BUDŻET OBYWATELSKI BLACHOWNIA 2016. Proces wdrażania Budżetu Obywatelskiego Spotkania w sołectwach – informacje organizacyjne na temat zgłaszania projektów,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Głos łodzian się liczy, czyli jak angażować mieszkańców w proces zarządzania zasobami publicznymi.
Advertisements

1. 2 Art. 2 pkt 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dodany nowelizacją z 2010 roku) definiuje inicjatywę lokalną jako formę
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Zadania LGD związane z przyjęciem wniosku
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY DZIELNICY WOLA NA ROK 2015
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
1 Środki niewygasające w 2008 r. I. Uzyskanie do 15 października informacji od beneficjentów w zakresie: sumy transz dotacji rozwojowej planowanych na.
1 Warszawa, Październik 2008 r. Środki niewygasające w 2008 r.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY DZIELNICY WOLA NA ROK 2015
Grudziądzki Pilotażowy Budżet Partycypacyjny. Podstawowe założenia Kwota nie większa niż 2 mln zł Podział środków finansowych 50% po równo na każdy z.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE NA 2016 ROK. BUDŻET NA ROK 2016 IDEA ZMIAN: ewolucja nie rewolucja wobec budżetu z 2015 roku nastawienie na dyskusję.
PARTYCYPACJA, CZYLI WSPÓŁUCZESTNICZENIE Budżet partycypacyjny to wydzielona część budżetu dzielnicy, o której wydaniu współdecydują mieszkańcy. Na Woli.
Dzielnica Praga-Południe m.st. Warszawy Warszawa, 15 stycznia 2015 r.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W DZIELNICY BEMOWO M.ST. WARSZAWY NA 2016 ROK
Budżet Obywatelski Katowice 2015 w liczbach KatowiceLigota-Panewniki Środki zł zł Wniosków zgłoszonych Wniosków głosowanych
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
Spotkanie informacyjne dotyczące budżetu obywatelskiego dla osiedli na 2016 rok.
FUNDUSZ SOŁECKI.
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – realizacja w 2015 roku
BUDŻET OBYWATELSKI NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. Co to jest Budżet Obywatelski? Budżet Obywatelski to mechanizm stosowany w wielu samorządach w Polsce, który.
Budżet partycypacyjny w Warszawie ZASADY 2017 DZIELNICA WOLA.
Nasz cel - sprawny urząd i zadowoleni mieszkańcy Oparta na doświadczeniach ze współpracy z samorządami, ngo’s i mieszkańcami, Całościowe zrządzanie BO.
Głosowanie Termin głosowania:05.02(piątek)-08.02(poniedziałek) Miejsca gdzie można oddać głos: Blachownia: Szkoła Podstawowa nr 3, ul.Wspólna 5 Hala Sportowa.
BUDŻET OBYWATELSKI MIASTA STARACHOWICE NA 2016 ROK.
Kalendarz Styczeń - luty Aktywne działania sołtysa i rady sołeckiej zmierzające do przekonania radę gminy do poparcia inicjatywy wyodrębniania funduszu.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE Warszawa, r. Budżet partycypacyjny w Warszawie 2015 Budżet partycypacyjny to ciąg działań (proces),
Moja Świdnica – mój budżet Mieszkańcy zagłosują po raz drugi ! 29 kwietnia 2014 r.
BUDŻET OBYWATELSKI MIASTA STARACHOWICE NA 2015 ROK.
Spotkanie konsultacyjne. Czym jest budżet obywatelski ? Budżet obywatelski - proces, który umożliwia mieszkańcom dyskusję oraz bezpośredni wpływ na decyzje.
Pilotażowy Budżet Obywatelski 2014 w liczbach Kwota pilotażowego Budżetu Obywatelskiego 2014 – PLN po PLN na 6 Okręgów Konsultacyjnych.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE 2015 DZIELNICA REMBERTÓW ZDJĘCIE DZIELNICY.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Spotkanie informacyjne 30 maja 2016r.. Pula Jarocińskiego Budżetu Obywatelskiego dla Osiedli na rok 2017 wynosi: ,62 zł.
Procedura zmian. 2 Zmiany do projektów mogą być wprowadzane przede wszystkim w przypadku braku możliwości zrealizowania projektu na warunkach określonych.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Spotkania informacyjne z mieszkańcami osiedli 6 – 7 czerwca 2016r.
Poznański Budżet Obywatelski założenia i zasady -
BUDŻET OBYWATELSKI Jastrzębie-Zdrój. proces decyzyjny Mieszkańcy współtworzą budżet danego miasta Budżet partycypacyjny – w Polsce często nazywany „obywatelskim”
Budżet partycypacyjny to proces, w trakcie którego mieszkańcy decydują o wydatkowaniu części budżetu dzielnicy lub miasta. W ramach budżetu partycypacyjnego.
Spotkanie konsultacyjne z mieszkańcami Łabęd w sprawie budżetu obywatelskiego 4 października 2016 r.
Budżet w liczbach Za nami już trzy edycje: 2012, 2013, 2014 Kwota do podziału (przeszłość): 10 mln Liczba projektów: 265, 217, 207 Liczba uczestników:
Spotkanie informacyjne
Co zrobić aby dobrze zrealizować i rozliczyć projekt?
INFORMACJA DOTYCZĄCA PRAC W ZAKRESIE FINANSOWANIA ZADAŃ ZLECONYCH Z ZAKRESU ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ ul. Świętokrzyska Warszawa tel.:
Budżet obywatelski w Gminie Ryglice
O co właściwie chodzi ? Młodzieżowy Budżet Obywatelski – należy przez to rozumieć część budżetu miasta przeznaczoną na sfinansowanie zadań zgłoszonych.
GIŻYCKI BUDŻET OBYWATELSKI 2017 SPOTKANIE PODSUMOWUJĄCE
Zasady weryfikacji projektów
Budżet w liczbach Za nami już trzy edycje: 2012, 2013, 2014 Kwota do podziału (przeszłość): 10 mln Liczba projektów: 265, 217, 207 Liczba uczestników:
Budżet partycypacyjny w Warszawie
EWALUACJA BUDŻETU OBYWATELSKIEGO
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE NA 2016 ROK
Co zrobić aby dobrze zrealizować i rozliczyć projekt?
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach Podziałania
Co zrobić aby dobrze zrealizować i rozliczyć projekt?
UCZNIU, SAM ZDECYDUJ, NA CO ZOSTANIE WYDANE ZŁ
System wyboru projektów w ramach Działania 6. 3
BUDŻET OBYWATELSKI W BIAŁYMSTOKU
Zasady funkcjonowania
WYPEŁNIANIE FORMULARZA – KRÓTKI KURS
Spotkanie informacyjne - luty 2018 r.
System wyboru projektów w ramach Działania 5. 2
Angielski 5 Razy w Tygodniu Dla Krakowskich Uczniów „Do you speak English?”
IV edycja 2017.
m.st. Warszawa | Budżet obywatelski
System wyboru projektów w ramach Podziałania
Zapis prezentacji:

