Terapia GESTALT magda okarska 23.02.2006r..

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Advertisements

Przeciwdziałanie przemocy domowej
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Metaprogramy Metaprogramy są to utrwalone na nieświadomym poziomie umysłu schematy postępowania, które wywierają wpływ na sposób, w jaki postrzegasz otaczającą.
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
ZARZĄDZAJ JAKOŚCIĄ SWOJEGO ŻYCIA zgodnie z normą ISO 9001:2008
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
Prawa Dziecka Co to są prawa???
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Grupowa terapia Gestalt
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Juno reż. J. Reitman Kanada, USA 2007.
O aktywności dorosłych i seniorów
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Materiały z warsztatów
Dojrzałość szkolna dziecka
Napięcie emocjonalne i stres
Prezentacja multimedialna
ŚWIAT LUDZKICH UCZUĆ.
warsztaty dla rodziców
Procesy grupowe A.Kawalec.
PSYCHOLOGICZNE DETERMINANTY AGRESJI DZIECI I MŁODZIEŻY
KIM JESTEŚ CZŁOWIEKU?.
Miłość.
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
AUTOMOTYWACJA.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Kto pod kim dołki kopie sam w nie wpada uwagi o przeniesieniu i przeciwprzeniesieniu w terapii par. Joanna Skowrońska Konferencja Fundacji Rozwoju Terapii.
w praktyce pedagogicznej
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
Nauczyciel wobec współczesności nieustannego kryzysu.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Umiejętność obserwacji.
Temperament – czyli trudny świat emocji
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
PSYCHOLOGIA STRESU I KREATYWNE PODEJŚCIE DO KONFLIKTÓW
RODZINA.
Postawa asertywna.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
PROCESY I ZJAWISKA W PSYCHOTERAPII OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU
Michał Nowiński 1D METody komunikacji.
Metody komunikowania się
PRZEMOC I AGRESJA.
PRAWA dziecka.
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
O stresie – kilka rzeczy ważnych
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Uogólnione funkcje języka:
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Norma postępowania jako wyrażenie języka
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Percepcja słuchowa.
Psychologia Marta Riess.
AJ: Prawa Yerkesa-Dodsona sformułowane w 1908 roku przez Roberta Yerkesa i Johna D. Dodsona opisują zależność między pobudzeniem.
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Terapia GESTALT magda okarska 23.02.2006r.

Frederick „Fritz” Perls ur. 8.VI.1893r. w Berlinie zm. 14.V.1970r. w Chicago psychiatra, psychoanalityk wychowany w ubogiej żydowskiej rodzinie w latach młodości związany ze środowiskiem studenckiej cyganerii

Frederick „Fritz” Perls 1946r. „Ego, Hunger and Agression: A Revision of Freud’s Theory and Method” 1951r. „Gestalt Therapy” 1969r. „In And Out of the Garbage Pail” (autobiografia) 1969r. „Gestalt Therapy Verbatim”

Współtwórcy terapii Laura Posner Perls (1905-1980) psycholog Gestalt

Współtwórcy terapii Laura Posner Perls psycholog Gestalt Paul Goodman (1905-1980) psycholog Gestalt Paul Goodman (1911-1972) poeta, pisarz

ŹRÓDŁA INSPIRACJI Psychologia postaci Holizm Teoria pola Kurta Lewina Egzystencjalizm Semantyka Fenomenologia Ekspresjonizm

Psychologia postaci (Gestalt) Człowiek posiada zdolność do strukturalizowania docierających do niego bodźców

Psychologia postaci (Gestalt) Człowiek posiada zdolność do strukturalizowania docierających do niego bodźców XXXXXXXOX XXXXXXOXX XXXXXOXXX XXXXOXXXX XXXOXXXXX XXOXXXXXX XOXXXXXXX

Psychologia postaci (Gestalt) Człowiek posiada zdolność do strukturalizowania docierających do niego bodźców *****

Psychologia postaci (Gestalt) Człowiek posiada zdolność do strukturalizowania docierających do niego bodźców [ ][ ][ ]

Psychologia postaci (Gestalt) Człowiek posiada zdolność do strukturalizowania docierających do niego bodźców Warunkiem percepcji danego obiektu jest wyodrębnienie go z jego otoczenia

Holizm Wszystkie zjawiska tworzą układy całościowe Właściwości całości nie dają się wnioskować z właściwości poszczególnych składników

Teoria pola Przestrzeń życiowa człowieka składa się ze wzajemnie na siebie oddziałujących: pola psychicznego i otaczających go obszarów (środowiska zewnętrznego) W momencie pojawienia się określonych potrzeb niektóre obszary nabierają wartości Wartość pozytywna redukuje napięcie, wartość negatywna redukuje obszar

Teoria pola

Egzystencjalizm „Ważne jest nie to, co ze mną zrobiono, lecz to, co ja sam zrobiłem z tym, co ze mną zrobiono” J.P.Sartre Każdy człowiek jest jedyny i niepowtarzalny Przyrodzona człowiekowi wolność wyraża się w tym, że nieustannie dokonuje on wewnętrznych wyborów Życie człowieka nie ma sensu samo w sobie, to człowiek poprzez swoje decyzje nadaje mu sens

Semantyka, fenomenologia i ekspresjonizm Semantyka – dyscyplina zajmująca się relacjami między znakami a przedmiotami, do których się one odnoszą Fenomenologia – bezzałożeniowa percepcja zjawisk takimi, jakimi się jawią

Semantyka, fenomenologia i ekspresjonizm Ekspresjonizm – kierunek w sztuce opierający się na założeniu, że artysta ma poprzez dzieło wyrażać swoje emocje (istotna rola intuicji, subiektywizmu, uczucia – przeciwieństwo naturalizmu) Otto Dix: Frederick Perls

ZAŁOŻENIA Człowiek jest integralną całością Doświadczenia człowieka mają postać określonych niepodzielnych figur (gestaltów), które wyłaniają się z tła w momencie, gdy stają się potrzebami Człowiek ma zdolność HOMEOSTAZY – tzn. zaspokajania swoich kolejno wyłaniających się potrzeb Niezaspokojenie jakiejś potrzeby jest źródłem napięć i uniemożliwia dalsze prawidłowe funkcjonowanie

ZAŁOŻENIA Człowiek jest wtłaczany w rozmaite role społeczne (niezależnie od tego, na ile jest do nich „dopasowany”) A także asymiluje narzucony mu sposób myślenia Człowiek kontaktując się z otoczeniem przyjmuje dwie możliwe taktyki: wycofywania się lub eksploracji

ZAŁOŻENIA Prawidłowy proces dojrzewania człowieka przebiega od stanu całkowitej zależności (od otoczenia) do całkowitej niezależności Człowiek niedojrzały w momentach trudnych manipuluje ludźmi, aby udzielali mu wsparcia, a także obarcza otoczenie (okoliczności) winą za swoje problemy

ZAŁOŻENIA Prawidłowy proces dojrzewania człowieka przebiega od stanu całkowitej zależności (od otoczenia) do całkowitej niezależności Człowiek niedojrzały żyje w „świecie POWINNOŚCI” (tzn. doskonale wie, co POWINIEN, a czego NIE POWINIEN robić, wie także, jak świat POWINIEN wyglądać)

ZAŁOŻENIA Prawidłowy proces dojrzewania człowieka przebiega od stanu całkowitej zależności (od otoczenia) do całkowitej niezależności Człowiek dojrzały jest w pełni świadomy swoich pragnień, emocji, akceptuje siebie, a także jest zdolny do podejmowania samodzielnych decyzji i czuje się za nie odpowiedzialny

ZAŁOŻENIA Prawidłowy proces dojrzewania człowieka przebiega od stanu całkowitej zależności (od otoczenia) do całkowitej niezależności Człowiek dojrzały podchodzi do życia w sposób kreatywny i tak nim kieruje, aby osiągnąć samorealizację

