„Wolne licencje w nauce”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROPOZYCJE ZAPISU Autorzy: Uczniowie należący do Samorządu Szkolnego.
Advertisements

TIK na Targach 2.0 Korzystamy wyłącznie z legalnego oprogramowania.
Jak żyć długo i szczęśliwie ?
Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Ekorozwój w naszym regionie – Szkolny ogródek Opracowali : Mateusz Gryczuk IIIB Jakub Wykrętowicz IIIB.
Niebezpieczeństwa które czyhają na ciebie w sieci
Małgorzata Pietroczuk
Zespół Szkół w Ostrowie Daniel Maliczowski & Paweł Wróbel.
Zastosowanie Internetu
Turystyka krajoznawcza
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
ŚWIATOWY TYDZIEŃ PRZEDSIĘBIORCZOŚĆI
Kliknij. Wpisz swoje nazwisko bez polskich liter i bez spacji swój numer służbowy Wybierz i wpisz swoje hasło posiadające co najmniej pięć liter i cyfr.
Portal Systemu Jakości Kształcenia Jak się zalogować? Instrukcja dla pracowników UMCS Przygotowanie: Urszula Wojtczak, Zespół Obsługi Systemu Jakości Kształcenia.
Elektronika cyfrowa Prezentacja Remka Kondrackiego.
AUTOR :WOJTEK NOWIK REPORTER : LUK SMIS PATRYK SORMAN PIOTREK COLO (KOLO)
Szkoła marzeń.
Szkoły Globalne w akcji Cel ogólny Stworzenie w sześciu krajach europejskich aktywnej sieci szkół globalnych zaangażowanych w redukcję
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Po co nam samorz ą d ? XVIII Sesja Sejmu Dzieci i MłodzieżySZKO Ł A DEMOKRACJI.
KODEKS 2.0 OPRACOWANY PRZEZ UCZNIÓW KLASY 2 B Powstały podczas debaty klasowej.
Cechy dobrej i udanej strony www Net etykieta. Ergonomia stron WWW.
Szkoła w chmurze.
Jak przygotować prezentację multimedialną?
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
Uniwersytet Mikołaja Kopernika Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Podyplomowe Studium Programowania i Zastosowań Komputerów Autor: Marcin.
Co każdy użytkownik komputera wiedzieć powinien
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Technologię informatyczną wykorzystywana jest na tych zajęciach w dwojaki sposób: Przy użyciu płyt CD, które są jednym z elementów obudowy programu Matematyka.
Moda.gazeta.pl nowa formuła serwisu trenDy klAsa Marka nOwość
SZKOLNA PLATFORMA EDUKACYJNA (SPE) to profesjonalne narzędzie służące do za­rządzania i wspomagania procesu kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych.
VLAN Sieć VLAN jest logicznym zgrupowaniem urządzeń sieciowych lub użytkowników niezależnie od położenia ich fizycznego segmentu.
System gospodarki rynkowej
Instalacja serwera WWW na komputerze lokalnym
PHP Operacje na datach Damian Urbańczyk. Operacje na datach? Dzięki odpowiednim funkcjom PHP, możemy dokonywać operacji na datach. Funkcje date() i time()
XHTML Odsyłacze tekstowe i graficzne Damian Urbańczyk.
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
Prawo lokalne w Internecie Jakub Kasprzycki
Bazy danych w systemie SimCallCenter Krótkie omówienie wyboru baz danych stosowanych w CallCenter, integracja z zewnętrznymi bazami danych Czas 15 min.
Jak się uchronić przed zagrożeniami wynikającymi z użytkowania sieci?
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
ZARZĄDZANIE PROCESAMI KOMUNIKACYJNYMI PRZEZ EVENT MARKETING
J AK ZACZĄĆ PRACĘ Z ?. przed rejestracją Upewnij się, że posiadasz: aktywne konto zainstalowaną przeglądarkę Internet Explorer indywidualny studencki.
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
BEZPIECZNY INTERNET. PRZEGLĄDANIE STRON INTERNETOWYCH.
Sieci komputerowe. Nowe technologie komputerowe
To popularny portal internetowe. Pisząc blog informujemy internautów o swoich zainteresowaniach np. o modzie lub gotowaniu. Niestety czasem zapominamy.
„Bezpieczny Internet każdego dnia”
Instrukcja logowania do Platformy E-Learningowej WSFiZ Instrukcja dla studentów.
PUBLIC RELATIONS.
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
Bezpieczny Internet
Grupy użytkowników1 Administracja Sieciami komputerowymi Grupy użytkowników.
Temat 5: Elementy meta.
Przyczyny, przejawy, skutki
KLUBY NAUKOWE. Jaka jest istota serwisu uniwersytetdzieci.pl?
Dzień bezpiecznego Internetu
1 Egzamin maturalny w roku 2009 czyli co każdy uczeń, absolwent, nauczyciel, rodzic powinien wiedzieć na temat matury w 2009 roku.
Serwis informacyjny skupiający się na problematyce Unii Europejskiej, państw europejskich oraz kwestii dotyczących obywateli, interesariuszy i naukowców.
Rola i zadania Rady LGD we wdrażaniu LSR, ze szczególnym uwzględnieniem procedury oceny wniosków, czyli procesu oceny zgodności i procesu wyboru. Europejski.
Projekt Zespołu Szkół im. I. Łukasiewicza w Policach Konferencja Szczecin 2009.
Prezentacja powstała w ramach projektu „Etno-projekt dla najmłodszych” realizowanego przez Stowarzyszenie Pracownia Etnograficzna.
WoF PLATFORMA KOMUNIKACJI. WoF jest platformą komunikacji systemem wspomagającym obieg informacji oraz zarządzanie w firmie Zapewnia elektroniczny obieg.
Instrukcje sterujące: W instrukcjach sterujących podejmowane są decyzje o wykonaniu tych czy innych instrukcji programu. Decyzje te podejmowane są w zależności.
Opracowywanie wspólnych celów Trzeba dawać, żeby brać
Pozyskiwanie partnerów. Model popytowego podejścia do tworzenia innowacji Definicja Dwa podejścia do UDI –Głos konsumenta –Przewodnictwo konsumenta Cechy.
w/g Grzegorz Gadomskiego
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
Zapis prezentacji:

„Wolne licencje w nauce” by Kamil Zając

Wolne licencje Creative Commons Licencje CC stworzono w celu uproszczenia korzystania z praw autorskich w sieci i dzielenia się twórczością w sposób swobodny. Otwarte licencje – licencje, które bezpośrednio zezwalają na co najmniej kopiowanie utworu przez wszystkich, ale mogą wprowadzać ograniczenia w postaci zakazu komercyjnego wykorzystania dzieła lub modyfikowania utworu.

Możliwości w CC Dla autorów: Łatwe udostępnianie. Łatwe rozpowszechnianie. Określanie pozwoleń dla odbiorców. Dla użytkownika: - Są drogowskazem, na jakich warunkach mogą oni korzystać z danego dzieła.

Cechy wspólne licencji CC Cechami wspólnymi wszystkich licencji jest: Poszanowanie praw autorskich osobistych. Dodatkowe warunki wybrane przez licencjodawcę. Twórca zawsze zachowuje prawa autorskie i określa w jaki sposób można dane dzieło wykorzystać np. czy w warunkach niekomercyjnych oraz czy zezwala na tworzenie utworów zaleznych.

Warunki licencji

Rodzaje licencji CC Uznanie autorstwa 3.0 Polska Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0 Polska Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 Polska Uznanie autorstwa- Bez utworów zależnych Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne- na tych samych warunkach 3.0 Polska Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne- bez utworów zależnych 3.0 Polska

UZNANIE AUTORSTWA 3.0 POLSKA

UZNANIE AUTORSTWA - NA TYCH SAMYCH WARUNKACH 3.0 POLSKA

UZNANIE AUTORSTWA- BEZ UTWORÓW ZALEŻNYCH 3.0 POLSKA

UZNANIE AUTORSTWA – UZYCIE NIEKOMERCYJNE 3.0 POLSKA

UZNANIE AUTORSTWA- UZYCIE NIEKOMERCYJNE- NA TYCH SAMYCH WARUNKACH 3 UZNANIE AUTORSTWA- UZYCIE NIEKOMERCYJNE- NA TYCH SAMYCH WARUNKACH 3.0 POLSKA

UZNANIE AUTORSTWA- UZYCIE NIEKOMERCYJNE- BEZ UTWORÓW ZALEZNYCH 3 UZNANIE AUTORSTWA- UZYCIE NIEKOMERCYJNE- BEZ UTWORÓW ZALEZNYCH 3.0 POLSKA

Wolne licencje

Wolne licencje Wolne licencje są szczególnie ważne w nauce: publikacje na wolnych licencjach mogą być maksymalnie szeroko udostępniane i wykorzystywane, dzięki czemu ich zasięg i możliwy wpływ w dyskusjach naukowych rośnie. Zgodnie z ich zapisami można: Ponownie wykorzystać materiały opracowane przez innych. Zmienić, przekształcać, adaptować do swoich celów i potrzeb Łączyć z innymi materiałami Ponownie rozpowszechniać

CC BY i CC BY-SA Licencja Commos Uznanie autorstwa (CC BY)jest najlepsza, jeśli chcemy popularyzować nasze osiągnięcia m.in. poprzez możliwość ich komercyjnego wykorzystania.(np. w naukach ścisłych) Gwarantuje wszystkim jej użytkownikom, prawo ponownego wykorzystania. Natomiast Licencja Commons Uznanie autorstwa- na tych samych warunkach ( CC BY- SA), sprawdza się jeśli na dzieło wskazane jest ograniczenie prawa do komercyjnego wykorzystania. Dzieki niej zarówno autor, jak i każdy użytkownik będzie miał nadal pełne prawa do wykorzystania również treści powstałych w opraciu o pierwotne dzieło (np. Wikipedia).

Pozytywne strony publikacji naukowych na wolnych licencjach Możliwość dotarcia do szerszej grupy odbiorców i większej liczby czytelników. Szansa na zwiększenie cytowalności. Zwiększenie prestiżu swojego i swojej jednostki naukowej.

Pozytywne strony publikacji naukowych na wolnych licencjach Włączenie się do pozytywnych nowych trendów naukowych. Otwarcie się na nowe grupy odbiorców. Większy dostęp do autoryzowanych materiałów naukowych w Internecie.

Pozytywne strony publikacji naukowych na wolnych licencjach Większa liczba miejsc, z których można dotrzeć do tekstu. Rozwój komunikacji naukowej. Większa trwałość publikacji. Dodatkowe możliwości uzyskania finansowania.

Pozytywne strony publikacji naukowych na wolnych licencjach Pełnia praw do swojej twórczości. Większa szansa zindeksowania publikacji w zagranicznych bazach danych. Możliwość odniesienia się do swoich wcześniejszych publikacji. Obserwacja dalszego życia publikacji.

Rady, aby przekonać wydawcę do publikowania w CC Sprawdzony model przyciągania aktywnych naukowców. Większa cytowalność dzieła. Zmniejszone koszty publikacji. Ułatwienie przy wykrywaniu plagiatów. Działanie przeciw wykluczeniu. Zaprezentowanie nowoczesnego podejścia. Większa rozpoznawalność wydawcy w środowisku. Szansa na namówienie do współpracy nowych autorów. Zwiększenie zasięgu publikacji i wydawcy.

Przykładowe strony

Przykładowe strony

Przykładowe strony

Przykładowe strony

Więcej informacji …. > w serwisie Koalicji Otwartej Edukacji (http://koed.org.pl/otwartosc/otwarta-nauka/), > W „Przewodniku po otwartej nauce”, opublikowanego przez Creative Commons Polska i ICM UW (http://otwartanauka.pl/przewodnik-po-otwartejnauce/), > na kursu e-learningowego w OpenAGH na temat nowych modeli komunikacji naukowej (http://otwartanauka.cel.agh.edu.pl/index.php?id=1&theme=1280), > w serwisie Open Access prowadzonym przez konsorcjum niemieckich uczelni (dostępne po angielsku i niemiecku) (http://open-access.net/), > zapoznania się z działaniami organizowanymi corocznie w październiku, również w polskich bibliotekach i na wielu uczelniach, czyli Tygodniem Open Access (http://www.openaccessweek.org/

Bibliografia. Hofmokl, J., Tarkowski, A., Bednarek-Michalska, B., Siewicz, K. & Szprot, J. (2009). Przewodnik po otwartej nauce. Warszawa: Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego. Pobrane z: http://otwartanauka. pl/przewodnik-po-otwartej-nauce/ Klimczuk, A. Otwarta publikacja naukowa jako metoda interwencji społecznej. Studium przypadku, "E-naukowiec" 30.11.2012. http://e-naukowiec.eu/andrzej-klimczuk-otwarta-publikacja-naukowa-jako-metoda- interwencji-spolecznej-studium-przypadku/ Kulczycki, E. (2012, 11 kwietnia). Czy warto było udostępnić książkę na licencji CC? W: Warsztat badacza. Pobrane 17 czerwca 2013, z: http://ekulczycki.pl/teoria_komunikacji/ czy-warto-bylo-udostepnic-ksiazke-na-licencji-cc/ Wolne licencje w nauce.Instrukcja, http://centrumcyfrowe.pl/czytelnia/wolne-licencje-w-nauce-instrukcja/