MÓJ WYBÓR – MOJA PRZYSZŁOŚĆ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Planowanie kariery zawodowej mój wybór – moja przyszłość
Advertisements

Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Rodzic jako doradca zawodowy
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów.
Zainteresowania.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Kategorie planowania kariery zawodowej
Poradnictwo Zawodowe II
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Psychologia w zarządzaniu
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
Charakterystyka zawodu
Psychologia w zarządzaniu
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
PLANOWANIE KARIERY ZAWODOWEJ
NARZĘDZIA W PORADNICTWIE ZAWODOWYM WSPOMAGAJĄCE PRACĘ DORADCÓW ZAWODOWYCH W POWIATOWYM URZĘDZIE PRACY W JAWORZNIE.
„Zawodoznawstwo” MODUŁ Klasa II.
„Zainteresowania i predyspozycje zawodowe”
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum nr 12
Jak wybrać zawód?.
Technik Organizacji Reklamy
Kariery zawodowe w prognozach na XXI wiek
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
STOSUNKI MIĘDZYNARODOWE. Cele kształcenia Zasadniczym celem kształcenia na kierunku stosunki międzynarodowe jest przygotowanie absolwenta do podejmowania.
Planowanie kariery zawodowej uczniów
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość !
Co dalej po gimnazjum ? LICEUM..? ZAWODÓWKA..?? TECHNIKUM..?
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia decyzji szkolno – zawodowej: planujemy ścieżki i kroki. Na podstawie opracowania Anny Filipowskiej przygotowała.
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
Planowanie własnej przyszłości
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 5 SPOTKANIE
CZYNNIKI TRAFNEGO WYBORU ZAWODU
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Dynamika zmian istniejących na rynku pracy zawodów jest ściśle związana z tendencjami społeczno-gospodarczymi Europy i świata. Co kilka miesięcy pojawiają.
OSOBOWOŚĆ ZAWODOWA Michał Białek TEORIA JOHNA HOLLANDA.
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
NIEPEWNOŚĆ … DYLEMAT… K A R I E R A Z A W Ó D KTÓRĄ DROGĘ WYBRAĆ…
PORTFOLIO GIMNAZJALISTY
Ogólnopolski Tydzień Kariery 2015 r. „Poznaję siebie – poznaję zawody”- prowadzenie grupowych zajęć warsztatowych z uczniami klas drugich gimnazjum „Oferta.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
WYZWANIA WSPÓŁCZESNEGO RYNKU PRACY. PROGRAM  branże i zawody przyszłości – mit czy realne prognozy?  pożądane umiejętności na rynku pracy – okiem pracodawcy.
PORADNICTWO ZAWODOWE we FRANCJI
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska Doradca zawodowy Gimnazjum nr 10 w Gliwicach.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Co dalej po gimnazjum ? TECHNIKUM..? LICEUM..? ZAWODÓWKA..??
KIM CHCIAŁBYM BYĆ ?. Zanim zostaniesz dyrektorem, prezesem biznesmenem musisz się ciężko napracować i zacząć od samego dołu czyli od początku!!!
Projekt innowacyjny: Poszukiwanie nowych skutecznych metod aktywizacji zawodowej i społecznej grup zawodowych wymagających szczególnego wsparcia PROJEKT.
Powiatowy Urząd Pracy Powiatowy Urząd Pracy w Zgorzelcu w Zgorzelcu Centrum Informacji i Aktywizacji Zawodowej i Aktywizacji Zawodowej.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
MÓJ ZAWÓD.
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Zawody nauczane we wrocławskich uczelniach
Zawody przyszłości Czyli takie, które w przyszłości dadzą szanse zatrudnienia.
Zapis prezentacji:

MÓJ WYBÓR – MOJA PRZYSZŁOŚĆ

„Ludzie mający jasne, sprecyzowane i zapisane cele mogą w o wiele krótszym czasie osiągnąć więcej, niż ludzie bez celów są w stanie sobie wyobrazić.” Brian Tracy

Ścieżka edukacyjno-zawodowa to całokształt zamierzeń dotyczących kształcenia i pracy zawodowej, jakie każda osoba formułuje na danym etapie swojej kariery. Zamierzenia te mogą posiadać różny stopień konkretyzacji i stanowczości, przybierając formę projektów lub postanowień – decyzji.

Decyzje edukacyjne: - wybór typu kształcenia, - poziomu kształcenia, - rodzaju drogi edukacyjnej, - typu szkoły, - kierunków kształcenia, - szczegółowych dziedzin wiedzy, które jednostka zamierza poznać w toku edukacji.

Decyzje zawodowe: - grupy zawodów lub dziedziny pracy, - wybór typu pracy zawodowej, - grupy zawodów lub dziedziny pracy, - określonego zawodu, - środowiska pracy, - typu zatrudnienia, - miejsca zatrudnienia, - stanowiska, - rodzaju dominujących zadań zawodowych, jakie mogą być wykonywane na gruncie określonych kwalifikacji (wybór roli zawodowej).

Czynniki wyboru, czyli co należy brać pod uwagę: Czynniki wewnętrzne – związane bezpośrednio z człowiekiem, z jego indywidualnymi cechami i rozwojem. Czynniki zewnętrzne – znajdujące się poza wpływem człowieka, czynniki sytuacyjne, wpływające na niego w mniejszym bądź większym stopniu, ale które należy brać pod uwagę.

Wybór zawodu jako decyzja determinująca przyszłość: poznanie siebie, poznanie świata zawodów, konfrontacja swoich możliwości z wymaganiami zawodu, określenie drogi (ścieżki edukacyjnej) prowadzącej do wybranego zawodu, zbadanie rynku pracy.

