Czy polski sektor finansów publicznych jest w kryzysie? Mirosław Gronick i Warszawa 2 marca 2009 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
MONITORING BUDOWNICTWA Konferencja (10) w dn
Advertisements

Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Finanse Publiczne Temat pracy: Porównanie strategii ograniczania deficytu i zadłużenia publicznego w kolejnych rządach pod wybranymi kryteriami, proszę.
Założenia do projektu budżetu na 2012 rok oraz wieloletniej prognozy finansowej na lata wg stanu na dzień r.
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Makroekonomia I Ćwiczenia
Bilansowe uwarunkowania rozwoju akcji kredytowej w Polsce
2 PODSTAWOWE WIELKOŚCI BUDŻETOWE REALIZACJA PLANU W I PÓŁROCZU 2012 R.
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Sytuacja gospodarcza w Polsce i w regionie
Sytuacja makroekonomiczna gospodarki polskiej Styczeń
Czy możliwy jest wzrost inwestycji przedsiębiorstw w 2011 r.?
Sytuacja makroekonomiczna gospodarki polskiej IX 2011 Wrzesień
INDEKS BIZNESU PKPP LEWIATAN Maj INDEKS BIZNESU PKPP Maj 2005.
INDEKS BIZNESU PKPP LEWIATAN INDEKS BIZNESU PKPP LEWIATAN Listopad 04 – Grudzień
Budżet 2007 – krok wstecz. Budżet państwa 2007 Rezygnacja z naprawy finansów publicznych Brak wykorzystania dobrej koniunktury do zmniejszenia deficytu.
Czy deficyt finansów publicznych może być cnotą ? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa, 05 kwietnia, 2007 r.
INDEKS BIZNESU PKPP Grudzień INDEKS BIZNESU PKPP Grudzień
Elżbieta Malinowska-Misiąg Wojciech Misiąg Marcin Tomalak
Inflacja: przyczyny i skutki
Polityka fiskalna budżet państwa i dług publiczny
PODSTAWOWE POJĘCIA.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Koszt pieniądza dla samorządów dziś i jutro Bank Gospodarstwa Krajowego Warszawa, 6-7 października 2009.
Burzliwe morze, mocny wiatr w żagle: perspektywy polskiego rynku ubezpieczeniowego Witold M.Orłowski.
EURPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY
1 Warszawa, 7 kwietnia 2010 r. SPRAWOZDANIE ROCZNE Z REALIZACJI BUDŻETU ZA 2009 ROK POSIEDZENIE KOMISJI BUDŻETU I FINANSÓW RADY MIASTA.
Polska gospodarka - trendy i prognozy-
Konsekwencje zablokowania prywatyzacji w latach Michał Chyczewski Andrzej Domański Jeremi Mordasewicz Andrzej Rzońca Warszawa, 18 października.
Cena Państwa Warszawa, Ile płacimy podatków (1) Zarabiający średnią Krajową Polak zapłaci w 2012 roku łącznie złotych podatków czyli.
Wieloletnia Prognoza Finansowa miasta Tychy
POLITYKA RZĄDU WOBEC SAMORZĄDÓW. SAMORZĄDNOŚĆ największy sukces 20 lat wolnej Polski! źródło cywilizacyjnego rozwoju kraju gwarancja racjonalnego wydatkowania.
Katarzyna Piętka-Kosińska CASE-Doradcy
Warszawa 17 grudnia 2009 r. PROJEKT BUDŻETU NA 2010 ROK SESJA RADY MIASTA WYSTĄPIENIE PANI HANNY GRONKIEWICZ-WALTZ PREZYDENT MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY.
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
Finanse publiczne w świetle statystyk
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
Warszawa, 10 maja 2007 r. Trwały wzrost, postępy w procesie integracji GRUPA PEKAO S.A. Wyniki finansowe po pierwszym kwartale 2007 r.
PREZYDENT MIASTA TYCHY Wykonanie budżetu miasta Tychy za 2011 rok.
Rola państwa w gospodarce
Dochody JST Warszawa 28 maja 2013.
Debata „20-lecie rynku finansowo-kapitałowego w Polsce”
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Model krzyża Keynsowskiego.
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia - Raport Electus S.A. Katowice,
„Naczelną zasadą polityki finansowej mojego rządu będzie (…) obniżanie podatków i innych danin publicznych” Donald Tusk Podwyżka podatku.
Źródło: Dział Badań i Analiz firmy Emmerson S.A. na podstawie danych Wojewódzkich Urzędów Statystycznych Aktualna sytuacja na rynku mieszkaniowym. Prognozy.
FUNDACJA WSZECHNICY BUDOWLANEJ OWEOB Promocja Patronat Honorowy Przewodniczącego Komisji Infrastruktury Sejmu RP oraz Ministra Infrastruktury rukturyPrzewodnicącego.
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Polityka fiskalna państwa
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
System podatkowy w UE - program zajęć 2015/2016
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
ŁÓDŹ KREUJE INWESTYCJE. Inwestycje w Łodzi w latach
Procedura ograniczania deficytu a rozwój miast Ryszard Grobelny Prezydent Miasta Poznania.
ŚWIAT I POLSKA PRZED NOWYMI WYZWANIAMI KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Koniunktura i handel światowy. Podstawowe tendencje Juliusz Kotyński.
KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Polska – koniunktura w 2015 r. Prognoza na lata Warszawa, lipiec 2016.
Dochody i zwroty w VAT w latach
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Posiedzenie Rady Dialogu Społecznego
Dochody i zwroty w VAT w latach
Ministerstwo Finansów
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
mgr Małgorzata J. Januszewska
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Zapis prezentacji:

Czy polski sektor finansów publicznych jest w kryzysie? Mirosław Gronick i Warszawa 2 marca 2009 r.

Punkt wyjściowy (i) IV kw osłabienie dynamiki gospodarczej i pogorszenie sytuacji w finansach publicznych – globalna recesja; (ii) Reakcja MF - sekwestracja wydatków (kasowa) - po załamaniu się wpływów podatkowych w XI-XII; przeniesienie ok. 8 mld zł do budżetu 2009 r.

Punkt wyjściowy (i) IV kw08 - wzrost spożycia publicznego o 13,8% r/r oraz deficytu sektora finansów publicznych do 25,9 mld zł (8% PKB); (ii) także rekordowy przyrost zadłużenia sektora finansów publicznych (o 58,1 mld zł, lub 10,7% kw/kw); (iii) dług publiczny wzrasta do 600,8 mld zł, czyli 47,2% PKB; (iv) trwałe obniżenie dochodów sektora finansów publicznych (obniżka składki rentowej, stawek PIT) o ponad 2% PKB; (v) polityka budżetowa – połączenie impulsu fiskalnego (obniżenie podatków) z wysoką dynamika wydatków.

Kryzys w budżecie centralnym (i)dno spowolnienia gospodarczego w I kw. 2009, ale w sektorze finansów publicznych najgorzej było w II kw.; (ii) 1-sza reakcja – szukanie oszczędności (9,7 mld zł do KFD, ok. 10 mld zł zmniejszenie limitów wydatkowych); wg ustawy wydatki miały wzrosnąć o 16% r/r; krajowe o 10%; po tej zmianie w warunkach porównywalnych (z KFD) o 6%. Rzeczywisty wpływ wydatków (memoriałowych ) powinien być jeszcze pomniejszony o spłatę zobowiązań z 2008 r.; (iii) nie zmieniono prognozy dochodów i deficytu – postanowiono poczekać z nieuniknioną nowelizacją do połowy 2009 r.

Kryzys w budżecie centralnym

Porównanie budżetów na lata Źródło: MF, MGr

Porównanie spowolnienia z lat z sytuacją lat Podobne załamanie dynamiki dochodów sektora finansów publicznych. 2. Znacznie mniejszy impuls popytowy w poprzednim spowolnieniu. 3. Poprzednio Plan Hausnera teraz Plan Tuska. Nominalny PKB i dochody sektora FP (% r/r), dług (%PKB) Źródło: Eurostat, MGr Okres2000,32000,42001,12001,22001,32001,4 PKB11,508,837,305,993,732,49 Dochody2,69-1,44-2,366,621,45-0,53 Dług publiczny40,336,8 36,038,637,6 Okres2008,32008,42009,12009,22009,32009,4 PKB8,075,095,205,215,38 Dochody9,757,77-8,68-5,50-0,28 Dług publiczny43,247,249,0 50,551,5

Budżet na 2010 Źródło: MF, MGr

Zagrożenia w realizacji budżetu na 2010 r. 1. Możliwy słabszy popyt konsumpcyjny wraz z niższą inflacją – niższe wpływy z podatków pośrednich. 2. Spadek liczby pracujących i słaba dynamika płac – niższe wpływy z PIT, składki zdrowotnej oraz składek na ZUS. 3. Słabnące ożywienie w UE - pogorszenie sytuacji finansowej przedsiębiorstw – niższe wpływy z CIT. 4. Mało prawdopodobne powtórzenie dochodów z.t. dywidend. 5. Nadmierna dynamika wydatków. 6. Rosnący dług publiczny.