BUDŻET OBYWATELSKI BLACHOWNIA 2016

Proces wdrażania Budżetu Obywatelskiego Spotkania w sołectwach – informacje organizacyjne na temat zgłaszania projektów, wyjaśnianie wątpliwości – listopad Zgłaszanie przez mieszkańców projektów do Budżetu Obywatelskiego – do 5 grudnia Weryfikacja projektów mieszkańców w urzędzie – do 7 stycznia Prezentacja projektów po weryfikacji zgłoszonych do Budżetu Obywatelskiego – spotkania w sołectwach – stycznia Wybór przez mieszkańców projektów do Budżetu Obywatelskiego – głosowanie 5-8 lutego 2016 Informacja o wybranych projektach – 15 lutego 2016, wprowadzenie ich do budżetu. Ewaluacja procesu – marzec 2016.

Podział środków w ramach Budżetu Obywatelskiego Dzielnice/Sołectwa Mieszkańcy zameldowani na pobyt stały i czasowy % mieszkańców gminy Podział w równych częściach na Miasto i sołectwa 50% Podział proporcjonalnie do liczby mieszkańców 50%Razem Zadania ogólnomiejskie 20%-100% Miasto Blachownia973974,0% Cisie6264,8% Konradów4493,4% Łojki133510,1% Nowa Gorzelnia1691,3% Stara Gorzelnia2612,0% Wyrazów5754,4% Razem zadanial okalne 80% % zł zł Razem BO zł

Rodzaj zgłaszanych projektów zadań do BO Zadania o charakterze ogólnomiejskim – przeznaczone dla mieszkańców co najmniej 2 sołectw lub sołectwa i Miasta Blachownia, Zadania o charakterze lokalnym – dla mieszkańców 1 sołectwa lub Miasta Blachownia.

Dokumenty do zgłaszania zadań do BO Formularz zgłoszeniowy projektu zadania (mieszkańcy mogą zgłosić dowolną liczbę projektów zadań), Lista poparcia projektu zadania: przy zadaniach ogólnomiejskich 30 mieszkańców gminy Blachownia (mieszkańcy mogą poprzeć dowolną liczbę projektów), przy zadaniach lokalnych 15 mieszkańców danego sołectwa lub Miasta Blachownia (mieszkańcy mogą poprzeć dowolną liczbę projektów).

Co trzeba zawrzeć w formularzu? ustalić charakter projektu zadania (lokalne czy ogólnomiejskie), opisać i wycenić pomysł (jeśli to inwestycja lub remont trzeba uwzględnić projekt – można uzyskać pomoc w Urzędzie Miejskim), ustalić własność terenu (ewentualnie uzyskać zgodę na realizację pomysłu – można uzyskać pomoc w Urzędzie Miejskim), opisać, kto będzie korzystał z pomysłu, zebrać głosy poparcia sąsiadów (15 lub 30), złożyć formularz w terminie.

Co zawiera formularz? Dane wnioskodawcy. Tytuł projektu. Rodzaj zadania (lokalne, ogólnomiejskie). Określenie miejsca (sołectwo, miasto Blachownia). Lokalizacja. Stan własności terenu (uzgodnić w UM). Opis, skrócony opis. Szacunkowy koszt (taryfikator przygotowany przez UM, uzgodnienia z UM) z uwzględnieniem wykonania projektu.

Co zawiera formularz? Opis beneficjentów. Uzasadnienie – dlaczego zadanie warto zrobić (wiedza na temat potrzeb, korzyści i oczekiwania). Załączniki: podpisy mieszkańców (15 lub 30 – formularz do pobrania), oświadczenie właściciela terenu (formularz do pobrania), Zdjęcia, mapy, inne materiały, Czytelny podpis pod oświadczeniem.

Oświadczenie właściciela terenu Teren gminy Blachownia lub w użytkowaniu – nie trzeba oświadczenia. Teren spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej – oświadczenie o przejęcie w użytkowanie (później umowa między gminą Blachownia a podmiotem). Teren własny osoby prywatnej – oświadczenie o użyczeniu terenu (gmina Blachownia musi uzgodnić warunki nieodpłatnego użyczenia).

Projekt zadania w Urzędzie Miejskim Karta analizy Sprawdzenie czy formularz jest kompletny i nadanie mu numeru, Sprawdzenie, czy wnioskodawca jest mieszkańcem, Czy koszt szacunkowy mieści się w kwocie przeznaczonej na zadania w określonej lokalizacji? Czy teren przewidziany do realizacji zadania nie jest przeznaczony na inny cel? Czy zadanie nie mieści się w planach na najbliższe lata?

Projekt zadania w Urzędzie Miejskim Karta analizy Czy własność terenu została prawidłowo wskazana? Czy wobec wskazanego terenu nie toczy się jakieś postępowanie urzędowe? Czy zadanie jest zgodne z planem zagospodarowania terenu? Czy zadanie jest zgodne ze strategiami i planami gminy? Czy zadanie jest zgodne z prawem lokalnym?

Projekt zadania w Urzędzie Miejskim Karta analizy Czy zadanie można wykonać w ciągu jednego roku? Czy znane są uwarunkowania techniczne, społeczne, przyrodnicze terenu? Czy gmina może ponieść koszty przyszłej eksploatacji? Akceptacja lub odrzucenie zadania.

Zweryfikowane pozytywnie projekty zadań trzeba promować!!! Autor pomysłu prowadzi akcję promującą swój projekt (plakaty, internet, portale społecznościowe, spotkania z mieszkańcami), Projekty z podziałem na ogólnomiejskie i lokalne są umieszczone na stronie www Urzędu, Inne dobre pomysły dobrze widziane!!!

Wybory Trzeba pójść i głosować na projekty ogólnomiejskie i lokalne w punktach głosowania. Każdy mieszkaniec oddaje głos na jeden projekt ogólnomiejski i jeden projekt lokalny tylko raz.

