Diversity Index - wyniki badań ilościowych Małgorzata Lelińska PKPP Lewiatan Grudzień 2011 Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Podstawowe informacje o badaniu Próba badawcza: średnie i duże firmy z całej Polski (800) Cel badania: identyfikacja wymiarów różnorodności występujących w firmach, stopnia znajomości koncepcji i realizacji zarządzania różnorodnością Metoda: indywidualne wywiadów telefoniczne wspomaganych komputerowo (CATI) Respondenci/tki: pracownicy działów personalnych/HR, dyrektorzy działów HR, PR, prezesi/ski, właściciele/lki (85 % respondentów – kobiety) Wykonawca: Indicator Centrum Badań Marketingowych 2
Kto (nie) pracuje w polskich firmach? (1) 76% firm – przewaga zatrudnionych mężczyzn; 82% firm – przewaga mężczyzn na stanowisk kierowniczych; W 66% firm osoby 50+ stanowią mniej niż 1/4 zatrudnionych (67-średnie, 58%-duże); W 38% firm nie pracują w ogóle osoby niepełnosprawne (40%-średnie, 27%-duże);
Kto (nie) pracuje w polskich firmach? (2) 12% zatrudnia przedstawicieli wyznań mniejszościowych, np. prawosławnych (11%-średnie, 21%-duże); W 3% firm pracują osoby z innych kultur, np. Romów (2%-średnie, 7%-duże) 8% firm zatrudnia obywateli państw spoza Unii (6%-średnie, 21%-duże)
Zatrudnienie w najbliższych 5 latach
Działania na rzecz różnorodnego i równościowego miejsca pracy (wybrane dane)
Komórka/osoba antydyskryminacyjna duże firmyśrednie firmy
Monitoring płac kobiet i mężczyzn duże firmyśrednie firmy
Miejsca pracy dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych Osoba na wózku Osoba niewidząca Osoba niesłysząca
Znajomość koncepcji zarządzania różnorodnością średnie firmyduże firmy
Zarządzanie różnorodnością a… (korzyści)
Podejmowanie działań na rzecz zarządzania różnorodnością średnie firmy duże firmy
Obszary działań (1)
Obszary działań (2)
Strategia zarządzania różnorodnością?
Dziękuję za uwagę. Małgorzata Lelińska 16 Projekt wsp ó łfinansowany ze środk ó w Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego