AKTYWNE PRZETWARZANIE INFORMACJI II

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Advertisements

Co można zwiedzić w WIELKIEJ BRYTANII Pamiętajmy o miejscach które możemy zwiedzić na przykład w WIELKIEJ BRYTANII. I też czym różni się ta wyspa od naszego.
Małgorzata Pietroczuk
Wiele HAŁASU o nic? Czyli słów kilka o tym, dlaczego Henryk Hałas
Ułamki dziesiętne.
MATURA 2012 Na podstawie informatora CKE Edyta Rosiak.
Zastosowanie Internetu
Widzisz byłego prezydęta Clintona i jego następcę Gora? Nie... To są 2 twarze Clintona ale z innym uczesaniem. Co widzisz?
Raport z badań. Jeśli badania nie są należycie zakomunikowane, to wszelkie starania dotyczące zachowania procedur staja się bezużyteczne. Funkcje raportu:
Alicja Przepióra Grupa 1015a. Tekst nieuporządkowany ZYCIORYS Urodziłam sie 9 listopada 1992 w Gorlicach. Mieszkam w Strzeszynie. Mam dwóch braci. Lubię
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
Powinieneś koniecznie śmiać się cześciej!!! Gdybyś przez 8 lat, 7 miesięcy i 6 dni krzyczał, wyprodukowałbyś wystarczająco energii, żeby ogrzać szklankę
To jest bardzo proste  Lekcja nr 3
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
Debata- samorządność.. Samorząd Uczniowski to działająca w szkole instytucja, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej.
Człowiek jest wielki nie przez to, co ma nie przez to kim jest, lecz przez to czym dzieli się z innymi Jan Paweł II Człowiek jest wielki nie przez to,
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
Podstawy programowania
fotografie - Marcel Cohen
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
Co każdy użytkownik komputera wiedzieć powinien
WYNIKI KONKURSU JĘZYKA NIEMIECKIEGO. KAŻDY Z UCZESTNIKÓW OTRZYMAŁ ZESTAW PUZZLI DO UŁOŻENIA.
Można powiedzieć, że nasi dziadowie, jeżeli chodzi o kuchnię i gotowanie byli dużo bardziej ekologiczni niż my czy choćby nasi rodzice. Potrawy były zazwyczaj.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Analiza stanu naprężenia
Cz ęść naszego ż ycia polega na poszukiwaniu tej jednej osoby, która zrozumie nasz ą histori ę. Cz ę sto okazuje si ę, ż e wybrali ś my niewła ś ciwie.
Wpływ używek na organizm człowieka
Antonie de Saint-Exupery
To co się liczy naprawdę
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
System gospodarki rynkowej
xHTML jako rozszerzenie HTML
PHP Operacje na datach Damian Urbańczyk. Operacje na datach? Dzięki odpowiednim funkcjom PHP, możemy dokonywać operacji na datach. Funkcje date() i time()
Myśli Ojca Świętego Jana Pawła II.
Opracowała Joanna Szpindor
Jan Paweł II orędownik prawdy
Optyka Widmo Światła Białego Dyfrakcja i Interferencja
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
Teraz komputer ma prawie każdy, jeden w domu jeden w pracy. Ludzie bez komputera nie mogą żyć, te maszyny okropnie uzależniły ludzkość. W Internecie możemy.
AKTYWNE PRZETWARZANIE INFORMACJI III
WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ
Bezpieczeństwo na drodze
„Musicie być mocni mocą miłości, która jest potężniejsza niż śmierć”
Twoją wiarę nosimy w sobie Kres jest tak niewidzialny, jak początek. Wszechświat wyłonił się ze Słowa i do Słowa też powraca. Nadzy przychodzimy.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
Ewa Amghar, Barbara Bułat BIBLIOTEKARZ – ZAWÓD Z PRZYPADKU, Z PRZYMUSU CZY Z MARZEŃ? MOTYWY WYBORU ZAWODU PRZEZ PRACOWNIKÓW BIBLIOTEKI JAGIELLOŃSKIEJ.
To śmieszne...
Kliknij Tylko jedna minutka. M ó wi si ę, ż e by kogo ś d ostrzec wystarczy 1 sekunda 1 godzina by kogo ś oceni ć 1 dzie ń by kogo ś polubi ć lub pokocha.
Kiedy mówisz: "Nie potrafię rozwikłać problemów..."
To popularny portal internetowe. Pisząc blog informujemy internautów o swoich zainteresowaniach np. o modzie lub gotowaniu. Niestety czasem zapominamy.
„Bezpieczny Internet każdego dnia”
PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA PRZEPROWADZONEGO ZA POMOCĄ ANKIET SPRAWDZENIE POZIOMU DOPASOWANIA KOMPETENCJI ABSOLWENTÓW DO POTRZEB PRACODAWCÓW INŻYNIER BUDOWNICTWA.
ZŁUDZENIA OPTYCZNE Większe, mniejsze? Jest czy nie ma? Wygięte! ..?
Gol I GOL 2 Moje REFLEKSJE NA temat filmu. Film Gol - moim zdaniem - był bardzo ciekawy… Pokazał że nawet ci najsilniejsi zmieniają się pod wpływem pieniędzy…
Życiu TAK Śmierci NIE.
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Temat 5: Elementy meta.
Temat 4: Znaki diakrytyczne i definiowanie języka dokumentu
Procesy poznawcze WPROWADZENIE.
Instrukcja switch switch (wyrażenie) { case wart_1 : { instr_1; break; } case wart_2 : { instr_2; break; } … case wart_n : { instr_n; break; } default.
Instrukcja switch switch (wyrażenie) { case wart_1 : { instr_1; break; } case wart_2 : { instr_2; break; } … case wart_n : { instr_n; break; } default.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Zespół Szkół nr 4 w Rybniku Projekt Nowoczesny uczeń w nowoczesnej szkole. Program aktywizacji edukacyjno-obywatelskiej uczniów rybnickich szkół Projekt.
w/g Grzegorz Gadomskiego
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół
KW2 Czy można żyć bez KW2? - Można, ale co to za życie?... [S.Toton 2001r.n.e.]
Zapis prezentacji:

AKTYWNE PRZETWARZANIE INFORMACJI II

Fazy procesu pamięciowego Przypominanie: 1. odtwarzanie (reprodukcja) 2.rozpoznawanie Przechowywanie  Zapominanie Kodowanie

Przechowywanie a zapominanie Niepamięć Trudności w przypominaniu

Krzywa zapominania Graficzna ilustracja ilościowych miar ubytków pamięciowych następujących w czasie po zaprzestaniu uczenia się PRAWIDŁOWOŚĆ:największe ubytki pamięciowe następują wkrótce po zaprzestaniu uczenia się, a potem stopniowo maleją Badania: Ebbingahaus Bahrick Linton

Krzywa zapominania Ebbinghausa Philip Zimbardo, Psychologia i życie Krzywa ta pokazuje, ile bezsensownych sylab pamiętają osoby posługujące się metodą zaoszczędzania, gdy bada się je w okresie 30 dni. Krzywa opada szybko, a następnie osiąga plateau Copywrite © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2004

Krzywa zapominania Bahricka Wprawdzie słówka w obcym języku przypominają zgłoski bezsensowne, ale ludzie dysponują już większymi środkami strukturalizacji tego materiału. Bahrick w przeciwieństwie do Ebbinghausa wykorzystywał wiele metod sprawdzania zawartości pamięci.

Krzywa zapominania Linton Linton badała pamięć własnych doświadczeń życiowych. Materiał pamięciowy był bardzo dobrze ustrukturalizowany i posiadał znaczenie osobiste

Dlaczego zapominamy? Zanikanie śladów pamięciowych Interferencja Philip Zimbardo, Psychologia i życie Dlaczego zapominamy? Zanikanie śladów pamięciowych Interferencja Nieskuteczne wydobywanie Motywowane zapominanie Copywrite © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2004

Teoria interferencyjna zakłócanie wywołane współzawodniczeniem analogicznych wobec siebie informacji,które uniemożliwiają sobie wzajemnie pojawienie się w świadomości Rodzaje: Interferencja proaktywna Interferencja retroaktywna

Zapamiętywanie A Przechowywanie A Zapamiętywanie B Odtwarzanie A Zapamiętywanie A Przechowywanie A Zapamiętywanie B Odtwarzanie B Hamowanie proaktywne Hamowanie retroaktywne

Dlaczego czasem mamy trudności z odnajdywaniem informacji? Osiągalność Przechowywanie informacji zmagazynowanej w pamięci dlugotrwałej bez którego nie byłoby możliwe wydobycie tej informacji i dzięki któremu możliwe jest odnalezienie jej, jeżeli zostaną uruchomione odpowiednie strategie Dostępność Stopień uzyskiwania dostępu do informacji osiągalnej przechowywnej w pamięci dlugotrwałej

Rodzaje zadań pamięciowych Rodzaj zadania Wymagania zadania Przykład Zadania polegające na reprodukcji Przypomnienie sobie faktu, słowa lub innego elementu z pamięci Zadania “z luką” “Utrata informacji z pamięci to…..” Odtwarznie w kolejności Odtworzenie elementów w takiej samej kolejności jak na etapie zapamiętywania “PIN karty kredytowej” Odtwarzanie swobodne Odtworzenie zapamiętanych elementów w dowolnej kolejności “Wymień wszystkie znane Tobie potrawy wigilijne” Odtwarzanie kierowane Odtwarzanie elementu pasujacego do elementu, który został podany “Podaj stolice podanych państw: Włochy, Francja, Hiszpania” Zadania polegajace na rozpoznawaniu Zidentyfikowanie informacji, jako takiej, która była wcześniej zapamiętana Testy jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, pytania prawda-fałsz

Konstruktywna natura pamięci Badanie Frederica Bartletta (1932) Badanie Johna Bransforda i Marcia Johnsona (1972) Badanie Gordona Bowera (1975)

Zniekształcanie pamięci za pomocą sugestii W jaki sposób podanie nazwy schematycznego rysunku przedmiotu wpływa na jego późniejszą rekonstrukcję w pamięci?

Procesy konstruowania pamięciowego Wpływ wcześniejszej wiedzy na kodowanie i wydobywanie Wpływ późniejszej wiedzy na wydobywanie pamięć rekonstruktywna- jednostka przechowuje informacje na temat zdarzeń i faktów, dokładnie i zgodnie z rzeczywistością, a następnie w trakcie wydobywania wykorzystuje różne strategie, aby odbudować zapamiętane doświadczenie pamięć konstruktywna- jednostka buduje wspomnienia na podstawie wcześniejszego doświadczenia i oczekiwań tak, że posiadne schematy (czy nawet nowe informacje mogą wpływać na sposób, w jaki nowe (czy nawet istniejące) informacje będą przechowywane w pamięci

Wpływ kontekstu na kodowanie i wydobywanie Zasada specyficzności kodowania Kontekst zewnętrzny Kontekst wewnętrzny Przypominanie jest bardziej efektywne, wtedy, gdy przebiega w warunkach podobnych do Warunków, w których materiał był zapamietany Wskazówki do odtwarzania- klucz, który umożliwia przypomnienie danej informacji zakodowanej w pamięci Pamięć zależna od stanu