Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski
Im głębiej spoglądam w przeszłość, tym więcej możemy zobaczyć w przyszłości Winston Churchill
Planowanie i ocena podejmowanych działań Rozliczenie z otoczeniem Rachunkowość Rachunkowość finansowa Rachunkowość zarządcza ANALIZA Podejmowanie decyzji Sprawozdawczość finansowa Rewizja finansowa
Cele analizy Generalnie do głównych celów analizy można zaliczyć: 1. Przewidzenie przyszłych zdarzeń stanowiących zagrożenie dla przedsiębiorstwa na podstawie znajomości relacji historycznych. 2. Porównanie wyników przedsiębiorstwa z własnymi wynikami historycznymi oraz wynikami firm konkurencyjnych w celach optymalizacyjnych. 4
Podstawowe sposoby wykorzystania analizy zarządzanie: – analiza porównawcza, – analiza przyczynowa, – analiza konkurentów i kontrahentów; kredytowanie działalności: – wskazanie źródeł finansowania, – określenie całkowitych kosztów źródeł finansowania. 5
Analiza koszów
Cele kalkulacji kosztów to: kalkulacja kosztów wytworzenia, kalkulacja kosztów własnych sprzedaży Informacje o kosztach jednostkowych dóbr są istotne: 1. w procesach planowania i podejmowania decyzji 2. dla kontroli realizacji działalności i sterowania 3. dla sporządzania sprawozdawczości rocznej
Dlaczego tradycyjna kalkulacja nie wystarcza? Produkty wzrastająca liczba produktów i ich różnorodność wzrastające wymagania dotyczące jakości/ISO9000 skracający się cykl życia produktu presja obniżenia cen Logistyka zwiększająca się liczba kanałów dystrybucji globalizacja Działalność podstawowa presja na obniżenie kosztów wykorzystanie nowoczesnych technologii
ZMIANY W STRUKTURZE KOSZTÓW Elementy kosztów wytwarzania CZAS: Koszty pośrednie Materiały Robocizna bezpośrednia Technologia
Rachunek kosztów klienta w oparciu o metodę ABC Służy do zarządzania procesem sprzedaży, a jego celem jest dostarczenie informacji o kosztach obsługi odbiorców, utrzymywania kanałów dystrybucji czy funkcjonowania przedsiębiorstwa w danym segmencie rynku.
Rachunek kosztów klienta Rozmiary sprzedaży Marża > USD USD< USD > 20% A 4 (1,2%) 21,3% USD B 38(11,8%) 21,0% U SD C 33 (10,2%) 22,3% USD % D 17 (5,3%) 14,4% 9251 USD E 80 (24,8%) 14,5% USD F 51(15.8%) 15,1%, USD < 10% G 31(9,6%) 7,2% USD H 15(4,6%) 7,8% USD I 54(16,7%) 4,6% 251 USD
MIGRACJA KLIENTÓW W KIERUNKU WYŻSZEJ RENTOWNOŚCI bardzo opłacalny niski wysoki koszty obsługi nieopłacalny opłacalny wysoki zysk niski zysk Marża wynikająca z asortymentu kupowanych produktów rodzaje klientów bardzo nieopłacalny Dysponując tą informacją, firma może przesunąć klientów w kierunku wyższej opłacalności np. (1) zacząć lepiej zarządzać kosztami obsługi, (2) zmniejszyć ilość usług dla danego klienta, (3) renegocjować ceny lub przesunąć kupowany przez nich asortyment do grupy produktów droższych. Duży wolumen zysku (ale niekoniecznie % marży) Mały wolumen zysku (ale niekoniecznie % marży )
Rachunek kosztów klienta – krzywa wieloryba
14 Rentowność klientów XYZ Sp.z.o.o. Jakie czynniki determinują rentowność? WPŁYW ILOŚCI GENEROWANYCH ZLECEŃ Nr klienta Obrót [zł] Marża [zł] Koszt klienta [zł] Zysk/ Strata [zł] Liczba zleceń Ilość pozycji Ilość pozycji na zlecenie Liczba ofert , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,530
15 Rentowność klientów XYZ Sp.z.o.o. Jakie czynniki determinują rentowność? WPŁYW LICZBY ZAPYTAŃ OFERTOWYCH Nr klienta Obrót [zł] Marża [zł] Koszt klienta [zł] Zysk/ Strata [zł] Liczba zleceń Ilość pozycji Ilość pozycji na zlecenie Liczba ofert , , , , , , , , , ,9 18 WPŁYW ILOŚCI POZYCJI Nr klienta Obrót [zł] Marża [zł] Koszt klienta [zł] Zysk/ Strata [zł] Liczba zleceń Ilość pozycji Ilość pozycji na zlecenie Liczba ofert , , , , , , ,81989,
16 Rentowność klientów XYZ Sp.z.o.o. Jakie czynniki determinują rentowność? WPŁYW ZALEGŁOŚCI W SPŁACIE NALEŻNOŚCI Nr klienta Obrót [zł] Marża [zł] Koszt klienta [zł] Zysk/ Strata [zł] Liczba zleceń Ilość pozycji Liczba ofert Kwota długu [zł] , , , , , , , , , , , ,52 746, ,80 Sprzedaż za ponad 1000 zł, PIERWSZA STRATA Nr klienta Obrót [zł] Marża [zł] Koszt klienta [zł] Zysk/ Strata [zł] Liczba zleceń Ilość pozycji Liczba ofert ,00 657,80648,069, ,50 694,06694,18-0, ,70818,79923,73-104,9413 1
17 Rentowność klientów XYZ Sp.z.o.o. ZAMÓWIENIA PONIŻEJ 100 zł = STRATA PONAD 600 zł Nr klienta Obrót [zł] Marża [zł] Koszt klienta [zł] Zysk/ Strata [zł] Liczba zleceń Ilość pozycji Ilość pozycji na zlecenie Liczba ofert ,67 44,88664, , ,00 21,80641, , MAŁE ZLECENIE RZĘDU 300 zł = STRATA ok. 500 zł Nr klienta Obrót [zł] Marża [zł] Koszt klienta [zł] Zysk/ Strata [zł] Liczba zleceń Ilość pozycji Ilość pozycji na zlecenie Liczba ofert ,50 154,29643, ,
18 Rentowność klientów LAPP Kabel Sp.z.o.o. NAJMNIEJ RENTOWNI KLIENCI Nr klienta Obrót [zł] Marża [zł] Koszt klienta [zł] Zysk/ Strata [zł] Liczba zleceń Ilość pozycji Ilość pozycji na zlecenie Liczba ofert , , , , , , , , ,00805, , , OFERTA „PRO FORMA” Nr klienta Obrót [zł] Marża [zł] Koszt klienta [zł] Zysk/ Strata [zł] Liczba zleceń Ilość pozycji Ilość pozycji na zlecenie Liczba ofert ,00 644, , , , , Niespłacona należność: 3 626,97 zł
PYTANIA ?