Språkkurs for nybegynnere

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wolność.
Advertisements

GRZEGORZ PIASECKI Wychowawca 6a.
Prezentacja o Kazimierzu Dolnym
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Z historii naszej szkoły…
Spieszyć się dostać kiepskie oceny rozwijać się zapominać zrobić lekcje wybierać między chodzenie do szkoły jest darmowe kontynuować ocenić mieć prawo.
Wczoraj poszedłem do miasta i zjadłem obiad z moimi przyjaciółmi. I går gikk jeg på byen og jeg spiste middag med mine venner.
Definicja rzeczownika
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA
Rok: 2007/2008 Autor: Zuzia Didyk i Justyna Wajda
Odmienne i nieodmienne części mowy
Mater Admirabilis. Maryja zachowywała w swym sercu wszystkie te słowa.
Kapitel X - Wiederholung
JAN PAWEŁ II WIELKI PAPIEŻ
Alfabet języka migowego
Orzeł Biały.
NIKISZOWIEC.
Ekologia to inaczej mówiąc nauka o strukturze oraz o funkcjonowaniu przyrody. To dziedzina, która zajmuje się badaniem wszelakich oddziaływań, do których.
Lectio III deklinacja I czasownik posiłkowy sum, esse, fui
Juian Tuwim w rodzinnym mieście.
ROK KAROLA GODULI. Stowarzyszenia Przyjació ł Szkó ł im. Karola Goduli Rudzkie placówki o ś wiatowe, maj ą c na uwadze jak wa ż n ą rol ę odegra ł Karol.
Od lepszej edukacji do lepszej przyszłości
Polskie literki i znaki (1)
Prof. dr hab. Anna Karma ń ska SGH, SKwP. 1. uwarunkowania zmian w zarz ą dzaniu przedsi ę biorstwem 2. zarz ą dzanie warto ś ci ą przedsi ę biorstwa.
Przyimki łączące się z celownikiem i biernikiem.
Przykłady skrzyżowań ze znakami
MIĘDZYNARODOWY MIESIĄC BIBLIOTEK SZKOLNYCH
JĘZYK POLSKI. CZĘŚCI ZDANIA I CZĘŚCI MOWY
Wyniki Badania Statystycznego dotyczacego lekcji Matematyki Wyniki Badania Statystycznego dotyczacego lekcji Matematyki Autor: Aneta Powarzynska Klasa.
Copyright © 2007 Contact: Powered by SSP Interlokutor
Historia Krakowa w Pigułce
Litery z pomara ń czowych pól czytane poziomo dadz ą hasło. Krzy ż ówka.
... i Bóg stworzy ł cz ł owieka. - Adamie, zejd ź w t ą dolin ę. Powiedział Pan: Adam spytał: -Co to jest dolina, Panie?
Kliknij Tylko jedna minutka. M ó wi si ę, ż e by kogo ś d ostrzec wystarczy 1 sekunda 1 godzina by kogo ś oceni ć 1 dzie ń by kogo ś polubi ć lub pokocha.
HISTORIA FIZYKII. Rozwój fizyki jako nauki zapocz ą tkowany zosta ł w XVII w. W XVIII w. sformu ł owano mechanik ę klasyczn ą i podstawy elektromagnetyz.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
MIKOŁAJ KOPERNIK JAKIEGO NIE ZNAMY.
Språkkurs for nybegynnere
Rolnik, chłopiec i osioł idą do miasta. The man looks at them and shakes his head Ksi ąż ek cz ł owieka na to i kr ę ci g ł ow ą
CZĘŚCI MOWY Autor Anita Rejch.
Młodzi aktywni? Jak zaanga ż owa ć młodzie ż w ż ycie polityczne i społeczne? W kontek ś cie zbli ż aj ą cych si ę wyborów do Europarlamentu.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Språkkurs for nybegynnere
Wielka Brytania Ania Jakowiecka.
Dziś Twoje urodzinki ! Usiądź wygodnie i oglądaj ! ;D
AlFaBET.
A ś ka mi ł a jest i ł adna, jak si ę wkurzy to szkaradna, wtedy nie pchaj jej si ę w drog ę, mo ż e celnie strzeli ć w nog ę, Ka ż dy lubi j ą i ceni,
Rozporz ą dzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i s ł uchaczy oraz przeprowadzania.
Specjalnie dla Ciebie Kochanie :*
Dzia ł alno ść Towarzystwa Przyjació ł Szko ł y i Kultury Polskiej w Strzelczyskach.
Co w szkole piszczy???. Zaj ę cia ruchowe na boisku szkolnym.
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
+ “Lulaj ż e, Jezuniu” Analiza kol ę dy. Lulaj ż e, Jezuniu, moja pere ł ko, Lulaj, ulubione me pie ś cide ł ko. Lulaj ż e, Jezuniu, lulaj ż e, lulaj,
Treffpunkte - skojarzenia
RZECZOWNIKI.
Lectio III indicativus et imperativus sum, esse, fui
K o b i e t a w a f o r y z m a c h Ile razy mężczyzna patrzy na kobietę, szatan zakłada mu różowe okulary. Bolesław Prus.
Rzeczownik przyimek powtórzenie. Rzeczownik Napisz zdanie z rzeczownikami:  wróg – Mianownik, l.p.  oko - Celownik l.m.  człowiek – Narzędnik l.m.
,,Elektroodpady-proste zasady” Pierwszy Dzień Ziemi w Polsce.
Odmiana rzeczowników przez przypadki.
KANCLERZ PRZYMIOTNIK Wykonali:
Øyets ulike deler og deres funksjoner Budowa i funkcje oka
Oto mój pies Fafik. Bardzo lubię mojego psa. Rzucam mojemu psu patyki. Wychodzę z psem na spacer. Często opowiadam o swoim psie. Psie, podaj łapę!
Wo oder wohin? WOHIN (dokąd) WO? (gdzie) III przypadek – DATIV
Niemowlę Pojawiają się różne dźwięki samogłoskowe (a, e, o, u)
Prace uczniów Gimnazjum nr z Oddziałami Integracyjnymi im
Boże Narodzenie w Polsce
A Ą B C Ć D E Ę F G H I J K L Ł M N Ń O Ó P R S Ś T U W Y Z Ź Ż.
Zapis prezentacji:

