Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT!!! Założenia i realizacja projektu „Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT!!!”
„Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT!!! Projekt „Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT!!! jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego AS
REALIZATORZY PROJEKTU Uniwersytet Szczeciński COMBIDATA Poland sp. z o.o. Lider projektu Partner projektu - Wydz. Matematyczno-Fizyczny - Wydz. Nauk Ekonomicznych i Zarządzania
Patroni ProjektU Wielkopolski Kurator Oświaty Lubuski Kurator Oświaty Zachodniopomorski Kurator Oświaty Wielkopolski Kurator Oświaty Lubuski Kurator Oświaty
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA ProjektU Obszar realizacji projektu: Województwa: zachodniopomorskie, wielkopolskie, lubuskie Okres realizacji projektów: październik 2009 roku - sierpień 2012 roku Odbiorcy (beneficjenci) bezpośredni projektów: Uczniowie klas pierwszych roku szkolnego 2009/2010 gimnazjów z województw objętych projektem.
DWA Nurty ProjektU Nurt szkolny – Uczniowskie Grupy Projektowe (UGP) 180 grup w 90 szkołach (2 grupy w każdej szkole) – w każdej grupie 10 uczniów. UGP realizowały zajęcia pozalekcyjne na terenie szkoły w oparciu o uczniów z danej szkoły, pod kierunkiem nauczyciela z tej szkoły (8 godzin zajęć w miesiącu, tj. 40 godz. w każdym z 5 semestrów, łącznie 200 godzin w czasie trwania całego projektu). Nurt uczelniany – Naukowe Koła Projektowe (NKP) 12 kół – po 10 uczniów w każdym kole. NKP realizowały zajęcia pozaszkolne i były one prowadzone na US oraz uczelniach wyższych w Pile i Gorzowie, przez kadrę naukową tych uczelni i z wykorzystaniem zaplecza naukowo-badawczego uczelni. (6 godzin zajęć w miesiącu, tj. 30 godz. w każdym z 5 semestrów, łącznie 150 godzin w czasie trwania całego projektu)
W projekcie w ramach UGP brało udział 90 szkół z 3 województw: lubuskie – 13 szkół wielkopolskie – 49 szkół zachodniopomorskie – 28 szkół
KOMPETENCJE ROZWIJANE w UGP i NKP Zajęcia UGP i NKP odbywały się w 2 kompetencjach: matematyczno-fizycznej przedsiębiorczości UGP w projekcie ZFMiP: kompetencja matematyczno-fizyczna – 142 grupy kompetencja przedsiębiorczości – 38 grup NKP w projekcie ZFMiP: kompetencja matematyczno-fizyczna – 11 kół kompetencja przedsiębiorczości – 1 koło
Działania Uczniów w ramach projekTU Każda UGP pracowała w każdym semestrze nad jednym tematem projektowym (wybranym z puli 120 tematów projektów). Każda UGP nawiązała współpracę z inną UGP, tworząc tzw. Międzyszkolną Grupę Projektową (MGP). Każda MGP wybierała i pracowała wspólnie nad jednym tematem projektowym w roku. Każde NKP opracowywało w ciągu roku szkolnego jeden temat projektowy. Uczestnicy UGP i NKP powadzili na portalu projektu swoje e-kroniki, obrazujące postępy prac.
Wsparcie dla uczniów ze strony kadry naukowej Opracowanie Portalowego Zasobu Kompetencji, zawierającego 120 tematów projektowych wraz z konspektami. Ocena przez Zespół Oceny Projektów projektów wykonanych przez UGP, MGP i NKP. Przeprowadzenie przez kadrę naukową uczelni z każdą UGP dwóch 4-godzinnych zajęć w każdym semestrze. Prowadzenie przez kadrę uczelni mentoringu czyli konsultacji „on-line” za pośrednictwem portalu lub telefonicznie. Materiały e-learningowe dla uczniów dostępne na portalu.
Inne formy wsparcia i nagradzania uczniów Po każdym roku projektu 10 najlepszych UGP w każdej kompetencji brało udział w Festiwalu Uczniowskich Grup Projektowych, na którym uczniowie otrzymywali nagrody książkowe. Na festiwalach wygłaszane były przez pracowników naukowych 2 wykłady. Co roku 2 najlepsze MGP w każdej kompetencji nagradzane były wycieczką do krajowego ośrodka badawczo-naukowego. Po każdym roku projektu wszyscy uczestnicy NKP brali udział w podsumowującym ich działalność Uczelnianym Festiwalu Naukowych Kół Projektowych, na którym wręczane były nagrody książkowe dla wszystkich uczniów oraz wygłaszane były przez pracowników naukowych 2 wykłady. Co roku 4 najlepsze NKP nagradzane były wycieczką do zagranicznych ośrodków naukowo-badawczych, a pozostałe 8 Kół brało udział w wycieczkach naukowych organizowanych na terenie kraju.
CELE PROJEKTu Cel główny Rozwój kompetencji kluczowych uczniów w zakresie matematyki, fizyki oraz przedsiębiorczości.
