Konkluzje z pilotażowych partnerskich Programów Rewitalizacji Społecznej realizowanych w ramach projektu systemowego „Rewitalizacja społeczna” Konferencja.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

„Na dobry początek – staż”
EFS- Nowa droga do sukcesu
Projekt systemowy „Człowiek najlepsza inwestycja – jako rozwój zasobów ludzkich w drodze kształcenia, szkolenia i pracy” Projekt współfinansowany.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Praktyki w zakresie pomocy osobom i rodzinom zagrożonym wykluczeniem społecznym na przykładzie Programu zajęć dla matek samotnie wychowujących dzieci realizowanego.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL
Podstawy Pomocy Psychologicznej
ROPS Poznań wiedza zmienia przyszłość 23 kwietnia 2009
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Kapitał
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Kapitał
Projekt ten jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Czas aktywności szansą na zmiany. Projekt realizowany na terenie Gmin Kęty, Oświęcim, Osiek i Polanka Wielka Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu realizuje projekt: Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, współfinansowany przez Unię Europejską
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW EFS W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO KAPITAŁ LUDZKI.
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego.
NOWE KOMPETENCJE – NOWE ŻYCIE. PROGRAM AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ I SPOŁECZNEJ OSÓB DŁUGOTRWALE POZOSTAJĄCYCH BEZ PRACY W GMINIE KLUCZBORK KLUB,,LUBIĘ BYĆ MAMĄ
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA ! Razem możemy więcej Projekt systemowy współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego,
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (NUMER PROJEKTU: POKL /09) Aktywizacja.
Promocja Integracji Społecznej na terenie miasta Człuchowa Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
OFERTA III SEKTORA SKIEROWANA DO RODZIN W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM.
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
Projekt systemowy Na dobrej drodze – aktywizacja osób bezrobotnych miasta Rejowiec Fabryczny współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Przez niemal pięć lat – od 1 maja 2009 r. do końca grudnia 2013 r. – Ochotnicze Hufce Pracy realizują projekt współfinansowany przez Unię Europejską w.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Uwierzyć w siebie – pierwszy krok do przełamania bierności i zdobycia zatrudnienia Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Sieradzu.
PROJEKT: „STAĆ MNIE NA WIĘCEJ”
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Psarach realizuje dwuletni projekt systemowy na lata Praca się opłaca współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Nauka kluczem do sukcesu program rozwojowy liceów ogólnokształcących Miasta Opola.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Prezentacja projektu (Niepełno)Sprawni, Aktywni, Kreatywni Gdynia, r. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Europejski Fundusz Społeczny Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: „Promocja integracji społecznej” Działanie 7.1: „Rozwój i upowszechnianie.
Rok Niniejsza prezentacja dotyczy realizacji części projektu „Otwórz się na siebie” wdrażanego przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w.
Projekt OHP Równi na rynku pracy w ramach programu „Gwarancje dla młodzieży” Współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Projekt „Aktywny Targówek” trwa od 2008 roku Do końca 2013 r. wzięło w nim udział 499 osób.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Spotkanie informacyjne. Młodzi i Samodzielni – Program na rzecz aktywizacji społeczno-zawodowej.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
„Reintegracja, Aktywność, Praca. Program na rzecz integracji społeczno-zawodowej w gminie Zabrze” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 170 UL. MIEDZIANA 1/3 90 – 038 ŁÓDŹ telefon: mail:
Projekt: „Wolontariat wart poznania” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lider projektuPartner projektu.
Publiczne Gimnazjum nr 41 im. S. Żeromskiego ul. Bohdanowicza 11 Łódź tel/fax:
Realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie Projekt „Masz Okazję – Pomóż Sobie”
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
- AKTYWIZACJA SPOŁECZNA I ZAWODOWA GRUP ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM Z TERENU GMINY PRZESMYKI.
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
Animacja samopomocowego środowiska społecznego. Opis programu
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie
Szkoła Nauczycielem stoi
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Komplementarność EFS z PO PŻ
Zapis prezentacji:

Konkluzje z pilotażowych partnerskich Programów Rewitalizacji Społecznej realizowanych w ramach projektu systemowego „Rewitalizacja społeczna” Konferencja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. 10 stycznia 2014 r. REWITALIZACJA SPOŁECZNA Dr Łukasz Łotocki

 Cele programów  Rekrutacja uczestników  Wybrane działania  Bariery w działaniach  Komunikacja i promocja Plan prezentacji REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 Cele programów  Rekrutacja uczestników  Wybrane działania  Bariery w działaniach  Komunikacja i promocja Plan prezentacji REWITALIZACJA SPOŁECZNA

1.Cele dotyczące rewitalizowanego obszaru (tj. rozwiązywania problemów społecznych tego obszaru opartych o diagnozę lokalną) (sformułowanie celu może tu mieć następującą postać: Celem jest przeciwdziałanie problemowi… na danym obszarze…). Cele programów REWITALIZACJA SPOŁECZNA

2.Cele dotyczące beneficjentów (grup docelowych) (tj. rozwiązywania ich problemów) (sformułowanie celu może tu mieć następującą postać: Celem jest przeciwdziałanie…, spowodowanie…, pomoc… w odniesieniu do …); cele te można podzielić na następujące typy:  odnoszące się do podnoszenia wiedzy i kwalifikacji;  odnoszące się do podnoszenia kompetencji społecznych i psychologicznych;  odnoszące się do podnoszenia świadomości;  odnoszące się do podnoszenia motywacji;  odnoszące się do dostarczenia bezpośredniej pomocy (np. psychologicznej, prawnej, medycznej, socjalnej, zawodowej);  odnoszące się do zmiany statusu społecznego (np. zawodowego) określonej osoby; Cele programów REWITALIZACJA SPOŁECZNA

3.Cele dotyczące kształtowania infrastruktury i sieci współpracy na rzecz rewitalizacji społecznej (rozwiązań instytucjonalnych) (sformułowanie celu może tu mieć następującą postać: Celem jest wypracowanie rozwiązań… modelu… wzbogacenie infrastruktury…); Cele programów REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 Cele programów  Rekrutacja uczestników  Wybrane działania  Bariery w działaniach  Komunikacja i promocja Plan prezentacji REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 Powołanie komisji lub zespołu rekrutacyjnego mającego na celu dotarcie do potencjalnych uczestników programu.  Opracowanie regulaminu rekrutacji (np. Dzierżoniów).  Przygotowanie listy rezerwowej uczestników (na wypadek rezygnacji niektórych osób rekrutowanych) (np. Ełk).  Wykorzystanie zarówno kontaktów ze szkołami, jak i z Ośrodkami Pomocy Społecznej jako kanałów rekrutacji.  Rozważenie rekrutacji do projektów całych rodzin, a nie pojedynczych osób (możliwość objęcia działaniem rodziny powinna także dotyczyć członków rodzin mieszkających poza rewitalizowanym obszarem) (np. Kraków, Jelenia Góra). Rekrutacja uczestników REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 Wykorzystanie pracy asystentów rodziny (np. Sanok), streetworkerów i animatorów społeczności lokalnej (np. Warszawa).  Wykorzystanie kontaktów lokalnej parafii.  Zaoferowanie w ramach działań programu bezpłatnych porad prawnika i psychologa.  W celu dotarcia do młodych ludzi - wykorzystanie osób z ich środowiska, które wcześniej uzyskały podobny typ wsparcia (metoda kuli śnieżnej) (np. Radom). Uczestnicy programu byli bardziej wiarygodni dla kolejnych kandydatów.  Prowadzenie rekrutacji ciągłej do ostatnich tygodni trwania projektu (nawet miesięczny udział w projekcie może stanowić wsparcie dla jego uczestnika) Rekrutacja uczestników REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 Cele programów  Rekrutacja uczestników  Wybrane działania  Bariery w działaniach  Komunikacja i promocja Plan prezentacji REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 organizacja warsztatów doradztwa zawodowego, aktywnego poszukiwania pracy, przedsiębiorczości (nauka sposobów poszukiwania pracy, pisania CV, zachowania podczas rozmowy kwalifikacyjnej, elementów prawa pracy) (np. Barczewo, Legnica, Płock, Połczyn Zdrój, Radom, Wadowice);  organizacja kursów komputerowych mających na celu m.in. wzrost poziomu znajomości technik ICT, sprawnego posługiwania sie komputerem i MS Office, wykonywania prezentacji multimedialnych, dokumentów tekstowych, elementów grafiki komputerowej (np. Barczewo, Jelenia Góra, Legnica, Połczyn Zdrój, Radom, Wałbrzych); Organizacja szkoleń, warsztatów, wykładów, staży zawodowych itp. REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 organizacja szkoleń zawodowych, np. sztuka cateringu, kursy prawa jazdy, kursy językowe, kursy fryzjerstwa. kursy wizażu, kursy kosmetyczne, kursy kucharskie, kursy operatora wózków widłowych, kursy gotowania i pieczenia, sprzątania, drobnych prac remontowych itd. (np. Barczewo, Bolesławiec, Cieszyn, Jelenia Góra, Legnica, Płock, Połczyn Zdrój, Poznań, Radom, Sanok, Wadowice, Warszawa);  organizacja staży zawodowych (np. Jelenia Góra, Wadowice, Warszawa);  organizacja warsztatów z ekonomii społecznej (np. Barczewo, Legnica);  organizacja zajęć z języków obcych (np. Dzierżoniów, Radom); Organizacja szkoleń, warsztatów, wykładów, staży zawodowych itp. REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 organizacja zajęć psychoedukacyjnych o tematyce: komunikacja społeczna, asertywność, radzenie sobie ze stresem, samoocena i poczucie własnej wartości, - zapobieganie agresji, autoprezentacja (np. Barczewo, Cieszyn, Dzierżoniów, Legnica, Pietrowice Wielkie, Płock, Rybnik, Wadowice, Wałbrzych, Warszawa);  organizacja warsztatów rozwoju osobistego dla kobiet (np. Bolesławiec);  organizacja zajęć socjoterapeutycznych rozwijających zdolności psychospołeczne będące składnikiem inteligencji emocjonalnej, które są niezbędne do radzenia sobie w sytuacjach trudnych, takich jak niepowodzenia, konflikty, spadek motywacji do działania, itp.) (np. Polkowice); Organizacja szkoleń, warsztatów z zakresu umiejętności psychospołecznych REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 organizacja warsztatów kompetencji pedagogiczno- wychowawczych (np. dla młodych rodziców) (np. Radom);  organizacja zajęć edukacyjnych dla kobiet w ciąży i młodych matek w zakresie opieki nad dzieckiem, a także radzenia sobie na rynku pracy w sytuacji wychowywania dziecka (np. Ruda Śląska);  organizacja zajęć grupowych pracy z ciałem wykorzystującej ruch i dotyk (np. Bolesławiec)  organizacja warsztatów w zakresie kinoterapii (Sanok).  organizacja zajęć z arteterapii (zajęć twórczego myślenia) (Dzierżoniów); Organizacja szkoleń, warsztatów z zakresu umiejętności psychospołecznych REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 organizacja zajęć wyrównujących braki edukacyjne, w ramach których prowadzone są kursy z poszczególnych przedmiotów szkolnych, a także zajęć specjalnych dla osób z zaburzeniami rozwoju, takimi jak np. dysleksja (np. Dzierżoniów);  organizacja zajęć wyrównawczych i kursów przygotowujących do matury (np. Jelenia Góra);  prowadzenie korepetycji dla dzieci i młodzieży (np. Poznań);  organizacja warsztatów edukacyjnych z zakresu fizyki, chemii, biologii, matematyki (np. Sanok). Organizacja zajęć komplementarnych w stosunku do zajęć szkolnych REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 organizacja warsztatów dziennikarskich, teatralnych, informatycznych, fotograficznych, filmowych, ruchowo- artystycznych, tanecznych, plastycznych, modelarskich, muzycznych, wokalnych, miksu i obróbki dźwięku, wizażu scenicznego, stylistyki i wizażu, kulinarnych (np. Barczewo, Bolesławiec, Dzierżoniów, Jelenia Góra, Płock, Polkowice, Połczyn Zdrój, Ruda Śląska, Warszawa, Legnica, Radom, Rybnik, Sanok); Organizacja szkoleń i warsztatów hobbistycznych REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 organizacja warsztatów dziennikarsko-edytorskich obejmujących wizyty studyjne do profesjonalnych ośrodków telewizyjnych i radiowych (np. Sanok);  organizacja kursu dj’owania (dla młodzieży) (Polkowice);  organizacja zajęć kulturalno-artystycznych (np. Radom);  organizacja warsztatów plastycznych z przygotowania ozdób świątecznych dla dzieci i młodzieży (Rybnik); Organizacja szkoleń i warsztatów hobbistycznych REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 organizacja zajęć z zakresu edukacji prozdrowotnej, m.in. mających na celu uświadomienie współzależności pomiędzy 4 wymiarami zdrowia: fizycznym, psychicznym, społecznym i duchowym (np. Barczewo, Ruda Śląska);  organizacja kursu pierwszej pomocy (np. Dzierżoniów, Wadowice);  organizacja zajęć ekologicznych (np. Dzierżoniów);  edukacja architektoniczna dzieci i młodzieży (Poznań); Organizacja szkoleń, warsztatów służących kształtowaniu świadomości REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 organizacja warsztatów racjonalnego gospodarowania budżetem (Radom);  organizacja szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na drodze, reagowania w razie wypadków (Wadowice);  organizacja spotkań nt. profilaktyki zdrowotnej (np. Warszawa);  organizacja spotkania z psychologiem sportu (np. Pietrowice Wielkie). Organizacja szkoleń, warsztatów służących kształtowaniu świadomości REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 warsztaty dotyczące rewitalizacji podwórek (np. składające się z dwóch etapów): 1.dwudniowe warsztaty dla uczestników dotyczące inwentaryzacji otoczenia, projektu odnowy, opracowanie takiego projektu; 2.wdrożenie programu: zakup podstawowych elementów podwórka: ziemi, sadzonek, kompletu narzędzi na rozpoczęcie prac, praca beneficjentów na rzecz podwórka). (np. Poznań, Warszawa). Organizacja szkoleń, warsztatów w zakresie rewitalizacji REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 organizacja zajęć nt. rewitalizacji społecznej i wczesnej interwencji socjalnej dla przedstawicieli władz samorządu terytorialnego oraz organizacji pozarządowych (np. Sanok);  organizacja zajęć edukacyjnych dla streetworker’ów, organizacja szkoleń dla pedagogów i animatorów ulicznych (dla uczestników wyłonionych w drodze naboru) (np. Ełk) Organizacja szkoleń skierowanych dla osób, które mają pomagać osobom narażonym na marginalizację i wykluczenie społeczne REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 organizacja zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży, m.in. tenis stołowy, pływanie, karate, boks, sporty zespołowe, lodowisko (np. Bolesławiec);  organizacja zajęć na boiskach/podwórkach, w sali gimnastycznej, na basenie dla młodzieży rekrutowanej z okolicznych podwórek i boisk (np. Dzierżoniów, Rybnik);  organizacja nauki gry w piłkę ręczną: treningów, wyjazdów na turnieje, obozy treningowe (np. Pietrowice Wielkie); Organizacja zajęć sportowych REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 organizacja kursu samoobrony, akrobatyki sportowej, nauki tańca, nurkowania, ligi bowlingu, turnieju piłki wodnej (np. Polkowice);  organizacja zajęć na ściance, siłowni, basenie, organizacja rajdów rowerowych (np. Radom, Rybnik);  organizacja grupowej gimnastyki w wodzie i grupowej nauki pływania (np. Wadowice);  organizacja Środowiskowej Olimpiady Sportowej i w ten sposób upowszechnienie kultury fizycznej i sportu, organizacja rozgrywek i turniejów sportowych (np. Jelenia Góra, Ruda Śląska); Organizacja zajęć sportowych REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 organizacja turnieju piłki nożnej, organizacja turnieju koszykówki, organizacja turnieju piłki siatkowej (np. Warszawa);  organizacja imprezy biegowej na rozpoczęcie lata (np. Warszawa);  organizacja zajęć fitness lub na siłowni, w Aquaparku (przekazywanie beneficjentom wejściówek) (np. Jelenia Góra); Organizacja zajęć sportowych REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 działalność Centrum Integracji Społecznej świadczącego m.in. usługi terapeutyczne (np. Barczewo, Bolesławiec);  działalność Klubu Integracji Społecznej (np. Warszawa, Wałbrzych);  prowadzenie świetlicy socjoterapeutycznej/ środowiskowej i poradnictwa specjalistycznego dla młodzieży oraz dorosłych (w świetlicach dzieci mogą np. skorzystać z pomocy przy odrabianiu lekcji, pomagają przygotowywać posiłki itp.), poradni logopedycznej, mediacji rodzinnych, konsultacji prawnych (np. Bolesławiec, Dzierżoniów, Jelenia Góra, Płock, Połczyn Zdrój, Sanok, Wałbrzych); Prowadzenie placówek włączających się w realizację zadań z zakresu rewitalizacji społecznej REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 prowadzenie punktu konsultacyjnego świadczącego pomoc psychologiczną dla osób doznających przemocy, a także prowadzącego treningi umiejętności społecznych oraz warsztaty dla osób w kryzysie (np. Bolesławiec);  prowadzenie klubu młodego rodzica, w ramach którego utworzona została grupa Środowiskowego Ogniska Wychowawczego dla dzieci 2-5 lat, a wsparciem objęto rodziców tych dzieci, w szczególności samotne matki (dla dzieci prowadzone są różne zajęcia rozwijające adekwatnie do wieku, natomiast dla rodziców warsztaty z różnej tematyki dotyczącej wychowania, wspierania rozwoju i pielęgnacji dziecka, a także zajęcia ruchowe) (Dzierżoniów); Prowadzenie placówek włączających się w realizację zadań z zakresu rewitalizacji społecznej REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 utworzenie i funkcjonowanie klubu młodzieżowego (zakres pomocy obejmował: poradnictwo rodzinne, poradnictwo zawodowe, poradnictwo pedagogiczne, wsparcie w rozwiązywaniu problemów życiowych, porady opiekuńczo- wychowawcze, pracę socjalną; w punkcie dyżury pełnił również psycholog udzielający porad ogólnych) (Polkowice);  utworzenie poradni uzależnień i prowadzenie w niej programu terapeutycznego (np. Połczyn Zdrój); Prowadzenie placówek włączających się w realizację zadań z zakresu rewitalizacji społecznej REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 badanie stanu uzębienia i diagnostyka stomatologiczna oraz leczenie stomatologiczne mające na celu poprawę wizerunku beneficjentów i zwiększenie ich szans na rynku pracy (Poznań);  konsultacje dotyczące profilaktyki zdrowotnej (np. kręgosłupa): indywidualna diagnoza i terapia zespołów bólowych (Polkowice);  wsparcie rodzin w zakresie opieki zdrowotnej (głównie z małymi dziećmi), np. praca położnych w środowisku owocująca przyuczeniem rodziców do właściwego zajmowania się dziećmi w pierwszych miesiącach życia (np. Polkowice); Organizacja wsparcia zdrowotnego i materialnego REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 indywidualna rehabilitacja wg wskazań lekarskich po przeprowadzonym badaniu – kinezyterapia i fizykoterapia (światłolecznictwo: laser, solux, bioptron, terapia falą uderzeniową, polem magnetycznym, krioterapia ciekłym azotem, elektroterapia) (Wadowice);  organizacja zajęć z zakresu terapii zajęciowej dla osób niepełnosprawnych (Wadowice);  przygotowanie wyprawek szkolnych dla dzieci (Jelenia Góra);  pomoc w postaci zasiłków i pomoc w naturze (Legnica). Organizacja wsparcia zdrowotnego i materialnego REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 prowadzenie pracy streetworkerskiej wykonywanej przez specjalistów (np. psychologów, pracowników socjalnych, osoby przeszkolone w zakresie streetworkingu i in.; pełnienie funkcji informacyjno-edukacyjnych, animacyjnych oraz interwencyjnych przez streetworkerów); prowadzenie działań środowiskowych (ulicznych) (np. Bolesławiec, Kraków Rybnik, Wałbrzych, Warszawa);  identyfikacja liderów lokalnych, którzy wezmą sprawy w swoje ręce na rewitalizowanych obszarach (np. Poznań); Prowadzenie prac terenowych/środowiskowych REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 organizacja samopomocowych grup wsparcia (np. w jednym z programów, w grupie brało udział 6-7 kobiet, które spotykały się z pracownikiem socjalnym w celu przezwyciężania problemów życiowych, wymiany doświadczeń, poglądów, wzajemnej pomocy. Inne grupy wsparcia dotyczyły rodzin z problemem alkoholowym, kobiet będących w związku z osoba uzależnioną, dzieci dorosłych alkoholików DDA; młodych matek; osób starszych i samotnych (np. Bolesławiec, Płock, Polkowice, Sanok, Wałbrzych);  utworzenie grup wsparcia dla osób długotrwale bezrobotnych; samotnie wychowujących dzieci; wychowujących dzieci niepełnosprawne lub zajmujących się osobami niepełnosprawnymi; osób dotkniętych przemocą domową (np. Sanok); Prowadzenie prac terenowych/środowiskowych REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 realizacja przez beneficjentów mini-projektów nakierowanych na określony cel; w jednym z badanych programów, młodzież realizowała mini projekty polegające na odrestaurowaniu boiska, nagraniu teledysku hip-hopowego opublikowanego później w Internecie (dzięki czemu młodzież spotkała się z lokalnymi raperami i była w profesjonalnym studio nagrań), wyremontowaniu świetlicy środowiskowej, nagraniu filmu o atrakcjach turystycznych itp. (np. Ełk, Poznań);  prowadzenie punktów terenowych, w których odbywały się zajęcia dla dzieci i młodzieży (np. zajęcia artystyczne) (np. Kraków); Prowadzenie prac terenowych/środowiskowych REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 Organizacja wyjść i wyjazdów warsztatowo- integracyjnych.  Organizacja imprez i spotkań.  Tworzenie telewizji i strony internetowej przez beneficjentów (Ruda Śląska);  Organizacja gry miejskiej (Wałbrzych). Inne działania REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 Cele programów  Rekrutacja uczestników  Wybrane działania  Bariery w działaniach  Komunikacja i promocja Plan prezentacji REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 zbyt krótki czas na realizację programu (w tym przypadku 15 miesięcy);  zawężenie kręgu odbiorców działań do osób bezrobotnych i nieaktywnych zawodowo, podczas gdy do udziału zwracały się również osoby pracujące;  zawężenie programu do kilku konkretnych ulic, podczas gdy do udziału w programie zwracały się również osoby niemieszkające przy tych ulicach;  zbyt mało dzielnic dobranych do programu (podczas gdy do udziału w programie zwracały się również osoby niemieszkające przy tych