Czytanie ze zrozumieniem według Jocelyne GIASSON wyd. De Boeck Université, 1996. Wznowienie w 2008. W swojej książce autorka przedstawia model świadomego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Advertisements

Zastosowanie osi symetrii i wielokątów w przyrodzie
Małgorzata Pietroczuk
Tajemnice klawiatury.
Opracowała Grażyna Piorun SP 10 Bielawa
Zastosowanie Internetu
Widzisz byłego prezydęta Clintona i jego następcę Gora? Nie... To są 2 twarze Clintona ale z innym uczesaniem. Co widzisz?
Operacjonalizacja problematyki badawczej
Raport z badań. Jeśli badania nie są należycie zakomunikowane, to wszelkie starania dotyczące zachowania procedur staja się bezużyteczne. Funkcje raportu:
Alicja Przepióra Grupa 1015a. Tekst nieuporządkowany ZYCIORYS Urodziłam sie 9 listopada 1992 w Gorlicach. Mieszkam w Strzeszynie. Mam dwóch braci. Lubię
Portal Systemu Jakości Kształcenia Jak się zalogować? Instrukcja dla pracowników UMCS Przygotowanie: Urszula Wojtczak, Zespół Obsługi Systemu Jakości Kształcenia.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
Zastanówmy Się…...
PODSUMOWANIEPODSUMOWANIE BADANIA DIAGNOSTYCZNEGO W KLASIE TRZECIEJ GRUDZIEŃ 2012 R.
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Po co nam samorz ą d ? XVIII Sesja Sejmu Dzieci i MłodzieżySZKO Ł A DEMOKRACJI.
CZYTAM CO LUBIĘ W ramach projektu SZKOŁA Z KLASĄ 2.0.
Cechy dobrej i udanej strony www Net etykieta. Ergonomia stron WWW.
Mężczyzna, wiek 92 lata, drobny, o szlachetnym wyglądzie, dobrze ubrany i starannie ogolony, o porządnie uczesanych włosach, który się budzi każdego.
fotografie - Marcel Cohen
Jak przygotować prezentację multimedialną?
Fragmenty z książki „Dobrego dnia”
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
Formatowanie i modyfikacja dokumentu tekstowego
Co każdy użytkownik komputera wiedzieć powinien
Prawa Dziecka.
Można powiedzieć, że nasi dziadowie, jeżeli chodzi o kuchnię i gotowanie byli dużo bardziej ekologiczni niż my czy choćby nasi rodzice. Potrawy były zazwyczaj.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
ALGORYTMY.
... i Bóg stworzy ł cz ł owieka. - Adamie, zejd ź w t ą dolin ę. Powiedział Pan: Adam spytał: -Co to jest dolina, Panie?
Prąd elektryczny.
Antonie de Saint-Exupery
Światowy dzień walki z otyłością
Czego nie lubi książka ? Dlaczego je niszczymy…
System gospodarki rynkowej
Komputerowe prezentacje
xHTML jako rozszerzenie HTML
Władza lokalna w Polsce
Przygotowali : Szymon, Filip i Piotrek
WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ
Twoją wiarę nosimy w sobie Kres jest tak niewidzialny, jak początek. Wszechświat wyłonił się ze Słowa i do Słowa też powraca. Nadzy przychodzimy.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
TWORZENIE SPISU TREŚCI Opracowała: Iwona Kowalik.
SKALA MAPY Skala – stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości w terenie. Skala najczęściej wyrażona jest w postaci ułamka 1:S, np. 1:10.
Czytanie ze zrozumieniem
Par Jocelyne GIASSON Roz. 8: Procesy opracowywania Czytanie ze zrozumieniem.
Czytanie ze zrozumieniem Par Jocelyne GIASSON Roz. 11 : Słownictwo i czytanie ze zrozumieniem.
Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem.
Samolot za chwilę ulegnie katastrofie. Na pokładzie jest 5 pasażerów ale są tylko 4 spadochrony.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kwalifikowanie wydatków c.d. ( najczęściej występujące problemy.
Wydatki na zakup podręczników i akcesoriów szkolnych gemiusReport sierpień 2006.
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Jak napisać reportaż Krok po kroku.
ZŁUDZENIA OPTYCZNE Większe, mniejsze? Jest czy nie ma? Wygięte! ..?
Etyka – test (semestr zimowy 2011)
Grupy użytkowników1 Administracja Sieciami komputerowymi Grupy użytkowników.
Temat 5: Elementy meta.
Temat 6: Elementy podstawowe
Temat 4: Znaki diakrytyczne i definiowanie języka dokumentu
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
FOOTPRINTS 1 DLA KLASY I CD- ROM z piosenkami i grami interaktywnymi Jak uczyć się w domu języka angielskiego z płytką CD- ROM?
Instrukcja switch switch (wyrażenie) { case wart_1 : { instr_1; break; } case wart_2 : { instr_2; break; } … case wart_n : { instr_n; break; } default.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Pytania nie są trudne, więc nie oszukuj
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
w/g Grzegorz Gadomskiego
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
KW2 Czy można żyć bez KW2? - Można, ale co to za życie?... [S.Toton 2001r.n.e.]
Zapis prezentacji:

Czytanie ze zrozumieniem według Jocelyne GIASSON wyd. De Boeck Université, Wznowienie w W swojej książce autorka przedstawia model świadomego nauczania czytania ze zrozumieniem oraz dokonuje syntezy przeprowadzonych w tym zakresie badań. Dokonaliśmy całościowego streszczenia książki w formacie power point aby zachęcić do jej przeczytania i powracania do lektury!

La lecture, de la Théorie à la pratique (Czytanie, od teorii do praktyki) De Boeck Université, wydanie trzecie Wskazówka: Jako cenne uzupełnienie proponujemy jednocześnie inną książkę tej samej autorki: W książce tej zostaje umiejętnie powiązana teoria z praktyką poprzez prezentowanie serii konkretnych zastosowań modelu świadomego nauczania czytania ze zrozumieniem. Zaproponowane są tu również praktyczne ścieżki ułatwiające organizację nauczania oraz zadania dostosowane zarówno do potrzeb najmłodszych czytelników przedszkolnych jak i tych, którzy stają się już zręcznymi strategami w czytaniu. Ta książka nie jest tu streszczona.

Jocelyne Giasson, La compréhension en lecture (pol. Czytanie ze zrozumieniem), De Boeck, 1996 i Przedmowa : Ten dokument stanowi streszczenie książki J. Giasson. Jednakże obecne są w nim liczne odwołania do konkretnych stron książki, ponieważ nie można wszystkiego streścić! Bezpośredni dostęp do spisu treści

Z pewnością dokument ten nie wystarczy by dokładnie streścić książkę! Niezbędnym jest zatem czytanie go oraz dodatkowo odwoływanie się do książki. Lekturę można rozpocząć zarówno od streszczenie w power point a następnie sięgnąć po książkę, jaki i w pierwszej kolejności przeczytać książkę a potem przejrzeć jej streszczenie. Można również czytać równolegle obie pozycje, kolejno rozdział po rozdziale… lub jak tylko czytelnik sobie tego życzy! Każdy czytelnik poszukuje najlepszych dla siebie rozwiązań!! Rada dla czytelnika: Jocelyne Giasson, La compréhension en lecture (pol. Czytanie ze zrozumieniem), De Boeck, 1996 i Bezpośredni dostęp do spisu treści

Występuje przy propozycjach konkretnych rozwiązań odpowiadających na pytanie i co dokładnie powinienem teraz zrobić? Oznacza wyjaśnienie- odpowiedź na pytanie Występuje przy wskazówce lub uwadze Znak Znaki / obrazki często używane w tym dokumencie i ich znaczenie: Kolory obrazków mogą się zmieniać!! Oznacza definicję Znak

Każde przezrocze zawiera obrazki, które mówią tyle samo co słowa! Aby przeczytać któryś z 12 rozdziałów wystarczy kliknąć na numer wybranego rozdziału. W celu przejrzenia dokumentu w programie power point należy zawsze raz kliknąć na lewy przycisk myszki kiedy nic nie rusza się na przezroczu! Aby zamknąć ten dokument przed jego końcem należy kliknąć na klawisz Esc(ape) Jocelyne Giasson, La compréhension en lecture (pol. Czytanie ze zrozumieniem), De Boeck, 1996 i 2008.

Jocelyne Giasson, La compréhension en lecture (Czytanie ze zrozumieniem), De Boeck, 1996 i Kolejne przezrocza przedstawiają spis treści książki: kliknięcie na numer wybranego rozdziału wywoła poświęcone mu opracowanie. Drugi spis treści Drugi spis treści jest bardziej zwięzły i przedstawiony w formie schematu. Pierwszy spis treści Pierwszy spis treści jest bardziej rozwinięty.

Dobra lektura. Jocelyne Giasson, La compréhension en lecture (pol. Czytanie ze zrozumieniem), De Boeck, 1996 i Aby powrócić do spisu treści Wszystkie streszczenia książki J. Giasson zostały opracowane i zapisane w programie Microsoft power point 2003 przez Hélène Delvaux z IF BELGIQUE Obrazy : clipart na

procesów realizowanych w umyśle podmiotu czytającego J. GIASSON, Compréhension en lecture (pol. Czytanie ze zrozumieniem), De Boeck 1996 i Dwa ogólne rozdziały wstępne: Prezentacja ogólna modelu opartego na 3 elementach: czytający- tekst- kontekst. Prezentacja istoty nauczania świadomego czytania: charakterystyka, etapy, etc. Rozdział 2 Rozdział 1 Rozdziały wstępne poprzedzają 7 kolejnych rozdziałów na temat

Wychodzenie poza tekst (przewidywanie, emocjonalne angażowanie się w czytanie, nauka rozważania tekstu, komentowania, rozróżniania faktów i opinii, etc., dokonywanie mnóstwa swobodnych odniesień do własnych wiadomości, etc.) Rola nabytych wcześniej wiadomości Procesy metakognitywne Wiedza czytającego Wiedza czytającego na temat własnych umiejętności, strategii, środków potrzebnych do efektywnego czytania Umiejętności czytającego Umiejętności czytającego w dostrzeganiu tego kiedy i czego nie rozumie, etc. Rozumienie każdego zdania Poszukiwanie spójności między zdaniami a frazami Poszukiwanie całościowej spójności tekstu rozdział 3 rozdział4rozdz:5 rozdział 8 rozdział 9 rozdział 10 rozdz. 6rozdz. 7 J. GIASSON, Compréhension en lecture (pol. Czytanie ze zrozumieniem), De Boeck 1996 i Teksty informacyjne Teksty narracyjne

J. GIASSON, Compréhension en lecture (pol. Czytanie ze zrozumieniem), De Boeck 1996 i Słownictwo i czytanie ze zrozumieniem. Status pytań w nauczaniu czytania ze zrozumieniem. Jak pomóc uczniom stać się samodzielnymi w przyswajaniu słownictwa? Czy należy systematycznie uczyć słownictwa? Etc. Na zakończenie : rozdział 11 Czy zawsze trzeba zadawać pytania? Jakiego rodzaju pytania należy zadawać? Kiedy ? Jak? Etc; rozdział 12

Ogólna prezentacja modelu: rozdział 1 rozdział 1 Prezentacja istoty nauczania świadomego czytania: rozdział 2 rozdział 2 Mikroprocesy: rozdział 3rozdział 3 Procesy integracyjne: rozdział 4rozdział 4 Makroprocesy: rozdział 5rozdział 5 Makroprocesy, teksty narracyjne : rozdział 6rozdział 6 Makroprocesy, teksty informacyjne: rozdział 7rozdział 7 J. GIASSON, Compréhension en lecture (pol. Czytanie ze zrozumieniem) Procesy opracowywania: rozdział 8rozdział 8 Metazrozumienie procesów: rozdział 9rozdział 9 Rola wiedzy czytającego : rozdział 10 rozdział 10 Słownictwo : rozdział 11rozdział 11 Status pytań: rozdział 12 rozdział 12 Procesy realizowane w umyśle czytającego: Rozdziały ogólne : Dodatkowo: