Procedury postępowania wobec nieletnich uczniów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czym jest Porozumienie „Niebieska Linia”?
Advertisements

PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY
Procedury postępowania w stosunku do nieletnich
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
ZAPOBIEGANIE WYSTĘPOWANIU DOPALACZY W SZKOŁACH Ciechanowska Komenda
12 grudnia 2011r. POWIATOWE FORUM EDUKACYJNE. ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY Zespół wydaje orzeczenie lub opinię na wniosek rodziców, prawnych opiekunów. Zespół wydaje.
Niebieska Procedura dla Lecznictwa Odwykowego
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH ZAGROŻENIA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZESTĘPCZOŚCIĄ, DEMORALIZACJĄ I UZALEŻNIENIAMI ORAZ AGRESYWNYM ZACHOWANIEM Niepubliczny.
LOKALNA KOALICJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW PRZEMOCY W RODZINIE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
Wybrane procedury postępowania niepełnoletnich uczniów w szkole
Zadania Świetlicy Profilaktyczno – Wychowawczej w zakresie pomocy dzieciom z trudnościami wychowawczymi i dydaktycznymi.
Działania interwencyjne podjęte kroki
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
POSTEPOWANIE DYREKCJI SZKOŁY W PRZYPADKU UJAWNIENIA UCZNIA ZAGROŻONEGO DEMORALIAZCJĄ I PRZESTĘPCZOŚCIĄ.
UDZIAŁ POLICJI W POSTĘPOWANIU W SPRAWACH NIELETNICH
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
Procedury postępowania nauczycieli szkoły policealnej w sytuacjach zagrożenia młodzieży przestępczością i demoralizacją, w szczególności narkomanią, alkoholizmem.
USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Organizacja pracy szkoły w czasie sytuacji kryzysowej związanej z próbą samobójczą ucznia Tomasz Rurarz.
ZASADY INTERWENCJI PROFILAKTYCZNEJ
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego REALIZATOR PROJEKTU: WSPÓŁPRACA: MIASTA ŁÓDŹ
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Przemoc w rodzinie Bieżące refleksje wynikające z praktyki
  Procedury postępowania nauczycieli i metody współpracy szkół z Policją w sytuacjach zagrożenia dzieci oraz młodzieży przestępczością i demoralizacją,
PROCEDURA NIEBIESKIEJ KARTY ZADANIA POLICJI DZIAŁANIA PREWENCYJNE
IV Suwalska Kampania Białej Wstążki 25 XI – 10 XII 2013r. Patronat Kampanii Prezydent Miasta Suwałk Starosta Suwalski Koordynacja Kampanii Komenda Miejska.
Centrum Kształcenia i Wychowania w Wiechlicach
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł NR 94 W WARSZAWIE. SUKCES NA MIARĘ MOŻLIWOŚCI I POTRZEB KAŻDEGO UCZNIA BEZPIECZNA I ŻYCZLIWA SZKOŁA.
Sytuacje kryzysowe w szkole
Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie Lublin, 25 listopada 2009 r.
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
Procedury szkolne w zakresie bezpieczeństwa w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Zielonej, Zielona , ul. 1Maja 8 Ireneusz Kramkowski   ZIELONA.
Ramy współpracy Policji z placówkami oświatowymi
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA W PIEKOSZOWIE
Działania interwencyjne podjęte kroki
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Procedury reagowania na cyberprzemoc
Postępowanie w przypadku ujawnienia nieletniego zagrożonego demoralizacją. kom. Grzegorz Olesiński asp. Edyta Machnik Wydział Prewencji KPP w Kutnie.
Idea subsydiarności w praktyce na przykładzie działalności Zespołu Interdyscyplinarnego w Łodzi.
Program szkoleniowy dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
Wojewoda Opolski PROCEDURY POSTĘPOWANIA INTERWENCYJNEGO w sytuacjach kryzysowych związanych z przemocą w rodzinie dla osób realizujących te zadania Opole,
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
 promocja,  kształtowanie,  zwiększenie poczucia bezpieczeństwa w szkołach.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Szkolne procedury postępowania w przypadku występowania przejawów demoralizacji i zachowań zagrażających bezpieczeństwu uczniów i nauczycieli.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie
Prezentacja pedagoga szkolnego Violetta Orska
Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Wielkiego w Niepołomicach
POLICYJNA IZBA DZIECKA. IZBA DZIECKA jest specjalistyczną, instytucjonalną formą całkowitej, krótkoterminowej opieki nad nieletnimi podejrzanymi o popełnienie.
Szkoła Promująca Zdrowie
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
„Zero tolerancji dla przemocy w szkole”
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
BEZPIECZNA SZKOŁA Procedury bezpieczeństwa
Procedury bezpieczeństwa
Zapis prezentacji:

