ZASADY USTALANIA CEN.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Analiza progu rentowności
Advertisements

KSZTAŁTOWANIE STRUKTURY KAPITAŁU A DŹWIGNIA FINANSOWA
W.9 ANALIZA KOSZTÓW PRODUKCJI
Próg rentowności.
Ceny cz.II 1. Formuła kosztowa
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Rynek czynników produkcji (Varian, rozdział 26, s )
zarządzanie produkcją
Równowaga przedsiębiorstwa w różnych strukturach rynkowych
Klasyfikacja kosztów do celów kontroli.
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
P O P Y T , P O D A Ż.
gdzie: P-cena jednostkowa sprzedaży K-koszt całkowity produkcji
Rynki konkurencji niedoskonałej
PRÓG RENTOWNOŚCI.
Zarządzanie projektami
Dr inż. Sebastian Saniuk
Rachunek kosztów zmiennych
Mikroekonomia A.14 Maciej Wilamowski.
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Analiza relacji „koszty-wielkość sprzedaży-wynik”
Opłacalność przedsięwzięcia - próg rentowności
Plan zajęć: Czynniki kształtujące wartość firmy Podstawowe pojęcia
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
Formuły cenowe.
Analiza ekonomiczno – finansowa
AGENCJA REKLAMOWA WEBMASTER
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Wykład 1 Dr Agnieszka Tubis.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
Rachunkowość zarządcza
Rachunkowość zarządcza
PRÓG RENTOWNOŚCI – BEP (Break- Even- Point)
1 WADY KALKULACJI DOLICZENIOWEJ Sztuczność związku przyczynowego i przypadkowość wyboru klucza podziałowego wpływają na wzrost skali błędu i stopień zdeformowania.
ANALIZA WRAŻLIWOŚCI.
1 REZYGNACJA Z PRODUKTU PRZYNOSZACEGO STRATĘ WEDŁUG TRADYCYJNEGO RACHUNKU KOSZTÓW.
METODY WYODRĘBNIANIA KOSZTÓW STAŁYCH I ZMIENNYCH
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
CENA JAKO ELEMENT MARKETINGU MIX. FUNKCJE CEN DOTYCZĄ REALIZACJI 5 CELÓW Cel w postaci pożądanej wielkości zysku Cel związany ze sprzedażą Cel związany.
Program zajęć.
1 REZYGNACJA Z PRODUKTU PRZYNOSZACEGO STRATĘ WEDŁUG TRADYCYJNEGO RACHUNKU KOSZTÓW.
1 ĆWICZENIA ANALIZA WRAŻLIWOŚCI. 2 WYKŁAD ANALIZA WRAŻLIWOŚCI Przez analizę wrażliwości rozumie się badanie siły oddziaływania różnych czynników lub ich.
WYBÓR WARIANTU TECHNOLOGICZNEGO
PRÓG RENTOWNOŚCI – BEP (Break- Even- Point)
1 USTALANIE CENY SPECJALNEJ DLA DODATKOWEGO ZAMÓWIENIA.
1 REZYGNACJA Z PRODUKTU PRZYNOSZACEGO STRATĘ WEDŁUG TRADYCYJNEGO RACHUNKU KOSZTÓW.
1 DŹWIGNIA OPERACYJNA. 2 Zjawisko dźwigni operacyjnej oznacza, że przedsiębiorstwo uzyskuje procentowo większy wzrost zysków (strat), przy mniejszym procentowym.
1 PROBLEMY DECYZYJNE KROTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI.
KALKULACJA CEN W GASTRONOMII
Analiza CPV analiza koszty - produkcja - zysk
RACHUNEK KOSZTÓW ZMIENNYCH, PORÓWNANIE Z RACHUNKIEM KOSZTÓW PEŁNYCH
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
Monopol oferenta Założenia modelu:
RACHUNEK KOSZTÓW ZMIENNYCH Porównanie Z RACHUNKIEM KOSZTÓW PEŁNYCH
Decyzje cenowe (ceny zewnętrzne). Cena wstępnie ustalona zapłata za określone świadczenia, koszt, który musi być poniesiony w momencie zakupu,koszt wyrzeczenie.
DECYZJE CENOWE CENY ZEWNĘTRZNE. CENA Nazwa świadczenia kupującego w umowie sprzedaży: kwota pieniężna ustalona jako ekwiwalent nabywanej rzeczy. Rodzaje.
ZAPASY W ZARZĄDZANIU PRODUKCJĄ - UJĘCIE LOGISTYCZNE
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
Przedsiębiorstwo w gospodarce rynkowej
ĆWICZENIA ZASADY USTALANIA CEN.
Zasady funkcjonowania rynku
Ustalanie wyniku finansowego (zysku)
Teoria kosztów.
Modele konkurencji rynkowej – konkurencja doskonała
Zapis prezentacji:

ZASADY USTALANIA CEN

Model ekonomiczny W modelu ekonomicznym poszukuje się ceny optymalnej, tzn. uwzględniającej zarówno ceny konkurentów rynkowych, jak też zachowania się konsumentów w stosunku do zaproponowanego poziomu ceny oraz własne koszty. W modelu tym bada się wpływ ceny na wielkość popytu i tym samym na rozmiary sprzedaży. Zysk bowiem zależy od poziomu ceny, ale także od rozmiarów sprzedaży. Związek pomiędzy popytem a ceną mierzy się za pomocą współczynnika krzywej elastyczności cenowej popytu. Na wykresie obrazującym optymalną wielkość sprzedaży, różnica między przychodem a kosztami całkowitymi rośnie do momentu, dopóki przychód rośnie szybciej niż koszty. Kiedy koszty zaczynają wzrastać szybciej niż przychody (tzw, koszt krańcowy na jednostkę przewyższa przychód krańcowy), decyzja o zwiększeniu liczby sprzedanych jednostek wpłynie na zmniejszenie zysku. Model ekonomiczny jest trudny do zastosowania w praktyce, ponieważ wymaga znajomości krzywej popytu na dany produkt, a to wymaga dysponowania wiarygodnymi danymi empirycznymi charakteryzującymi zależność ceny i popytu

Ustalanie ceny optymalnej Różnica między przychodami a kosztami jest największa przy sprzedaży 17,5 tys. szt. a cena zapewniająca taką wielkość popytu wynosi 63 zł i jest cena optymalną. Różnica między przychodami a kosztami zmiennymi (marża brutto) rośnie do momentu, dopóki cena rośnie szybciej niż spadają rozmiary sprzedaży. Gdy cena zaczyna rosnąć wolnie niż spada sprzedaż (sprzedaż spada szybciej niż rośnie cena) zwiększenie sprzedaży powoduje zmniejszenie marży brutto i zysku.

Model księgowy W modelu tym podstawą ustalania ceny są koszty. Podejście kosztowe ma zastosowanie szczególnie, gdy dotyczy: - produkcji nowych wyrobów, - wyrobów wytwarzanych na specjalne zamówienie, - wyrobów nie mających wytwórców konkurencyjnych, np. w odniesieniu do wyrobów i usług realizowanych na zamówienia publiczne /rządowe/; ceny w tym przypadku są cenami administrowanymi i dotyczyć mogą takich dóbr i usług, jak węgiel dla elektrociepłowni, czynsze budownictwa mieszkaniowego itp. Koszty jako podstawa ustalanie ceny mogą być wyznaczone: - rachunkiem kosztów pełnych, - rachunkiem kosztów zmiennych.

Koszty pełne jako podstawa ustalania cen

Metoda z marżą zysku wg wskaźnika rentowności majątku (ROI)

Metoda z marżą zysku wg wskaźnika rentowności majątku (ROI)

Ustalanie ceny cennikowej na podstawie rachunku "w stu"

Warunki handlowe MABO Pipelife S.A.