CELE PROJEKTu Cele szczegółowe: Wzrost zainteresowania uczniów dalszą nauką w szkołach lub klasach o profilach związanych z kompetencjami matematyczno-fizyczną lub przedsiębiorczości. Osiągnięcie przez uczestników projektu wyników powyżej średniej wojewódzkiej na egzaminie gimnazjalnym w roku 2012. Zainteresowanie uczniów zawodami związanymi z kierunkami technicznymi, fizycznymi i ekonomicznymi. Rozwój umiejętności stosowania wiedzy w praktyce, rozwiązywania zadań problemowych, odczytywania i interpretowania źródeł informacji. Rozwój u uczniów umiejętności pracy zespołowej oraz organizacji pracy własnej. Wzrost wykorzystywania przez uczniów w procesie samokształcenia nowoczesnych technologii (e-lerningu i Internetu).
KORZYŚCI DLA UCZNIÓW z udziału w Projekcie Bezpłatny udział w atrakcyjnych zajęciach pozalekcyjnych lub pozaszkolnych, prowadzonych przez nauczycieli oraz kadrę naukowo-dydaktyczną uczelni wyższych. Możliwość korzystania z nowoczesnych pomocy dydaktycznych i edukacyjnych zakupionych w ramach projektu. Uczniowie rozwijali swoje kompetencji matematyczno-fizyczne lub z przedsiębiorczości, oraz inne kompetencje przydatne w dalszej nauce . Poprzez współpracę z kadrą uczelni uczniowie mieli możliwość zapoznania się ze środowiskiem akademickim oraz realiami i możliwościami edukacyjnymi uczelni wyższych. Uczniowie mogli korzystać z nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych wykorzystujących portal edukacyjny. Uczniowie nabywali umiejętności pracy zespołowej, stosowania wiedzy w praktyce, analitycznego, logicznego i twórczego myślenia.
Przewidywane rezultaty projektu (Miękkie) 80% uczniów (1536) uzyska wynik powyżej średniej wojewódzkiej na egzaminie gimnazjalnym w części matematycznej, przyrodniczej lub humanistycznej. 80% uczniów osiągnie wzrost kompetencji z zakresu nauk matematyczno- fizycznych lub przedsiębiorczości. 80% uczniów nabędzie umiejętność stosowania wiedzy w praktyce, rozwiązywania zadań problemowych, odczytywania i interpretowania źródeł informacji. 80% uczniów będzie chętnych do dalszego kształcenia o profilu związanym z kompetencją matematyczno – fizyczną lub przedsiębiorczości. 80% uczniów zainteresuje się zawodami związanymi z kierunkami technicznymi, fizycznymi, biomedycznymi i ekonomicznymi. 80% uczniów rozwinie umiejętności pracy zespołowej oraz organizacji pracy własnej. 80% uczniów osiągnie wzrost wykorzystywania w nauce e-learningu i Internetu.
PORTAL PROJEKTU kompetencjegimnazja.eduportal.pl
TEMATY PROJEKTOWE Tematy z kompetencji matematyczno fizycznej – 100 Tematy z matematyki – 39 Tematy z fizyki – 61 Tematy z kompetencji przedsiębiorczości – 20
ZFMiP - Tematy z matematyki Geometria trójkąta Przekształcenia płaszczyzny w konstrukcjach geometrycznych Ułamki łańcuchowe Techniki zliczania i ich zastosowania Ciągi liczbowe Linia prosta, okrąg, stożkowe w kartezjańskim układzie współrzędnych Zasada szufladkowa Dirichleta Niedziesiątkowe systemy liczenia Średnie liczb dodatnich Wielokąty cykliczne i zastosowania Symetrie w otaczającym nas świecie Paradoksy w matematyce Geometria na zginanej kartce papieru
ZFMiP - Tematy z matematyki Twierdzenie Pitagorasa Ile kosztują konstrukcje geometryczne? Iteracje w geometrii Konstrukcje Mascheroniego Liczba Pi Punkty kratowe Okręgi Środek ciężkości Tajemnice tabliczki mnożenia Zasada szufladkowa Logika matematyczna i rachunek zbiorów Twierdzenia i pojęcia geometryczne oraz ich ilustracja za pomocą fotografii Opis statystyczny naszej klasy
ZFMiP - Tematy z matematyki Liczby wymierne są OK Od pierwiastków Teodorosa do złotego cięcia Potęgi w służbie pozycyjnych systemów liczbowych Od równań liniowych do stycznych do krzywych drugiego stopnia Wyrażenia algebraiczne w opisywaniu prawidłowości i projektowaniu Układy równań liniowych , wektory, odwzorowania liniowe płaszczyzny Zbiory, relacje, funkcje Podzielność w zbiorze liczb całkowitych. Algorytm Euklidesa, kongruencje W świecie miary W świecie liczb Geometria z programem C.a.R Historia liczby Matematyka dla inteligentnych
