ZNAKI LITURGICZNE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Julia P i Magdalena K. Czasu wolnego w PRL-u dla dorosłych było mało, gdyż władze każdy wolny czas postanawiały wykorzystać głównie na kształtowanie świadomości.
Advertisements

Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Zastosowanie osi symetrii i wielokątów w przyrodzie
Nasza parafia Nasza wieś Kaszów w liczbach Nasza szkoła.
Co można zwiedzić w WIELKIEJ BRYTANII Pamiętajmy o miejscach które możemy zwiedzić na przykład w WIELKIEJ BRYTANII. I też czym różni się ta wyspa od naszego.
SEKTA grupa czy ruch religijny, wyodrębniony z jakiejś religii lub związek wyznaniowy, który oderwał się od któregoś z kościołów czy wspólnot religijnych.
Ułamki dziesiętne.
15 marca 2006 roku Dzień Przedsiębiorczości Dagmara Wajszczyk Anna Walczak Kl. III LP w Zespole Ponadgimnazjalnych Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących.
Sanktuaria Maryjne w Polsce
Wycieczka w Pieniny Fotograficzna opowieść o tym, jak zespolone siły klas I a, II h, III a i III b zdobyły 9 VI 2006 r. Trzy Korony. Prezentację przygotowała.
Copyright © 2007 Contact: Powered by SSP Interlokutor
Zastanówmy Się…...
Waluta Unii Europejskiej - euro
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Człowiek jest wielki nie przez to, co ma nie przez to kim jest, lecz przez to czym dzieli się z innymi Jan Paweł II Człowiek jest wielki nie przez to,
Powiedzmy, że jest i wracasz do domu samochodem (oczywiście sam) po niezwykle ciężkim dniu pracy. Jesteś naprawdę zmęczony i sfrustrowany.
Mężczyzna, wiek 92 lata, drobny, o szlachetnym wyglądzie, dobrze ubrany i starannie ogolony, o porządnie uczesanych włosach, który się budzi każdego.
fotografie - Marcel Cohen
Fragmenty z książki „Dobrego dnia”
Co każdy użytkownik komputera wiedzieć powinien
KRAJ BASKÓW.
Ach te baby... Ach te baby....
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
Chwila zadumy ! Moi drodzy, Wysyłam te słowa do wielu osób nie bacząc, czy ktoś jest wierzący czy nie... Dla mnie jest to przesłanie do Wszystkich......
Czy znasz? GŁÓWNE PRAWDY WIARY.
Znak krzy ż a na czole dziecka Czyniony na pocz ą tku celebracji wyciska piecz ęć Chrystusa na maj ą cym do Niego nale ż e ć i oznacza ł ask ę odkupienia,
Prąd elektryczny.
Wybrane symbole biblijne
Światowy dzień walki z otyłością
Droga formacji uczestnika Ruchu Światło-Życie
xHTML jako rozszerzenie HTML
Instalacja serwera WWW na komputerze lokalnym
HTML Podstawy języka hipertekstowego Damian Urbańczyk.
HABEMUS PAPAM..!!.
Myśli Ojca Świętego Jana Pawła II.
Opracowała Joanna Szpindor
Jan Paweł II orędownik prawdy
Optyka Widmo Światła Białego Dyfrakcja i Interferencja
Jak się uchronić przed zagrożeniami wynikającymi z użytkowania sieci?
JANUSZ KORCZAK.
Bezpieczeństwo na drodze
Klaudia Sodzawiczny kl.3 AE Adrianna Kuwałek kl. 3 AE
Każde powołanie, każda z dróg, na które wzywa nas Chrystus, prowadzi ostatecznie do spełnienia i do radości, ponieważ prowadzi do Boga, do uczestniczenia.
„Musicie być mocni mocą miłości, która jest potężniejsza niż śmierć”
Twoją wiarę nosimy w sobie Kres jest tak niewidzialny, jak początek. Wszechświat wyłonił się ze Słowa i do Słowa też powraca. Nadzy przychodzimy.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Opracowała: Iwona Kowalik
BEZPIECZNY INTERNET. PRZEGLĄDANIE STRON INTERNETOWYCH.
To śmieszne...
Liczba “fi” Prezentację przygotowali:
Objawienie Pańskie Oto dzisiaj jest Objawienie Pańskie, sam Jezus chce ukazać się nam po to, abyśmy oświeceni przez Niego i pełni Jego Miłości, stali się.
Kiedy mówisz: "Nie potrafię rozwikłać problemów..."
Grzech oddziela Cię od miłości Bożej
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
Dziękuję Bogu, któremu z czystym sumieniem służę, tak jak przodkowie moi, gdy nieustannie ciebie wspominam w modlitwach moich, we dnie i w nocy; pomny.
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC Życie we dwójkę…pełne pieszczot Aby odkryć pełnię szczęścia, trzeba zbliżyć się do nieba…
Kapłan wśród nas.
Temat 5: Elementy meta.
Temat 4: Znaki diakrytyczne i definiowanie języka dokumentu
Ikona Matki Boskiej Ostrobramskiej
Śniadanie daje moc Śniadanie daje moc przygotowane przez uczniów klasy 1b wspólnie z wychowawcą p. Bożeną Szczepanik.
Instrukcja switch switch (wyrażenie) { case wart_1 : { instr_1; break; } case wart_2 : { instr_2; break; } … case wart_n : { instr_n; break; } default.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
w/g Grzegorz Gadomskiego
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
Moja Szkoła .
SERCE SPORTOWCA Zespół objawów fizjologicznej, odwracalnej adaptacji u trenujących sporty wytrzymałościowe.
Zapis prezentacji:

ZNAKI LITURGICZNE

Znak naturalny — związek między nim, a tym co on oznacza wynika z natury rzeczy. Są one zrozumiałe dla każdego i nie potrzebują wyjaśnień, np. dym oznacza ogień, itp. Znak umowny — związek między nim, a tym co on oznacza nie wynika z natury rzeczy, lecz z umowy między ludźmi, np. znaki drogowe. Znak mieszany —zawierają elementy naturalne, jak i umowne, np. wznoszenie się w górę dymu kadzielnego kojarzyło się z modlitwą zanoszoną do Boga (Ps 140,2; Ap 5,8; 8,3-5), krzyż jest symbolem chrześcijaństwa. Rzeczywistość oznaczana przez symbol tak jest z nim związana, że przynajmniej częściowo tkwi w nim samym.

Znak liturgiczny — należy do znaków mieszanych Znak liturgiczny — należy do znaków mieszanych. „Znaki widzialne, których używa święta liturgia dla oznaczenia niewidzialnych spraw Bożych, zostały wybrane przez Chrystusa lub Kościół” (KL 33). Przez znaki widzialne wyraża się, i w sposób właściwy poszczególnym znakom urzeczywistnia się uświęcenie człowieka”, a Bóg otrzymuje całkowity kult publiczny (KL 7). Są to znaki, które sprawiają to, co oznaczają. Podstawa teologiczna znaków liturgicznych to Wcielenie Syna Bożego.

Światło używane było przez chrześcijan od początku podczas nabożeństw odprawianych późnym wieczorem, czy też nocą. Było konieczne do rozpraszania ciemności. W dzień podczas liturgii chrześcijanie początkowo nie zapalali lamp. Nie traktowali światła jako symbolu, chociaż Pismo św. podsuwało im symbolikę światła (Wj 25, 31; Ap 1, 12; 4,5; 11,4). Przeszkodą było obfite stosowanie świateł przez pogan podczas pogrzebów, dla odpędzania demonów. Chrześcijanom kojarzyło się więc z demonami. Hieronim ( + 420) „We wszystkich kościołach Wschodu zapala się świece, gdy Ewangelia ma być czytana, chociaż już słońce świeci. Dzieje się to oczywiście nie dlatego, aby ciemności rozproszyć, lecz aby dać wyraz radości”. Światło symbolizowało zatem radość.

Oliwa jako produkt roślinny zawiera nagromadzoną energię słoneczną i dlatego jest symbolem życiodajnej siły, Bożego błogosławieństwa i obfitości (Ps 127,3; 132,2). Namaszczenie było znakiem wybrania Bożego i Jego szczególnej opieki. Dlatego namaszczenie królów, kapłanów, miejsc i przedmiotów zawsze było widzialnym znakiem ich łączności z Bogiem, który jest źródłem wszelkiej świętości i życia.

Kadzidło przyjęło się w liturgii dopiero po upadku pogaństwa. Najpierw przy pogrzebach oraz przy uroczystych pochodach przed papieżem lub biskupem (Ordo Rom. 1), a później w szerszym zakresie. Okadzenia w czasie Mszy św. są znakiem iż „modlitwa i ofiara Kościoła wznoszą się jak dym kadzielny przed oblicze Boga” (OWMR 51). Jest to symbolika powszechnie znana, mająca swe źródło w Biblii (Mdr 18,1; Ps 140,2; Ap 5,8; 8,3-5). Okadzanie osób lub rzeczy jest znakiem okazywanej im czci o charakterze religijnym. Okadzanie wiernych jest znakiem czci dla ludu Bożego. Okadzanie księgi Ewangelii należy do najstarszych i oznacza uwielbienie dla Chrystusa obecnego w swoim słowie.

