamówienia zgodne z rzeczywistymi potrzebami, terminowość dostaw, staranny wybór dostawcy.

Grupa B materiały o średniej wartości i średnim udziale w ogólnych kosztach materiałowych (ok. 15-20 %). Grupa C materiały o niskiej wartości i (lub) małym udziale w ogólnych kosztach materiałowych (ok. 5-15 %). określanie zapotrzebowania na podstawie prostych metod prognozowania, uproszczone procedury w procesie zamawiania, wyrywkowa kontrola stanów zapasów, duże wielkości zamówień, wysokie stany zapasu bezpieczeństwa (na półroczne a nawet roczne potrzeby). 12

Wielokryterialna analiza ABC w zarządzaniu zapasami może być rozpatrywana w zakresie: wartościowym (20% liczebności generuje 80% wartości) rentownościowym (20% liczebności generuje 80% zysku) rotacyjnym (A - szybko rotacyjne, B średnio rotacyjne, C wolno rotujące) 13

Zasada sprawdza się również w innych obszarach: klasyfikacji dostawców, klasyfikacji odbiorców, klasyfikacji kosztów, analizie i klasyfikacji powierzchni magazynowych, ... 14

W analizie i klasyfikacji powierzchni magazynowych – do określenia racjonalnego rozmieszczenia materiałów w strefach składowych. Uwzględnia się wówczas dwa wymiary przestrzennego rozplanowania ośrodków składowania horyzontalny (w poziomie) i wertykalny (w pionie). W procesie horyzontalnego rozmieszczania materiałów decydującym czynnikiem jest częstotliwość zamówień w danym okresie. Materiały najczęściej zamawiane powinny być zlokalizowane możliwie blisko punktu wydawania i/lub pakowania. 15

W horyzontalnym rozmieszczania materiałów układ przelotowy: 16

W horyzontalnym rozmieszczania materiałów układ przelotowo - kątowy: 17

W horyzontalnym rozmieszczania materiałów układ workowy: 18

Wertykalne ułożenie grup towarowych ABC: Przede wszystkim uwzględnia się ilość zamawianych materiałów w danym okresie. Przedmioty zamawiane w największych ilościach powinny być składowane w obszarze normalnego zasięgu ruchów rąk pracownika magazynowego lub podstawowego zasięgu wózka widłowego. 19

Sposób przeprowadzania analizy ABC: Obliczenia kosztów materiałowych zapotrzebowanych dóbr na podstawie niezbędnych ilości i cen jednostkowych, a następnie je uszeregować według zużycia wartościowego. Uporządkowanie pozycji asortymentowych zgodnie z uzyskaną rangą i oblicza skumulowany względny błąd (w %) zużycia ilościowego i wartościowego. Na podstawie tak skumulowanych wartości dokonywane jest następnie przyporządkowanie poszczególnych materiałów do jednej z trzech klas. 20

Obliczenia dla potrzeb etapu I analizy ABC: Materiał Zużycie ilościowe Cena Zużycie wartościowe Kolejność x1 20000 0,15 3000,00 6 x2 7500 0,90 6750,00 5 x3 36000 0,05 1800,00 10 x4 21000 1,80 37800,00 1 x5 50000 0,14 7000,00 4 x6 2000 1,00 2000,00 9 x7 4000 2,00 8000,00 3 x8 11000 0,25 2750,00 7 x9 35000 0,07 2450,00 8 x10 1950 1,90 3705,00 2

Obliczenia dla potrzeb etapu II analizy ABC: Materiał Wartość zużycia Skumulowana wartość zużycia Skumulowana wartość zużycia – procentowo Zużycie wartościowe na klasę Klasa x4 37800 34,8 %   A x10 37050 74850 68,9 % x7 8000 82850 76,3 % B x5 7000 89850 82,7 % x2 6750 96600 88,9 % 20,0 % x1 3000 99600 91,7 % C x8 2750 102350 94,4 % x9 2450 104300 96,5 % x6 2000 106800 98,3 % x3 1800 108600 100,0 % 11,1 %

Analiza ABC z platformy ALTUM Comarch: Podział asortymentu oferowanego przez firmę na trzy grupy, różniące się pod względem liczebności i wielkości generowanych przychodów. W zdecydowanej większości przypadków okazuje się, że jedynie 5% produktów przynosi firmie aż 75% przychodów ze sprzedaży. Produkty te wchodzą w skład grupy A, którą można nazwać grupą kluczowych produktów. Analizę ABC można prowadzić dla sprzedaży lub zakupu (wartościowo lub ilościowo), w stosunku do produktów oraz kontrahentów.

Analiza ABC z platformy ALTUM Comarch: A - produkty generujące 75% całkowitych przychodów B - produkty generujące 20% sumarycznych przychodów C - produkty generujące 5% sumarycznych przychodów. 24

Analiza ABC z platformy ALTUM Comarch: 25

Analiza ABC z platformy ALTUM Comarch: Grupa A – towary kluczowe, najbardziej cenne dla firmy, przynoszące największe przychody. Ważne jest posiadanie odpowiedniego poziomu zapasów tych towarów w magazynie, dbałość o ich wysoką jakość, a także prowadzenie analiz cyklu życia produktów z tej grupy. Asortyment w fazie schyłku powinien być odpowiednio szybko zastępowany przez nowe produkty o równie dobrych właściwościach, aby nie stracić przychodów z tej grupy. 26

Analiza ABC z platformy ALTUM Comarch: Grupa B – asortyment o mniejszej wartości dla firmy, wymagający mniejszej dyscypliny przy utrzymywaniu zapasów. Nazywana „grupą środka”, która z jednej strony warta jest sporej uwagi, a z drugiej strony nie powinna pochłaniać zbyt wysokich kosztów. Grupa C – przykładem tzw. „długiego ogona”, tzn. licznej grupy produktów, których pojedyncze udziały w przychodach są niewielkie. W stosunku do tych towarów można stosować bardziej liberalne zasady utrzymywania zapasów. 27

Tzw. „długi ogon”: 28

Wykorzystanie metody ABC w innych analizach: Analiza przychodów ze sprzedaży w podziale na cechy, Analiza rzeczywistej marży, Analiza sprzedaży w podziale terytorialnym, Analizy kosztów ponoszonych na rozwój produktów, Analiza stanu płatności, ... 29

Klasyfikacja materiałów metodą XYZ: Poszczególne rodzaje materiałów zostają podzielone na trzy grupy na podstawie regularności zapotrzebowania na te dobra: materiały grupy X - charakteryzujące się regularnym zapotrzebowaniem, jak również wysoką dokładnością prognozowania poziomu tego zapotrzebowania (zużycia) materiały grupy Y - charakteryzujące się zapotrzebowaniem mającym charakter wahań sezonowych i występowaniem istotnego przyrostu ze średnią trafnością prognoz, materiały grupy Z - charakteryzujące się bardzo nieregularnym zapotrzebowaniem i niską dokładnością prognoz. 30

Kombinacja analiz ABC i XYZ: Dokładność prognozy Wartościowość A B C X wysoki poziom wartości zużycia, wysoka dokładność prognozy średni poziom wartości zużycia, wysoka dokładność prognozy niski poziom wartości zużycia, wysoka dokładność prognozy Y wysoki poziom wartości zużycia, średnia dokładność prognozy średni poziom wartości zużycia, średnia dokładność prognozy niski poziom wartości zużycia, średnia dokładność prognozy Z wysoki poziom wartości zużycia, niska dokładność prognozy średni poziom wartości zużycia, niska dokładność prognozy niski poziom wartości zużycia, niska dokładność prognozy

Literatura: Gołembska Elżbieta, Podstawy logistyki, Łódź 2006 32