Mapy myśli – wykorzystanie na lekcjach języka angielskiego i polskiego. Prezentację wykonały: Anna Heś i Emilia Kuźniak źródło: Internet.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prezentacje multimedialne
Advertisements

uczyć się języka angielskiego
Praca z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
E-nauczanie, czyli platforma edukacyjna.
TIK w szkole podstawowej
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
Jak pisać pracę dyplomową?
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
SIEĆ SKOJARZENIOWA (mapa myśli)
RODZAJE WYDAWNICTW INFORMACYJNYCH
SPOSOBY SPORZĄDZANIA NOTATEK
SŁOWNIKI.
narzędzie w językowych pracach projektowych
Teatr Dzień 1- W teatrze Dzień 2- Przygotowujemy przedstawienie
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Miejskie Przedszkole nr 34 im. Jasia i Małgosi w Katowicach
Oprac. - M. Rostkowska 1 Warsztaty Komputery w edukacji COMPUTERS IN EDUCATION.
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
"Zapomnij o zapominaniu!"
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
TIK w szkole podstawowej MAPY MYŚLOWE i MAPY POJĘĆ
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Jak sporządzać notatki?
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Vademecum szóstoklasisty i gimnazjalisty
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Matematyka bez barier z kształtami Numicon
ProjektSukces.pl przedstawia: Mapy Myśli
Ocenianie Kształtujące
Jak uczyć się skutecznie?
Zajęcia prowadzone w ramach EFS Szkoła Podstawowa Nr 15 w Tarnowie
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
„Ortograffiti w mojej szkole”
Idea oceniania kształtującego
Sztuka robienia notatek Zasady tworzenia „Map y myśli”
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
Metody sprawnego uczenia się.
NOTATKI CO I JAK ?.
MAPY MYŚLI prywatny: W bardzo ważnych sprawach:
„NIEODPŁATNE POMOCE EDUKACYJNE” DO DYREKCJI SZKOŁY Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców oraz pedagogów, Firma CREATUS z pomocą lokalnych firm doposaża.
Sposób na szybkie zastępstwo
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
wzrokowiec/ słuchowiec/ czuciowiec
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
Copyright © 2015 Wydawnictwo Inspiracja. Wydawnictwo Inspiracja Wydawnictwo Inspiracja założone zostało w celu podtrzymywania, utrwalania i zachęcania.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
Techniki efektywnego uczenia się
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
1. Rozpocznij wyszukiwanie wpisując w googlach poszukiwany temat lub słowa klucze pokrewne temu tematowi 2. np. „historia hip-hopu” lub „subkultury młodzieżowe”
Dlaczego warto uczy ć si ę j ę zyków obcych?. 6 języków, których najczęściej się uczymy.
Ocenianie Kształtujące
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Charakterystyka metody Glenna Domana
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
NOWOCZESNE METODY NAUCZANIA
Dlaczego warto czytać dziecku ?
Czytanie wspiera rozwój dziecka
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
Zapis prezentacji:

Mapy myśli – wykorzystanie na lekcjach języka angielskiego i polskiego. Prezentację wykonały: Anna Heś i Emilia Kuźniak źródło: Internet

Plan prezentacji: Czym są mapy myśli? Jak działają mapy myśli? Jak tworzyć mapy myśli? Jakie korzyści wynikają z notowania za pomocą map mentalnych? Wykorzystanie map myśli na lekcjach języka angielskiego. Wykorzystanie map myśli na lekcjach języka polskiego.

Czym są mapy myśli? Jest to metoda wizualnego przedstawiania problemu z wykorzystaniem schematów, rysunków, haseł, zwrotów, symboli itp. Metoda ta może służyć do sporządzania notatek (przy użyciu słów- kluczy, obrazów i linii) ale przede wszystkim do jasnego przedstawienia złożonych zagadnień.

