FLASH - INTERAKCJA Interaktywne dokumenty WWW
HISTORIA Program graficzny, który umożliwiał tworzenie ruchomej grafiki wektorowej Narzędzie do tworzenia materiałów graficznych publikowanych na stronach WWW Język programowania interaktywnych aplikacji sieciowych, który powstał z połączenia: aplikacji do tworzenia grafiki wektorowej – rdzeń Flash języka skryptowego zorientowanego obiektowo podobnego do JavaScript – ActionScript
CHARAKTERYSTYKA Sposób użycia: Cechy: Warstwa Obiektowy Osobny plik Skryptowy Linia czasu Preloader Multimedia Sposób użycia: Warstwa Osobny plik
OBIEKTOWY Można je modyfikować za pomocą skryptów Atrybuty Wszystkie elementy programu np. scena, ujęcie, pole tekstowe, rysunek, symbol traktuje się jako obiekty. Atrybuty Identyfikatory Hierarchia Można je modyfikować za pomocą skryptów
SKRYPTOWY Bardzo łatwy sposób programowania. ActionScript daje możliwość tworzenia własnych funkcji, zmiennych, pętli… Budowa modułowa Skrypty przypisane Skrypty skompilowane Bardzo łatwy sposób programowania. Skrypty podobne do JavaScript.
JAVA VS. ACTION ActionScript nie wspiera obiektów, specyfikujących przeglądarkę internetową takich jak Dicument, Window, oraz Anchor. ActionScript nie wspiera obiektów wbudowanych JavaScript; ActionScript wspiera składnię, której konstrukcja nie ma odpowiednika w JavaScript (np. tellTarget lub ifFrameLoaded). ActionScript nie wspiera poleceń JavaScript takich switch, continue, try, catch, throw, oraz statement. W JavaScript rezultat toString z wartości niezdefiniowanej jest wartością niezdefiniowaną, natomiast w ActionScript rezultat wynosi ‘’ ‘’. W JavaScript wynik z niezdefiniowane wartości numerycznej wynosi NaN, natomiast w ActionScript wynik ten wynosi 0
LINIA CZASU Pliki SWF osadzone są w osi czasu.
PRELOADER Po co? Użytkownik nie lubi czekać Kiedy? Krótka sekwencja animowana poprzedzająca właściwą animację. Wyświetlana w trakcie procesu ładowania animacji głównej. Po co? Użytkownik nie lubi czekać Kiedy? Właściwa animacja .swf jest za duża Jak? if (_framesloaded < _totalframes) gotoAndPlay(1) gotoAndPlay(1) ifFrameLoaded(25) gotoAndPlay(11) PROGRESS = int((_root.getBytesLoaded()*100)/ _root.getBytesTotal()) BAR._xscale = PROGRESS PROGRESS += "%"
MULTIMEDIA Dźwięk Umożliwia import plików mp3 Grafika Zestaw przydatnych narzędzi graficznych Niestety tylko 2D, ale… Efekt głębi oraz przezroczystość Animacja Bannery, menu, filmy
MORPHING Grafika Przejście między obrazami Tekst Opcja - Modify > Break Apart Funkcja - Tweening Shape
Dziękuję! Marek Latos mlatos@zie.pg.gda.pl