ulicach przychodziły osoby z innych dzielnic; jw.); Bariery REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 niemożność skompletowania odpowiedniej liczby uczestników (przykładowo nie udało się zebrać założonej liczby uczniów, co było rezultatem m.in. korzystania z dużej ilości zajęć dodatkowych proponowanymi przez szkoły (realizowanych często w ramach EFS);  opory osób przed podpisaniem kontraktu socjalnego;  odejścia beneficjentów w trakcie realizacji programu (np. rozpad grupy);  brak nawyków systematyczności wśród beneficjentów;  stereotypowe wyobrażenia o pracy psychologa czy doradcy zawodowego wśród beneficjentów powodujące niechęć do kontaktu; Bariery REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 dobór tematów szkoleń (wykładów), nieinteresujących dla beneficjentów,  brak zainteresowania działaniami, które choć realizatorom wydają się bardzo interesujące z punktu widzenia grupy docelowej – dla tej ostatniej okazują się takimi nie być (np. brak chęci udziału młodzieży w wyjściu do kina);  mniejsze poważanie szkoleń bezpłatnych niż choćby symbolicznie płatnych (jeden z realizatorów zaproponował wprowadzenie w odniesieniu do osób nienależących do grup najuboższych choćby symbolicznych opłat, a przynajmniej opat za nieusprawiedliwioną nieobecność);  trudności w komunikowaniu się z uczestnikami programu (np. nieodbieranie telefonów); Bariery REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 problemy wychowawcze, dyscyplinarne podczas wyjazdów dla młodzieży (spożywanie alkoholu, kradzieże w sklepach itp.), brak zainteresowania zwiedzanymi obiektami;  roszczeniowość niektórych beneficjentów;  sprzeciw ze strony sąsiadów ośrodka wparcia, obawiających się o potencjalne szkody, które mogą zostać wyrządzone przez beneficjentów;  nieprzewidzenie w programie porad psychiatry, podczas gdy np. w toku realizacji programu pojawiła się taka potrzeba w odniesieniu do wybranych uczestników;  zbyt restrykcyjnie określone granice wieku beneficjentów. Bariery REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 …dzieci biorące udział w programie nie miały odpowiedniego wyposażenia na zaplanowane wycieczki w góry (ciepłej kurtki, odpowiedniej pary butów itp.),  …aresztowanie dwóch beneficjentów przez policję.  …śmierć uczestnika podczas realizacji programu warto jest przewidzieć jak najwięcej ryzyk związanych z sytuacjami kryzysowymi oraz zaplanować określone warianty działań Bariery REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 Cele programów  Rekrutacja uczestników  Wybrane działania  Bariery w działaniach  Komunikacja i promocja Plan prezentacji REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 stworzenie atrakcyjnej identyfikacji wizualnej programu (logo, logotypu, kolorystyki) i umieszczanie jej na wszystkich nośnikach związanych z programem (dokumentach, ogłoszeniach, materiałach elektronicznych, gadżetach itp.);  utworzenie i prowadzenie interaktywnej strony internetowej (moderowanej, z możliwością nawiązania kontaktu, umieszczenia komentarzy, zgłoszenia określonych potrzeb lokalnych), umieszczanie na stronie aktualnych informacji o realizacji zadań w ramach programu, ilustrowanych licznymi fotografiami;  utworzenie i prowadzenie profilu programu rewitalizacji społecznej na portalu internetowym Facebook (stale aktualizowanego);  umieszczanie w Internecie krótkich filmów z realizacji projektu; Komunikacja i promocja REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 bezpośrednie wizyty pracowników socjalnych / streetworkerów / asystentów rodziny u potencjalnych zainteresowanych, przedstawianie korzyści z uczestnictwa