AKTYWNE PRZETWARZANIE INFORMACJI II
Fazy procesu pamięciowego Przypominanie: 1. odtwarzanie (reprodukcja) 2.rozpoznawanie Przechowywanie Zapominanie Kodowanie
Przechowywanie a zapominanie Niepamięć Trudności w przypominaniu
Krzywa zapominania Graficzna ilustracja ilościowych miar ubytków pamięciowych następujących w czasie po zaprzestaniu uczenia się PRAWIDŁOWOŚĆ:największe ubytki pamięciowe następują wkrótce po zaprzestaniu uczenia się, a potem stopniowo maleją Badania: Ebbingahaus Bahrick Linton
Krzywa zapominania Ebbinghausa Philip Zimbardo, Psychologia i życie Krzywa ta pokazuje, ile bezsensownych sylab pamiętają osoby posługujące się metodą zaoszczędzania, gdy bada się je w okresie 30 dni. Krzywa opada szybko, a następnie osiąga plateau Copywrite © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2004
Krzywa zapominania Bahricka Wprawdzie słówka w obcym języku przypominają zgłoski bezsensowne, ale ludzie dysponują już większymi środkami strukturalizacji tego materiału. Bahrick w przeciwieństwie do Ebbinghausa wykorzystywał wiele metod sprawdzania zawartości pamięci.
Krzywa zapominania Linton Linton badała pamięć własnych doświadczeń życiowych. Materiał pamięciowy był bardzo dobrze ustrukturalizowany i posiadał znaczenie osobiste
Dlaczego zapominamy? Zanikanie śladów pamięciowych Interferencja Philip Zimbardo, Psychologia i życie Dlaczego zapominamy? Zanikanie śladów pamięciowych Interferencja Nieskuteczne wydobywanie Motywowane zapominanie Copywrite © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2004
Teoria interferencyjna zakłócanie wywołane współzawodniczeniem analogicznych wobec siebie informacji,które uniemożliwiają sobie wzajemnie pojawienie się w świadomości Rodzaje: Interferencja proaktywna Interferencja retroaktywna
Zapamiętywanie A Przechowywanie A Zapamiętywanie B Odtwarzanie A Zapamiętywanie A Przechowywanie A Zapamiętywanie B Odtwarzanie B Hamowanie proaktywne Hamowanie retroaktywne
Dlaczego czasem mamy trudności z odnajdywaniem informacji? Osiągalność Przechowywanie informacji zmagazynowanej w pamięci dlugotrwałej bez którego nie byłoby możliwe wydobycie tej informacji i dzięki któremu możliwe jest odnalezienie jej, jeżeli zostaną uruchomione odpowiednie strategie Dostępność Stopień uzyskiwania dostępu do informacji osiągalnej przechowywnej w pamięci dlugotrwałej
Rodzaje zadań pamięciowych Rodzaj zadania Wymagania zadania Przykład Zadania polegające na reprodukcji Przypomnienie sobie faktu, słowa lub innego elementu z pamięci Zadania “z luką” “Utrata informacji z pamięci to…..” Odtwarznie w kolejności Odtworzenie elementów w takiej samej kolejności jak na etapie zapamiętywania “PIN karty kredytowej” Odtwarzanie swobodne Odtworzenie zapamiętanych elementów w dowolnej kolejności “Wymień wszystkie znane Tobie potrawy wigilijne” Odtwarzanie kierowane Odtwarzanie elementu pasujacego do elementu, który został podany “Podaj stolice podanych państw: Włochy, Francja, Hiszpania” Zadania polegajace na rozpoznawaniu Zidentyfikowanie informacji, jako takiej, która była wcześniej zapamiętana Testy jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, pytania prawda-fałsz
Konstruktywna natura pamięci Badanie Frederica Bartletta (1932) Badanie Johna Bransforda i Marcia Johnsona (1972) Badanie Gordona Bowera (1975)
Zniekształcanie pamięci za pomocą sugestii W jaki sposób podanie nazwy schematycznego rysunku przedmiotu wpływa na jego późniejszą rekonstrukcję w pamięci?
Procesy konstruowania pamięciowego Wpływ wcześniejszej wiedzy na kodowanie i wydobywanie Wpływ późniejszej wiedzy na wydobywanie pamięć rekonstruktywna- jednostka przechowuje informacje na temat zdarzeń i faktów, dokładnie i zgodnie z rzeczywistością, a następnie w trakcie wydobywania wykorzystuje różne strategie, aby odbudować zapamiętane doświadczenie pamięć konstruktywna- jednostka buduje wspomnienia na podstawie wcześniejszego doświadczenia i oczekiwań tak, że posiadne schematy (czy nawet nowe informacje mogą wpływać na sposób, w jaki nowe (czy nawet istniejące) informacje będą przechowywane w pamięci
Wpływ kontekstu na kodowanie i wydobywanie Zasada specyficzności kodowania Kontekst zewnętrzny Kontekst wewnętrzny Przypominanie jest bardziej efektywne, wtedy, gdy przebiega w warunkach podobnych do Warunków, w których materiał był zapamietany Wskazówki do odtwarzania- klucz, który umożliwia przypomnienie danej informacji zakodowanej w pamięci Pamięć zależna od stanu