Założenia zmian.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opieka stacjonarna w Małopolsce Stan obecny, tendencje, perspektywy
Advertisements

Projekt: „Dostosowanie do obowiązujących uregulowań prawnych budynku gminnego w Kraśniczynie, w którym funkcjonuje Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej”
Konferencja ZPHF 10 kwietnia 2008 Andrzej Stachnik
Zarządzanie operacjami

Wielkopolski Oddział Wojewódzki w Poznaniu Funkcjonowanie służby zdrowia w gminie Międzychód w świetle zawartych umów z NFZ Międzychód,
System ochrony zdrowia
Psychiatryczna opieka zdrowotna w Województwie Małopolskim
Aktualna sytuacja i perspektywy rozwoju medycyny ratunkowej
Małopolski Program Kompleksowej Opieki Psychiatrycznej
Kalkulacja kosztów, przychodów i ceny
Informacje w zakresie możliwości poprawy sytuacji finansowej Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp.
Benchmarking szpitali - metoda oceny efektywności
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Aktualne problemy działalności szpitali
Szpitalny Oddział Ratunkowy
STACJONARNA OPIEKA DŁUGOTERMINOWA W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM
Cele szczegółowe dla Grupy Roboczej ds. Monitorowania do Pomorskiego Programu Profilaktyki i Leczenia Chorób Układu Sercowo-Naczyniowego i Chorób Nowotworowych.
Cel projektu Projekt polega na zakupie sprzętu medycznego, zabezpieczającego bieżącą pracę Centrum Urazowego w Wojskowym Instytucie Medycznym w Warszawie.
Polski Plan Alzheimerowski
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Rekomendowanekierunki zmian
Czynniki zmian czyli, co od czego zależy. Co wpływa na wyniki spzoz? 1/2 1. Czynniki ekonomiczne 2. Czynniki polityczne, prawne i fiskalne 3. Czynniki.
Programy wojewódzkie w zakresie ochrony zdrowia
ZASOBY I WYNIKI SPZOZ PODLEGŁYCH SAMORZĄDOWI WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO W LATACH
LUBLIN Stare Miasto - Zamek Lubelski. Udział i rola szpitali niepublicznych na rynku usług medycznych w województwie lubelskim Tomasz Pękalski Dyrektor.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Konsultant Krajowy w Dziedzinie Chorób Wewnętrznych
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia - Raport Electus S.A. Katowice,
Czym jest zdrowie?.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
POLSKI PLAN ALZHEIMEROWSKI (założenia)
Mazowiecki Szpital Wojewódzki w Warszawie Sp. z o.o.
Grybów 12 – OPTYMALIZACJA KOSZTÓW DZIAŁALNOŚCI PLACÓWEK MEDYCZNYCH DZIAŁANIA PRAKTYCZNE W RAMACH PAKIETU PROPOZYCJI POLSKIEGO INNOWACYJNEGO.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
czerwiec 2015 Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi
Opieka medyczna nad kobietą ciężarną i dzieckiem w województwie łódzkim – sukcesy i wyzwania, przed którymi stoimy dziś i jutro Łódź, 2 lipca 2015 r.
Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego
Prof. dr hab. Wojciech Witkiewicz Wojewódzki Szpital Specjalistyczny we Wrocławiu Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Znaczenie map potrzeb zdrowotnych dla rozwiązania.
Nadbudowa bloku dziecięcego H1 na potrzeby Oddziału Onkohematologii dzieci. Kliniczny Szpital Wojewódzki Nr 2 im. Św. Jadwigi Królowej w Rzeszowie Rzeszów.
PROF. DR HAB. MED. JAN KULIG PROBLEM REFERECYJNOŚCI ODDZIAŁÓW CHIRURGICZNYCH KRAJOWY KONSULTANT W DZIEDZINIE CHIRURGII OGÓLNEJ REFERENCYJNOŚĆ ODDZIAŁÓW.
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
ZDROWE ŁÓDZKIE Plan działań z zakresu profilaktyki chorób i promocji zdrowia dla województwa łódzkiego.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Sytuacja ekonomiczno - finansowa podmiotów leczniczych podległych Samorządowi Województwa Dolnośląskiego w 2015 roku wyniki wstępne.
Przekształcenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej dla których podmiotem tworzącym jest Województwo Śląskie w latach Mariusz.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
Usługi społeczne dla osób starszych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Sejmiku Senioralnego.
1 Telemedycyna na przykładzie modelu zabrzańskiego Anna Goławska Departament Infrastruktury i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w II półroczu 2015 roku.
OPIEKA GERIATRYCZNA W WOJEWÓDZTWIE LUBUSKIM. Spis treści 1) działalności oddziałów geriatrycznego i medycyny paliatywnej, hospicjów stacjonarnych, zakładów.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Warszawa,
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata maja 2008 r. „Unijna recepta dla służby zdrowia” Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego.
1 Wojewódzki Szpital Specjalistyczny dla Nerwowo i Psychicznie Chorych
Europejski Fundusz Społeczny -
2012 R. 2 lokalizacje: Kościerzyna i Dzierżążno (odległość: 35 km)
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Konferencja Finasowanie i organizowanie ochrony zdrowia przez samorząd Marek Wójcik Związek Miast.
Psychiatria Dzieci i Młodzieży – Kopciuszek Medycyny
Ochrona zdrowia w województwie podlaskim wybrane zagadnienia
Fundusze Europejskie w kontekście funkcjonowania Komitetu Sterującego ds. interwencji EFSI w sektorze zdrowia Mirosława Dulat Departament Ochrony Zdrowia.
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Szpital Powiatowy w Sławnie
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szpitali Niepublicznych
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w I półroczu 2016 roku.
„Sieć szpitali” – wykonanie ryczałtu w lubuskich szpitalach
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia
Sieć szpitali - czy to sukces dla pacjenta
Zapis prezentacji:

Założenia zmian

Strategia województwa Budowanie optymalnej infrastruktury ochrony zdrowia Dolnego Śląska utrudnia brak jednego podmiotu tworzącego dla jednostek ochrony zdrowia oraz brak wypracowanego jednolitego stanowiska w zakresie interpretacji przepisów ustawowych

Problem nadpodaży usług w województwie Na Dolnym Śląsku w roku 2003 funkcjonowało 81 szpitali w tym 56 ogólnych publicznych, 12 ogólnych niepublicznych, 8 psychiatrycznych ogólnych, 3 psychiatrycznych niepublicznych, 2 ośrodki rehabilitacyjne dla narkomanów. Ogromna skala zadłużenia jednostek, wynika właśnie z braku korelacji pomiędzy podażą a popytem na świadczenia medyczne.

Priorytet1: Stałe podnoszenie stanu zdrowia mieszkańców województwa i zmniejszanie różnic w stanie zdrowia pomiędzy grupami społecznymi. zmniejszenie narażenia ludności na czynniki szkodliwe w środowisku życia, pracy i nauki oraz ich skutków zdrowotnych zwiększenie skuteczności zapobiegania, wczesnego wykrywania i leczenia chorób zapewnienie dostępu do specjalistycznych świadczeń zdrowotnych wykonywanych w najbardziej optymalny i efektywny sposób promocja zdrowia psychicznego oraz zapobieganie występowaniu zaburzeń psychicznych

Priorytet 2: Poprawa dostępności do świadczeń zdrowotnych w ramach systemu publicznej ochrony zdrowia zapewnienie dostępu do specjalistycznych świadczeń zdrowotnych zmniejszenie czasu oczekiwania na świadczenia medyczne

Priorytet 3: Poprawa jakości świadczeń zdrowotnych podnoszenie standardów świadczeń zdrowotnych

Priorytet 4: Budowa konkurencyjnego i dynamicznego systemu ochrony zdrowia poprawa stanu sanitarnego województwa optymalne wykorzystanie zasobów poprawa stanu infrastruktury jednostek ochrony zdrowia poprawa wyposażenia jednostek ochrony zdrowia w sprzęt i aparaturę medyczną budowa stabilnych i przejrzystych mechanizmów ekonomicznych działania jednostek ochrony zdrowia rozwój usług opiekuńczych dla osób starszych odciążających system ochrony zdrowia

Założenia zmian Restrukturyzacja organizacyjna oraz finansowa ma doprowadzić do zrównoważenia popytu i podaży usług medycznych. Konsolidacja jednostek, zapewni efektywne wykorzystanie środków finansowych Narodowego Funduszu Zdrowia, co w efekcie zapewni równy dostęp do usług zdrowotnych wszystkim mieszkańcom Dolnego Śląska. Program restrukturyzacji finansowej zmniejszy dynamikę narastania długu publicznego jednostek, uwolnieni konta oraz udrożnieni dostawy do zadłużonych jednostek

Założenia metody restrukturyzacji Przyjęcie pierwotności (prymatu) restrukturyzacji oferty produktowej nad zmianami w innych sferach funkcjonowania szpitali, Akceptacja metody „sita” jako podstawy analizy i projekcji zmian restrukturyzacyjnych.