Språkkurs for nybegynnere Polsk 1 Språkkurs for nybegynnere - Substantiv - Waldemar Szyngwelski ws@spirit.pl

Substantiver (rzeczowniki) i polsk bøyes etter: grammatisk kjønn (hankjønn, hunkjønn, intetkjønn) tall (entall, flertall) Obs! Noen substantiver opptrer bare i: - entall (singularia tantum): pisanie, zieleń - eller bare i flertall (pluralia tantum): nożyczki, Karpaty kasus Obs! Det finnes substantiver i polsk som ikke bøyes etter kasus (samme form). Noen eksempler: salami, alibi, attachè, menu, etui, kiwi, kakadu, atelier, boa, mango, awokado, kakao, wideo Mens substantiver med gresk-latinsk opprinnelse som sluttes på –um har i alle kasus i entall samme form (-um) og bøyes kun i flertall etter intetkjønnsmønsteret (unntatt genitiv: -ów). Noen eksempler: archiwum, liceum, muzeum, seminarium

Grammatisk kjønn hankjønn (i entall) hunkjønn (i entall) intetkjønn (i entall) substantiver (rzeczowniki) substantiver som i nominativ slutter på konsonant (wujek, samochód, pies) Unntak: Noen maskuline substantiver slutter på -a (mężczyzna, tata, poeta, esteta, fantasta) -o (diminutiver, zdrobnienia: wujcio, Maćko): substantiver som i nominativ slutter på –a (kobieta, dziewczyna, książka, ławka), samt noen ord som slutter på konsonant nominativ slutter på -o, -e, -ę (dziecko, siedzenie, koło, kurczę, źrebię), samt latinske ord som slutter på –um (muzeum, mauzoleum, liceum, gimnazjum, seminarium) adjektiver (przymiotniki) tilpasses substantivet de forholder seg til (defineres): må alltid ha samme grammatiske kjønn, også tall og kasus adjektiver som i nominativ slutter på: -y (dobry, miły, dojrzały, nudny) -i (etter konsonanter: k, g: długi, głupi, nagi) adjektiver som i -a (dobra, miła, dojrzała, długa, głupia, nudna, naga) -e (dobre, mile, dojrzałe, długie, głupie, nudne, nagie) pronomen (zaimki) og særlig påpekende pronomen – hjelper å definere grammatisk kjønn ten, on, taki ta, ona, taka to, ono, takie eksempler: (pronomen + adjektiv + substantiv) ten dobry wujek ten miły tata ten nudny poeta ta dobra kobieta ta miła dziewczyna ta nudna książka to dobre siedzenie to miłe dziecko to nudne muzeum