Woda jako jeden z elementów koniecznych do życia, odgrywała także ważną rolę w kultach religijnych (obmycia rytualne). Szczególną moc przypisywano „wodzie żywej”, czyli płynącej, zwłaszcza wprost ze źródła (kult źródeł). W stosowaniu wody do obmyć rytualnych łatwo można dopatrzeć się symbolu obmycia moralnego, wewnętrznego (Wj 30,18; Lb 19,7). Tę symbolikę przyjęli chrześcijanie, skoro Euzebiusz z Cezarei (t 339) zaświadcza, że przed modlitwą myli ręce (Hit. Eccl. 10,4).

Chleb i wino symbolizują człowieka, jego pracę i trud wkładany w ich produkcję, a z drugiej strony symbolizuję Chrystusa, który sam, zapowiadając ustanowienie Eucharystii, nazwał siebie chlebem żywym (J 6,48) i winnym szczepem z tkwiącymi w nim licznymi gałązkami (J 15,1), symbolizującymi zjednoczenie wiernych z Chrystusem i udział w Jego Bóstwie. Zatem zarówno chleb jak i wino są symbolami ludzkiej pracy, potu, zabiegów o utrzymanie życia biologicznego - po przeistoczeniu staję się one pokarmem duchowym, podtrzymującym życie nadprzyrodzone.

Popiół symbol przemijania: uświadamiając nam naszą ograniczoność tu na ziemi; wzywa do pokuty i żalu za grzechy. Popiół więc, którym naznaczane są nasze głowy to symbol pokuty i oczyszczenia. Symbolika taka znana już była w Starym Testamencie. Jonasz, nawracając mieszkańców Niniwy odnotował, że król tego miasta oblókł się w wór (pokutny) i siadł na popiele (Jon 3,4-10). Chrystus gani jednak tylko zewnętrzne znaki pokutne (posypania głowy popiołem), za którymi nie idzie zmiana wnętrza; oczyszczenie sumienia (por. Mt 6,16-18).

Miód i mleko Miód jest obrazem słodyczy. W połączeniu z mlekiem, są symbolem dostatku, bogactwa i obfitości (por. Ps 81,17). Sam Bóg obiecał Mojżeszowi (Wj 3,8), iż wprowadzi go w krainę płynącą mlekiem i miodem; do Ziemi Obiecanej. W Starym Przymierzu miodu nie można było jednak składać Bogu w ofierze (Kpł 3,11). Prorok Ezechiel, któremu Bóg każde zjeść zwój księgi, pisze, iż w jego ustach był on słodki jak miód (Ez 2,3). Mleko, będąc symbolem poznania i wzrostu, nabrało także znaczenia duchowego. Poznanie Boga, które dokonuje się z czasem, jest jakby piciem nieskażonego mleka (1 Kor 3,1-2; Hbr 5,12). Nowi chrześcijanie winni pragnąć duchowego mleka to jest: miłości Bożej, która daje wzrost ich duszy (1 P 2,2). Miód z mlekiem podawano katechumenom w Wigilię Paschalną oraz w Pięćdziesiątnicę; wtedy też je błogosławiono (Traditio Apostolica), ponadto z błogosławieństwa miodu i mleka korzystali ci wierni, którzy nie przystępowali do Komunii św.

Sól symbol związany ze smakiem duchowym i też jako znak oczyszczenia ofiary (Kpł 2, 13: Każdy dar posypiesz solą). Od IV w. aż do Soboru Watykańskiego II praktykowano obrzęd błogosławieństwa soli, która była uważana za środek przeciw złu. Niegdyś (od VI w.) sól stosowano także przy błogosławieniu wody święconej. Wskazywano, iż ochrania ona duszę, oddala pokusy szatańskie, umacnia mądrość. Sól podawano katechumenom przy udzielaniu chrztu, z czego zrezygnowano w 1969 r. Dziś dodawanie soli do wody święconej jest fakultatywne. Jeśli tak się czyni, to najpierw błogosławi się sól, potem wodę, a następnie miesza się oba składniki. Soli można używać także przy obrzędzie chrztu dorosłych. Sól posiada swój własny tekst przy błogosławieństwie pokarmów na stół wielkanocny.

2. Formy słowne 3. Przestrzeń liturgiczna