Czytanie ze zrozumieniem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
uczyć się języka angielskiego
Advertisements

Czy wszyscy uczniowie mogą odnieść sukces?
Demokracja w szkole.
NOWA MATURA Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Jakie strategie podczas czytania polskiego hipertekstu stosują uczący się języka polskiego jako obcego?
Sprawdzian po klasie szóstej w szkole podstawowej
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Jak pisać pracę dyplomową?
PRZYJAŹŃ godzina wychowawcza w kl. VI
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
Technologia Informacyjno-Komunikacyjna
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
J AK MOŻNA ZAANGAŻOWAĆ RODZICÓW Z R ADY R ODZICÓW DO PRACY S AMORZĄDU U CZNIOWSKIEGO ? Sylwia Michta Angelika Borowska.
Przeszkody w czytaniu ze zrozumieniem (tekst)
Czytanie ze zrozumieniem
Czytanie ze zrozumieniem
Czytanie ze zrozumieniem
Analiza wyników próbnego egzaminu gimnazjalnego
Par Jocelyne GIASSON Roz. 9 : Metazrozumienie procesów Rozumienie czytanego tekstu.
Czytanie ze zrozumieniem
Hospitacja – na co warto zwrócić uwagę!
SZKOŁA GIMNAZJUM NR 8 BYTOM
Rozumienie czytanego tekstu
Maksymalnie za część humanistyczną testu można było uzyskać 20 punktów.
Analiza porównawcza metody projektów i metaplanu
POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA
Idea oceniania kształtującego
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
Nazwa procedury Analiza prac uczniów.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Co to jest spacer edukacyjny?
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
18, 19, 20 kwietnia 2016 Podstawę prawną przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego stanowią następujące akty prawne: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Sprawdzian szóstoklasisty
EWALUACJA AUTORSKI PLAN LEKCJI w ramach edukacyjnego projektu IDentyfEYE:
II Autorzy i realizatorzy: Hanna Ojcewicz, Alina Witkowska.
Praca w zespole.
Tajemnicze pismo Potrzebne: Działanie
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Dwa słowa o sobie … Dlaczego ja o tym opowiadam? Jestem nauczycielem- konsultantem WODN w Łodzi już od pand 17 lat i szkoleniami w zakresie stosowania.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Projekt czytelniczy dla klas piątych
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
Efekty uczenia się Od czego wyszliśmy?.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Z UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH PO PRAKTYKACH ZAGRANICZNYCH W LIPSKU
…czyli nie taki diabeł straszny
Wyniki egzaminu próbnego
Zapis prezentacji:

Czytanie ze zrozumieniem Par Jocelyne GIASSON Makroprocesy Roz. 5 : Makroprocesy

2. Strukturze tekstu: 3. Strukturze tekstu: strukturze tekstów Makroprocesy są ukierunkowane na zrozumienie tekstu całościowo. Mogą opierać się na: Myśli przewodniej i streszczeniu Roz.5 Makroprocesy są ukierunkowane na zrozumienie tekstu całościowo. Mogą opierać się na: 1. Myśli przewodniej i streszczeniu (rozdział 5)‏ 2. Strukturze tekstu: strukturze tekstów narracyjnych (rozdział 6)‏ 3. Strukturze tekstu: strukturze tekstów informacyjnych (rozdział 7)‏ 2. Strukturze tekstu: strukturze tekstów narracyjnych . 3. Strukturze tekstu: strukturze tekstów informacyjnych Roz.6 Roz.7

Macro 1. Myśl przewodnia -Sprawnośc niećwiczona w szkole podstawowej. -Duża różnorodność określeń: przesłanie autora, wspólne wyobrażenie, ważne elementy, główny punkt widzenia, najważniejsza myśl tekstu,... --Duża różnorodność pomysłów Dwie kategorie ważnej informacji: - informacja ważna z punktu widzenia autora - informacja ważna z punktu widzenia czytelnika bazującego na kontekście. Myśl przewodnia Sprawnośc niećwiczona w szkole podstawowej. Duża różnorodność określeń: przesłanie autora, wspólne wyobrażenie, ważne elementy, główny punkt widzenia, najważniejsza myśl tekstu,... Duża różnorodność pomysłów Dwie kategorie ważnej informacji: -informacja ważna z punktu widzenia autora -informacja ważna z punktu widzenia czytelnika bazującego na kontekście. Młodzi czytelnicy, mający mało wprawy, uznają za ważne to, co ich osobiście interesuje i przyciąga ich uwagę. Czytelnik “wprawiony” jest bardziej elastyczny. Są to ważne różnice między uczniami!! Młodzi czytelnicy, mający mało wprawy, uznają za ważne to, co ich osobiście interesuje i przyciąga ich uwagę. Czytelnik “wprawiony” jest bardziej elastyczny. Są to ważne różnice między uczniami!!

