Maria Montessori PEDAGOG

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

FORMACJA W KATOLICKIM STOWARZYSZENIU MŁODZIEŻY
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
DWIE RACJONALNOŚCI RACJONALNOŚĆ ADAPTACYJNA RACJONALNOŚĆ EMANCYPACYJNA
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Pedagogika Marii Montessori
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Sakrament pokuty i pojednania
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
„Nie ma dzieci – są ludzie”
Katecheza Dobrego Pasterza
Jan Paweł II.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Wolontariat w Placówce Wielofunkcyjnej „Nasz Dom” Rumia
Janusz Korczak, właściwe nazwisko Henryk Goldszmit, pseudonim Stary Doktor. Urodził się 22 lipca 1878r., albo 1879r. w Warszawie. Był lekarzem i pedagogiem.
Zgoda na siebie i dar swojego życia daje Bogu możliwość
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Świeminie
Siostry Nazaretanki o swoim życiu i powołaniu
Prawa dziecka wg Janusza Korczaka
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Przygotowały: Monika Meyer Agnieszka Stacherzak
Wyrównywanie szans edukacyjnych
PRZEBIEG PRAKTYKI REALIZOWANEJ W RAMACH PROJEKTU: KDU
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 9 im. W. Chotomskiej.
W CZAS ADWENTU z wiarą o wierze z miłością o miłości.
Szkoła Podstawowa im. gen. dywizji Janusza Głuchowskiego w Dobiecinie
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
Jan Paweł II Orędownik rodzin.
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
Kołowy model pracy w grupach w pedagogice planu daltońskiego
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
TYDZ I EŃ WYCHOWANIA.
Odkrywanie zdolności dziecka to przywilej i obowiązek rodziców. Nauczyciele powinni im w tym pomagać.
Słowo Życia Sierpień 2011 "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" (Hbr 10,9).
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
Mój Synu, Wiesz dobrze, że Ja jestem Miłością
Pedagogika Marii Montessori
Matka Boża Latyczowska
Telefony komórkowe w szkole
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Zasady pracy metodą projektu
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
FASCYNUJĄCY ŚWIAT NAUKI I TECHNOLOGII „ W CZARODZIEJSKIM ŚWIECIE BAJEK” ścieżka edukacyjna w zakresie przedmiotów humanistycznych grupa projektowa: klasa.
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Godność ucznia a postawa nauczyciela
Odkryjmy Montessori raz jeszcze...
„Dziecko za sterem – jak nauczyć je samodzielności, odpowiedzialności i współpracy - pedagogika planu daltońskiego w przedszkolu”
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
SPECJALNY OŚRODEK WYCHOWAWCZY ZGROMADZENIA SIÓSTR ŚW. ELŻBIETY.
JANUSZ KORCZAK sylwetka wielkiego pedagoga.  Naprawdę nazywał się Henryk Goldszmit  Urodził się w 1878 lub 1879 roku w Warszawie w rodzinie żydowskiej.
Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Zasoby edukacyjne Ośrodka Rozwoju Edukacji Wydział Rozwoju Szkół i Placówek.
„Pomóż mi zrobić to samodzielnie” „Pomóż mi zrobić to samodzielnie” to główna myśl koncepcji wychowania Mari Montessori Najważniejsze założenia Marii Montessori.
POWOŁANIE znakiem nadziei opartej na wierze. MIEĆ NADZIEJĘ to znaczy ufać Bogu wiernemu, który dochowuje obietnic przymierza.
" Pomóż mi zrobić to samodzielnie "
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Kodeks etyczny nauczyciela
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
„ Kiedy śmieje się dziecko,. śmieje się cały świat”
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

Maria Montessori PEDAGOG

Maria Montessori urodziła się 31 sierpnia 1870 roku w Chiarawall we Włoszech

Montessori jeszcze za życia otrzymała na swą pracę pedagogiczną błogosławieństwa papieży: Piusa X i Benedykta XV oraz uzyskała imprimatur na prace poświęcone wychowaniu religijnemu.

Obroniła doktorat z psychiatrii 10 lipca w 1896 roku, stała się tym samym pierwszą kobietą – lekarzem we Włoszech (na 110 punktów otrzymała 105)

„Bardziej zajęta, niż nauczycielka ludowa, i zupełnie pozbawiona wakacji, uczyłam dzieci od 8. rano do 7. wieczór. Te dwa lata praktyki są moim pierwszym i właściwym tytułem do pedagogii.”

Case dei Bambini - czyli Dom Dziecięcy został otwarty 6 stycznia 1907 roku, w dzielnicy Świętego Wawrzyńca przy ulicy Via dei Marsi Nr 58

W 1910 roku podjęła decyzję o rezygnacji z wykonywania praktyki lekarskiej, a także opuściła Uniwersytet Rzymski i w pełni zajęła się pracą pedagogiczną, skupiając się na popularyzowaniu i rozwijaniu swojej metody

Nurt Nowego Wychowania Okaleczamy godność dziecka wyręczając je w czynnościach, które mogłyby przy naszej pomocy wykonać samo

Istota Pedagogiki Montessori sprowadza się do stwierdzenia, że ponieważ każde dziecko jest inne, powinno rozwijać się według stworzonych przez siebie, – czyli przez swoje możliwości, kompetencje i umiejętności – indywidualnych planów rozwojowych tak, aby ich właściwa realizacja umożliwiała mu naukę samodzielną i efektywniejszą

Proces nauczania jest skuteczny, gdy wokół dziecka panuje atmosfera poszanowania dla jego wysiłku: cisza i spokój, brak pośpiechu, oceniania i rywalizacji. Dziecko może się skoncentrować przy wykonywanej przez siebie pracy.

Rolą nauczyciela jest wskazywać dziecku jak korzystać z materiału dydaktycznego, wprowadzać i respektować zasady swobody wyboru, rodzaju, czasu, miejsca i formy pracy, zasady stopniowania i izolowania trudności, porządku, transferu, własnego działania i powtarzania, samokontroli i ograniczenia.

SWOBODNY WYBÓR Pozwól mi zrobić to samemu

Dziecko zdobywa wiedzę i doświadczenie poprzez: - absorbującą psychikę (rejestracja w podświadomości informacji z otoczenia) - okresy szczególnej wrażliwości (czas optymalny, zainteresowań) - polaryzacja uwagi (wnikliwe i długotrwałe zainteresowanie jednym przedmiotem)

Materiał dydaktyczny: - niezbędny do ćwiczeń życia praktycznego - sensoryczny - akademicki - artystyczny (związany z ekspresją dziecka)

Tygodniowy plan pracy Ocena opisowa

Porządek w otoczeniu - porządek w sercu To nie dziecko powinno dostosować się do szkoły, lecz na odwrót

Częste opuszczanie szkoły jest wskazane, gdyż poprzez wycieczki i wędrówki dzieci wyobcowane przez nowoczesny świat, lepiej uczą się „w naturze i z nią żyć”

Montessori uważała, iż uczenie na drodze aktywności wymaga stworzenia odpowiedniej bazy materialnej. W zakresie wychowania religijnego zaprojektowała Montessori, pomoce, które były związane przede wszystkim z wprowadzeniem dziecka w liturgię, np. dla zapoznania wychowanka z symboliką ołtarza i pojawiających się na nim w czasie eucharystii przedmiotów, Montessori zgromadziła w Atrium zminiaturyzowane kopie rzeczywistych naczyń liturgicznych, aby dziecko mogło je zobaczyć, dotknąć i poznać ich przeznaczenie. Inną ciekawą pomocą jest kalendarz liturgiczny objaśniający budowę roku kościelnego. Montessori zobrazowała upływający czas w formie okręgu, będącego niczym tarcza zegara, na którym drewniane tabliczki oznaczające kolejne tygodnie oznaczone są barwami odpowiadającymi danym okresom liturgicznym.

Wiele uwagi poświęciła Maria Montessori wprowadzeniu dziecka w rzeczywistość objawioną na kartach Pisma Świętego. Doskonale nadają się do tego celu przypowieści ewangeliczne. Są one proste w swojej strukturze, bardzo krótkie w narracji, ale za to bogate w treść. Można przedstawiać je dzieciom już od 3-go roku życia, posługując się metodą inscenizacji, do której są wykorzystywane płaskie sylwety. Centrum wszystkich przypowieści stanowią te o Dobrym Pasterzu. Dziecko poznaje dzięki nim Boga, który szuka zaginionej owcy, zagubionej drachmy, przyjmuje syna marnotrawnego. W ten sposób doświadcza, iż Bóg jest miłością, troszczy się o każdą owieczkę, a więc o każdego człowieka, szuka jej i przygarnia do swego serca.

Zadaniem wychowawcy jest wspólne z dzieckiem odkrywanie Boga Zadaniem wychowawcy jest wspólne z dzieckiem odkrywanie Boga. Oczywiście, posiada on wiedzę o wiele szerszą niż wychowanek i stąd podstawowym jego celem powinno być ofiarowanie dziecku pomocy na trudnej drodze rozwoju. Nie może jednak wychowawca budować tu relacji mistrz - uczeń, pouczający - pouczany; bowiem prawdziwym Mistrzem i Nauczycielem jest Bóg. Montessori podkreślała, że dziecko i jego dusza są dla wychowawcy wielką tajemnicą. Nie sposób jej odkryć na drodze teoretycznego przygotowania. Aby poznać dziecko potrzeba modlitwy, której w procesie wychowawczym towarzyszy wnikliwa obserwacja młodego człowieka.

Podstawową cechą wychowawcy jest miłość do dziecka ogarniająca "jak płomień". By był do niej zdolny, musi przejść radykalną przemianę - wyzbyć się dumy, zakłamania, chęci górowania nad dzieckiem, pychy czy przejawów ciągłego niezadowolenia z niego. Montessori jako wzór stawiała nauczycielom Chrystusa - Sługę.

Dzieła „Kinder die in der Kirche leben” (Dzieci, które żyją w Kościele) i „Gott und das Kind” (Bóg i dziecko).

Maria Montessori posiadała geniusz traktowania dziecka, nawet bardzo małego, jako osoby, żywej istoty, która ma swoje własne prawa rozwoju. Z tej perspektywy żąda ona nieustannie, by nie narzucano dziecku od samego początku praw stworzonych przez dorosłych i nieodpowiednich dla niego, ale by wychowawca - dla wypełnienia swej roli - zgodził się wycofać zamiast się narzucać. Ma stać, rzecz jasna, u boku dziecka, ale z całą powściągliwością i uważnie bacząc na jego pierwsze reakcje, tym bardziej, że dochodzą one do głosu w atmosferze obopólnej wolności i osobistej autonomii. (...) Paweł VI z okazji stulecia jej urodzin w 1970 r.

Czyżby wady? - brak pracy zespołowej - brak zabaw podejmowanych dla przyjemności - brak bajek w życiu dziecka, które kształciłyby wyobraźnię…

Zmarła 6 maja 1952 roku Na nagrobku napis: „Proszę kochane dzieci, które wszystko potrafią, aby razem ze mną budowały pokój między ludźmi i na świecie”

Dziękuję za uwagę Natalia Ruman nruman@interia.pl