Procedury postępowania wobec nieletnich uczniów mgr Anna Grygny

DEMORALIZACJA

PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU: - WAGAROWANIA, NIEREALIZOWANIA OBOWIĄZKU SZKOLNEGO I NAUKI; - POSIADANIA PRZEZ MAŁOLETNIEGO ALKOHOLU; - PALENIA PAPIEROSÓW; - RAŻĄCEGO ŁAMANIA NORM SPOŁECZNYCH NP. UŻYWANIE WULGARYZMÓW, OBSCENICZNE GESTY; - PROSTYTUCJI. Powiadomić wychowawcę klasy, pedagoga szkolnego i dyrekcję szkoły; Telefonicznie lub w razie potrzeby pisemnie powiadomić rodziców lub opiekunów prawnych, zaprosić do współpracy nad rozwiązaniem problemu; W przypadku posiadania przez małoletniego alkoholu zażądać wydania substancji i zabezpieczyć przed dostępem innych osób; jeżeli uczeń odmawia wezwać Policję; Przeprowadzić rozmowę z dzieckiem i rodzicami, udokumentować rozmowę, w tym ewentualnie spisać kontrakt; Zorganizować zespół do pracy nad problemem (pracownicy szkoły, pracownik socjalny, dzielnicowy, kurator sądowy, jeśli rodzina objęta jest nadzorem i inni) oraz współpracować z organizacjami specjalistycznymi, w tym pozarządowymi (poradnie, świetlice, ośrodki wsparcia i interwencji kryzysowej), współpracować z rodzicami, dokumentować pracę; W przypadku długotrwałych wagarów wdrożenie postępowania egzekucyjnego (upomnienie do rodziców wysłane za potwierdzeniem odbioru, zgłoszenie do Urzędu Gminy); W przypadku braku współpracy ze strony rodziców lub braku efektów prowadzonych działań, powiadomić pisemnie sąd rodzinny lub Policję oraz dostarczyć sądowi lub Policji dokumentację z przeprowadzonych działań szkoły i zespołu.

PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU, GDY UCZEŃ JEST W STANIE WSKAZUJĄCYM NA UŻYCIE ALKOHOLU LUB INNYCH ŚRODKÓW PSYCHOAKTYWNYCH: W razie potrzeby udzielić pierwszej pomocy; Powiadomić wychowawcę klasy, pedagoga szkolnego i dyrekcję szkoły; W miarę możliwości ustalić jaką substancję dziecko zażyło, w jakiej ilości, kiedy, z kim, który raz się to zdarzyło oraz jakie jest jej źródło pochodzenia; o ile jest taka możliwość zabezpieczyć pozostałości substancji; Wezwać pogotowie ratunkowe (w razie konieczności) i podać ustalone informacje; Powiadomić rodziców lub opiekunów prawnych; Powiadomić Policję i podać ustalone informacje; Współpracować z Policją, która podejmuje dalsze czynności i ewentualnie kieruje materiały do sądu rodzinnego; Przeprowadzić rozmowę z dzieckiem i rodzicami, udokumentować rozmowę, w tym ewentualnie spisać kontrakt; Objąć problem pracą „zespołu wychowawczego” (pracownicy szkoły, pracownik socjalny, dzielnicowy, kurator sądowy, jeśli rodzina objęta jest nadzorem i inni) oraz współpracować z organizacjami specjalistycznymi, w tym pozarządowymi (poradnie, świetlice, ośrodki wsparcia i interwencji kryzysowej), współpracować z rodzicami, dokumentować pracę; Powiadomić organy nadzoru i tworzyć dokumentację związaną ze zdarzeniem.

