Zarządzanie czasem i efektywność osobista
Charakterystyka czasu Plany i planowanie Wstęp Określenie celu treningu Ustalanie priorytetów i terminów Pozostałe zasady zarządzania czasem Stres i jego rola
Co to jest CZAS? jest wartościowym kapitałem nie jest na sprzedaż nie daje się zaoszczędzić ani zmagazynować nie daje się rozmnożyć ucieka stale i nieodwołalnie czas to życie nie można go zatrzymać „Czas to pieniądz, a pieniądz to więcej niż czas”
Zarządzanie czasem czyli jak dążyć do sukcesu dzień po dniu jak być zadowolonym i szczęśliwym oraz nie zmarnować swojego czasu “Z czasu albo się nas ograbia, albo się go od nas wyłudza, a to, co pozostaje, znika niepostrzeżenie” - Seneka
Efektywność osobista = osiąganie rezultatów przy optymalnym wykorzystaniu zasobów Jak być efektywnym ? 1. mieć cel; 2. wiedzieć jakie zadania przyczynią się do osiągnięcia celu; 3. znaleźć czas na TE zadania; OSOBA EFEKTYWNA = OSOBA ZAJĘTA
Efektywne zarządzanie czasem pomoże: zdobyć rozeznanie co do przyszłych działań i planów zachować większą swobodę twórczego działania lepiej radzić sobie ze stresem zyskać więcej wolnego czasu konsekwentnie i systematycznie realizować cele, by nadać życiu sens i kierunek.
Wyznaczanie celów Metoda SMART MeasurableMierzalny SpecificŚciśle określony ActionableWymagający działania RealisticRealny Time linedOkreślony w czasie
Które cele są SMART? Metoda SMART Które z przykładów są SMART? Nauczę się pierwszej pomocy W ciągu roku zdam prawo jazdy Wylecę w kosmos w ciągu dwóch lat W tym roku schudnę Będę się dobrze uczył Zdam dzisiaj egzamin na prawo jazdy Moja koleżanka, Magda jutro przestaje palić W środę pójdę kupić dwa chleby CEL SMART musi być: Ściśle określony Mierzalny Wymagający działania Realny Określony w czasie
Cztery generacje zarządzania czasem
Pierwsza generacja lista rzeczy do zrobienia
Druga generacja zadania wpisane w kalendarz
Trzecia generacja zadania wraz z priorytetami
Czwarta generacja nasze życiowe cele
Macierz Eisenhowera PILNENIEPILNE WAŻNE NIEWAŻNE I ćwiartkaII ćwiartka III ćwiartkaIV ćwiartka
Pierwsza ćwiartka PILNENIEPILNE WAŻNE NIEWAŻNE I ćwiartka kryzysy sprawy naglące sprawy „na wczoraj” I ćwiartkaII ćwiartka III ćwiartkaIV ćwiartka
Druga ćwiartka PILNENIEPILNE WAŻNE NIEWAŻNE II ćwiartka zapobieganie budowanie związku planowanie, rekreacja szukanie możliwości I ćwiartkaII ćwiartka III ćwiartkaIV ćwiartka
Trzecia ćwiartka PILNENIEPILNE WAŻNE NIEWAŻNE III ćwiartka niektóre telefony najbliższe sprawy naglące niektóre spotkania I ćwiartkaII ćwiartka III ćwiartkaIV ćwiartka
Czwarta ćwiartka PILNENIEPILNE WAŻNE NIEWAŻNE IV ćwiartka codzienność przyjemności złodzieje czasu pewna korespondencja I ćwiartkaII ćwiartka III ćwiartkaIV ćwiartka
Macierz Eisenhowera PILNENIEPILNE WAŻNE NIEWAŻNE I ćwiartka kryzysy sprawy naglące sprawy „na wczoraj” II ćwiartka zapobieganie budowanie związku planowanie, rekreacja szukanie możliwości III ćwiartka niektóre telefony najbliższe sprawy naglące niektóre spotkania IV ćwiartka codzienność przyjemności złodzieje czasu pewna korespondencja
Macierz Eisenhowera PILNENIEPILNE WAŻNE NIEWAŻNE zrób teraz lub deleguj; 2. zaplanuj - 1 tydzień 3. deleguj lub wskaż priorytety; 4. zapomnij o tym !
Zasada Pareto 20 / % naszych wysiłków powoduje 20 % rezultatów; 20 % wysiłków daje 80 % rezultatów. skupienie uwagi na TYCH 20 % działań !
Złote zasady Stwórz sobie codzienną rutynę
Złote zasady Używaj głowy, gdy jest na to czas
Złote zasady Ustal deadline’y i trzymaj się ich !!!
Złote zasady Nie przekładaj rzeczy niemiłych - zatrują ci życie !
Złote zasady Ustal kiedy pracujesz i nie chcesz, aby ci nie przeszkadzano
Złote zasady Nie zajmuj się rzeczami nieważnymi dla ciebie - wiele problemów rozwiąże się samych
Złote zasady Kiedy zaczynasz coś ważnego – skończ to!
Rady praktyczne Używaj kalendarza - nie próbuj pamiętać drobnych rzeczy do załatwienia
Rady praktyczne Naucz się mówić NIE - asertywność
A co z papierami? Podziel papiery : na priorytety A, B, C; tak samo jak rzeczy, nad którymi pracujesz; 4 sposoby radzenia sobie z papierami: 1. zrób coś z tym teraz; 2. daj je komuś innemu; 3. włóż je do akt; 4. wyrzuć je !!!
Zmartwienia = stres...z rzeczy, którymi się martwimy: 40 % nigdy się nie zdarzy; 35 % wyjdzie lepiej niż nam się wydawało; 15 % można zmienić niewielkim kosztem; 8 % to rzeczy, na które i tak nie mamy wpływu; 2 % no tak... I czy my się przejmujemy ??!
5 kroków do sukcesu marzenie pragnienie planowanie działanie posiadanie
Wystarczy chcieć chęci decyzja działanie udoskonalanie SUKCES
Podsumowanie Co najbardziej was zaskoczyło? Czyli czego się nauczyliście? Z czego skorzystacie?
...umiar w pracy !!!...właściwe jedzonko!!!...dużo ruchu!!!...i żadnych zarwanych nocy!!!
...ROZUMIEMY SIĘ ???
...no to ja......wracam do swoich zajęć...
Dziękuję za uwagę