Media – Czwarta władza.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przedmioty rozszerzone:
Advertisements

Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
FUNKCJONOWANIE I ROLA BIURA KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ W SAMORZĄDZIE TERYTORIALNYM ANTONI STYRCZULA.
Klasyfikacja źródeł informacji
Wartość informacyjna wiadomości a kryzys dziennikarstwa
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Hubert Wiligórski.
Polski system medialny
Socjologia mediów.
ZAPOBIEGANIE POWSTAWANIU ODPADÓW I WŁAŚCIWE POSTĘPOWANIE Z ODPADAMI
Katedra Marketingu Usług
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Rada Szkoły Rada Szkoły - Zespołu Szkół im. Generała Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej.
Technologia informacyjna
BIZNES_IDEE_PAŃSTWO_ROZWÓJ NA CZYM BUDOWAĆ PRZEWAGI KONKURENCYJNE EUROPY? POLSKA W EUROPIE A EUROPEJSKIE SOFT POWER SPECJALNE WYDANIA MAGAZYNU THINKTANK.
Przeobrażenia społeczne następujące pod wpływem mediów
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Wykład I Media, Internet, społeczeństwo
Technologia informacyjna
Edukacja medialna.
Rząd i prezydent.
Mass media, publikatory
ROK SZKOLNY 2011/2012. W klasie realizowany będzie program liceum ogólnokształcącego z przedmiotami rozszerzonymi: język polski wiedza o kulturze język.
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
STARE I NOWE MEDIA W BIBLIOTECE
Młodzi dla Cekowa Projekt na Sejm Dzieci i Młodzieży
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
WARSZTATY GRUNDTVIG „Improvement of the Environmental Communication of Migrants” Oerlinghausen września 2009 r.
Stowarzyszenie Gmin RP Euroregion Bałtyk Produkty i usługi kulturalne
w praktyce pedagogicznej
Dlaczego ten temat jest ważny?
1. Strona tytułowa Strona tytułowa 2. Spis treści Spis treści 3. Słowo wstępu Słowo wstępu 4. Prawo do informacji publicznej Prawo do informacji publicznej.
Medialna rzeczywistoŚĆ
Wojny informacyjne. Przypadek Rosji i Ukrainy
OCZEKIWANIA CO DO INFORMACJI. Istnieje społeczne przyzwolenie na wydawanie pieniędzy na „dobre i potrzebne” kampanie informacyjne. Mówi się, że nieznajomość.
DZIENNIKARSTWO MODOWE
Podział i funkcje mass mediów
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? Nie tylko wybory.
Samorząd Uczniowski.
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Zagrożenia niesione przez współczesne środki przekazu (massmedia)
Demokracja.
Temat: Mass media i opinia publiczna.
Jak działa demokracja w szkole?
Nasza „mała” demokracja
ZASADY PRAWA KONSTYTUCYJNEGO I ROZPORZĄDZENIA
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Komunikacja międzyludzka
Metody komunikacji.
Sytuacja w polskich mediach zmieniła się szybko po 1989 roku, kiedy w Polsce zmieniła się sytuacja polityczna. Media przestały pełnić funkcję propagandową.
Metody komunikacji.
Mgr Wiznerowicz PROMOCJA.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Niezależność i pluralizm mediów
1. Podstawa prawna: ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji Publiczna radiofonia i telewizja jest odrębna od innych środków masowego.
 Osłabienie ruchu robotniczego  Skłonności autokratyczne warstw rządzących i klas uprzywilejowanych  Dezorientacja bezrobotnych i ich podatność na.
Komunikowanie polityczne
akcja- STOP dopalaczom
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
Przemysły kreatywne Na podstawie raportu:
Krzysztof Szymański, Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Media – Czwarta władza

Funkcjonowanie mediów w czasach PRL -u W czasach PRL-u w Polsce panowała cenzura. Cenzura przejawiała się we wszystkich dziedzinach życia. Cenzurowano nekrologi, programy telewizyjne, zaproszenia ślubne, literaturę piękną i prace naukowe. Nie można było pisać o innych ludziach i wspominać o książkach, czy wydawnictwach.

Początek mediów prywatnych w Polsce po roku 1989 Prywatne media telewizyjne w Polsce zostały powstawać na przełomie lat 80 i 90 XX wieku. Jako pierwsze funkcjonowanie rozpoczęły prywatne stacje telewizyjne o zasięgu lokalnym. Pierwszą komercyjną stacją telewizyjną w Polsce, a zarazem w byłych krajach komunistycznych, była lokalna PTV Echo działająca od 6 lutego 1990 roku do 8 marca 1995 roku we Wrocławiu. Z kolei pierwszym kanałem o zasięgu ponadregionalnym był Polsat (nadający do dziś) założony 5 grudnia 1992 roku przez Zygmunta Solarza. Kolejnymi prywatnymi stacjami były: Polonia 1 i ATV – Krajowa Telewizja Kablowa (obydwie założone w 1993 roku).

Prudential w Warszawie - miejsce nadawania sygnału Telewizyjnego Telewizji Polskiej od 1937 roku.

Wisła – pierwszy produkowany seryjnie w Polsce telewizor (od 1955 roku).

w państwie demokratycznym FUNKCJE MEDIÓW w państwie demokratycznym Media są nie tylko liczne (np. liczbę czasopism podaje się zwykle w dziesiątkach tysięcy), systematycznie działające, masowo odbierane (wieczorem przy telewizorach zasiada więcej niż połowa mieszkańców każdego kraju).

Media w państwie totalitarnym Totalitaryzm - system rządów dążący do całkowitej władzy nad społeczeństwem za pomocą monopolu informacyjnego i propagandy, ideologii państwowej, terroru tajnych służb wobec przeciwników politycznych, akcji monopolowych i masowej monopartii. Termin totalitario stworzył w 1923 r. Giovanni Amendola, była to koncepcja krytyczna wobec zmian wprowadzanych we Włoszech przez faszystów. W 1925 r. Benito Mussolini przejął określenie totalitaryzm i nadał mu pozytywny wydźwięk dla nazwania systemu państwowego, który wprowadzał, charakteryzując go: Wszyscy w państwie, nikt poza nim, nikt przeciw niemu.

środków masowego przekazu Rodzaje i funkcje środków masowego przekazu Media możemy podzielić na: media tradycyjne (komunikacja odbywa się tylko w jednym kierunku), np. film, książka media interaktywne (przepływ informacji możliwy jest w dwie strony), np. Internet Ze względu natomiast na tempo dostarczania odbiory informacji, mówimy o mediach: wolnego kroku (książki, prasa) szybkiego kroku (radio, telewizja).

Silniejszym oddziaływaniem charakteryzują się media wolnego kroku, ponieważ w ich przypadku odbiór danej informacji odbywa się w sprzyjających warunkach, w atmosferze spokoju. Do tej informacji odbiorca może parokrotnie powracać. Nie można tego powiedzieć natomiast o mediach szybkiego kroku.

Ze względu na dowolność interpretacji przekazu przez odbiorcę wyróżniamy: media gorące (przekaz jednoznaczny, narzucający odbiorcy interpretację), np. prasa, radio; media zimne (przekaz wielokanałowy z pozostawioną swobodą interpretacji), np. telewizja.

Media spełniają następujące funkcje: informacyjną – przekazują masowemu odbiorcy informacje opiniotwórczą – kształtują opinię odbiorcy kontrolną – pozwalają ocenić postępowanie jednostek, np. zajmujących wysokie państwowe stanowiska kulturotwórczą – upowszechniają współczesną kulturę edukacyjną – poszerzają wiedzę odbiorców rekreacyjną – dostarczają odbiorcy rozrywkę.

Zagrożenia dla kompetencji mediów Potęga środków masowego przekazu jest tak wielka, że wpływają one nie tylko na to jak ludzie myślą, ale także o czym myślą. Dla wielu rzeczywistością jest to, co środki przekazu uznają za rzeczywiste. Wszystko, czemu nie poświęcają uwagi, wydaje się pozbawione znaczenia.

do których zalicza się dziś nie tylko trzy klasyczne media: *prasę, Współczesny świat kształtowany jest w znacznej mierze przez środki masowego przekazu, do których zalicza się dziś nie tylko trzy klasyczne media: *prasę, *radio, *telewizja, ale także, *rynek wydawniczy, *kinematografie, *przemysł fonograficzny i audiowizualny, *rynek reklamy czy media elektroniczne.

kontaktów z nią, kształtują upodobania i postawy. Środki masowego przekazu decydują o edukacji odbiorcy, od której w głównej mierze zależy poznanie i postrzeganie przez człowieka samego siebie, drugiej osoby, jak i świata w którym żyje. To media stanowią główne źródło informacji o otaczającym świecie, kreują obraz współczesnej kultury, wytyczają zakres kontaktów z nią, kształtują upodobania i postawy.

Media spełniają bardzo istotne funkcje w życiu publicznym Media spełniają bardzo istotne funkcje w życiu publicznym. Przede wszystkim ich zadaniem jest informowanie o tym, co się dzieje na świecie lub w państwie. Rolą środków masowego przekazu jest także analizowanie wydarzeń, wyjaśnianie ich przyczyn i przewidywanie skutków – nie wystarczy powiedzieć, co się stało, ale trzeba spróbować wytłumaczyć, dlaczego to się wydarzyło i co z tego może wyniknąć.

Bardzo ważna jest tez funkcja kontrolna mediów – dziennikarze siedzą życie polityków, ujawniając przypadki nadużywania przez nich władzy. Dzięki mediom ujawniono wiele nieprawidłowości, a czasem nawet przestępstw i wielkich afer. Media obserwują także działalność instytucji publicznych i często ją krytykują. W ten sposób wywierają poważny wpływ na podejmowane przez polityków decyzje. Krytyka mediów może doprowadzić nawet do zmiany polityki rządu, do wycofania się z jakiegoś pomysłu, albo do zajęcia się ignorowanym problemem.

Dzięki mediom politycy kontaktują się ze społeczeństwem Dzięki mediom politycy kontaktują się ze społeczeństwem. Prezentują swoje programy, informują o podjętych decyzjach także przekazują swoje opinie w różnych sprawach. Prezydent, premier oraz marszałek Sejmu i Senatu mogą nawet wygłosić w telewizji publicznej orędzie do narodu wyjaśniające oraz prezentujące politykę państwa. Sposobem przekazywania informacji społeczeństwu jest organizowanie konferencji prasowych, na których dziennikarze są obecni.

Duże urzędy, partie polityczne i inne organizacje powołują swojego własnego rzecznika prasowego – osobę odpowiedzialną za kontakty z prasą. Sposób pracy rzecznika wpływa na wizerunek organizacji, którą reprezentuje. Politycy chcą mieć jak najwyższe notowania a także poparcie u społeczności, dlatego organizują kampanie wyborcze do których zatrudniają firmy zajmujące się kreowaniem wizerunku i reklamą.

Ankieta została przeprowadzona we wrześniu 2015 roku wśród dwudziestu uczniów klas drugich naszej szkoły

Wykonała: Ola Ostaszewska