Proponowane kolejne „sita”: obecną i prognozowaną sytuację demograficzną, obecną i prognozowaną sytuację epidemiologiczną, analizę nasycenia usługami medycznymi, zalecenia metodologiczne wskaźników docelowych,

analizę strukturalną szpitali przy uwzględnieniu: analizy wykorzystania łóżek szpitalnych oraz średniego pobytu pacjentów na oddziałach, kosztów mocy niewykorzystanych, oceny wydolności zaplecza diagnostycznego i zabiegowego szpitali, nasycenia kadrą medyczną,

analizy ekonomiczno- finansowej i majątkowej: poziomu wskaźników dynamiki kosztów i przychodów, poziomu kosztów, rentowności i wyznaczenie progów rentowności, ryzyko finansowe związane z nadmiernym zadłużeniem i utrata wypłacalności, struktura i wykorzystanie posiadanego potencjału, analizy infrastruktury: stan techniczny i sanitarny bazy, mienie zbędne dla działalności statutowej spzoz, oceny ryzyka i zagrożeń.

Kierunki zmian struktury łóżek szpitalnych Szpitale z „łóżkami ostrymi” Szpitale i oddziały dzienne Szpitale opieki długoterminowej Zakłady pielęgnacyjno-opiekuńcze Zakłady ( hospicja) i oddziały szpitalnej opieki paliatywnej.

Trendy zmian w działalności szpitali Główne lecznicze funkcje szpitala poszerzą się o pewne aspekty promocji zdrowia, prewencji, informacji o zdrowiu i świadczeniach zdrowotnych. Szpital będzie potrzebował statystycznych danych demograficznych i epidemiologicznych używanych w celu poznania, zrozumienia tła chorobowego w obsługiwanym obszarze oraz zaplanowania struktury świadczeń.

Ogólna liczba przyjęć do szpitala będzie się wyraźnie zmniejszać Ogólna liczba przyjęć do szpitala będzie się wyraźnie zmniejszać. Wiele popularnych procedur, np. radiologiczne i funkcjonalno-wydolnościowe, będzie wykonywanych w warunkach ambulatoryjnych i w oddziałach dziennych.

Rozwinie się poradnictwo przyszpitalne traktowane jako alternatywna opieka zastępująca hospitalizację organizowana na zasadzie procesów programowych,

Utrwalona koncepcja specjalności szpitalnych zostanie zastąpiona zintegrowanym procesem wytwarzania świadczeń i sprawowania opieki całościowej.

Działanie efektu skali Efekt skali występuje wtedy, gdy zwiększenie rozmiarów produkcji przyczynia się do zmniejszenia średnich kosztów jednostkowych Efekt skali dotyczy szpitali powyżej 100 łóżek Najważniejszymi czynnikami tworzącymi efekt skali są korzyści płynące ze specjalizacji pracy i większego podziału kosztów inwestycji.

W szpitalu posiadającym 40 łóżek zróżnicowanie przyjęć sięga +/-10%, dlatego średnio wykorzystanych będzie jedynie 30 łóżek. W szpitalu posiadającym 400 łóżek, przy nadspodziewanie dużej liczbie pacjentów na jednym oddziale towarzyszy niedobór pacjentów na innym, w efekcie ogólna fluktuacja może wynieść +/- 25% pacjentów. Jednak procent wolnych miejsc do całkowitej liczby łóżek będzie znacznie mniejszy, niż w szpitalu na 40 pacjentów.

Niektóre usługi generują efekt skali nawet przy rozmiarach dalece przekraczających rozmiary istniejących szpitali. Np. wykonywanie testów laboratoryjnych, najniższe koszty uzyskują zakłady wykonujące setki tysięcy badań dziennie. Szpitale chcąc skorzystać z efektu skali podpisują kontrakty na tego typu usługi. Podpisuje się także kontrakty na usługi żywieniowe, pranie czy ochronę dzięki czemu szpitale uzyskują dostęp do korzyści związanych z efektem skali za pośrednictwem relacji kontraktowych”.

Dziękuję za uwagę