Szkolne koło kajakowe przykład zajęć pozalekcyjnych s. Justyna Agnieszka Rosińska
Narodziny pomysłu otwórz się na sugestie uczniów
Nabór stawiaj wymagania zaufaj poczcie pantoflowej' ustal konkretne zasady pracy grupy i ich się trzymaj
Zasady 1. Bezwzględne posłuszeństwo poleceniom ratowników podczas zajęć na wodzie. 2. Akceptowanie zasad grupy. 3. W kajaku nie mogły siedzieć 2 dziewczyny razem. 4. W kajaku siedział zawsze ktoś kto już umiał pływać kajakiem, z kimś, kto dopiero się uczył. 5. Przestrzeganie kolejności kajaków. 6. Sami dbamy o sprzęt, na którym pływamy. Każda para kajakowa miała za zadanie sprawdzić przed wypłynięciem kajak, skompletować sprzęt [kapoki, pagaje, gąbki], a po powrocie wyczyścić kajak i odstawić sprzęt na miejsce. Wszystkie uszkodzenia sprzętu pokrywali sprawcy.
Przebieg spływów zróżnicuj ofertę tak, by każdy znalazł coś dla siebie zadbaj o szczegóły i bezpieczeństwo zachowaj równowagę stwórz uczestnikom możliwość wykazania się obserwuj i doceniaj
'Patenty' podziel się władzą stwórz możliwości rozwojowe dla każdego z członków pamiętaj o celowości podejmowanych działań
'Rzeczny macho - przyznawany najsprawniejszej i najsilniejszej parze kajakarskiej
'Rzeczny gentelmen - przyznawany osobom które nie używały wulgaryzmów oraz potrafiły zachować się kulturalnie niezależnie od okoliczności
'Tropiciel węża rzecznego - przyznawany tym, który opanowali sztukę prostego płynięcia kajakiem
Efekty wprowadzonych zasad i patentów zgrany zespół kajakowy wzajemny szacunek otwarcie na nowych członków brak problemów z porządkiem w czasie spływów brak wagarów i mniej chamstwa poprawa relacji z uczniami trudnymi wzmocnienie mojej pozycji nauczycielskiej w szkole
Budowanie więzi emocjonalnej buduj wspólnotę ucz komunikacji pozwól na odpowiedzialność za siebie i za innych zachęć do współpracy z innymi pokaż bogactwo osób prowadź do poznawania się na nowo
Relacja uczeń - nauczyciel stwórz możliwość postrzegania nauczyciela i ucznia w całkiem innym świetle nie przyklejaj etykietek pozwól się zaskoczyć wymagaj od siebie więcej niż od innych
Relacja uczeń - uczeń zadbaj o możliwość wykazania się uczestników na różnych płaszczyznach dbaj o otwarcie na współpracę z innymi, współdziałanie w grupie pozwól, by uczniowie sami proponowali sposoby rozwiązywania problemów
Efekty wychowawcze widoczne z perspektywy czasu wykorzenienie wandalizmu ukształtowanie się 'kadry uczniowskiej' nabycie profesjonalnych wiadomości i umiejętności możliwość odnalezienia swojego miejsca w grupie rówieśniczej wzrost tolerancji i wyrozumiałości wzajemnej
Zmiany widoczne w zachowaniu uczniów zdecydowany wzrost poczucia własnej wartości poczucie przynależności do grupy odpowiedzialność za grupę rozwój konkretnych zainteresowań i ukierunkowanie ich przyspieszenie dojrzewania psychicznego
Finanse sprawdzaj oferty Urzędu Miasta dotyczące realizacji zadań publicznych w zakresie: Działalności pożytku publicznego i wolontariatu oraz 'Krajoznawstwo oraz wypoczynek dzieci i młodzieży Więcej na: kajaki.blogspot.com