PROFILAKTYKA I WYCHOWANIE

PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU GDY: - RODZICE ODMAWIAJĄ WSPÓŁPRACY ZE SZKOŁĄ; - DZIECKO JEST OFIARĄ LUB UCZESTNIKIEM PRZEMOCY DOMOWEJ, W TYM ZANIEDBANIA (JEST GŁODNE, BRUDNE, NIEADEKWATNIE UBRANE, BEZ PRZYBORÓW SZKOLNYCH, POZBAWIONE OPIEKI, NIE LECZONE) - DZIECKO MA NIEUREGULOWANĄ SYTUACJĘ PRAWNĄ; - RODZICE DZIECKA SĄ UZALEŻNIENI OD ALKOHOLU, NARKOTYKÓW LUB INNYCH ŚRODKÓW PSYCHOAKTYWNYCH; - RODZINA JEST NIEWYDOLNA WYCHOWAWCZO, PRZEJAWIAJĄCA ZACHOWANIA MOGĄCE ŚWIADCZYĆ O ZABURZENIACH PSYCHICZNYCH. Poinformować wychowawcę klasy, pedagoga szkolnego i dyrekcję szkoły; Poinformować pisemnie sąd rodzinny z prośbą o wgląd w sytuację rodzinną oraz przekazać zgromadzone dokumenty; powyższe informacje przesłać także do właściwego ośrodka pomocy społecznej; Objąć problem pracą „zespołu wychowawczego” (pracownicy szkoły, pracownik socjalny, dzielnicowy, kurator sądowy, jeśli rodzina objęta jest nadzorem i inni) oraz współpracować z organizacjami specjalistycznymi, w tym pozarządowymi (poradnie, świetlice, ośrodki wsparcia i interwencji kryzysowej), współpracować z rodzicami, dokumentować pracę.

PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU, GDY: - DZIECKO ODMAWIA POWROTU DO DOMU; - W SZKOLE POJAWIAJĄ SIĘ PIJANI RODZICE LUB OPIEKUNOWIE, BĄDŹ WYSTĄPI BRAK KONTAKTU Z RODZICAMI LUB OPIEKUNAMI PO ZAJĘCIACH. Poinformować wychowawcę klasy, pedagoga szkolnego i dyrekcję szkoły; W oparciu o wcześniejszą zgodę przekazać dziecko osobom upoważnionym (wskazanym wcześniej przez rodziców lub opiekunów); Jeżeli nie ma osób upoważnionych, to należy wezwać policję (nauczyciel lub pedagog powinien towarzyszyć dziecku i udzielić mu wsparcia emocjonalnego); Jeżeli sytuacja nie miała miejsca jednorazowo lub dziecko zostało umieszczone w placówce interwencyjnej, powiadomić pisemnie sąd rodzinny oraz dostarczyć dokumentację z przeprowadzonych działań szkoły.

PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU: - BRAKU INFORMACJI LUB NIEJASNEJ SYTUACJI FORMALNO – PRAWNEJ DZIECKA (RODZICE PRZEBYWAJĄCY ZA GRANICĄ); - ZAGROŻNIA UDZIAŁEM W GRUPACH DESTRUKTYWNYCH (SEKTY, GANGI, PSEUDOKIBICE, SUBKULTURY). Objąć problem pracą „zespołu wychowawczego” (pracownicy szkoły, pracownik socjalny, dzielnicowy, kurator sądowy, jeśli rodzina objęta jest nadzorem i inni) oraz współpracować z organizacjami specjalistycznymi, w tym pozarządowymi (poradnie, świetlice, ośrodki wsparcia i interwencji kryzysowej), współpracować z rodzicami, dokumentować pracę. Powiadomić sąd rodzinny z prośbą o wgląd w sytuację rodzinną dziecka.

PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU GRÓŹB, SYGNAŁÓW I ZACHOWAŃ SAMOBÓJCZYCH: Powiadomić wychowawcę klasy, pedagoga szkolnego i dyrekcję szkoły; Wezwać rodziców oraz powiadomić ich o konieczności zapewnienia dziecku stałej opieki, sporządzić notatkę służbową (w przypadku odmowy powiadomić sąd rodzinny a w sytuacji realnego zagrożenia wezwać policję); Jeżeli dziecko nie jest obecne w szkole powiadomić policję oraz w oczekiwaniu na funkcjonariuszy rozpytać osoby mogące mieć wiedzę co do okoliczności sprawy; Objąć problem pracą „zespołu wychowawczego” (pracownicy szkoły, pracownik socjalny, dzielnicowy, kurator sądowy, jeśli rodzina objęta jest nadzorem i inni) oraz współpracować z organizacjami specjalistycznymi, w tym pozarządowymi (poradnie, świetlice, ośrodki wsparcia i interwencji kryzysowej), współpracować z rodzicami, dokumentować pracę.

PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU, GDY RODZICE LUB OPIEKUNOWIE SĄ AGRESYWNI WOBEC UCZNIÓW LUB PACOWNIKÓW SZKOŁY: Powiadomić Policję; Poinformować pisemnie Policję wraz z przekazaniem kompletu dokumentów i sąd rodzinny z prośbą o wgląd w sytuację rodzinną; powyższe informacje przesłać także do właściwego ośrodka pomocy społecznej; Objąć problem pracą „zespołu wychowawczego” (pracownicy szkoły, pracownik socjalny, dzielnicowy, kurator sądowy, jeśli rodzina objęta jest nadzorem i inni) oraz współpracować z organizacjami specjalistycznymi, w tym pozarządowymi (poradnie, świetlice, ośrodki wsparcia i interwencji kryzysowej), współpracować z rodzicami, dokumentować pracę.

PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU, GDY UCZEŃ POSIADA NIEBEZPIECZNE PRZEDMIOTY I SUBSTANCJE (NP. OSTRE, PRZYPOMINAJĄCE BROŃ PALNĄ, KIJ BEJSBOLOWY) ORAZ SUBSTANCJE CHEMICZNE MOGĄCE NP. POWODOWAĆ PODRAŻNIENIE SKÓRY I DRÓG ODDECHOWYCH (ROZPYLACZE GAZU, ROZPUSZCZALNIKI, SUBSTANCJE SILNIE ŻRĄCE, ITP.) W SZKOLE: Powiadomić wychowawcę klasy, pedagoga szkolnego i dyrekcję szkoły; Jeżeli substancja lub niebezpieczny przedmiot stanowi istotne zagrożenie dla życia i zdrowia należy dążyć do ich odebrania, z zachowaniem bezpieczeństwa własnego i osób trzecich; w przypadku braku dostatecznej wiedzy na temat właściwości chemicznych substancji dążyć do ich izolacji (ograniczając kontakt do minimum), wezwać Policję; Jeżeli odebranie wymaga przeszukania odizolować dziecko, sprawować nad nim pieczę i wezwać Policję; Jeżeli substancja lub przedmiot może spowodować powszechne zagrożenie ewakuować szkołę; Jeżeli ujawniony przedmiot może być materiałem lub urządzeniem wybuchowym, bezzwłocznie wezwać Policję, wyizolować miejsce ujawnienia przedmiotu oraz ewakuować szkołę; Powiadomić rodziców lub prawnych opiekunów sprawców lub ofiar (do czasu przyjazdu rodziców, prawnych opiekunów lub Policji pieczę nad dzieckiem sprawuje nauczyciel); W uzasadnionych przypadkach poza Policją wezwać pogotowie ratunkowe lub inne służby specjalistyczne.