Co warto wiedzieć w kontekście poszukiwania miejsca na rynku pracy? Budowanie tożsamości przyszłego pracownika, który radzi sobie z wyzwaniami współczesnego rynku pracy rozpoczyna się jeszcze w okresie dorastania. Na proces ten ma wpływ wiele czynników: - zainteresowania - kompetencje - inteligencja - środowisko - stan zdrowia - charakter - system wartości

TYP OSOBOWOŚCI REALISTYCZNY Osobowości zawodowe: TYP OSOBOWOŚCI REALISTYCZNY Preferowane zachowania posługiwanie się rzeczami, narzędziami, maszynami i zwierzętami Kompetencje manualne, mechaniczne, rolnicze, elektryczne, techniczne Słabe strony społeczne, oświatowe Wizerunek samego siebie zdolności mechaniczne, sprawność fizyczna Wartości pieniądze, władza, status Cechy nietowarzyski, bezpośredni, uparty, jednostronny Zainteresowania zawodowe rośliny i zwierzęta, mechaniczne, ochronne, przemysłowe Zawody mechanik, pilot, projektant narzędzi, stolarz, grawer, elektryk, optyk, kierowca

TYP OSOBOWOŚCI BADAWCZY Preferowane zachowania badanie zjawisk fizycznych, biologicznych, kulturowych Kompetencje naukowe i matematyczne Słabe strony przywództwo, perswazja Wizerunek samego siebie zdolności intelektualne, szkolne, matematyczne i naukowe Wartości nauka Cechy analityczny, dociekliwy, niezależny, samokrytyczny, precyzyjny, racjonalny, chłodny Zainteresowania zawodowe naukowe Zawody biochemik, botanik, dentysta, chemik, filozof, farmaceuta, matematyk, politolog, socjolog

TYP OSOBOWOŚCI ARTYSTYCZNY Preferowane zachowania posługiwanie się materiałem fizycznym, słownym i ludzkim w celu wytworzenia dzieł sztuki lub produkcji artystycznej Kompetencje języki, sztuka, muzyka, pisarstwo, teatr Słabe strony biurowe Wizerunek samego siebie ekspresyjny, oryginalny, intuicyjny, samokrytyczny, niezależny, niepoukładany Wartości estetyka Cechy niezorganizowany, ekspresyjny, delikatny, oryginalny, niezależny Zainteresowania zawodowe artystyczne Zawody architekt, projektant wnętrz, projektant mody, autor scenariuszy, kompozytor, malarz, muzyk

TYP OSOBOWOŚCI SPOŁECZNY Preferowane zachowania manipulowanie innymi w celu informowania, szkolenia, rozwoju Kompetencje międzyludzkie i oświatowe Słabe strony manualne i techniczne oraz zdolności naukowe Wizerunek samego siebie lubiący pomagać innym, rozumiejący innych, zdolności nauczania Wartości działalność społeczna i etyczna Cechy chętny do współpracy, przyjacielski, pomocny, dobry, pełen taktu, ciepły Zainteresowania zawodowe humanitarne, przywódcze – wpływanie na innych, usługi Zawody doradca zawodowy, dietetyk, pielęgniarka, nauczyciel, lekarz, policjant, hostessa, kelner

TYP OSOBOWOŚCI PRZEDSIĘBIORCZY Preferowane zachowania manipulowanie innymi w celu osiągnięcia celów lub korzyści ekonomicznych, kierowanie, organizowanie Kompetencje przywódcze, międzyludzkie, umiejętność perswazji Słabe strony naukowe Wizerunek samego siebie agresywny, lubiany, pewny siebie, towarzyski, zdolności krasomówcze Wartości osiągnięcia w dziedzinie polityki i gospodarki Cechy ambitny, dominujący, ekstrawertyczny, rozmowny, optymistyczny Zainteresowania zawodowe kierowanie, wpływanie na innych, sprzedaż Zawody prawnik, przedstawiciel handlowy, adwokat, akwizytor, agent ubezpieczeniowy, makler, menedżer, notariusz, dyplomata

TYP OSOBOWOŚCI KONWENCJONALNY Preferowane zachowania manipulowanie danymi Kompetencje biurowe, obliczeniowe, umiejętności ścisłego przestrzegania instrukcji Słabe strony artystyczne Wizerunek samego siebie zorganizowany, zdolności administracyjne, organizacyjne i arytmetyczne Wartości osiągnięcia w biznesie Cechy zorganizowany, systematyczny, zasadniczy, rozważny, wydajny, pedantyczny, z kompleksami, posłuszny Zainteresowania zawodowe praca biurowa Zawody archiwista, bileter, inkasent, kasjer, radca prawny, recepcjonista, rzeczoznawca

Narzędzie do badania typu osobowości zawodowej: Decyzje o wyborze kierunku kształcenia i planowaniu kariery zawodowej ułatwi Ci test predyspozycji zawodowych, badający indywidualne preferencje i zainteresowania. Znajdziesz go na stronie : www.e-zamek.pl.

Zawody przyszłości: Project Manager Tłumacz Administrator sieci Logistyk Social Media Specialist Programista Webmaster Grafik komputerowy Doradca zawodowy Biotechnolog 10 najbardziej poszukiwanych zawodów w Polsce, w Europie i na świecie - dane pochodzą z portalu internetowego www. studia.net

Portale z ofertami pracy: www. praca. interia. pl www. praca. gratka Portale z ofertami pracy: www.praca.interia.pl www.praca.gratka.pl www.pracuj.pl www.praca.wp.pl www.gazetapraca.com.pl www.praca.onet.pl