Ikony – sztuka sakralna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kompozycja układ elementów zestawionych ze sobą w taki sposób, aby tworzyły one harmonijną całość. Kompozycją określa się również samo dzieło, zawierające.
Advertisements

Myśl Teologia Program Serce Oblicze. Myśl D. Orione Czynić dobrze wszystkim, dobrze zawsze, źle nigdy i nikomu!
czyli Wprowadzenie do filozofii
My i przestrzeń publiczna
Złudzenia Optyczne.
SCHIZMA WSCHODNIA 1054 rok.
ANTONIETTA MEO Chore dziecko, które tak bardzo kochało
wykonania rysunku technicznego
Jezus obecny pośród nas
Motyw śmierci w średniowieczu
Widzenie barw – budowa oka.
Most Wita Stwosza Most św. Jana (tzw. Most Wita Stwosza) Rzadko spotykany w Europie zabytkowy most, określany przez niektórych miniaturą słynnego mostu.
kurs fotografii cyfrowej
Religia prawosławna.
Dobrego Dnia Luty Fragmenty z książki „Dobrego dnia”
Dzień Papieski Rok Kolbiański 2011.
Symetria wokół nas Klaudia Maruszak Klasa 5d.
Sztuka Sakralna Co to w ogóle jest sztuka sakralna i gdzie jest wykorzystywana? W tym projekcie właśnie postaramy się to wyjaśnić!
Aby powstała książka , najpierw musiało powstać słowo pisane .
Cesarstwo bizantyjskie
Pieter Bruegel „Miesiące”
TECHNIKI ARTYSTYCZNE Oprac. Katarzyna Semla.
„Niech ludzi nie dzieli religia”
„Czym jest wiara? - wierzę, wierzymy, wyznania wiary”
Złote myśli Jana Pawła II
KATEDRY GOTYCKIE.
ŚWIATOWE DNI MŁODZIEŻY.
JAN PAWEŁ II.
Być sobą wobec Boga - MODLITWA
Anoreksja...  zaburzenie odżywiania polegające na celowej utracie wagi wywołanej i podtrzymywanej przez osobę chorą. Obraz własnego ciała jest zaburzony;
Autorzy:Ania Szczubełek Kasia Sul
Przyrzeczenie harcerskie
Holandia i jej sztuka w XVII w.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
FUNKCJE.
NEANDERTALCZYK Człowiek neandertalski, neandertalczyk – wymarły przedstawiciel rodzaju Homo (człowiek), znany z plejstocenu (ok do ok
W cieniu Romańskich i Gotyckich katedr
Litania do świętego Jana Chrzciciela.
National Gallery of Art w Waszyngtonie
Figury niemożliwe Figury niemożliwe. Figury niemożliwe Figury niemożliwe.
Perspektywa.
4. Powołanie człowieka do życia w rodzinie
57. Europa wspólnotą ducha – Kościół w zjednoczonej Europie
Barok.
ŚWIATOWE DNI MŁODZIEŻY …
Antyczna rzeźba.
Ely Cathedral Helga design.
Sztuka Bizantyjska Architektura.
Kobieta w okresie renesansu Kornelia Florczak.
Projekt gimnazjalny:Różaniec modlitwą Jana Pawła II
Święta w Polsce Jakub Kasperek Kl. 1F.
Komunikacja międzyludzka
Pismo techniczne.
Wprowadzenie W tej prezentacji pokażemy, że matematykę można znaleźć w sztuce sakralnej. W tym celu wybraliśmy się do poznańskich kościołów i znaleźliśmy.
Kształty twarzy Ragan Gabriela.
Część 2: Symbol Ciało bowiem, i tylko ono zdolne jest uczynić widzialnym to, co niewidzialne, duchowe i Boże. Jan Paweł II, Teologia ciała, 20 lutego 1980,
Związek państwa ze związkami wyznaniowymi. Związek państwa ze związkami wyznaniowymi ulega ewolucji w kierunku ograniczenia. Związek obejmuje więzi: -Organizacyjne.
KOŚCIÓŁ CHRYSTUSOWY Bóstwo Chrystusa *Trójca Święta * Pismo Święte
Kiedy piszemy wielkie litery? Ola i Tomek nam to przedstawią.
Św. Franciszek Tomasz Mikuczewski III d.
Jakub Główczyński Klasa IIAG
Księgi prawosławia.
Kościół Jezusa Chrystusa
opracowała Elżbieta Anioła
Stworzenie świata Agata Denkowska i Antonina Dulak.
Podziały w Kościele i dążenie do jedności
„ W sferze sacrum. Rola sztuki religijnej w kulturze”.
Elementy religijne dziedzictwa kulturowego współczesnego Podlasia
Przedstawię dzisiaj historię książki od początku aż do końca.
Zapis prezentacji:

Ikony – sztuka sakralna „MK” www.rotfl.com.pl

Ikona – czyli sztuka sakralna Kościoła Wschodniego została już dawno temu odkryta na Zachodzie. Pierwsze ikony powstały i rozpowszechniły się V – VI wieku. Ikony są więc kulturowym dziedzictwem całego świata chrześcijańskiego, od Syrii po Egipt , od bizantyjskiego Wschodu , po karoliński Zachód. Niektóre spośród najstarszych ikon pochodzących z włoskiego średniowiecza, zachowały się w Rzymie, gdzie miał miejsce ich początek w twórczości Duccia di Buoninsegna i Giotta. Obraz ikonowy – jest technicznie tak namalowany , aby i w warstwie malarskiej światło nie oświetlało przedstawionych postaci , ale wyraźnie promieniowało od nich. Innymi słowy nie ma w nich światłocienia i perspektywy zbliżonej. Symbolika w ikonie - głównym typem kanonicznym są ikony Chrystusowe i Matki Boskiej , następne to szeregi postaci Świętych a ponad nimi ikona Trójcy Świętej – Starotestamentowa bądź Nowotestamentowa (w zależności od wyznania). Oblicze - Ikonograf zawsze rozpoczyna pisanie od głowy, to ona dyktuje wymiar i pozycję ciała oraz resztę kompozycji. Człowiek z wielkimi oczami i nieruchomym głębokim spojrzeniu – widzi świat pozaziemski. Wąskie wargi pozbawione są jakiejkolwiek zmysłowości. Wydłużone uszy słuchają ciszy. Nos jest zaledwie cienką krzywą linią ;czoło wysokie i szerokie podkreśla przewagę myśli kontemplacyjnych. Także ręce których gest jest w ikonie na swój sposób przemyślany i związany z całością.