PRZESTĘPCZOŚĆ

PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU: - BÓJKI KILKU OSÓB, POBICIA, UDERZENIA, NARUSZENIA NIETYKALNOŚCI CIELESNEJ DZIECKA PRZEZ RÓWIEŚNIKÓW LUB DOROSŁYCH, W TYM PRZEMOC FIZYCZNA; - KRADZIEŻY (W TYM WŁAMANIE ORAZ KRADZIEŻ Z UDZIAŁEM PRZEMOCY LUB GROŹBĄ PRZEMOCY); - ZNĘCANIA PSCYHICZNEGO, ZASTRASZANIA, ZMUSZANIA DO OKREŚLONEGO NEGATYWNEGO ZACHOWANIA WBREW WOLI, GROŹB, UBLIŻANIA NAUCZYCIELOWI LUB INNYM OSOBOM; - ZNISZCZENIA MIENIA, WANDALIZMU; - FAŁSZOWANIA DOKUMENTÓW, W TYM DOKUMENTÓW SZKOLNYCH. Zapewnić bezpieczeństwo uczniom poprzez odizolowanie (przerwać akt agresji, w miarę możliwości ująć sprawców); zabezpieczyć miejsce zdarzenia i ewentualne przedmioty związane ze zdarzenia; ograniczyć do minimum kontakt osób postronnych ze śladami zdarzenia; W razie potrzeby udzielić pierwszej pomocy; Powiadomić wychowawcę klasy, pedagoga szkolnego i dyrekcję szkoły; W uzasadnionych przypadkach wezwać pogotowie ratunkowe lub inne służby specjalistyczne; Powiadomić rodziców lub prawnych opiekunów sprawców i ofiar; Powiadomić Policję; W przypadku kradzieży podjąć próbę odzyskania utraconego mienia, jeżeli uczeń odmawia wezwać Policję; Przygotować na przyjazd Policji następujące informacje: o zdarzeniu, dane osobowe sprawców i ofiar oraz listy świadków; Powiadomić organy nadzoru i tworzyć dokumentację związaną ze zdarzeniem.

PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU WYSTĄPIENIA: - PRZESTĘPCZOŚCI SEKSUALNEJ (W TYM GWAŁTU, ZMUSZANIA DO INNYCH CZYNNOŚCI SEKSUALNYCH NP. MOLESTOWANIA); - ZAMIESZCZANIA I ROZPOWSZECHNIANIA TRŚCI PORNOGRAFICZNYCH (W TYM POPRZEZ INTERNET, TELEFON KOMÓRKOWY). Dążyć do zablokowania szkodliwych treści w Internecie (np. usunięcia przez autora, skontaktować się z administratorem); Zapewnić bezpieczeństwo uczestnikom poprzez odizolowanie (w miarę możliwości ująć sprawców); W razie potrzeby udzielić pierwszej pomocy; oddzielić poszczególnych sprawców od siebie i od ofiar, zachować dyskrecję, zabezpieczyć miejsce zdarzenia i ewentualne przedmioty związane ze zdarzeniem; ograniczyć do minimum kontakt osób postronnych ze śladami zdarzenia; Powiadomić wychowawcę klasy, pedagoga szkolnego i dyrekcję szkoły; W razie konieczności wezwać pogotowie ratunkowe; Powiadomić rodziców i prawnych opiekunów ofiar i sprawców; Powiadomić Policję; Udzielić wsparcia emocjonalnego np. zapewnić opiekę psychologa; Powiadomić organy nadzoru i tworzyć dokumentację związaną ze zdarzeniem.