Prezentacja BDI Rozmowa kwalifikacyjna - unikanie błędów Autor: Monika Budzyńska Wrocław, 19-20.11.2008
O czym będziemy mówić? najczęstsze metody rekrutacji definicje rozmowy kwalifikacyjnej rodzaje rozmów oraz istota rekrutacji wpływanie na efekt pierwszego wrażenia mowa ciała - interpretacje trudne pytania pytania do pracodawcy najczęściej popełniane błędy podczas interview pytania z sali
Istota procesu rekrutacji wyłonienie kandydatów, którzy w najbardziej optymalny sposób „wpisują się” w profil kompetencyjny na dane stanowisko nie wygrywa „najlepszy we wszystkim” a ten, który de facto „pasuje” do danego stanowiska pod kątem: kompetencji niezbędnych do pracy na danym stanowisku aspiracji zawodowych kultury organizacyjnej firmy/działu/zespołu
Najczęstsze metody rekrutacji rozmowa kwalifikacyjna wywiad zawodowy wywiad kompetencyjny, strukturalizowany rozmowa panelowa telekonferencja testy kompetencyjne, analityczne, osobowości, na inteligencję, merytoryczne – testy wiedzy, językowe case Studies Assessment Center inne analiza grafologiczna, referencje…
Nie oceniamy ludzi a ich konkretne kompetencje! Rozmowa kwalifikacyjna z punktu widzenia pracodawcy służy poznaniu potencjalnego pracownika, w szczególności: przebiegu kariery zawodowej kwalifikacji zawodowych kompetencji motywacji do zmiany pracy aspiracji zawodowych wykazywanej motywacji do pracy Nie oceniamy ludzi a ich konkretne kompetencje!
Rozmowa kwalifikacyjna z punktu widzenia kandydata możliwość autoprezentacji wskazanie korzyści wynikających z nawiązania współpracy przedstawienie celów i oczekiwań zawodowych poznanie potencjalnego przełożonego otrzymanie szczegółowego opisu oferty pracy
Budowanie efektu pierwszego wrażenia bądź pogodny, uprzejmy dla każdego ubierz się stosownie do okazji skromnie, elegancko, klasycznie dokumenty w aktówce lub neseserze przedstaw się, powiedz w jakiej sprawie przychodzisz pewnie uściśnij dłoń rozmówcy zaprezentuj kompletne, schludne dokumenty
Mowa ciała – możliwe interpretacje bębnienie palcami o stół: niecierpliwość palce złączone w wieżyczkę: sygnalizowanie pewności siebie obgryzanie paznokci: lęk pocieranie oka: chęć ukrycia prawdy koncentracja na ubiorze: zakłopotanie skrzyżowanie ramion: obrona bujanie się na krześle: pewność siebie pocieranie dłoni: napięcie wychylenie się do przodu: znak końca rozmowy
Trudne pytania Dlaczego jesteś osobą odpowiednią na to stanowisko? - Które umiejętności i cechy charakteru predysponują Cię na to stanowisko? Jak sobie wyobrażasz pracę na tym stanowisku? - Czy wiesz na czym będzie polegać Twoja przyszła praca? Czy wolisz wykonywać pracę samodzielną czy zespołową? - Jeśli stanowisko, o które się ubiegasz wymaga współdziałania - znajdź popierające przykłady Jak długo chciałbyś pracować na tym stanowisku? - Czy planujesz swoją karierę zawodową? Czy masz określone cele zawodowe?
Trudne pytania c.d. Jakie są Twoje największe wady? - wady ma każdy, ważne jak się z nimi walczy Co w Twoim zawodzie sprawia Ci przyjemność, a co robisz z przymusem? Jak znosisz pracę pod presją czasu? - liczą się przykłady Pytanie o osiągnięcia i porażki - Czy jesteś świadomy swoich mocnych stron i potrafisz dokonać analizy swoich działań
Pytania do pracodawcy od kiedy stanowisko jest i w jaki sposób stało się wolne? jakich umiejętności i doświadczenia szukacie u osoby na tym stanowisku? jakie są możliwości rozwoju zawodowego? (szkolenia, certyfikaty) jak będzie moja praca oceniana? jak wygląda typowy dzień pracy/ zakres obowiązków? jakie są możliwości awansu? (struktura firmy) jakie są plany firmy na przyszłość, strategie? jak będą wyglądać dalsze etapy selekcji? (rozmowy, testy, AC)
Najczęściej popełniane błędy podczas interview „co to za oferta?”- przyznanie się do wysłania dziesiątek cv „ zapomniałem o spotkaniu”- nie zjawianie się na umówione spotkanie niepunktualność zapominanie podstawowych informacji nieprzestrzeganie standardów biznesowych luźny ubiór włączony telefon komórkowy wizyta z koleżanką
Błędy podczas interview c.d. pobieżne przygotowanie się do rozmowy nieuprzejmość, arogancja nieumiejętność poparcia swoich wypowiedzi przypisywanie sobie większego zakresu obowiązków prezentowanie zasłyszanych, podręcznikowych wypowiedzi podawanie oryginalnych, nieprawdziwych zainteresowań
Podsumowanie zbierz informacje o pracodawcy wybierz odpowiedni strój zarezerwuj czas na dojazd i rozmowę przypomnij sobie szczegóły zdobytych kwalifikacji przemyśl swoje oczekiwania finansowe jakie pytania zadasz pracodawcy nastrój się pozytywnie
Bank Danych o Inżynierach sp. j. Kontakt Bank Danych o Inżynierach sp. j. Al. Jerozolimskie 133 lok. 42 02-304 Warszawa tel./faks: (0-22) 572-78-00, 572-78-03 www.bdi.com.pl