Par Jocelyne GIASSON Roz. 8: Procesy opracowywania Czytanie ze zrozumieniem.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROPOZYCJE ZAPISU Autorzy: Uczniowie należący do Samorządu Szkolnego.
Advertisements

Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Co można zwiedzić w WIELKIEJ BRYTANII Pamiętajmy o miejscach które możemy zwiedzić na przykład w WIELKIEJ BRYTANII. I też czym różni się ta wyspa od naszego.
Małgorzata Pietroczuk
Zastosowanie Internetu
ODYSEJA UMYSŁU.
Raport z badań. Jeśli badania nie są należycie zakomunikowane, to wszelkie starania dotyczące zachowania procedur staja się bezużyteczne. Funkcje raportu:
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
Zastanówmy Się…...
Lekcja nr 1 Temat: Lekcja organizacyjna. Bhp w pracowni komputerowej i przy pracy z komputerem.
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Po co nam samorz ą d ? XVIII Sesja Sejmu Dzieci i MłodzieżySZKO Ł A DEMOKRACJI.
P ROJEKT S ZKOŁA DEMOKRACJI – XVIII S ESJA S EJMU D ZIECI I M ŁODZIEŻY Projekt w Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Jabłonowie Pomorskim realizują Weronika.
Wolontariat w BACZYŃSKIM.
Podstawy programowania
CZYTAM CO LUBIĘ W ramach projektu SZKOŁA Z KLASĄ 2.0.
Cechy dobrej i udanej strony www Net etykieta. Ergonomia stron WWW.
Szkoła w chmurze.
Język jako narzędzie: Komunikacji Myślenia Autoregulacji
Mężczyzna, wiek 92 lata, drobny, o szlachetnym wyglądzie, dobrze ubrany i starannie ogolony, o porządnie uczesanych włosach, który się budzi każdego.
fotografie - Marcel Cohen
Jak przygotować prezentację multimedialną?
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
17 stycznia br. uczniowie ze Szkolnego Wolontariatu wraz z opiekunkami odwiedziły Dom Samotnej Matki w Łodzi.
Prawa Dziecka.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
ALGORYTM.
Chwila zadumy ! Moi drodzy, Wysyłam te słowa do wielu osób nie bacząc, czy ktoś jest wierzący czy nie... Dla mnie jest to przesłanie do Wszystkich......
ROZUMIEMY SIĘ BEZ SŁÓW- MOWA CIAŁA EUROPEJCZYKÓW
Antonie de Saint-Exupery
Jeżdżę z głową.
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
HTML Podstawy języka hipertekstowego Damian Urbańczyk.
Pojęcie i rodzaje doktryn politycznych
Ruch jednostajny po okręgu Ciało porusza się ruchem jednostajnym oraz torem tego ruchu jest okrąg.
Znaczenie trzeźwości od alkoholu i narkotyków w miłości
Teraz komputer ma prawie każdy, jeden w domu jeden w pracy. Ludzie bez komputera nie mogą żyć, te maszyny okropnie uzależniły ludzkość. W Internecie możemy.
Bezpieczeństwo na drodze
Twoją wiarę nosimy w sobie Kres jest tak niewidzialny, jak początek. Wszechświat wyłonił się ze Słowa i do Słowa też powraca. Nadzy przychodzimy.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
BEZPIECZNY INTERNET. PRZEGLĄDANIE STRON INTERNETOWYCH.
TWORZENIE SPISU TREŚCI Opracowała: Iwona Kowalik.
SKALA MAPY Skala – stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości w terenie. Skala najczęściej wyrażona jest w postaci ułamka 1:S, np. 1:10.
To śmieszne...
1 Strategia dziel i zwyciężaj Wiele ważnych algorytmów ma strukturą rekurencyjną. W celu rozwiązania rozwiązania problemu algorytm wywołuje sam siebie.
Czytanie ze zrozumieniem według Jocelyne GIASSON wyd. De Boeck Université, Wznowienie w W swojej książce autorka przedstawia model świadomego.
Czytanie ze zrozumieniem
Czytanie ze zrozumieniem Par Jocelyne GIASSON Roz. 11 : Słownictwo i czytanie ze zrozumieniem.
Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem.
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Temat 5: Elementy meta.
Temat 6: Elementy podstawowe
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Procedura zaskarżania aktów administracyjnych według prawa polskiego Jolanta Kochanowska – Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska Frankfurt nad Odrą,
Procesy poznawcze WPROWADZENIE.
Przyczyny, przejawy, skutki
WoF PLATFORMA KOMUNIKACJI. WoF jest platformą komunikacji systemem wspomagającym obieg informacji oraz zarządzanie w firmie Zapewnia elektroniczny obieg.
Instrukcja switch switch (wyrażenie) { case wart_1 : { instr_1; break; } case wart_2 : { instr_2; break; } … case wart_n : { instr_n; break; } default.
Instrukcja switch switch (wyrażenie) { case wart_1 : { instr_1; break; } case wart_2 : { instr_2; break; } … case wart_n : { instr_n; break; } default.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Pozyskiwanie partnerów. Model popytowego podejścia do tworzenia innowacji Definicja Dwa podejścia do UDI –Głos konsumenta –Przewodnictwo konsumenta Cechy.
w/g Grzegorz Gadomskiego
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
Create Tworzenie Match Dopasowanie Design Projektowanie Unikalne narzędzie zwiększające skuteczność procesów rekrutacji i selekcji, budowanie ścieżek karier.
KW2 Czy można żyć bez KW2? - Można, ale co to za życie?... [S.Toton 2001r.n.e.]
Zapis prezentacji:

Par Jocelyne GIASSON Roz. 8: Procesy opracowywania Czytanie ze zrozumieniem

Procesy opracowywania Czytający wyciąga często wnioski nieprzewidziane przez autora. Nie są one również niezbędne do dosłownego zrozumienia tekstu. A zatem, cztający wychodzi poza sam tekst! 1.Przewidywanie. 2.Tworzenia wyobrażenia danej rzeczy, zjawiska,etc. 3.Reagowanie emocjonalne. 4.Rozważanie tekstu. 5.Dołączenie nowych informacji, do informacji już posiadanych. 5 typów procesów opracowywania:

Procesy opracowywania 1.Przewidywanie = oznacza tworzenie hipotez na temat tego, co kolejno wydarzy się w tekście. Dotyczy to przede wszystkim pomysłów i ma miejsce na poziomie tekstu, a nie zdania. Rodzaje przewidywań: - oparte na treści - oparte a strukturze tekstu Przykłady: str

Procesy opracowywania Nauczanie a przewidywanie.. P rzewidywanie czyni z czytania proces bardziej aktywny, stąd też bierze się lepsze zrozumienie. należy więc uczyć tego czytelników mniej wprawionych, którzy często nie potrafią przewidywać podczas lektury. Przewidywanie i wskazówki: - dobrze jest zachęcać uczniów do przewidywania na podstawie poszlak, szczególnie tych bardzo subtelnych. Służy to uwrażliwianiu uczniów na przydatność wskazówek zawartych w tekscie, pomocnych w ogólnym rozumieniu tekstu, - dobrze jest również zachęcać uczniów do przewidywania, gdy brak jest wskazówek, co ma pobudzać ich myślenie kreatywne ( przewidzieć znaczy zgadnąć). Oba wyżej wymienione działania są bardzo pożyteczne i warto zdawać sobie z nich sprawę.Przewidywanie wiąże się z odwoływaniem się do wskazówek.

Procesy opracowywania -Należy być czujnym przy potwierdzaniu i odrzucaniu hipotez (tak jak w podejściu naukowym) oraz uważać, by nie skupić się jedynie na poszukiwaniu wskazówek potwierdzających nasze przewidywania (jest to naturalna tendencja). -tytuły, podtytuły, tablice, wprowadzenia, słowa napisane kursywą - mogą wpływać na powstające hipotezy (przewidywanie dalszego ciągu tekstu). Przykłady str dobrze jest poprosić uczniów o pobieżne przeczytanie tekstu i wypisanie 10 słów, które, wedłu nich, byłyby ważne w tekście. Następnie porównać listy słów różnych uczniów. Przewidywanie zwiększa motywację i zaangażowanie czytającego względem tekstu oraz poprawia zrozumienie tekstu.

waru nkow o! Procesy opracowywania 2. Tworzenie wyobrażenia W ostatnich latach przywiązywano szczególną wagę do roli wyobrażenia w procesie czytania. Jedynie wymiar wzrokowy w relacji z czynnością czytania został przestudiowany: -większa zdolność zapamiętywania, -sprawniejsze odnajdywanie analogii i porównywanie, -narzędzie umożliwiające strukturyzację, -wzrost zaangażowania czytającego oraz jego przyjemności z czytania. według J.Giasson!

Procesy opracowywania Dwie kategorie czytających: - tacy, którzy spontanicznie tworzą w swojej głowie wyobrażenia (są to dobrzy czytelnicy, choć nie muszą wcale rozumieć lepiej niż inni) - tacy, którzy nie tworzą spontanicznie przedstawień w swojej słowie: trening udoskonala ich czytanie (czytający zmuszony jest bowiem do bycia skupionym na tekście i do uświadomienia sobie koniecznych do analizy tekstu czynności). Ćwiczenie tworzenia wyobrażeń jest pomocne w czytaniu ze zrozumieniem. D o b r a n o w i n a

Procesy opracowywania 3. Odpowiedzi emocjonalne - Czytający, który angażuje się emocjonalnie w czytanie, jest bardziej aktywny i dlatego więcej rozumie i zapamiętuje. - Odpowiedzi emocjonalne są odpowiednie przy powieści lecz nie przy wszystkich rodzajach tekstów- należy o tym informować uczniów. Konkretnie: - prośba skierowana do uczniów (o odwołanie się do sytuacji przez nich przeżytych, a zarazem analogicznych do tych z opracowywanego tekstu), - odgrywanie przez uczniów ważniejszych scen z tekstu, - zapytanie: Jak byście się czuli na miejscu bohatera?, - zachęcenie do poczucia się w skórze bohatera, w celu napisania kartki z pamiętnika lub listu, itp.

Procesy opracowywania 4.Rozważanie Rozważanie = "używanie swojej inteligencji do opracowania zawartości tekstu, do jego analizy i krytyki" (str.146) Nauczenie sie wydawania osądów na temat tekstu. Nauczenie się używania w życiu codziennym wiedzy pochodzącej z tekstu. Kilka przykładów: - nauczenie się rozróżniania faktów od opinii: jest to ważne, ponieważ wiele tekstów ma na celu przekonanie o czymś, - osądzenie wiarygodności danego źródła informacji, - odróżnienie dwu aspektów języka: konotacyjnego od oznaczającego.

Procesy opracowywania 5.Integracja informacji wynikającej z tekstu z posiadanymi już informacjami Wprawiony czytelnik łączy informacje z tekstu z posiadaną już wiedzą. Używanie swojej wiedzy stanowi część mikroprocesów, procesów integracji i makroprocesów - Dotyczy to tworzenia nowych powiązań, któe nie są niezbędne do zrozumienia tekstu; jeśli te powiązania są odpowiednie, wówczas zachowanie informacji jest ułatwione. Niektórym czytającym zdarza się pogubić na skutek niepotrzenego fantazjowania w trakcie opracowywania tekstu, co oddala ich od właściwego celu lektury. Najkorzystniej jest, kiedy nauczyciel może pokazać jak on sam łączy informacje z teskstu z tymi już posiadanymi.

Procesy opracowywania 5 typów procesów opracowywania: 1.Przewidywanie. 2.Tworzenie wyobrażeń. 3.Reagowanie emocjonalne. 4.Rozważanie. 5.Łączenie nowych informacji z informacjami już posiadanymi. W skrócie: