ISTOTA, ETAPY I KLASYFIKACJA MOBBINGU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Krótka prezentacja na temat przemocy i pornografii
Advertisements

Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Niebezpieczeństwa które czyhają na ciebie w sieci
Małgorzata Pietroczuk
Raport z badań. Jeśli badania nie są należycie zakomunikowane, to wszelkie starania dotyczące zachowania procedur staja się bezużyteczne. Funkcje raportu:
Polityka turystyczna pańswa
Turystyka zdrowotna.
CZAS W PÓŹNEJ NOWOCZESNOŚCI Problem czasu wolnego w kontekście czasu wolnego Socjologia czasu wolnego WYKŁAD II.
Etapy podróży turystycznej i formy obsługi ruchu turystycznego
TURYSTYKA W INTERESACH
Systemy klastrowe inaczej klasterowe.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
Wpływ religii świata na politykę
AUTOR :WOJTEK NOWIK REPORTER : LUK SMIS PATRYK SORMAN PIOTREK COLO (KOLO)
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Punkt wymiany sprawnego, ale niepotrzebnego sprzętu RTV/AGD oraz wolontariat na terenie gminy Stare Babice. Koczargi Stare, r., Katarzyna Skibińska,
Powiedzmy, że jest i wracasz do domu samochodem (oczywiście sam) po niezwykle ciężkim dniu pracy. Jesteś naprawdę zmęczony i sfrustrowany.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
Zarządzanie międzynarodowe
Temat: ETAPY ŻYCIA CZŁOWIEKA Spis treści: 1. WPROWADZENIE WPROWADZENIE 2. ZADANIE ZADANIE 3. PROCES - PREZENTACJA PROCES - PREZENTACJA PROCES - PREZENTACJA.
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
Na lekcjach Pani Barbara Czech zapoznała uczniów naszej klasy z ideą programu Szkoła z Klasą 2.0. Zadaniem każdego ucznia było zapoznanie się w domu z.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Kryteria wyboru formy prawnej. Działalność gospodarcza: Może dotyczyć: działalności wytwórczej, budowlanej, handlowej, usługowej oraz poszukiwania, rozpoznawania.
PATRIOTYZM.
Wpływ używek na organizm człowieka
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
VLAN Sieć VLAN jest logicznym zgrupowaniem urządzeń sieciowych lub użytkowników niezależnie od położenia ich fizycznego segmentu.
Prąd elektryczny.
Odpowiedzialność prawna rodziców i opiekunów. Przepisy Art PRD Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła.
Projektowanie stanowiska pracy w pozycji siedzącej
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
System gospodarki rynkowej
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Wiedza o społeczeństwie
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
PATOLOGIE SPOŁECZNE. Ubóstwo i bezrobocie SPOSOBY ZWALCZANIA UBÓSTWA I BEZROBOCIA System opieki społecznej Programy aktywneProgramy pasywne.
Znaczenie trzeźwości od alkoholu i narkotyków w miłości
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
elektroniczna DEMOKRACJA LOKALNA IN STATU NASCENDI Krzysztof Ciupis
ZARZĄDZANIE PROCESAMI KOMUNIKACYJNYMI PRZEZ EVENT MARKETING
Wydarzenia charytatywne jako sposób komunikacji tożsamości przedsiębiorstwa. Opracowanie: Dagmara Lustyk Event marketing jako nowa forma procesów komunikacyjnych.
WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ
ZAGADKOWA NIEDZIELA AUDYCJA PROGRAMU TRZECIEGO POLSKIEGO RADIA Cezary Rubin Gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Brodach, kl. I A.
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
To śmieszne...
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik?.
Postawy pracowników i pracodawców wobec rynku pracy Prezentacja wyników badań ankietowych Bohdan Rożnowski Konrad Konefał Projekt realizowany w ramach.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Ocena i oczekiwania.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Komercjalizacja wiedzy i technologii. Bariery i ograniczenia w kontekście branży IT Grzegorz Steinmetz.
Konstruowanie programów przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole
PUBLIC RELATIONS.
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
OTYŁOŚĆ.
Temat 5: Elementy meta.
Temat 4: Znaki diakrytyczne i definiowanie języka dokumentu
Procesy poznawcze WPROWADZENIE.
Prezentacja powstała w ramach projektu „Etno-projekt dla najmłodszych” realizowanego przez Stowarzyszenie Pracownia Etnograficzna.
Opracowywanie wspólnych celów Trzeba dawać, żeby brać
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
SYSTEM WZMOCNIEŃ POZYTYWNYCH ZACHOWAŃ
Czyli zmora pracowników
SERCE SPORTOWCA Zespół objawów fizjologicznej, odwracalnej adaptacji u trenujących sporty wytrzymałościowe.
Zapis prezentacji:

ISTOTA, ETAPY I KLASYFIKACJA MOBBINGU Autor: Ewelina Boroń

CELE LEKCJI Uczeń: rozumie pojęcie mobbingu, wie, jakie są cechy działania mobbingowego, wie, jakie są dwie klasy zachowań mobbingowych, wymienia etapy mobbingu, charakteryzuje wpływ mobbingu na różne kategorie życia ludzkiego, omawia konsekwencje mobbingu dla pojedynczego pracownika i dla społeczeństwa.

Mobbing Rysunek 1. Mobbing uporczywe i długotrwałe nękanie trwa nie krócej niż sześć miesięcy Mobbing poniżenie lub ośmieszenie pracownika proces przemocy i nękania psychicznego wyeliminowanie pracownika z zespołu

POJĘCIE MOBBINGU Według kodeksu pracy: Mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie go z zespołu współpracowników.

POJĘCIE MOBBINGU Rysunek 2. Innymi słowy, mobbing to proces przemocy i nękania psychicznego pracownika trwający nie krócej niż sześć miesięcy, stosowany systematycznie, przynajmniej raz w tygodniu, godzący w godność osobowość człowieka, naruszający integralność psychiczną i fizyczną. 

Rysunek 3. Cechy mobbingu

CECHY MOBBINGU częstość i okres trwania mobbingu – określone zachowanie można uznać za mobbing, jeżeli trwa ono co najmniej 6 miesięcy i powtarza się co najmniej raz w tygodniu, nierówność sił zachodząca pomiędzy ofiarą a sprawcą mobbingu, dość często sprawcą jest przełożony a ofiarą podwładny, mobbing jako zjawisko interpersonalne – mobbing jest rozumiany jako zjawisko zachodzące między poszczególnymi osobami lub grupami osób, ale możne także mieć charakter zinstytucjonalizowany i stanowić część praktyk zarządzania, intencjonalność działań sprawcy – mamy do czynienia ze świadomym działaniem „mobbera”, które jest podejmowane celowo.

DWIE KLASY ZACHOWAŃ MOBBINGOWYCH Rysunek 4. mobbing personalny (czynienie obraźliwych uwag, dokuczanie, rozsiewanie plotek, krytykowanie, zastraszanie) mobbing powiązany z pracą (nakładanie niedorzecznych terminów wykonania pracy, nadmierne kontrolowanie pracy)

odczuwać dolegliwości Obwinianie pracownika Rysunek 5. ETAPY MOBBINGU Negatywne sygnały ze strony otoczenia Pracownik – kłamca, oszust Nasilenie działań mobbingowych Ofiara zaczyna odczuwać dolegliwości psychosomatyczne Obwinianie pracownika Ofiara traci zupełnie motywację

WPŁYWY MOBBINGU Rysunek 6. komunikacja relacje społeczne zdrowie reputacja warunki pracy

WPŁYWY MOBBINGU Wpływ na procesy komunikacji i na możliwości wyrażania poglądów: ograniczenie możliwości wyrażania własnego zdania, krytyka pracy i życia prywatnego, werbalne groźby, pisemne groźby, przemoc przez telefon. Bezpośrednie ataki na zdrowie: stosowanie pogróżek dotyczących przemocy fizycznej, nadużycia fizyczne, przemoc seksualna, stosowanie niegroźnych aktów agresji dla zastraszenia. Ataki na relacje społeczne: nieformalne wprowadzenie zakazu rozmów z ofiarą, oczernianie za plecami, odizolowanie miejsca pracy, ofiara jest „niewidzialna”.

WPŁYWY MOBBINGU Ataki na reputację: zlecanie zadań skrajnie różnych, niepowiązanych ze sobą, wyśmiewanie, zmuszenie do badań psychiatrycznych, wyśmiewanie „choroby”, przesuwanie do prac obniżających samoocenę (za trudne lub za łatwe), kwestionowanie kompetencji, stosowanie obraźliwych przezwisk. Pogarszanie warunków pracy i zamieszkania: zmuszanie do wyczerpującej pracy, zlecanie zadań niemających znaczenia, wyrządzanie krzywd mających wpływ na efekt finansowy, niszczenie dóbr materialnych w miejscu pracy i domu.

TAKTYKI MOBBINGU Rysunek 7. taktyka upokorzenia taktyka pomniejszenia kompetencji taktyka izolacji taktyka zastraszenia

KONSEKWENCJE MOBBINGU Rysunek 8. KONSEKWENCJE MOBBINGU Konsekwencje mobbingu dla indywidualnych pracowników Konsekwencje organizacyjne i społeczne

KONSEKWENCJE MOBBINGU Konsekwencje mobbingu dla indywidualnych pracowników: drastyczne pogorszenie zdrowia psychicznego i fizycznego – zaburzenia psychosomatyczne (zaburzenia gastryczne, podwyższone ciśnienie krwi), nerwice, depresje, syndrom stresu pourazowego (PTSD) – koszmary nocne, depresje, problemy emocjonalne, lęki, próby samobójcze.

KONSEKWENCJE MOBBINGU Konsekwencje organizacyjne i społeczne: wzrost absencji chorobowej, fluktuacja kadr, obniżenie jakości wykonywanej pracy, spadek produktywności, redukcja zaangażowania, spadek morale, utrata dobrego wizerunku firmy na rynku, ponoszenie strat finansowych z tytułu wypłaty odszkodowań ofiarom, społeczne koszty są związane z rehabilitacją i leczeniem ofiar mobbingu.

PODSUMOWANIE Powodów, dla których należy zapobiegać mobbingowi jest wiele. Z czysto humanistycznego i etycznego punktu widzenia, mobbing wymaga jednoznacznego potępienia jako działanie godzące w podstawowe prawa jednostki. Z punktu widzenia interesów pracodawcy istotne są również powody czysto ekonomiczne, wśród najważniejszych warto wymienić takie, jak: wymogi prawne i koszty odszkodowań, publiczny wizerunek firmy, koszty absencji, rotacji i niskiej wydajności pracy czy kształtowanie przejrzystej kultury organizacyjnej. Opracowano na podstawie: http://www.mobbing.pl/czym_jest_mobbing.php http://pl.wikipedia.org/wiki/Mobbing http://www.psychologia.edu.pl/index.php?dz=slownik&op=spis&id=828 http://praca.gazeta.pl/praca/1,47391,737636.html http://www.mobbing.org.pl/ Kodeks pracy