ZFMiP - Tematy z FIZYKI Ruch – różne ciekawe historie związane z ruchem Siłą fizyki jest SIŁA Dynamika Newtona W świecie dźwięków i ciszy Zasady zachowania w fizyce Wiwat elektryczność Światło i dźwięk. Dwie najważniejsze fale dla człowieka. Rozwijanie elektryczności z elektromagnetyzmu Prąd elektryczny Spełnione marzenia alchemików Siła i energia Ładunki wokół nas Ciśnienie hydrostatyczne i atmosferyczne
ZFMiP - Tematy z FIZYKI Cieplny przepływ energii Przez co płynie prąd elektryczny? Rozszerzalność cieplna ciał stałych, cieczy i gazów Bezwładność i siła bezwładności Zrozumieć ruch Tam i z powrotem - co to za ruch? Z prądem za pan brat Ciepło, zimno…, cieplny przepływ energii Dźwięki i hałas Okulary i trochę optyki Przemiany energii Siły oporu Ciśnienie cieczy i gazów
ZFMiP - Tematy z FIZYKI Zderzenia ciał Barwy światła i barwy ciał Ciśnienie wokół nas Przemiany energetyczne Ciekawa optyka Dźwięk w przyrodzie O co chodzi z tymi zasadami? Skąd się bierze prąd elektryczny? Energia i my Z ładunkiem elektrycznym i kawałkiem drutu W świecie magnetycznych oddziaływań Audyt energetyczny? I cóż to jest? Kolorowe morza
ZFMiP - Tematy z FIZYKI Temperowanie gamy Nie bądź bierny tranzystorze Budujemy stabilizator napięcia Zbadajmy zmiany stanów skupienia Czy ciała maja budowę cząsteczkową? Wszechobecny ruch – badamy przebieg ruchu Czy wszystkie ciała przyciągają się wzajemnie? Od żaby do stacji kosmicznej Zobaczyć dźwięk Barwy Woda Energia W wesołym miasteczku
ZFMiP - Tematy z FIZYKI Zjawisko załamania światła Soczewki Ciekawe zwierciadła Ruch drgający Opór elektryczny przewodników Prawo Archimedesa Opory ruchu Zjawiska cieplne Ciecze i gazy Gęstość materii (tylko w 1 semestrze)
ZFMiP - Tematy z Przedsiębiorczości Poznaj region, w którym mieszkasz Znaczenie środków masowego przekazu Znaczenie demokracji – wybory samorządowe w szkole Środowisko naturalne w Polsce. Stan obecny – ochrona, prewencja Znaczenie alternatywnych źródeł energii w Polsce i na świecie Start w biznesie – prognozowanie rynków zbytu Własna działalność gospodarcza formą walki z bezrobociem Źródła finansowania gospodarstwa domowego Giełda Papierów Wartościowych i źródła informacji o spółkach giełdowych Domowe inwestycje Moje miasto/miejscowość oczami gimnazjalisty Klasowa strona internetowa Recycling na co dzień
ZFMiP - Tematy z Przedsiębiorczości Internetowy sklepik szkolny Najbliższy dom dziecka Współczesne systemy społeczno-gospodarcze Branding, czyli świadome tworzenie marki E-biznes i sposoby jego wykorzystania w działalności przedsiębiorstw Tworzenie strategii marketingowej przedsiębiorstwa na przykładzie biura podróży Polityka personalna w przedsiębiorstwie Unia Europejska – szanse i zagrożenia Polski jako członka UE po sześciu latach członkostwa (tylko w 1 semestrze)
Najczęściej Wybierane Tematy z matematyki Opis statystyczny naszej klasy – 54 razy W świecie miary – 35 razy W świecie liczb – 31 razy Liczby wymierne są OK – 28 razy Symetrie w otaczającym nas świecie – 23 razy Potęgi w służbie pozycyjnych systemów liczbowych – 23 razy Historia liczby – 21 razy Twierdzenia i pojęcia geometryczne oraz ich ilustracja za pomocą fotografii – 20 razy
Najczęściej Wybierane Tematy z Fizyki Ruch – różne ciekawe historie związane z ruchem – 28 razy Woda – 26 razy Zbadajmy zmiany stanów skupienia – 23 razy Ciśnienie hydrostatyczne i atmosferyczne – 21 razy W świecie dźwięków i ciszy – 21 razy Prąd elektryczny – 19 razy Rozszerzalność cieplna ciał stałych, cieczy i gazów – 19 razy Ciekawa optyka – 16 razy
Najczęściej Wybierane Tematy z Przedsiębiorczości Poznaj region, w którym mieszkasz – 34 razy Moje miasto oczami gimnazjalisty – 24 razy Znaczenie środków masowego przekazu – 21 razy Znaczenie alternatywnych źródeł energii – 21 razy Środowisko naturalne w Polsce – 18 razy Własna działalność gospod. formą walki z bezrobociem – 18 razy Znaczenie demokracji – wybory samorządowe w szkole – 17 razy
Dziękuję Państwu za uwagę Koniec dr Andrzej Wiśniewski Instytut Matematyki Uniwersytetu Szczecińskiego