Jak działają mapy myśli? Mapa myśli działa jak mózg na bazie skojarzeń. Gdy usłyszymy dowolne słowo nasz mózg podrzuca nam związane z nim pojęcia. Fundamentem mapy mysli jest wykorzystywanie słów kluczowych, które mają za zadanie wywołać natychmiastowe skojarzenia z treścią, którą chcemy zapamiętać. Np. słowo dom kojarzy nam się z rodziną, zabawą, zwierzęciem, budynkiem. Gdy notujemy sposobem map myśli, oszczędzamy od 50% do 90% czasu (wykazały to badania naukowe).

Sporządzając mapy myśli uczeń korzysta z dwóch półkul mózgowych. Podczas tworzenia notatek linearnych korzysta tylko i wyłącznie z półkuli lewej odpowiedzialnej za liczby, pismo, logikę, słowa oraz analizę. Półkula prawa odpowiada za wyobraźnię, rytm, marzenia, postrzeganie rozmiarów i rozpoznawanie kolorów. Wykorzystanie obu półkul w procesie nauki sprawia, że zapamiętuje się szybciej i znacznie przyjemniej. Uaktywnione są wszystkie ośrodki mózgu co pozwala notować szybciej, dokładniej i przede wszystkim znacznie efektywniej.

Jak tworzyć mapy myśli? Mapę mentalną można rysować samodzielnie, w grupach, albo wspólnie z całą klasą. Krok 1. Przygotuj dużą kartkę papieru. najlepiej bez wzoru (czysty papier ksero) wielkość minimum A-4 połóż ją poziomo (panoramicznie)

Krok 2. Na środku kartki umieść główny pomysł (temat), czego dotyczy mapa myśli. najlepiej zapisany jako obraz zalecane minimum 3 kolory w sposób klarowny, jednoznaczny powinien wskazywać na tematykę używaj obrazów 3–D, stymulujących wyobraźnię

Krok 3. Od centralnego rysunku/tematu tworzysz odgałęzienia – coraz drobniejsze im dalej od centralnego tematu. porównaj mapę myśli do drzewa: konary, gałęzie, gałązki, listki… główne konary to podtematy, działy im dalej od centrum, tym bardziej szczegółowe na samym końcu (listki) słowa – klucze, czyli najbardziej szczegółowe informacje

Krok 4. Tworzenie całej mapy. słowa pisz drukowanymi literami, dzięki czemu będą bardziej czytelne każde słowo powinno znajdować się na linii, każde na osobnej (lub w otoczce) używaj kolorów. Inny kolor najlepiej do oddzielnego tematu. Stymuluje to prawą półkulę mózgu i ułatwia czytelność

Obrazy i symbole umieszczaj na całej mapie. Z czasem wypracujesz swój zestaw symboli. Np. banknot może być symbolem pieniędzy, bogactwa, luksusu. Najważniejsze słowa kluczowe muszą się wyróżniać. Możesz je napisać większymi literami, grubszymi, lub napisać je r o z s t r z e l o n ą czcionką. Pisz DRUKOWANYMI literami. Są one znacznie bardziej czytelne co pozwoli Ci szybko i sprawnie robić powtórki. Dobrym zwyczajem jest stawianie jednego słowa, rysunku lub symbolu przy jednej linii. Twoja mapa musi być zróżnicowana. Dlatego słowa o mniejszym znaczeniu pisz mniejszymi lub cieńszymi literami. Słowa ważniejsze niech będą bardziej wyróżnione, napisane innym stylem, większe i pogrubione. Korzystaj z tak wielu barw jak to tylko możliwe. Poza tym na jednej mapie możesz łączyć kredki, mazaki czy zakreślacze. To jeszcze bardziej urozmaici twoje dzieło. PODSUMOWUJĄC:

Jakie korzyści wynikają z notowania za pomocą map mentalnych? Oszczędność czasu Dzięki mapom myśli oszczędzasz od 50-90% podczas notowania i 90% podczas czytania sporządzonych w ten sposób notatek. Notujesz tylko słowa kluczowe, dzięki czemu cały czas skupiasz się na przekazywanej treści. Przejrzystość materiału Kiedy już nauczysz się notować za pomocą map myśli przekonasz się jak wiele zyskujesz. 20 kartek A4 zastąpisz jedną, która pozwoli Ci znacznie lepiej zapamiętać treści na niej zapisane. Materiał zanotowany za pomocą wyrazów, symboli i rysunków jest znacznie bardziej przejrzysty dzięki czemu błyskawicznie znajdziesz potrzebne informacje. Zaletą jest to, że na mapie myśli, poprzez dorysowywanie nowych terminów i haseł można przedstawić bardzo szeroki kontekst zagadnienia.

Zwiększenie inteligencji, ponieważ korzystasz z dwóch półkul Notując kolorami, symbolami i rysunkami korzystasz z całego potencjału Twojego mózgu. Poza tym do notatek możesz dodawać inne skojarzenia związane z tematem co jeszcze lepiej utrwala wiadomości, które już są Ci znane. To, co zanotowane zapamiętasz kilka razy szybciej i przyjemniej Rysowanie to niesamowita frajda. Dzięki mapom myśli przeniesiesz się do dziecięcej krainy radości. Kiedy człowiek jest w dobrym stanie emocjonalnym uczy się ogromnie szybko. Dlatego nauka z map myśli jest o wiele bardziej przyjemna niż z tradycyjnych, linearnych notatek. Skrócisz czas powtórek Na mapach notujesz tylko słowa kluczowe, które uruchamiają Twój mózg do rozkodowania ukrytej pod nimi treści. Dzięki temu powtarzasz tylko i wyłącznie najistotniejsze zagadnienia ponieważ szczegóły przywoływane są automatycznie. Dzięki temu na powtórki poświęcisz znacznie mniej czasu.

Zastosowanie map myśli

Mapy myśli na lekcjach języka angielskiego o Systematyczne porządkowanie zebranych w umyśle informacji, utrwalanie informacji (np. znaczenia i pisowni poznanych wyrazów na języku angielskim) o Mapę mentalna możemy stosować na lekcjach wprowadzających, żeby zorientować się co uczniowie już wiedzą i przypomnieć przyswojone wcześniej informacje (np. słownictwo, które będzie nam potrzebne na lekcjach.) o Możemy też stosować mapę mentalną na zakończenie działu, po cyklu lekcjach na dany temat, żeby usystematyzować wiedzę (np. utrwalić poznane wyrazy i zwroty). o Technika ta pomaga nauczycielowi ocenić osiągnięte przez uczniów umiejętności.

o Uczniowie mogą pracować ta techniką przez cały rok, systematycznie tworzą mapy mentalne z wykorzystaniem poznawanego materiału (np. słownictwa). o Własne mapy mentalne gromadzą w skoroszycie lub segregatorze, w ten sposób powstaje np. kolorowy słownik w języku obcym, który można uzupełniać i poszerzać o nowe wyrazy. o Zachęcamy uczniów do ciągłego dopisywania nowych skojarzeń do wcześniej wykonanych map mentalnych.

Mapa mentalna na lekcji języka polskiego Propozycje tematów map myśli do wykorzystania na lekcjach języka polskiego: reguły ortograficzne ( związane z jedną trudnością lub z kilkoma ), części mowy ( pojedyncze albo odmienne / nieodmienne, albo wszystkie ), części zdania, rodzaje, gatunki literackie, formy wypowiedzi pisemnych, komunikacja międzyludzka, świat przedstawiony w lekturach, mitologia, baśnie, 10 legendy, poezja, notatki z przeczytanych książek,

tematy problemowe, np.: Co pomaga, a co przeszkadza nam w nauce? Jakie korzyści czerpiemy z czytania książek? Co sprzyja współpracy? Co to jest patriotyzm? Wokół telewizji. W teatrze. Z planu filmowego. Świat mediów – radio.

Dziękujemy za uwagę.