Aktywne przetwarzanie informacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prowadzą: Zuzanna Kołecka Karolina Wesołowska
Advertisements

TEMAT: ZASADY DIAGNOZOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH
Inteligencja Obliczeniowa Sieci dynamiczne cd.
Roman Dolata Teoretyczne Podstawy Wychowania
JAK ZDAĆ EGZAMIN? SPOSOBY UCZENIA SIĘ.
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Poziomy przetwarzania, czyli jak najłatwiej zapamiętać
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Czynniki wpływające na przebieg i efekty uczenia się
Wydobywanie informacji z pamięci
Wprowadzenie w problematykę pamięci i uczenia się
Organizacja pamięci: struktury, procesy, systemy
rejestr sensoryczny, pamięć krótkotrwała, pamięć operacyjna
Pamięć utajona (pamięć bez świadomości, ukryta, implicite,)
Przechowywanie i zapominanie informacji
mgr inż. Rafał Komański styczeń 2004
Procesy uwagi Uwaga jest mechanizmem redukcji nadmiaru informacji
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Zbiór do posortowania mieści się w pamięci
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
Programowanie w środowiskach graficznych
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
"Zapomnij o zapominaniu!"
JAK POMÓC DZIECKU W SAMODZIELNYM UCZENIU SIĘ?
Procesy pamięci.
Teoria społecznego uczenia się
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
Krzysztof Gorlach Uniwersytet Jagielloński
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Przygotowanie dziecka do szkoły
Spostrzeganie.
Buforowanie D e f i n i c j a.
Pytania 1 Czy dziecko rodzi się jako jednostka wybitnie uzdolniona? Czym jest wrodzony potencjał intelektualny człowieka? Czym jest inteligencja - poziomy.
AKTYWNE PRZETWARZANIE INFORMACJI III
Pamięć deklaratywna: semantyczna i epizodyczna
Dydaktyka ogólna.
Mechanizmy warunkujące aktywność człowieka
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Ocenianie holistyczne
TAJEMNICE DOBREJ PAMIĘCI
Metody sprawnego uczenia się.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
X Y X Y X Y Aby sporządzić wykres danej funkcji utwórz kolejno wykresy następujących funkcji : Sprawdź, czy dobrze narysowałeś wykresy.
Metody pracy samokształceniowej ucznia
Pamięć SRAM.
Procesy, wątki Program a proces Proces: Przestrzeń adresowa, kod, dane, stos (część pamięci do przechowania zmiennych lokalnych i niektórych adresów) Otwarte.
Przedmiot Klisza Laser Układ do rejestracji hologramu.
Nowoczesne techniki uczenia się
Składa się z wielu rysunków, które odtwarzane w odpowiedniej kolejności i z odpowiednią prędkością tworzą wrażenie ruchu.
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
Wśród różnych znanych i powszechnie stosowanych testów
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
Schemat blokowy komputera
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
Reprezentacje umysłowe
Uwaga Adriana Schetz IF US.
TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
Zaburzenia pamięci.
Reprezentacje umysłowe
Efektywność algorytmów
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Mnemotechniki.
Zapis prezentacji:

Aktywne przetwarzanie informacji PROCESY PAMIĘCIOWE A ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW

Fazy procesu pamięciowego 1. ZAPAMIĘTYWANIE 2. PRZECHOWANIE (I ZAPOMINANIE!) 3. PRZYPOMINANIE odtwarzanie kierowane swobodne w kolejności rozpoznawanie

ZAPAMIĘTYWANIE Polega na kodowaniu, czyli przekształcaniu wejściowych danych fizycznych, sensorycznych w rodzaj reprezentacji, ktora może zostać umieszczona w pamięci Kodowanie zależy od dwóch podstawowych grup czynników: ZEWNĘTRZNE: stopień organizacji materiału, stopień jego sensowności, rozmiar materiału, szybkość ekspozycji, kontekst WEWNĘTRZNE: psychologiczne, poziom pobudzenia emocjonalnego-

Przekazywnie informacji z pamięci operacyjnej do pamięci długotrwałej UCZENIE SIĘ CAŁOŚCIOWE-forma uczenia się polegająca na tym, iż powtarzanie obejmuje od razu cały materiał, np., wiersz, listę wyrazów. UCZENIA SIĘ PARCJALNE- podczas którego człowiek, po rozłożeniu danego materiału na części uczy się kolejno UCZENIE SIĘ SKOMASOWANE Forma uczenia polegająca na tym, iż zapamiętywanie materiału dokonuje się bez przerw. Uczenie się skomasowane przeciwstawia się UCZENIU ROZŁOŻONEMU W CZASIE

KRZYWA POZYCYJNA Krzywa pozycji w serii ukazuje prawdopodobieństwo odtworzenia danego słowa ze względu na jego pozycję na liście (kolejność prezentacji); Efekt pierwszeństwa Efekt świeżości:

Przechowanie (i zapominanie!) Teorie zapominania: teoria zanikania teoria interferencyjna o interferencja proaktywna o interferencja retroaktywna utrata dostępu mechanizm wypierania

KRZYWA ZAPOMNANIA Krzywa zapominania ilustruje zależność polegającą na tym, że wraz z upływem czasu przypomninie sobie materiału staje się coraz trudniejsze, jednak proces zapominania jest najbardziej intensywny tuż po jego wyuczeniu

Przypominanie to wydobycie informacji z pamięci długotrwałej, które wymaga sięgnięcia do jej zasobów Osiągalność a Dostępność Procesy konstruowania pamięciowego Zasada specyficzności kodowania Kontekst zewnętrzny- wskazówki wydobycia Kontekst wewnętrzny- pamięć zależna od stanu