Problem magazynowania zbiorów i przechowywania dokumentacji z badań Jacek Rydzewski Problem magazynowania zbiorów i przechowywania dokumentacji z badań
Krótka historia problemu - początki szukania rozwiązania – od powstania ORBA - stanowcze „nie” Agencji - mgliste obietnice Ministerstwa - pomysły regionalizacji zbiorów (np. zamek w Suchej Beskidzkiej dla Małopolski) - brak pomocy ze strony organizatorów placówek muzealnych (przynajmniej w Krakowie).
„Bierzmy sprawy w swoje ręce” – bon-mot wygodny dla władz w r. 2000 początek prac na odcinku autostrady A4 pomiędzy Krakowem a Bochnią. Uświadomienie sobie skali problemu. Kontekst muzealny jest taki,że (niezależnie od badań „autostradowych”) Muzeum Archeologiczne wyczerpuje całkowicie swoje rezerwy magazynowe i wstrzymuje przyjmowanie jakichkolwiek materiałów archeologicznych.
Decyzja o budowie magazynów w r. 2000 Zespół podejmuje decyzję o budowie magazynów. MAK udostępnia w tym celu działkę na terenie swojego Ośrodka Studyjnego w Branicach. wstrzymanie prac z powodu przerwy w finansowaniu badań autostradowych. Uzyskane z trudem WZiZT straciło ważność.
Decyzja o budowie magazynów ponowne starania o uzyskanie WZiZT (teraz WZ) w r. 2004. Ogłoszenie konkursu na architektoniczną koncepcję zespołu magazynowego zgodnie z wymaganiami określonymi przez WKZ: Całość powinna nawiązywać stylistycznie do pobliskiego klasycystycznego zespołu dworskiego, gdzie znajduje się siedziba Oddziału MAK w Nowej Hucie.
Decyzja o budowie magazynów otrzymaliśmy 8 projektów, ostatecznie wybraliśmy projekt przedstawiony przez pracownię projektową „CZEGEKO” z Krakowa decyzja o rozpoczęciu budowy – Pozwolenie na budowę uzyskaliśmy w kwietniu 2005 r. podpisanie budowy z Budostalem (lato 2005). Ofertę Budostalu wybraliśmy spośród trzech nadesłanych.
Badania wykopaliskowe przed rozpoczęciem budowy przeprowadziliśmy archeologiczne badania wykopaliskowe Teren przyszłej budowy – początek badań
Badania wykopaliskowe Fundamenty stodół dworskich Wykop pod jeden z magazynów podczas eksploracji obiektów
Badania wykopaliskowe Piec z okresu lateńskiego Grób kultury jastorfskiej epoka żelaza
Budowa i wyposażenie budynków założenia: 4 budynki magazynowe o pow. ponad 300 m2 każdy, oprócz tego budynek „biurowy” o podobnej powierzchni.
Magazyn „D” przed montażem regałów
Magazyn „D” z regałami przesuwnymi w budynkach magazynowych przewidziano system regałów przesuwnych (warszawskiej firmy „VARIA”). Pojemnośc każdego budynku wynosi ok. 52 tys. standardowych pudeł.
Przechowywanie zbiorów Zabytki, pudła, regały
Budynek biurowy w „biurowcu” przewidziano miejsce na mycie, klejenie materiału (równocześnie przez kilkanaście ekip), archiwum dokumentacji terenowej oraz dwa pomieszczenia biurowe (w tym pokój kierownika). Zespół budynków jest ogrodzony, monitorowany i strzeżony. Posiada też własna siec komputerową. PORTIER GABINET KLEJARNIA WC ARCHIWUM BIURO KUCHNIA MYJNIA KOTŁOWNIA
Opracowywanie zbiorów Myjnia materiałów zabytkowych
Opracowywanie zbiorów Wyciągi wentylacyjne Klejarnia przed rozpoczęciem prac
Opracowywanie zbiorów Wyklejanie ceramiki
Opracowywanie zbiorów Wyklejanie ceramiki
Opracowywanie zbiorów Wyposażenie pomieszczeń specjalne meble na zamówienie Szafy do przechowywania dokumentacji terenowej z badań
Opracowywanie zbiorów Archiwum
Zaplecze Pomieszczenie biurowe
Zaplecze Kuchnia
Gabinet - pokój kierownika
Rozpoczęcie użytkowania - otwarcie budowa trwała od lata 2005 do jesieni 2006 r. Odbiór obiektu miał miejsce w maju 2007 r. Uroczyste otwarcie nastąpiło w czerwcu 2007 r.
Rozpoczęcie użytkowania - otwarcie
Rozpoczęcie użytkowania zespół magazynowy rozpoczął prace w połowie ub. roku (2008). Kończymy przeprowadzkę całego „sztabu” do Branic z pomieszczeń MAK. rozpoczęliśmy już zapełnianie magazynów. materiały są dostosowywane do standardów. i systemu inwentaryzacyjnego Muzeum Archeologicznego w Krakowie. Dotyczy to także komputerowego systemu ewidencji zbiorów, który będzie do Branic wprowadzony już niedługo jako muzealny standard.