OPÓR PRZED ZMIANĄ dr inż. Władysława Maria Francuz Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Do you know who I am? Czy wiesz kim ja jestem Soy alguien con quien convives a diario Im somebody you live with every day.. Jestem kims z kim żyjesz.
Advertisements

Jak żyć długo i szczęśliwie ?
Dziękuję Ci Ojcze Święty z wyrazami największego szacunku
Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
O PTYMISTYCZNI R ODZICE Przedszkola Samorządowego Nr 35 Wesołe w Białymstoku.
Baśń o wyspie i jej mieszkańcach
Dzień Jak będzie ładna pogoda, to zbiórka jest pod tunelem z rowerami o 9:40 Jeżeli pogoda nie dopisze, to zbiórka jest pod moim domofonem.
15 marca 2006 roku Dzień Przedsiębiorczości Dagmara Wajszczyk Anna Walczak Kl. III LP w Zespole Ponadgimnazjalnych Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Socjologia rynku pracy
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
TURYSTYKA W INTERESACH
ANNA DEC Grupa KrZZTo2011.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
AUTOR :WOJTEK NOWIK REPORTER : LUK SMIS PATRYK SORMAN PIOTREK COLO (KOLO)
Zastanówmy Się…...
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
Powiedzmy, że jest i wracasz do domu samochodem (oczywiście sam) po niezwykle ciężkim dniu pracy. Jesteś naprawdę zmęczony i sfrustrowany.
Mężczyzna, wiek 92 lata, drobny, o szlachetnym wyglądzie, dobrze ubrany i starannie ogolony, o porządnie uczesanych włosach, który się budzi każdego.
Fragmenty z książki „Dobrego dnia”
Jestem częścią społeczeństwa
17 stycznia br. uczniowie ze Szkolnego Wolontariatu wraz z opiekunkami odwiedziły Dom Samotnej Matki w Łodzi.
Prawa Dziecka.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
Chwila zadumy ! Moi drodzy, Wysyłam te słowa do wielu osób nie bacząc, czy ktoś jest wierzący czy nie... Dla mnie jest to przesłanie do Wszystkich......
Czy znasz? GŁÓWNE PRAWDY WIARY.
Prąd elektryczny.
Antonie de Saint-Exupery
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
Światowy dzień walki z otyłością
HTML Podstawy języka hipertekstowego Damian Urbańczyk.
Ruch jednostajny po okręgu Ciało porusza się ruchem jednostajnym oraz torem tego ruchu jest okrąg.
Filozofia kultury i naturalizm Piotr Makowski Instytut Filozofii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
HABEMUS PAPAM..!!.
Myśli Ojca Świętego Jana Pawła II.
A nawet jeśli by umarł, żyć będzie wiecznie
Jan Paweł II orędownik prawdy
Znaczenie trzeźwości od alkoholu i narkotyków w miłości
Jak się uchronić przed zagrożeniami wynikającymi z użytkowania sieci?
Bezpieczny Internet Ty też jesteś częścią wirtualnego świata.
Ewolucja lewicowych grup intersu (SLD i przyjaciele) w Polsce po 1989 roku! - kliknij tu -kliknij tu.
WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ
Szkoła Podstawowa nr 3 im. T. Kościuszki w Sanoku
Każde powołanie, każda z dróg, na które wzywa nas Chrystus, prowadzi ostatecznie do spełnienia i do radości, ponieważ prowadzi do Boga, do uczestniczenia.
„Musicie być mocni mocą miłości, która jest potężniejsza niż śmierć”
Twoją wiarę nosimy w sobie Kres jest tak niewidzialny, jak początek. Wszechświat wyłonił się ze Słowa i do Słowa też powraca. Nadzy przychodzimy.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
SKALA MAPY Skala – stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości w terenie. Skala najczęściej wyrażona jest w postaci ułamka 1:S, np. 1:10.
To śmieszne...
Kiedy mówisz: "Nie potrafię rozwikłać problemów..."
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
„Bezpieczny Internet każdego dnia”
Wiktoria i Beata ZDROWIE. ,,Małe co nie co Idę do sklepiku naszego, Myślę, wybiorę sobie coś dobrego, Tu coca-cola na mnie zerka, Tu miałbym ochotkę na.
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC Życie we dwójkę…pełne pieszczot Aby odkryć pełnię szczęścia, trzeba zbliżyć się do nieba…
Gol I GOL 2 Moje REFLEKSJE NA temat filmu. Film Gol - moim zdaniem - był bardzo ciekawy… Pokazał że nawet ci najsilniejsi zmieniają się pod wpływem pieniędzy…
CZY JESTEŚMY DLA SIEBIE ŻYCZLIWI?
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
„Psychologia w sprzedaży. Jakie techniki stosują handlowcy?”
Przypominasz sobie jak bolą łzy.
Procesy poznawcze WPROWADZENIE.
Przyczyny, przejawy, skutki
PRZYCHODZI BABA DO LEKARZA.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
KW2 Czy można żyć bez KW2? - Można, ale co to za życie?... [S.Toton 2001r.n.e.]
Zapis prezentacji:

OPÓR PRZED ZMIANĄ dr inż. Władysława Maria Francuz Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

WPROWADZANIE ZMIANY Zmiana jest procesem – wypełnianiem luki między tym, co jest teraz a pożądanym idealnym stanem, czyli tym, czego pragniesz. Zmiana jest: nieunikniona, skomplikowana i zawsze trudna do wprowadzenia. Efektywne wprowadzanie zmian we własnym życiu wymaga: pełnej informacji i dobrego porozumiewania się z ludźmi, wzięcia odpowiedzialności za szokującą dla niektórych osób zmianę, konsekwencji, wytrwałości i cierpliwości, przekonania, że proces zmiany potrwa dłużej niż się spodziewano. Źródło: Hanna Hamer, Rozwój umiejętności społecznych.

Trzy pierwsze etapy trwają zwykle trzy razy dłużej niż pozostałe. REAKCJE NA ZMIANĘ 1. Szok. 2. Negowanie konieczności zmiany, odrzucanie jej, sprzeczanie się z faktami, złość. 3. Poczucie niekompetencji, bezsilności, obawa, lęk, silne napięcie. 4. Akceptacja niektórych wymagań rzeczywistości i dostrzeganie zalet we wprowadzeniu zmiany. 5. Testowanie nowych zachowań. 6. Przekonywanie innych, że zmiana była konieczna. 7. Wprowadzenie nowych zachowań do stałego repertuaru nawyków. Trzy pierwsze etapy trwają zwykle trzy razy dłużej niż pozostałe.

PRZYCZYNY OPORU PRZED ZMIANAMI 1. Lęk przed nieznanym i obronna postawa niech już zostanie jak jest. 2. Niechęć do eksperymentowania, płynąca ze schematyczności myślenia. 3. Niepewność, jakie nieoczekiwane skutki pociągnie za sobą zmienianie czegoś. 4. Brak oparcia w autorytetach czy chęci do akceptowania autorytetów lub brak autorytetów. 5. Brak zaufania do osób proponujących zmiany. 6. Brak zaufania do ludzi w ogóle. 7. Przykre doświadczenia z przeszłości. 8. Przewidywanie najgorszego, ze względu np. na wrodzony lub nabyty pesymizm. 9. Niechęć do uczenia się, wynikająca z poczucia zagrożenia dla utrwalonych postaw, wiadomości i umiejętności. 10. Obawa przed utratą czegoś, do czego się przywykło i polubiło.

PRZYCZYNY OPORU PRZED ZMIANAMI – cd. 11. Brak natychmiastowych, widocznych korzyści. 12. Zrozumiały lęk przed popełnieniem błędu i np. ośmieszeniem się. 13. Lęk przed obniżeniem własnej wysokiej pozycji w grupie. 14. Lęk przed obniżeniem poczucia własnej wartości. 15. Bierność, niechęć do aktywnego działania, lenistwo. 16. Utrwalone nawyki. 17. Złe samopoczucie – przepracowanie, przemęczenie, apatia, depresja. 18. Rywalizacja w dobrze sobie znanej sytuacji. 19. Mało twórczy klimat dla pomysłów wprowadzania jakichkolwiek zmian. 20. Konformizm – chęć ulegania ludziom w celu zdobycia ich sympatii. 21. .........................................................

POSTAWY WOBEC ZMIANY Reakcja ludzi zależeć będzie od uznawanego przez nich systemu wartości. Wyraźnie widoczny stanie się podział na grupy opierające się na zmianie z różną siłą. Będą to: „ryzykanci” (kilka procent), którzy cenią wysoko odwagę i ryzyko, dlatego pierwsi przyłączą się do zmiany, „prestiżowcy” (ok. 25%), którzy godzą się przyswoić nową wartość, ale za pewną cenę, np. zdobycia lub zachowania prestiżu, „przezorni” (ok. 40%), którzy cenią głównie rozwagę i ostrożność, zwykle wolą poczekać, zobaczyć, pomyśleć, zanim przyłączą się do zmiany, „sceptycy” (ok. 20%), których cechuje brak wiary w polepszenie czegokolwiek, dlatego są niechętni zmianom, „tradycjonaliści” (kilkanaście procent), dla których naczelną wartością jest poszanowanie z dawna obowiązujących norm, obyczajów i wzorców, dla tego najdłużej opierają się zmianom.

KTO ODNOSI SUKCES Sukcesy odnoszą ci, którzy: chcą i potrafią współdziałać z ludźmi, są wrażliwi i uczciwi wobec otoczenia społecznego i ekologicznego, mają wysokie poczucie odpowiedzialności, posiadają silną menedżerską motywację osiągnięć, lubią się uczyć i stosować teorię w praktyce, mają zdolność do globalnego ujmowania zjawisk, łączą myślenie abstrakcyjne z koncentracją uwagi, mają rzeczywistą, a nie pozorną podzielność uwagi, potrafią wytyczać ambitne lecz zarazem realistyczne cele, są wytrwali, dokładni, a jednak kreatywni.

PRZYSWAJANIE I ODRZUCANIE NOWEJ WARTOŚCI Innowacja narusza względnie stabilny system wartości, który pomaga człowiekowi uzasadniać jego miejsce w świecie i dokonywać ważnych życiowo wyborów. Przyswojenie nowej wartości – tzw. internalizacja – odbywa się stopniowo. Najpierw pojawia się informacja o nowej wartości, którą niesie ze sobą zmiana. Następnie informacja ta ulega transformacji, czyli przetłumaczeniu jej na swój własny język. Z kolei następuje zaangażowanie się emocjonalne i racjonalne, które jest konieczne aby dokonać właściwego wyboru między akceptacją a negacją nowej wartości. Jeżeli nowa wartość zostanie zaakceptowana, to powstaje potrzeba włączenia jej – tzw. inkluzja – do dotychczasowego systemu wartości. Następnie rozpoczyna się proces dynamizacji pozytywnej, tj. zastosowania nowej wartości w życiu, rozpowszechniania jej walorów i pozyskiwania dla niej zwolenników. Jeżeli jednak zamiast akceptacji nowej wartości nastąpiła negacja, to rodzi się uczucie wrogości lub obojętności i rozpoczyna się proces dynamizacji negatywnej. Zwłaszcza wrogość będzie pobudzała do głoszenia krytyki.

POSTAWY ŻYCIOWE JA JESTEM OK JA NIE JESTEM OK TY JESTEŚ OK TY NIE JESTEŚ OK TY NIE JESTEŚ OK

MOJE MOCNE STRONY Uzupełnij poniższe zdania. Starannie przemyśl swoje odpowiedzi. 1. Co uważam za swoje sukcesy * to: ................................................ 2. Mam ugruntowaną wiedzę w zakresie: ............................................ 3. Umiem doskonale: ........................................................................ 4. To co wiem i umiem pomaga mi w: ................................................ 5. Moje walory fizyczne to: ................................................................ 6. Zalety mojego charakteru to: ......................................................... 7. W kontaktach z ludźmi potrafię: ..................................................... 8. Lubią mnie za: ............................................................................... * Nie kieruj się pojęciem tzw. obiektywnego sukcesu. Może nim być wszystko, jeżeli Ty je za takie uznasz, np. przełamanie nieśmiałości, czy przejście spacerkiem 20 metrów po ciężkiej chorobie.

MOJE MOCNE STRONY – cd. 9. Ja siebie lubię za: ............................................................................. 10. Cenią mnie za: ................................................................................ 11. Ja siebie cenię za: ............................................................................ 12. Szanują mnie za: ............................................................................. 13. Ja szanuję siebie za: ........................................................................ 14. Podziwiają mnie za: ......................................................................... 15. Ja podziwiam siebie za: .................................................................... 16. To, jaki (jaka) jestem pomaga mi w: .................................................

12 ZASAD WYDOBYWANIA Z LUDZI TEGO, CO W NICH NAJLEPSZE * Od ludzi, którymi kierujesz, oczekuj tego, co najlepsze. Zauważaj potrzeby drugiego człowieka. Wysoko ustawiaj poprzeczkę doskonałości. Stwórz atmosferę, w której niepowodzenie nie oznacza przegranej. Jeżeli ktoś zdąża tam, gdzie ty – dołącz do niego. Wykorzystuj wzorce, by zachęcać do sukcesu. Okazuj uznanie i chwal osiągnięcia. Stosuj mieszankę wzmacniania pozytywnego i negatywnego. Potrzebę współzawodnictwa wykorzystuj w sposób umiarkowany. Nagradzaj współpracujących z tobą. Pozwalaj, by w grupie zdarzały się burze. Staraj się własną motywację utrzymywać na wysokim poziomie. * Zob. w pracy A.L. McGinnisa, Sztuka motywacji, Świat Książki, Warszawa 1997.

12 ZASAD BUDOWANIA PEWNOŚCI SIEBIE * Koncentruj się na możliwościach, a nie na ograniczeniach. Poznaj prawdę o samym sobie. Zauważ różnicę między tym, kim jesteś, a tym, co robisz. Znajdź sobie zajęcie, które będzie sprawiało ci przyjemność i które będziesz dobrze wykonywać, ćwicz tę umiejętność przez powtarzanie. Zastąp samokrytycyzm przekonaniem o własnej wartości. Zastąp odwagę przed niepowodzeniem wyrazistym obrazem celu działania i sukcesu. Pozwól sobie na trochę ekscentryczności. Zawrzyj z rodzicami pokój na optymalnych warunkach. Zintegruj swoje ciało i ducha. Pozbądź się nieuzasadnionego poczucia winy. Zaskarb sobie przyjaźń ludzi, którzy pomogą ci rozwijać się. Nie trać inicjatywy, nawet jeśli spotkało cię odrzucenie. * Zob. w pracy A.L. McGinnisa, Sztuka pewności siebie, Świat Książki, Warszawa 1996.