DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt „AS KOMPETENCJI’’
Advertisements

Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
Płyny – to substancje zdolne do przepływu, a więc są to ciecze i gazy
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum Nr 43 w Szczecinie ID grupy: 98/38_MF_G2
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
„Zbiory, relacje, funkcje”
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
1 1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lipinkach Łużyckich
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Zespół Szkół w Mosinie 98/67_MF_G2 Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane informacyjene Nazwa szkoły ID grupy Kompetencja Temat projektowy
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Królowej Jadwigi w Zagórowie ID grupy: 98/74_MF_G2 Kompetencja: Matematyczno-fizyczna Temat projektowy: Gęstość.
1.
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Gęstość to stosunek masy do objętości
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
1.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: PUBLICZNE GIMNAZJUM w CZŁOPIE
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: GIMNAZJUM W WIERZBNIE
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Archimedes 6. Prawo Archimedesa 7. Zadanie z.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Manowie ID grupy:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane informacyjne: Nazwa szkoły: Gimnazjum w Wierzbnie
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Temat: Gęstość materii Definicja: Gęstość (masa właściwa)- jest to stosunek masy pewnej porcji substancji do zajmowanej przez nią objętości.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Program Operacyjny kapitał Ludzki
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Cele projektu: kształcenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji, gromadzenie, selekcjonowanie i przetwarzanie.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość substancji? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Zadanie z gęstością 6. Zdjęcia z wycieczki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Program Operacyjny kapitał Ludzki CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt,, Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT!!!” jest.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
1.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
DANE INFORMACYJNE Cisnienie hydrostatyczne i atmosferyczne
Zapis prezentacji:

DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA) Nazwa szkoły: GIMNAZJUM NR 40 ID grupy: 98/13_MF_G2 Kompetencja: MATEMATYCZNO - FIZYCZNA Temat projektowy: GĘSTOŚĆ MATERII Semestr/rok szkolny: SEMESTR II/2009/2010

GĘSTOŚĆ SUBSTANCJI Iloraz masy i objętości danej substancji nazywamy jej gęstością i oznaczamy (grecka litera „ro”).

WARSTWY CIECZY

GĘSTOŚĆ WODY 1000kg/m3 1g/cm3 gęstość większości ciał zmniejsza się wraz ze wzrostem temperatury woda ma największą gęstość w temp 4OC w niskich temperaturach lód ma mniejszą gęstość niż woda, dlatego pływa po jej powierzchni

CIAŁA O DUŻEJ GĘSTOŚCI spośród substancji znanych na Ziemi: osm 22500 kg/m3

KOSMOS – prawdziwy raj wielkich gęstość (białe karły, czarne dziury, gwiazdy neutronowe) biały karzeł – mała, ale bardzo gorąca gwiazda, o gęstości 109 kg/m3

CIAŁA O MAŁEJ GĘSTOŚCI Ciała o najmniejszej gęstości to gazy, które możemy rozrzedzać tak długo, aż staną się próżnią – wtedy gęstość będzie równa 0. Słabo świecący gaz w ogonie komety jest tak rzadki, że w każdym kilometrze sześciennym znajduje się mniej niż 1kg gazu.

GĘSTOŚĆ CIAŁ STAŁYCH CIAŁO STAŁE GĘSTOŚĆ [kg/m3] styropian 40 balsa 40 - 180 korek 210 - 350 lód 920 wosk 950 - 980 cukier 1590 sól kuchenna 2160 beton 2400 aluminium 2700 stal 7800 ołów 11400 złoto 19300 osm 22600

GIĘSTOŚĆ CIECZY CIECZ GĘSTOŚĆ [kg/m3] benzyna 700 oliwa 920 woda (4OC) 1000 mleko 1030 krew ludzka 1050 rtęć 13546

GĘSTOŚĆ GAZÓW GAZ GĘSTOŚĆ [kg/m3] wodór 0,08989 hel 0,178 amoniak 0,76 azot 1,25 tlenek węgla powietrze 1,29 tlen 1,43 chlorowodór 1,64 dwutlenek węgla 1,96 chlor 3,21

WYZNACZANIE GĘSTOŚCI SUBSTANCJI, GDY BADANE CIAŁO MA REGULARNE KSZTAŁTY 1) określanie masy za pomocą wagi 2) określanie masy za pomocą siłomierza (Q = m g)

Określamy objętość ciała, mierząc długość, szerokość i wysokość ciała.

WYZNACZANIE GĘSTOŚCI SUBSTANCJI, GDY BADANE CIAŁO MA NIEREGULARNE KSZTAŁTY

JEDNOSTKI MASY 1t = 1000kg 1kg = 100dag 1dag = 10g 1g = 1000mg

JEDNOSTKI OBJĘTOŚCI 1cm3 = 1ml 1m3 = 1000dm3 1dm3 = 1l 1dm3 = 1000cm3 1hl = 100l 1m3 = 1000dm3 1dm3 = 1000cm3 1cm3 = 1000mm3

ARCHIMEDES Archimedes (ok.287–212 p.n.e.), najwybitniejszy fizyk i matematyk starożytnej Grecji, jeden z największych uczonych starożytności. Opracował wzory na pole powierzchni i objętości walca, kuli, oszacował wartość liczby, sformułował prawo Archimedesa, wprowadził pojęcie siły, podał zasadę dźwigni.

PRAWO ARCHIMEDESA Na ciało zanurzone w płynie działa siła wyporu, skierowana przeciwnie do siły ciężkości i równa co do wartości ciężarowi płynu wypartego przez to ciało.

POMIARY GĘSTOŚCI – KOMU SĄ POTRZEBNE? browary i mleczarnie (kontrola jakości produktów) pilot samolotu (gęstość powietrza) geologia (określanie jakości skał) budownictwo (materiały i konstrukcje) medycyna (np. gęstość krwi, kości)

I JESZCZE KILKA CIEKAWOSTEK W Morzu Martwym ludzie jak korki unoszą się na powierzchni, gdyż ich ciała mają o wiele mniejszą gęstość niż silnie zasolona woda.

Rozlana ropa naftowa unosi się na powierzchni morza (ma mniejszą gęstość niż woda). Powoduje poważne zniszczenie środowiska. Gdy ropa zapali się, nie można gasić jej wodą.

MECHANIZM DŹWIGNI

PREZENTACJĘ PRZYGOTOWALI: GRUPA II MAT – FIZ GIMNAZJUM NR 40 W POZNANIU