w programie;  promocja programu poprzez parafię – szczególnie poprzez ogłoszenie księdza z ambony w trakcie Mszy Świętej;  dystrybucja ulotek przez księży podczas kolędy;  organizacja gry miejskiej promującej program;  organizacja rozmaitych konkursów dla dzieci i dopiero wówczas zachęcanie ich do udziału w programie;  działania public relations – zapraszanie przedstawicieli lokalnej prasy, lokalnych portali internetowych na ważne wydarzenia (np. zakończenie dużego szkolenia, wręczanie dyplomów), wysyłanie informacji bieżących do prasy;  dystrybucja ulotek w miejscach, w których przebywają potencjalni beneficjenci. Komunikacja i promocja REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 Warto przemyśleć kluczową nagrodę za udział w programie (tzw. key-benefit) dla każdego beneficjenta i jasno o tej nagrodzie komunikować. Chodzi o nagrodę w sensie symbolicznym (np. wpis do CV, nowa umiejętność atrakcyjna na rynku pracy, nowe znajomości itp.). Nagroda musi być tak określona, aby była atrakcyjna, realna, konkretna i osiągalna w krótkim czasie.  Warto jasno sprecyzować, co potencjalny uczestnik programu ma zrobić, aby wziąć w nim udział i aby uzyskać ową „nagrodę” (działania te nie mogą być skomplikowane).  Warto wykorzystać kanały komunikacyjne najważniejsze dla grup docelowych. Przykładowo jeżeli grupą docelową jest młodzież, może to być Internet, w tym portal społecznościowy Facebook.  Komunikat o programie powinien pojawiać się wszędzie tam, gdzie obecni są przedstawiciele grup docelowych (np. w szkołach, parkach, ale także na podwórkach rewitalizowanych miejsc). Komunikacja i promocja REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 Wykorzystuj inne kampanie (prowadzone wcześniej i prowadzone równolegle do twojej);  Zacznij od grup najlepiej przygotowanych do podjęcia działania;  Promuj zachowania pojedyncze, proste, wykonalne;  Usuń bariery na drodze do określonego zachowania;  Zapewnij nagrodę główną (korzyści) uzyskiwaną na bieżąco (nie odwleczoną w czasie);  Uwypuklij wysokie koszty zachowań konkurencyjnych; Komunikacja i promocja P. Kotler, N. Lee, Marketing w sektorze publicznym. Mapa drogowa wyższej efektywności, Warszawa 2008, s REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 Promuj konkretne usługi ułatwiające określone zachowanie  Zapewnij nagrody pośrednie takie jak np. uznanie otoczenia, gadżety, odznaki, tabliczki bransoletki itp.;  Wykorzystuj poczucie humoru;  Właściwie wybierz miejsce i moment kontaktu odbiorcy z przekazem  Zaczynaj od nakłaniania do drobnych działań;  Stosuj podpowiedzi, przypominaj o przekazie. Komunikacja i promocja P. Kotler, N. Lee, Marketing w sektorze publicznym. Mapa drogowa wyższej efektywności, Warszawa 2008, s REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 Kompleksowy charakter wsparcia  Powołanie zespołu sterującego  Odpowiedni podział zadań między partnerów  Wykorzystanie odpowiednich kanałów dotarcia (np. Facebook)  Umożliwienie podejmowania inicjatywy przez uczestników (udziału w podejmowaniu decyzji) Inne konkluzje… P. Kotler, N. Lee, Marketing w sektorze publicznym. Mapa drogowa wyższej efektywności, Warszawa 2008, s REWITALIZACJA SPOŁECZNA

 Organizacja wyjazdów, zajęć sportowych, działalności harcerskiej  Organizacja szkoleń w formie warsztatowej  Superwizja  Dokumentowanie i promowanie za pośrednictwem fotografii i filmów Inne konkluzje… P. Kotler, N. Lee, Marketing w sektorze publicznym. Mapa drogowa wyższej efektywności, Warszawa 2008, s REWITALIZACJA SPOŁECZNA

Dziękuję za uwagę! Konferencja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. REWITALIZACJA SPOŁECZNA