Macro 1. Myśl przewodnia Liczne niejasności związane z pojęciem myśli przewodniej: DLACZEGO? To zależy od rodzaju tekstu: czy jest to tekst narracyjny czy informacyjny, Brak rozróżnienia między tematem tekstu a jego myślą przewodnią : O czym mówi ten paragraf? Ten artykuł? Ten tekst? Jaka jest najważniejsza rzecz, którą autor chce nam przekazać w tekście? Odpowiedź: słowo/wyrażenie Przykłady -3 obserwacje praktyczne na str. 76-77)‏ Odpowiedź: Jedno lub kilkuzdaniowa spójna wypowiedź Myśl przewodnia Liczne niejasności związane z pojęciem myśli przewodniej: DLACZEGO? 1. To zależy od rodzaju tekstu: czy jest to tekst narracyjny czy informacyjny 2. Brak rozróżnienia między tematem tekstu a jego myślą przewodnią / / O czym mówi ten paragraf? / Ten artykuł? Ten tekst? / Odpowiedź:słowo/wyrażenie / (przykłady, 3 obserwacje / praktyczne na str. 76-77) / / Jaka jest najważniejsza rzecz, którą autor chce nam przekazać w tekście? Odpowiedź: Jedno lub kilkuzdaniowa spójna wypowiedź 3. Myśl przewodnia może być wprost sprecyzowana lub domyślna: Ta sprecyzowana jest oczywiście łatwiejsza, do zrozumienia dla czytającego w każdym wieku. 4. Umiejscowienie myśli przewodniej: na początku? Na końcu? Na początku i na końcu? W krótkim tekście?.. 3. Myśl przewodnia może być wprost sprecyzowana lub domyślna: Ta sprecyzowana jest oczywiście łatwiejsza do zrozumienia dla czytającego w każdym wieku 4. Umiejscowienie myśli przewodniej: na początku? Na końcu? Na początku i na końcu? W krótkim tekście?.. Exemples p. 77-78

Macro 1. Myśl przewodnia Nauczanie odnajdywania myśli przewodniej 1. Autoobserwacja nauczyciela przy tym nauczaniu. 2. Stosowanie nauczania sprecyzowanego: Co? Dlaczego?Jak? Kiedy? Myśl przewodnia Nauczanie odnajdywania myśli przewodniej 1, Autoobserwacja nauczyciela przy tym nauczaniu 2. Stosowanie nauczania sprecyzowanego: Co? Dlaczego?Jak? Kiedy? / / Zaczynając od myśli przewodniej, sprecyzowanej jasno w tekście / / A następnie szukanie myśli przewodniej domyślnej (str.78-81) Zaczynając od myśli przewodniej,sprecyzowanej jasno w tekście A następnie szukanie myśli przewodniej domyślnej (str.78-81)‏

Macro 1. Podsumowanie 3 cechy charakterystyczne podsumowania: - Zachowanie ekwiwalencji informacyjnej: musi przedstawiać myśl autora i zawierać esencję informacyjną tekstu - Oszczędność środków: musi powiedzieć to samo przy użyciu mniejszej liczby słów - Dostosowanie do nowej sytuacji komunikacyjnej: podsumowanie jest zawsze pisane zależnie od rodzaju odbiorcy; należy to uwzględniać podczas prezentacji. Podsumowanie/streszczenie 3 cechy charakterystyczne streszczenia/podsumowania: -zachowanie ekwiwalencji informacyjnej: musi przedstawiać myśl autora i zawierać esencję informacyjną tekstu -oszczędność środków: musi powiedzieć to samo przy użyciu mniejszej liczby słów -dostosowanie do nowej sytuacji komunikacyjnej: podsumowanie jest zawsze pisane zależnie od rodzaju odbiorcy; należy to uwzględniać podczas prezentacji. Przypomnienie tekstu(=powtórzenie tekstu) nie jest równoznaczne z jego podsumowaniem. Przypomnienie tekstu odzwierciedla zrozumienie czytającego. Podsumowanie odsłania dodatkowe umiejętności czytającego w zakresie oceniania informacji - wymaga większego zaangażowania, niż samo rozumienie. Przypomnienie tekstu(= powtórzenie tekstu) nie jest równoznaczne z jego podsumowaniem. Przypomnienie tekstu odzwierciedla zrozumienie czytającego. Podsumowanie odsłania dodatkowe umiejętności czytającego w zakresie oceniania informacji - wymaga większego zaangażowania, niż samo rozumienie.

