Czytanie ze zrozumieniem według Jocelyne GIASSON wyd. De Boeck Université, Wznowienie w W swojej książce autorka przedstawia model świadomego nauczania czytania ze zrozumieniem oraz dokonuje syntezy przeprowadzonych w tym zakresie badań. Dokonaliśmy całościowego streszczenia książki w formacie power point aby zachęcić do jej przeczytania i powracania do lektury!
La lecture, de la Théorie à la pratique (Czytanie, od teorii do praktyki) De Boeck Université, wydanie trzecie Wskazówka: Jako cenne uzupełnienie proponujemy jednocześnie inną książkę tej samej autorki: W książce tej zostaje umiejętnie powiązana teoria z praktyką poprzez prezentowanie serii konkretnych zastosowań modelu świadomego nauczania czytania ze zrozumieniem. Zaproponowane są tu również praktyczne ścieżki ułatwiające organizację nauczania oraz zadania dostosowane zarówno do potrzeb najmłodszych czytelników przedszkolnych jak i tych, którzy stają się już zręcznymi strategami w czytaniu. Ta książka nie jest tu streszczona.
Jocelyne Giasson, La compréhension en lecture (pol. Czytanie ze zrozumieniem), De Boeck, 1996 i Przedmowa : Ten dokument stanowi streszczenie książki J. Giasson. Jednakże obecne są w nim liczne odwołania do konkretnych stron książki, ponieważ nie można wszystkiego streścić! Bezpośredni dostęp do spisu treści
Z pewnością dokument ten nie wystarczy by dokładnie streścić książkę! Niezbędnym jest zatem czytanie go oraz dodatkowo odwoływanie się do książki. Lekturę można rozpocząć zarówno od streszczenie w power point a następnie sięgnąć po książkę, jaki i w pierwszej kolejności przeczytać książkę a potem przejrzeć jej streszczenie. Można również czytać równolegle obie pozycje, kolejno rozdział po rozdziale… lub jak tylko czytelnik sobie tego życzy! Każdy czytelnik poszukuje najlepszych dla siebie rozwiązań!! Rada dla czytelnika: Jocelyne Giasson, La compréhension en lecture (pol. Czytanie ze zrozumieniem), De Boeck, 1996 i Bezpośredni dostęp do spisu treści
Występuje przy propozycjach konkretnych rozwiązań odpowiadających na pytanie i co dokładnie powinienem teraz zrobić? Oznacza wyjaśnienie- odpowiedź na pytanie Występuje przy wskazówce lub uwadze Znak Znaki / obrazki często używane w tym dokumencie i ich znaczenie: Kolory obrazków mogą się zmieniać!! Oznacza definicję Znak
Każde przezrocze zawiera obrazki, które mówią tyle samo co słowa! Aby przeczytać któryś z 12 rozdziałów wystarczy kliknąć na numer wybranego rozdziału. W celu przejrzenia dokumentu w programie power point należy zawsze raz kliknąć na lewy przycisk myszki kiedy nic nie rusza się na przezroczu! Aby zamknąć ten dokument przed jego końcem należy kliknąć na klawisz Esc(ape) Jocelyne Giasson, La compréhension en lecture (pol. Czytanie ze zrozumieniem), De Boeck, 1996 i 2008.
Jocelyne Giasson, La compréhension en lecture (Czytanie ze zrozumieniem), De Boeck, 1996 i Kolejne przezrocza przedstawiają spis treści książki: kliknięcie na numer wybranego rozdziału wywoła poświęcone mu opracowanie. Drugi spis treści Drugi spis treści jest bardziej zwięzły i przedstawiony w formie schematu. Pierwszy spis treści Pierwszy spis treści jest bardziej rozwinięty.
Dobra lektura. Jocelyne Giasson, La compréhension en lecture (pol. Czytanie ze zrozumieniem), De Boeck, 1996 i Aby powrócić do spisu treści Wszystkie streszczenia książki J. Giasson zostały opracowane i zapisane w programie Microsoft power point 2003 przez Hélène Delvaux z IF BELGIQUE Obrazy : clipart na
procesów realizowanych w umyśle podmiotu czytającego J. GIASSON, Compréhension en lecture (pol. Czytanie ze zrozumieniem), De Boeck 1996 i Dwa ogólne rozdziały wstępne: Prezentacja ogólna modelu opartego na 3 elementach: czytający- tekst- kontekst. Prezentacja istoty nauczania świadomego czytania: charakterystyka, etapy, etc. Rozdział 2 Rozdział 1 Rozdziały wstępne poprzedzają 7 kolejnych rozdziałów na temat
Wychodzenie poza tekst (przewidywanie, emocjonalne angażowanie się w czytanie, nauka rozważania tekstu, komentowania, rozróżniania faktów i opinii, etc., dokonywanie mnóstwa swobodnych odniesień do własnych wiadomości, etc.) Rola nabytych wcześniej wiadomości Procesy metakognitywne Wiedza czytającego Wiedza czytającego na temat własnych umiejętności, strategii, środków potrzebnych do efektywnego czytania Umiejętności czytającego Umiejętności czytającego w dostrzeganiu tego kiedy i czego nie rozumie, etc. Rozumienie każdego zdania Poszukiwanie spójności między zdaniami a frazami Poszukiwanie całościowej spójności tekstu rozdział 3 rozdział4rozdz:5 rozdział 8 rozdział 9 rozdział 10 rozdz. 6rozdz. 7 J. GIASSON, Compréhension en lecture (pol. Czytanie ze zrozumieniem), De Boeck 1996 i Teksty informacyjne Teksty narracyjne
J. GIASSON, Compréhension en lecture (pol. Czytanie ze zrozumieniem), De Boeck 1996 i Słownictwo i czytanie ze zrozumieniem. Status pytań w nauczaniu czytania ze zrozumieniem. Jak pomóc uczniom stać się samodzielnymi w przyswajaniu słownictwa? Czy należy systematycznie uczyć słownictwa? Etc. Na zakończenie : rozdział 11 Czy zawsze trzeba zadawać pytania? Jakiego rodzaju pytania należy zadawać? Kiedy ? Jak? Etc; rozdział 12
Ogólna prezentacja modelu: rozdział 1 rozdział 1 Prezentacja istoty nauczania świadomego czytania: rozdział 2 rozdział 2 Mikroprocesy: rozdział 3rozdział 3 Procesy integracyjne: rozdział 4rozdział 4 Makroprocesy: rozdział 5rozdział 5 Makroprocesy, teksty narracyjne : rozdział 6rozdział 6 Makroprocesy, teksty informacyjne: rozdział 7rozdział 7 J. GIASSON, Compréhension en lecture (pol. Czytanie ze zrozumieniem) Procesy opracowywania: rozdział 8rozdział 8 Metazrozumienie procesów: rozdział 9rozdział 9 Rola wiedzy czytającego : rozdział 10 rozdział 10 Słownictwo : rozdział 11rozdział 11 Status pytań: rozdział 12 rozdział 12 Procesy realizowane w umyśle czytającego: Rozdziały ogólne : Dodatkowo: