1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Advertisements

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Archimedes 6. Prawo Archimedesa 7. Zadanie z.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
W DOŚWIADCZENIACH WIKTORIA KOŁOSZCZYK 4c, SP 306
Jak powstaje wiatr ?.
Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Zastosowanie osi symetrii i wielokątów w przyrodzie
portale społecznościowe
OBLICZANIE SKALI MAPY Odległość między Ciechanowem a Kijowem w linii prostej wynosi 725 km. Oblicz skalę mapy, na której ta odległość wynosi 14,5 cm. Dane:
Prezentację przygotowała Bożena Piekar
FUNKCJA L I N I O W A Autorzy: Jolanta Kaczka Magdalena Wierdak
Rozwiąż zadanie, a potem sprawdź rozwiązanie. Dwa baloniki o jednakowej masie i objętości napełnione helem puszczono na otwartej przestrzeni przy bezwietrznej.
DYFRAKCJA ŚWIATŁA NA SIATCE DYNAMICZNEJ
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
III. Proste zagadnienia kwantowe
Warunki uzyskania dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Prezentacja przygotowana na podstawie zatwierdzonej wersji PO IiŚ
Pomiar natężenia przepływu wody przy pomocy...linijki dr inż. Leszek Książek Katedra Inżynierii Wodnej
Prąd Elektryczny.
Jeden komputer i co dalej? Lekcje z PowerPointem Anna Gadomska Szkoła Podstawowa Nr 79 Łódź
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Powiedzmy, że jest i wracasz do domu samochodem (oczywiście sam) po niezwykle ciężkim dniu pracy. Jesteś naprawdę zmęczony i sfrustrowany.
Dane INFORMACYJNE Nazwy szkół: Zespół Szkół Technicznych w Pleszewie Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych I Liceum Ogólnokształcące im. Żeromskiego w Goleniowie.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość substancji? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Zadanie z gęstością 6. Zdjęcia z wycieczki.
Zakładając kompostownik chronisz przyrodę i oszczędzasz złotówki, które przeznaczyłbyś na zakup nawozów mineralnych do upraw ogrodowych.
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 12 im.Sybiraków ID grupy: 96/88_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Małe pstryk Semestr/rok szkolny:
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
1.
PRAWIDŁOWA SYLWETKA.
Wykonała Sylwia Kozber
Pęd Wielkością charakteryzującą ruch ciała jest prędkość. Zmiana ruchu, tzn. zmiana prędkości, wymaga pokonania oporu bezwładności. Miarą bezwładności.
1 Oddziaływanie grawitacyjne. 2 Eliminując efekty związane z oporem powietrza możemy stwierdzić, że wszystkie ciała i lekkie i ciężkie spadają z tym samym.
Soczewka skupiająca Wiązka równoległa po przejściu przez soczewkę wypukłą skupia się w jednym punkcie. Ten punkt nazywa się ogniskiem soczewki F.
Ruch niejednostajny Wykres zależności Wykres w zależności od prędkości susającego zająca (1) i poruszającego się żółwia (2) od czasu trwania ruchu.
Ruch jednostajny po okręgu Ciało porusza się ruchem jednostajnym oraz torem tego ruchu jest okrąg.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Optyka Widmo Światła Białego Dyfrakcja i Interferencja
Ciśnienie jako wielkość fizyczna
Szybkość spadku swobodnego
T58 Zasady dynamiki 2x45 wykład 2x45 ćwiczenia. I zasada dynamiki I zasada dynamiki może być (jest) formułowana na kilka sposobów. Najczęściej ma ona.
Typy palet.
ZANIECZYSZCZENIA POWIETRZA
SKALA MAPY Skala – stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości w terenie. Skala najczęściej wyrażona jest w postaci ułamka 1:S, np. 1:10.
Liczba “fi” Prezentację przygotowali:
CIAŁO DOSKONALE CZARNE
Badanie potrzeb powiatowych rynków pracy w perspektywie zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich Prezentacja wyników badań terenowych Bohdan Rożnowski Konrad.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Ocena i oczekiwania.
Amatciems (Łotwa) Raj niedaleko Polski.
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gmina Radziejowice/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radziejowicach Radziejowice, 12 listopada 2013.
ZŁUDZENIA OPTYCZNE Większe, mniejsze? Jest czy nie ma? Wygięte! ..?
Skala i plan mgr Janusz Trzepizur.
Matmatura 2013; 2014; 2015; 2016; 2017…. p. Katarzyna Misztal z uczniami klasy 2F: Monika Tobera Milena Ściana Radosław Stochmal KTO?
DYNAMIKA NAUKA O SIŁACH Opracowała: mgr Magdalena Gasińska.
Prezentacja powstała w ramach projektu „Etno-projekt dla najmłodszych” realizowanego przez Stowarzyszenie Pracownia Etnograficzna.
Instrukcja switch switch (wyrażenie) { case wart_1 : { instr_1; break; } case wart_2 : { instr_2; break; } … case wart_n : { instr_n; break; } default.
na miarę potrzeb WYSOKO WYKWALIFIKOWANE KADRY SYSTEMU OŚWIATY Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jednostki masy, długości, pola powierzchni i objętości
3. Parametry powietrza – ciśnienie.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
DANE INFORMACYJNE Cisnienie hydrostatyczne i atmosferyczne
Ciśnienie i siła wyporu – podsumowanie (nie tylko w fizyce:)
Zapis prezentacji:

1

Zespół Szkół Publicznych w Golczewie DANE INFORMACYJNE Zespół Szkół Publicznych w Golczewie ID grupy: 98/51_mf_g2 Kompetencja: Matematyka i fizyka Temat projektowy: „CIŚNIENIE ATMOSFERYCZNE I HYDROSTATYCZNE” Semestr II , rok szkolny 2010/2011 2

Spis treści Ciśnienie Ciśnienie atmosferyczne Ciśnienie hydrostatyczne Urządzenia do pomiaru wartości ciśnienia Znani zajmujący się ciśnieniem Jednostki ciśnienia Zamiana jednostek ciśnienia Zdjęcia z projektu

CIŚNIENIE CIŚNIENIE KRWI CIŚNIENIE POWIETRZA ,,MIEĆ CIŚNIENIE’’ - PARCIE NA SZKŁO

CIŚNIENIE CIŚNIENIE W OPONACH CIŚNIENIE AKUSTYCZNE

Ciśnienie Wielkość skalarna określona jako wartość siły działającej prostopadle do powierzchni podzielona przez powierzchnię na jaką ona działa Dowodem na słuszność przedstawionego wzoru jest wykonane przez nas proste doświadczanie, które opiszemy w następnym slajdzie. FN = m*g p – ciśnienie (Pa) FN – siła nacisku/parcie (N) S – powierzchnia (m ) 2

DOŚWIADCZENIE CIŚNIENIE JEST ODWROTNIE PROPORCJONALNE DO POLA POWIERZCHNI. IM MNIEJSZE POLE POWIERZCHNI TYM WIĘKSZE CIŚNIENIE

Jak to zrobiliśmy: krok 1 : Zważyliśmy badane ciało fizyczne Jak to zrobiliśmy: krok 1 : Zważyliśmy badane ciało fizyczne. krok 2: Zmierzyliśmy wymiary prostopadłościanu i obliczyliśmy powierzchnię każdej ze ścian. krok 3: Obliczenie ciśnienia z w/w wzoru i wyciągnięcie wniosków.

Inne zadanie praktyczne wykonane w grupach. Oto przykład:

Tutaj widzimy osobę , której ciśnienie stopy obliczaliśmy 

Ciśnienie atmosferyczne Stosunek wartości siły, z jaką słup powietrza atmosferycznego naciska na powierzchnię Ziemi, do powierzchni, na jaką ten słup naciska. Wynika stąd, że w górach ciśnienie atmosferyczne jest niższe a na nizinach wyższe, ponieważ słup powietrza ma różne wysokości.

Ciśnienie hydrostatyczne Ciśnienie, wynikające z ciężaru cieczy znajdującej się w polu grawitacyjnym. Analogiczne ciśnienie w gazie określane jest mianem ciśnienia aerostatycznego. Ciśnienie hydrostatyczne nie zależy od wielkości i kształtu zbiornika, a zależy wyłącznie od głębokości. p – wartość ciśnienia q – gęstość cieczy (kg/m ) 3 g – przyspieszenie ziemskie (N/kg) h – głębokość zanurzenia w cieczy (m) Choć kształt i objętość poszczególnych części jest różna, to ciśnienie wywierane na dno w każdym miejscu będzie takie samo.

Urządzenia do pomiaru wartości ciśnienia Barometr – przyrząd do pomiaru ciśnienia atmosferycznego. W zależności od zasady działania, barometry dzielą się na cieczowe i sprężynowe.

Manometr (ang. pressure gauge) – przyrząd do pomiaru ciśnienia. Ze względu na wskazywane ciśnienie dzieli się je na: względne – wskazujące różnicę ciśnień, bezwzględne – wskazujące ciśnienie w odniesieniu do próżni. Typy manometrów Hydrostatyczne (cieczowe) U-rurka sprężynowe ze sprężyną rurkową (Bourdona) z przeponą falistą lub sprężystą mieszkowe dzwonowe elektryczne

Pomiar ciśnienia P względem ciśnienia atmosferycznego Patm w jednostkach mmH2O za pomocą u-rurki. W rozpatrywanym przypadku ciśnienie P jest mniejsze od ciśnienia atmosferycznego Patm i stąd bierze się ujemna wartość pomiaru.

Znani zajmujący się ciśnieniem

Francuski filozof, matematyk i fizyk. Blaise Pascal Żył w latach 1632-1663 Francuski filozof, matematyk i fizyk. Tematem jego badań były prawdopodobieństwo, próżnia, ciśnienie atmosferyczne. Na jego cześć jednostkę ciśnienia nazwano paskal oraz język programowania Pascal. Pascal przeprowadził doświadczenie, które udowodniło, że ciśninie cieczy lub gazów jest takie same w każdym miejscu.

Prawo Pascala Jeśli jednorodna ciecz w naczyniach połączonych jest w równowadze, to ciśnienie panujące na tym samym poziomie we wszystkich ramionach tych naczyń są jednakowe. Jeśli dwie różne, nie mieszające się, ciecze w naczyniach połączonych są w równowadze, to ciśnienie na poziomie zetknięcia cieczy (i każdym poziomie poniżej zetknięcia) są jednakowe. Naczynia połączone

Zadanie przykładowe… Rozwiązanie: Zad 1. Do u-rurki wlano do jednego ramienia wodę, a do drugiego naftę. Górny poziom nafty jest o 20 cm wyższy niż wody. Jaki jest wysoki słup nafty? dw= 1000 kg/m3, a dn= 800 kg/m3 Rozwiązanie: Korzystając z prawa naczyń połączonych: Ciecz pierwsza o słupie wysokości h1 i gęstości d1 wywiera na pewnej głębokości ciśnienie p = d₁*h₁*g, a ciecz druga o słupie wysokości h2 i gęstości d2 na tej samej głębokości wywiera ciśnienie p₂ = d₂*h₂*g

Ciśnienia w obu ramionach u-rurki muszą być sobie równe p1 = p2, a więc po uproszczeniu mamy d₁*h₁ = d₂*h₂ h1 jest o 20 cm niższa niż h2 czyli h₁=h₂-20 gdzie h₂-wysokość słupa nafty (d1= 1000 kg/m3, a d2= 800 kg/m3) 1000*(h₂-20)=800h₂ 1000h₂-20000=800h₂ 200h₂=20000 /200 h₂=100 cm Odp: Wysokość słupa nafty wynosi 100cm

Ciekawe doświadczenie Dlaczego woda ze szklanki się nie wylewa, skoro szklanka jest odwrócona do góry dnem? Rozwiązanie: Na kartkę papieru działa ciśnienie hydrostatyczne wody, natomiast z drugiej strony działa ciśnienie atmosferyczne powietrza. Średnio przyjmujemy, że ciśnienie atmosferyczne wynosi 1000 hPa = 100000 Pa = 100000 N/m^2. Wniosek z doświadczenia: Ciśnienie atmosferyczne jest większe od ciśnienia hydrostatycznego i dlatego woda nie wylewa się.

Dowód matematyczno- fizyczny: W szklance mieści się około 250 g = 0,25 kg wody, jej ciężar wynosi F = m*g F = 0,25 kg *10 N/kg = 2,5 N ( z taką siłą naciska woda na kartkę) Wartość siły parcia = nacisku powietrza obl. z wzoru na ciśnienie: p = F/S F = p *S zakładamy, że p = 100000 N/m^2 ; S = 30 cm^2 = 0,003 m^2 (średnie pole powierzchni wody w szklance F = 100000 N/m^2 * 0,003 m^2 = 300 N Odp. Siła z jaką naciska powietrze na szklankę wynosi 300 N , a nacisk wody na kartkę 2,5N.

Prawo Pascala 2 Jeśli na powierzchnię cieczy działa dodatkowe zewnętrzne ciśnienie, to rozchodzi się ono we wszystkich kierunkach równomiernie i ciśnienie wewnątrz cieczy zmienia się w każdym punkcie o tę samą wartość. Im głębiej tym ciśnienie hydrostatyczne się zwiększa, co łatwo przedstawione jest na schemacie obok

Prezentacja :

Naczynia połączone:

Wzór Torricellego v = (2gh)1/2 Wzór określający prędkość v wypływu cieczy z otworu w ściance naczynia znajdującego się na głębokości h poniżej swobodnego lustra cieczy: v = (2gh)1/2 Gdzie: V- prędkość g- przyśpieszenie ziemskie h- głębokość Wzór ten jest identyczny z wzorem na prędkość ciała swobodnie spadającego z wysokości h.

Jednostki ciśnienia Jednostka Nazwa Pa paskal (pascal) MPa megapaskal (megapascal) bar bar   atm atmosfera fizyczna (atmosphere) kG/m2 kilogram-siła na metr kwadratowy (kilogram-force per square meter) kG/cm2 = at kilogram-siła na centymetr kwadratowy atmosfera techniczna (kilogram-force per square centimeter) kG/mm2 kilogram-siła na milimetr kwadratowy (kilogram-force per square millimeter) dyn/cm2 dyna na centymetr kwadratowy (baria) (dyne per square centimeter) mmHg = Tr milimetr słupa rtęci = Tor (millimeters of mercury = torr) mmH2O milimetr słupa wody (millimeters of water) PSI funt-siła na cal kwadratowy (pounds-force per square inch) inHg cal słupa rtęci   inH2O cal słupa wody  

Zamiana jednostek ciśnienia 1bar= 1000hPa 1mmHg= 133.322Pa = 1.33322hPa 1atm= 1013.25hPa 1 N/mm2 = 10000hPa

Zdjęcia z zajęć

Prezentację wykonali: Anna Adamowicz Anna Okoń Joanna Szabat Zuzanna Pustelnik Kamil Botwina Dawid Łyko Natalia Jakowienko Piotr Wawrzyński Kamila Koperska Sebastian Kurczak Ilona Kurzawska Filip Folwarków

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ !!

36