Macro 1. Podsumowanie Zasady podsumownia A. Eliminacja 1. Eliminacja informacji drugorzędnych. 2. Eliminacja informacji niepotrzebnych. B. Zastępowanie 1. Zastąpienie listy elementów terminem uogólniającym. 2. Zastąpienie listy działąń terminem uogólniającym. C. Makroselekcja i inwencja 1. Wybór zdania, które zawiera myśl przewodnią. 2. Jeśli go nie ma, stworzenie go. Podsumowanie/streszczenie Zasady podsumownia A. Eliminacja. 1. Eliminacja informacji drugorzędnych. 2. Eliminacja informacji niepotrzebnych. B. Zastępowanie 1. Zastąpienie listy elementów terminem uogólniającym. 2. Zastąpienie listy działąń terminem uogólniającym. C. Makroselekcja i inwencja 1. Wybór zdania, które zawiera myśl przewodnią. 2. Jeśli go nie ma, stworzenie go.

Składa się na to wiele czynników : Macro 1. Podsumowanie Dlaczego podsumowanie jest trudne? Składa się na to wiele czynników : - koncepcja zadania - trudność w stosowaniu reguł sporządzania podsumowania (szczególnie myśli przewodniej)‏ - brak doświadczenia Nauczanie sporządzania podsumowania Podsumowanie/streszczenie Dlaczego podsumowanie jest trudne? Składa się na to wiele czynników: - koncepcja zadania -trudność w stosowaniu reguł sporządzania podsumowania (szczególnie myśli przewodniej)‏ -brak doświadczenia Nauczanie sporządzania podsumowania: "Ćwiczenie podsumowania ma wpływ na zrozumienie tekstu, którego podsumowania dokonujemy i zarazem wpływa na umiejętność zrozumienia innych tekstów" str.86 Jednakże "praca nad zrozumieniem nie poprawia automatycznie umiejętnośći podsumowania" str.86 "Ćwiczenie podsumowania ma wpływ na zrozumienie tekstu, którego podsumowania dokonujemy i zarazem wpływa na umiejętność zrozumienia innych tekstów" str.86 Jednakże "praca nad zrozumieniem nie poprawia automatycznie umiejętnośći podsumowania" str.86

Kilka strategii specyficznych: str.89-94. . Macro 1. Podsumowanie Główne zasady : - dobrze rozumieć tekst przed podsumowaniem/streszczeniem (jedno przeczytanie nie wystarcza, należy to zasygnalizować uczniom)‏‏ - robić notatki (zachęcać uczniów do zaznaczania w tekście)‏ - dobrze odczytywać myśl przewodnią Przykład nauczania: str 88. Podsumowanie (streszczenie)‏ Główne zasady: -dobrze rozumieć tekst przed podsumowaniem/streszczeniem (jedno przeczytanie nie wystarcza, należy to zasygnalizować uczniom)‏ -robić notatki (zachęcać uczniów do zaznaczania w tekście)‏ -dobrze odczytywać myśl przewodnią Przykład nauczania: str 88. Kilka strategii specyficznych: str.89-94. -nauczanie sprecyzowane zasad sporządzania streszczenia -streszczenie w 15 słowach -streszczenie hierarchiczne -streszczenie kooperatywne -wyliczenie wskaźnika skuteczności -nauczanie sprecyzowane zasad sporządzania streszczenia -streszczenie w 15 słowach -streszczenie hierarchiczne -streszczenie kooperatywne -wyliczenie wskaźnika skuteczności Kilka strategii specyficznych: str.89-94. .

Macro 1. Myśl przewodnia, podsumowanie = dwa podstawowe pojęcia w czytaniu Umiejętność odczytywania różnego rodzaju myśli przewodnich jest rozwijana stopniowo i nie jest jeszcze w pełni opanowana, kiedy uczeń kończy szkołę podstawową. Myśl przewodnia, podsumowanie = dwa podstawowe pojęcia w czytaniu Konieczność stopniowego uwrażliwienia uczniów na te pojęcia. Umiejętność odczytywania różnego rodzaju myśli przewodnich jest rozwijana stopniowo i nie jest jeszcze w pełni opanowana, kiedy uczeń kończy szkołę podstawową. Konieczność stopniowego uwrażliwienia uczniów na te pojęcia.