Głosowanie Zostaną wyznaczone miejsca do głosowania w sołectwach i centrum Miasta (informacja na stronie UM i na ulotkach, plakatach). Głosować mogą wszyscy zameldowani w gminie Blachownia mieszkańcy. Jeśli ktoś nie będzie w stanie głosować osobiście może poinformować w UM, że będzie to robił przez pełnomocnika lub poprosić o dostarczenie do domu karty do głosowania. Trzeba na karcie do glosowania wpisać swoje dane i podpisać się.

Karta do głosowania Numer ID zadania LOKALNEGO ……………………………………………………………………………. Numer ID zadania OGÓLNOMIEJSKIEGO ……………………………………………………………………………….

Ustalenie wyników Głosy zostaną przeliczone (osobno na zadania lokalne w każdym sołectwie i mieście Blachownia, osobno na zadania ogólnomiejskie we wszystkich punktach do głosowania). Do realizacji zostaną przeznaczone te projekty zadań o charakterze lokalnym, które uzyskały największą liczbę głosów, aż do wyczerpania puli środków finansowych w Budżecie Obywatelskim. Do realizacji zostaną przeznaczone te projekty zadań o charakterze ogólnomiejskim, które uzyskały największą liczbę głosów, aż do wyczerpania puli środków finansowych w Budżecie Obywatelskim.

Ustalenie wyników W przypadku, w którym nie wystarcza środków na realizację kolejnego zadania z listy rankingowej, do realizacji zarekomendowany zostaje kolejny projekt, który jest możliwy do zrealizowania w kwocie, jaka pozostała do dyspozycji. W przypadku wzajemnego wykluczania się dwóch lub więcej zwycięskich projektów zadań o charakterze lokalnym lub ogólnomiejskim, ze względu na wspólną lokalizację miejsca zadania, do realizacji zakwalifikowany zostaje, pomimo dostępności środków finansowych, ten projekt zadania, który uzyskał największą liczbę głosów.

Ustalenie wyników W przypadku gdy dwa lub więcej projektów zadań o charakterze lokalnym lub ogólnomiejskim uzyskało równą liczbę głosów, a niemożliwa jest ich jednoczesna realizacja ze względu na niewystarczające środki finansowe przeznaczone na realizację zadań o charakterze lokalnym, o zakwalifikowaniu do realizacji decyduje kolejność zgłoszenia projektu zadania. W przypadku gdy zwycięskie projekty zadań lokalnych i ogólnomiejskich wzajemnie się wykluczają ze względu na: a) wspólną lokalizację miejsca realizacji zadania, do realizacji zostaje zarekomendowany projekt zadania o charakterze lokalnym; b) częściowo pokrywający się zakres przedmiotowy zadania, do realizacji zostaje zarekomendowany projekt zadania o charakterze ogólnomiejskim.

Inne ustalenia W przypadku konieczności poniesienia nakładów na zadanie wybrane już do realizacji (w wyniku głosowania) w wysokości wyższej od wcześniej oszacowanej wartości kosztorysowej, zadanie będzie sfinansowane poprzez zwiększenie planu na ten cel, o ile pozwolą na to możliwości finansowe gminy Blachownia. Zaangażowane ponad limit środki będą pomniejszały odpowiednio pulę na budżet obywatelski dla danego sołectwa i Miasta Blachownia lub na zadania o charakterze ogólnomiejskim na rok kolejny.

Inne ustalenia Jeżeli zgłoszone i wybrane zadania nie przekraczają puli środków danego roku i brak będzie możliwości realizacji kolejnego zadania lub po realizacji zadania okaże się, że wartość kosztorysowa była niższa niż przewidywano, to pozostała, niewykorzystana kwota może stanowić uzupełnienie puli środków kolejnego roku odpowiednio dla danego sołectwa i Miasta Blachownia lub na zadania o charakterze ogólnomiejskim (pula zostanie zwiększona w trakcie kolejnego roku po rozliczeniu roku bazowego).

Inne ustalenia W wyjątkowych przypadkach wystąpienia przesłanek uniemożliwiających realizację wybranego zadania w trakcie jednego roku budżetowego będą rozpatrywane indywidualne wnioski o ujęcie zadania w wykazie wydatków niewygasających z upływem roku budżetowego, pod warunkiem spełnienia kryteriów art. 263 ustawy o finansach publicznych, przy czym wnioski mogą być zgłaszane najpóźniej do końca listopada danego roku.

Gdzie w Urzędzie Miejskim można uzyskać pomoc i wsparcie? Punkt Konsultacyjny Jakub Grzesiak Urząd Miejski w Blachowni pok.15 tel.(34) wew