Zalety i wady modelu „koszty pełne plus...” Do słabych stron modelu „koszty pełne plus...” należy zaliczyć: - konieczność umownego rozliczania kosztów pośrednich pomiędzy różne produkty, - rozdzielanie kosztów pośrednich na produkty przy założonej wielkości produkcji, która często nie pokrywa się z produkcją wykonaną ( cena pokryje pełne koszty oraz zapewni osiągnięcie oczekiwanego zysku, kiedy faktyczne rozmiary produkcji (sprzedaży) będą równe założonym. - nieuwzględnienie wpływu ceny na popyt, a więc na wielkość produkcji. Zaletą tego modelu jest prostota i łatwość do zastosowania, bo nie wymaga przeprowadzenia kosztownych badań zależności: cena-koszty-produkcja.

Koszty niepełne jako podstawa ustalania cen Poziom cen może być ustalany na podstawie kosztów zmiennych proporcjonalnych oraz marży brutto, przeznaczonej na pokrycie kosztów stałych i zysk. Marżę tę ustala się wychodząc od kosztów stałych rozpatrywanego okresu oraz planowanej kwoty zysku. Wykorzystuje się tu wskaźnik pokrycia Wpo. Cenę oblicza się według wzoru (rachunek „w stu”): c = kz /1 – Wpo gdzie: Wpo – wskaźnik pokrycia Można również wykorzystać wskaźnik narzutu na koszty zmienne: cena wyrobu = kz * (1 + WN)

Ustalanie ceny specjalnej dla dodatkowego zamówienia Gdy firma posiada niewykorzystane zdolności produkcyjne, może pojawić się problem ustalenia ceny przy podejmowaniu decyzji przyjęcia dodatkowej oferty na produkowane wyroby czy świadczone usługi.

Ustalanie ceny specjalnej dla dodatkowego zamówienia Najniższy poziom ceny wyznaczonej w oparciu o koszty niepełne określany jest przez jednostkowy koszt zmienny. Cena minimalna jako dolna granica ceny (DGC) równa jest jednostkowym kosztom zmiennym plus 1.

Warunki stosowania ceny opartej na jednostkowym koszcie zmiennym Taki poziom ceny jest uzasadniony tylko wówczas, gdy: - przyjęcie dodatkowego zamówienia nie spowoduje powstania „wąskich gardeł” - firma zabiega o nowy rynek, - niższa cena dla dodatkowej produkcji nie powinna prowadzić do wzrostu konkurencyjności danego wyrobu na rynku lub też wymuszania na przedsiębiorstwie przez innych odbiorców niższych cen, - spełnia się ten warunek, jeśli przyjęcie ceny minimalnej jest decyzją incydentalną, np. podejmowaną w ostatniej chwili, kiedy nie ma już innej szansy sprzedaży produktu lub usługi /np. bilety na imprezy, bilety na środki komunikacji, oferty biur turystycznych itp./.

Ustalanie ceny specjalnej dla dodatkowego zamówienia W formułach dolnych granicach cen, stanowiących kryterium opłacalności w decyzjach dotyczących np. przyjęć dodatkowej oferty lub jej odrzucenia, powinno uwzględniać się wszystkie skutki, jakie może spowodować przyjęcie dodatkowej oferty. 1. Dodatkowa oferta wymaga dodatkowych kosztów stałych (np. wzrost kosztu z tytułu czynszu dodatkowej powierzchni magazynowej), wówczas: DGC = koszt zmienny + dodatkowe koszty stałe / wielkość zamówienia 2. Dodatkowa oferta powoduje zmiany w ilości i poziomie cen wyrobów przyjętych do planu produkcji, wtedy: DGC = koszt zmienny + utracona marża brutto na innych wyrobach / wielkość zamówienia