4 MECHANIZMY POWSTAWANIA NERWICY INTROJEKCJA, która prowadzić może do dezintegracji na skutek sprzeczności norm społecznych PROJEKCJA, która polega nie tylko na rzutowaniu swoich emocji na innych, ale również dostrzeganiu w nich źródeł własnych napięć KONFLUENCJA, która na skutek utożsamienia się z osobą znaczącą prowadzi do całkowitej utraty kontaktu z własnymi emocjami RETROFLEKSJA, w mechanizmie której jednostka czyni sobie to, co chciałaby czynić innym

CELE TERAPII Dokończenie „niezakończonych sytuacji” Uświadomienie sobie własnych emocji i pragnień (odkrycie swojego „prawdziwego ja”) Nauczenie się kreatywnego podejścia do życia Osiągnięcie dojrzałości do podejmowania samodzielnych decyzji i ponoszenia za nie odpowiedzialności

TECHNIKI I STRATEGIE Terapeuta narzuca pewne ZASADY: Mówienie w 1os. lp. w czasie teraźniejszym (nawet jeśli treść wypowiedzi odnosi się do przeszłości) (konwencja „TU I TERAZ”) Nie wolno używać formy bezosobowej Zamiast opisowych pytań należy stosować stwierdzenia Nie należy mówić o kimś, tylko do kogoś Należy wyrażać wszelkie zastrzeżenia

TECHNIKI I STRATEGIE Prowadzona jest indywidualna terapia na tle grupy („gorące krzesło”) Odbywają się także ćwiczenia w diadach Ekspresja emocji, samo doświadczenie – jest o wiele istotniejsze od intelektualnej analizy sytuacji

TECHNIKI I STRATEGIE Prowadzenie przez pacjenta dialogu między częściami jego zdezintegrowanej osobowości, między częściami ciała związanymi z dolegliwościami lub między obiektami z marzeń sennych

TECHNIKI I STRATEGIE Odgrywanie niezakończonych sytuacji, wyrażanie zablokowanych emocji Odgrywanie ról stanowiących jawne przeciwieństwo demonstrowanego przez pacjenta zachowania

TECHNIKI I STRATEGIE Wyobrażanie sobie reakcji innych członków grupy i konfrontowanie tych wyobrażeń z informacją zwrotną od nich Silna ekspresja (powtarzanie znamiennych gestów)

TECHNIKI I STRATEGIE Podejmowanie nowych zachowań – „wypróbowywanie się” w nich Wykonywanie ćwiczeń plastycznych

7 WARSTW EGO UJAWNIAJĄCYCH SIĘ PODCZAS TERAPII Warstwa frazesowa Warstwa fałszywa Warstwa fobijna – lęk przed obrazem „prawdziwego ja” Warstwa impasu – po skonfrontowaniu się ze swoim „prawdziwym ja” Warstwa implozji – doświadczanie emocji, ale bez ekspresji Warstwa eksplozji – doświadczanie emocji z ekspresją Warstwa autentyczna – czyli „ujawnione prawdziwe ja”

Czym więc jest Gestalt? Perls definiuje Gestalt jako całość niepodzielną w tym sensie, że same jej składniki nie stanowią o jej właściwościach Kontekst nadaje znaczenie różnym gestaltom (podobnie jak kontekst nadaje znaczenie słowom, np. słowu „zamek”)

Czym więc jest Gestalt? Człowiek, jako niepodzielna całość, jest gestaltem – nawiązując do egzystencjonalizmu, człowiek sam sobie wybiera kontekst (np. „religia”) Także różne doświadczenia człowieka są gestaltami (np. gestalt „życie rodzinne”) Formy gestaltów wyodrębniających się z tła przyjmują również potrzeby człowieka

PODSUMOWANIE Człowiek dostosowując się do narzuconych mu norm społecznych często doprowadza do frustracji własnych potrzeb i pogrąża się w impasie Psychoterapia Gestalt może pomóc mu odkryć swoje „prawdziwe ja” i w sposób dojrzały podejmować decyzje zgodne z własnymi potrzebami

Dziękuję za uwagę 