Psychologiczna teoria prawa Leona Petrażyckiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Standardy etyczne w pracy doradcy dr Anna Kienig Uniwersytet w Białymstoku Wydział Pedagogiki i Psychologii.
Psychologia Zarządzania
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Prawa Dziecka Co to są prawa???
Zainteresowania.
Prawa Człowieka Wykonał : Krzysztof Zajda I Ti.
Konstruktywizm.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Prawa człowieka Burczy Sara.
Legalność – konceptualizacja i operacjonalizacja
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
Skąd pochodzą zasady moralne?
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
Materializm a idealizm
prawa człowieka w Deklaracji Praw Człowieka i w Biblii
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
Prawa dzieci Prawa Osobiste
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Rola matki i ojca w wychowaniu dziecka.
Małgorzata Trzcielińska
AUTORYTETU NAUCZYCIELA (INSPIRANDERA) W PROCESIE EDUKACYJNYM
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Cechy prawa wyznaniowego i prawa kościelnego
ETYKA ŻYCIA SPOŁECZNEGO
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA
Psychoanaliza Freuda.
Pedagogika szkoły wyższej
…– myślę o najbliższych
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Stosunki prawne.
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Zdarzenie Prawne Jest to działanie ,fakt, wywołujące skutki prawne w postaci powstania, zmiany lub wygaśnięcia stosunku prawnego.
Wartości w życiu człowieka
„Kto nie chce pracować, niech też nie je”.
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Prawa człowieka w ramach Unii Europejskiej 1.Znaczenie oraz rola praw człowieka została wskazana w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej „Unia opiera się.
Epoka renesansu: między 2 poł. XIV a końcem XVI w.
Godność ucznia a postawa nauczyciela
Konwencja Praw Dziecka
 Punktem wyjścia Hartowskich analiz jest filozofia języka potocznego. Hart badał zwykłe konteksty użycia słów. Owo badanie ma stanowić drogę do rozwikłania.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Lekcja dla klasy z elementami bioetyki
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
Realizm prawniczy.
Etyka zawodowa prawników - wprowadzenie
Etyka zawodowa prawników - wprowadzenie
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Norma postępowania jako wyrażenie języka
CZY ZNASZ HIERARCHIĘ WARTOŚCI ?
Wstęp do prawoznawstwa ćwiczenia 1
"JASKINIA PLATONA". PLATON Platon, (ur. 427 p.n.e., zm. 347 p.n.e.) – grecki filozof. Twórca systemu filozoficznego zwanego obecnie idealizmem platońskim.
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa wykład 2
KLASA Społeczno-prawna
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Kultura współczesnego świata
Filozofia prawa.
Stosunki administracyjno- prawne
Zapis prezentacji:

Psychologiczna teoria prawa Leona Petrażyckiego

Wiadomości ogólne Leon Petrażycki to polski filozof prawa, który stworzył teorię prawa natury o zmiennej (kulturowo) treści i wiecznej formie, będącej postulatem prawa idealnego, pożądanego w danym czasie i w danych warunkach społecznych.

Uważał, że świat można i należy zmieniać za pomocą prawa, mając, mając w ręku wiedzę i możliwości badawcze psychologii, czyli nauki o ludzkich uczuciach, rozumie, woli. Petrażycki do ówczesnej triady dodał emocje.

Petrażycki i rzeczywistość społeczna Mesjanizm marksowski pasował do idealistycznego światopoglądu Leona Petrażyckiego, dla którego socjalizm stał się ustrojem docelowym dla całej ludzkości, pozwalającym przekroczyć nawet ograniczony swoistymi ramami patriotyzm. Jego poglądy różniły się jednak od poglądów Marksa. To nie byt określa świadomość, lecz świadomość zmienia byt.

Jej absolutnym spełnieniem jest idealna moralność gwarantowana przez miłość, jaką będą odczuwać wszyscy ludzie do siebie. Wszechogarniająca miłość znosi ludzkie zaborcze i rywalizujące „ja”. Eliminuje też z życia społecznego prawo stanowione i jakiekolwiek inne przykazania moralne, albowiem człowiek posiadając relacje tak głębokiej empatii interpersonalnej, organicznie nie jest zdolny do kradzieży, oszczerstwa, zabójstwa, mściwości i nienawiści – tych największych plag, do których zwalczania jest powołane prawo.

Pojmowanie prawa Rozpatrywał prawo w kontekście przeżyć emocjonalnych. Emocje to inaczej impulsje. Emocje są rodzajem psychicznej presji zmuszającej nas do działania. Są częścią podświadomego popędu i elementarnym, organicznym doznaniem akceptacji lub sprzeciwu. Z tego względu popychają nas do różnych działań lub odpychają od zaangażowania się w jakieś czynności.

Siła norm prawnych wynika z emocjonalnego przeżycia ich słuszności albo jej braku. Prawo jako przedmiot i rodzaj emocji zawiera w sobie dwa podstawowe elementy składowe: przeżycie obowiązku i przeżycie uprawnienia. Poczucie i przeżycie obowiązku zmusza nas do respektowania określonych nakazów. Sfera moralności opiera się tylko na emocjach obowiązku. Prawo jest bogatsze o element uprawnienia.

Uprawnienie Jest silną psychiczną emocją dającą nam poczucie bezpieczeństwa, ponieważ możemy domagać się względem siebie odpowiadającego nam czyjegoś postępowania. Przeżycie uprawnienia ma charakter roszczeniowy., uaktywnia potrzebę realizacji swych oczekiwań w postaci prawa. Ze względu na sferę uprawnienia Petrażycki wyżej ceni prawo od moralności.

Moralność Jednostronnie wychowuje człowieka, wpaja weń tylko poczucie obowiązku i przez to kreuje duszę niewolniczą.

Prawo wykształca psychikę imperatywno – atrybutywną, rozumiejącą konieczność respektowania praw innych, ale także domagającą się praw dla siebie. Pomaga to człowiekowi żyć z podniesioną głową i w poczuciu własnej godności. Świadczy również o bardziej złożonej psychice, zasługującej na coraz większy zakres wolności. Opowiadał się za tolerancją światopoglądową.

Utopijna wersja społeczeństwa wolnego i szczęśliwego Był bardzo zainteresowany światem psychicznym jednostki, ale po to, by dochodzić do ogólnych generalizacji. Można doszukiwać się pewnych podobieństw z Platonem i jego teorią idealnie uspołecznionej jednostki. U Platona zaskakującym efektem jego idealistycznej teorii jest filozoficzne uzasadnienie systemu totalitarnego w państwie, natomiast u Petrażyckiego pewna utopia.

Sprawiedliwość Jest tożsama z prawem intuicyjnym. Źródłem tego prawa jest życie psychiczne, emocjonalne. Cechą prawa intuicyjnego jest wolny wybór „stosownie do naszych przekonań samoistnych, niezależnych od autorytetów zewnętrznych”. Sprawiedliwość to prawo natury oceniające prawo pozytywne.