Hvilke kasusendelser som skal legges til stammen er først og fremst bestemt av: Kjønn: hvilken substantivgruppe substantivene hører til. Den aller enkleste måten å klassifisere substantiver på er å dele dem i tre grupper, avhengig av hvilket grammatisk kjønn de representerer. Ved bruk av dette kriteriet og denne metoden kan vi hovedsakelig skille mellom tre forskjellige substantivdeklinasjoner (bøyningsklasser, gromady deklinacyjne): - hankjønnsmønster: deklinacja (odmiana) męska - hunkjønnsmønster: deklinacja (odmiana) żeńska - intetkjønnsmønster: deklinacja (odmiana) nijaka Om substantivets stamme slutter på mjuk konsonant: ś, ź, ć, dź, ń, j (samt i dag harde, men historisk mjuke: sz, ż, cz, rz, c, dz, l) Om stammen slutter på hard konsonant eller vokal Om substantivet representerer et levende fenomen (rzeczowniki żywotne), mennesker (rzeczowniki osobowe: personlige - representerer mennesker, i hankjønn), eller ikke levende fenomen (nieżywotne) Obs! Det finnes unntak av bøyningsmønstrene. Disse kommer vi tilbake til senere.

Liste over endelser (zestawienie końcówek) substantivets grammatiske kjønn kasus (entall)▼ hankjønn hunkjønn intetkjønn nominativ (Mianownik) -Ø, -o -a, -i, -Ø -o, -e, -ę genitiv (Dopełniacz) -a, -u -y, -i -a dativ (Celownik) -owi, -u -e, -i, -y -u akkusativ (Biernik) -a, -Ø - ę, -Ø instrumentalis (Narzędnik) -em -ą lokativ (Miejscownik) -e, -u vokativ (Wołacz) -o, -u, -i, -y kasus (flertall) ▼ nominativ - owie, -i, -y, -e -y, -i, -e genitiv -ów, -i, -y -Ø, -i, -y -Ø, -i (narzędzi), -y (naręczy) dativ -om akkusativ -ów, -i, -y, -e instrumentalis -ami, -mi -ami lokativ -ach vokativ vok=nom -owie, -i, -y, -e

Hankjønnsm. Levende - personlige Levende Ikke levende kasus (entall)▼ pan (herr) chłop (bonde) wujcio (diminutiv for onkel) wąz (slange) kot (katt) kajak, brzeg, orzech stół (bord) liść (løv) nominativ (mianownik) - chłop o genitiv (dopełniacz) -a weza -a/-u kajaka, brzegu, orzecha -u liscia dativ (celownik) -owi akkusativ (biernik) akk=gen akk=nom instrumentalis (narzędnik) -em -iem/-em orzechem lokativ (miejscownik) panu -(i)e chłopie wężu -e stole vokativ (wołacz) kasus (flertall) ▼ nominativ -owie panowie -i chłopi -owie wujciowie węże -y koty -i/-y kajaki, brzegi, orzechy stoły liście -ów -om - ów - ów akk=gen instrumentalis -ami -mi liśćmi lokativ -ach vok=nom

Odmiana żeńska (hunkjønnsmønsteret) kasus (entall) ▼ woda (vann) matka (mor) ciocia (tante) dynia (gresskar) armia (hær) róża (rose) (zarządczyni) (bestyrer) kość (ben) mysz (mus) nominativ (mianownik) -a -i - genitiv (dopełniacz) -y armii dativ (celownik) -e wodzie matce cioci dyni róży kości akkusativ (biernik) -ę dynię armię instrumentalis (narzędnik) -ą kością lokativ (miejscownik) lok=dat vokativ (wołacz) -o wodo -u ciociu dynio armio kasus (flertall) ▼ nominativ wody matki ciocie dynie armie róże zarządczynie myszy wód matek cioć dyń róż zarządczyń -om instrumentalis -ami -mi lokativ -ach vok=akk=nom v=a=n

Odmiana rzeczowników rodzaju nijakiego (intetkjønnsmønsteret) kasus (entall) ▼ jezioro (innsjø) zadanie (oppgave) pisklę (nyklekket fugl) nominativ (mianownik) -o -e -ę genitiv (dopełniacz) -a pisklęcia dativ (celownik) -u pisklęciu akkusativ (biernik) pisklę instrumentalis (narzędnik) -em pisklęciem lokativ (miejscownik) vokativ (wołacz) vok=akk=nom v=a=n kasus (flertall) ▼ nominativ pisklęta - piskląt -om pisklętom instrumentalis -ami pisklętami lokativ -ach pisklętach pisklęta v=a=n

Odmiana mieszana (blandet bøyningsmønster) i entall som hunkjønnsmønster i flertall som hankjønnsmønster maskuline substantiver og etternavn som slutter på –a (poeta, kolega, mężczyzna, wojewoda, włóczęga, dowódca, Wajda) maskuline etternavn som slutter på –o (Jagiełło, Fredro, Kościuszko) Obs! Andre etternavn, som slutter på: -ski, -dzki, -cki (Sobieski, Zawadzki, Słowacki) -ska, -dzka, -cka (Sobieska, Zawadzka, Słowacka) -i, -y, -e (Verdi, Batory, Linde) bøyes etter kasus som adjektiver (adjektivmønster).

Odmiana mieszana (blandet bøyningsmønster) kasus (entall) poeta (dikter) mężczyzna (mann) włóczęga (omstreifer) dowódca (befalhavende) Fredro Kościuszko nominativ (mianownik) -a -o genitiv (dopełniacz) -y -i dativ (celownik) -e poecie mężczyźnie włóczędze dowódcy Fredrze Kościuszce akkusativ (biernik) -ę włóczęgę dowódcę - ę Fredrę Kościuszkę instrumentalis (narzędnik) -ą mężczyzną włóczęgą Fredrą lokativ (miejscownik) lok=dat vokativ (wołacz) poeto mężczyzno włóczęgo dowódco kasus (flertall) nominativ poeci mężczyźni włóczęgi -owie Fredrowie Kościuszkowie -ów -n -om Akkusativ akk=gen - ów instrumentalis -ami lokativ -ach vok=nom

Bøyning av substantiver som opptrer bare i flertall (pluralia tantum): noen eksempler kasus (flertall) usta (lepper) drzwi (dør) spodnie (bukse) okulary (briller) nożyczki (saks) skrzypce (fiolin) nominativ -a -i -e -y genitiv - ust spodni -ów okularów *- nożyczek *- skrzypiec dativ -om ustom -om drzwiom nożyczkom skrzypcom akkusativ instrumentalis -ami lokativ -ach vokativ vok=akk=nom v=a=n

Uregelmessig bøyning (noen eksempler) hankjønn (ten) hunkjønn (ta) intetkjønn (to) kasus (entall) przyjaciel (venn) człowiek (mann) rok (år) (singularia tantum) ręka (hånd) oko (øye) ucho (øre) nominativ (mianownik) - rok -a -o genitiv (dopełniacz) przyjaciela człowieka -u roku -i ręki oka ucha dativ (celownik) -owi przyjacielowi człowiekowi rokowi -e ręce oku uchu akkusativ (biernik) akk=gen -ę rękę instrumentalis (narzędnik) -em przyjacielem -(i)em człowiekiem rokiem -ą ręką okiem uchem lokativ (miejscownik) przyjacielu człowieku -e/(-u) ręce/(ręku) vokativ (wołacz) ręko vok=akk=nom kasus (flertall) nominativ przyjaciele *ludzie (pluralia tantum) * lata oczy uszy/(ucha) przyjaciół ludzi lat rąk oczu uszu -om przyjaciołom ludziom latom rękom oczom uszom lata -y uszy instrumentalis przyjaciółmi ludźmi -ami latami -ami/(-oma) rękami/(rękoma) oczami uszami lokativ -ach przyjaciołach ludziach latach -ach rękach oczach uszach vok=nom ludzie