Samodzielność dziecka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ludzie starsi – to dalej ludzie !
Advertisements

NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Oszczędzanie -szkolny happening kliknij.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Jak zachować porządek w klasie?
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Dojrzałość szkolna dziecka
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
Pomaganie to nie odrabianie za dziecko
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
Jak pomagać dziecku w nauce?
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
działający w Zespole Szkół nr 1 w Pabianicach
PRACA DOMOWA UCZNIA Autor: Beata Słowińska.
Recepta na sukces nauczyciela
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
Szkoła Podstawowa nr 2 imienia majora Henryka Sucharskiego w Kwidzynie
Stanisława Zielińska Rola rodziców w kształtowaniu bezpiecznych zachowań swoich dzieci w ruchu drogowym Stanisława Zielińska
„Jak pomóc dziecku w nauce”
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
PPP czyli Proponuję Pytalskim Projekt!. Co to jest metoda projektu? Kiedy Gosia Samosia spotyka się z ciekawostką, albo jakimś problemem Zabiera się do.
W nauczaniu zintegrowanym
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy.
przypadku prześladowania
Ocenianie Kształtujące
PIERWSZOKLASISTA W SZKOLE
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Aklimatyzacja dziecka 6-letniego w szkole
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Idea oceniania kształtującego
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
„Dzieciństwo to nie wyścig - to podróż”
Motywowanie do nauki – rola rodzica
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Wykonał: Jakub Pasieczny ZS nr.6 w Zamościu Pod kierunkiem nauczyciela: mgr Wiesławy Klimczuk.
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Jak pomagać dziecku w nauce?
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Jak pomóc dziecku w odrabianiu zadań domowych?. Dobrze jest ustalić stałe godziny pracy, dostosowane do indywidualnych możliwości dziecka z uwzględnieniem.
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
Bezpieczne zachowanie na świetlicy szkolnej Autorka: Oliwia Torba kl. 1e.
Dr Marta Pawelec. Praca dydaktyczna Pomoc psychologiczna – sytuacje symulacyjne; kontakt pomocowy, rozmowa, terapia, mediacje.
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
Dziecięcy apel do rodziców o wsparcie przed rozpoczęciem nauki szkolnej.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
J AK POMAGAĆ DZIECIOM W NAUCE ? P ORADNIK DLA RODZICÓW Krystyna Jasińska Myszków, 2016.
Bezpieczna szkoła – bezpieczny uczeń. Zadanie 9. TEMAT: „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia”
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Ocenianie Kształtujące
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Czas wolny dziecka szanse i zagrożenia czyli co powinien robić rodzic aby dziecko nie nadużywało komputera Wieluń
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
Przewodnik stażysty.
Zapis prezentacji:

Samodzielność dziecka mgr Marta Iwaniuk

Samodzielności dzieci uczymy już od najwcześniejszych lat. U małych dzieci w wieku około 2 lat słyszymy “ja sam”. Należy wtedy dziecku na to pozwolić, ponieważ musimy zdać sobie sprawę, że samodzielność nie przyjdzie dziecku samoistnie. To my rodzice nad wszystkim musimy pracować, czuwać i być konsekwentni.

Wróg samodzielności niecierpliwość zbytnia nerwowość pośpiech przesadna troskliwość

Samodzielność to ważny trening! Jeśli zaczniemy wyręczać nasze dziecko to za rok, dwa, trudno już będzie go namówić, żeby ubrał się czy pozbierał zabawki sam. Sprytny maluch uzna, że wygodniej jest, gdy robi to mama. Dlatego warto stwarzać mu jak najwięcej okazji, by mógł działać sam. Wszystko to wiąże się z czasem, który musimy poświęcić na cierpliwą naukę samodzielności dziecka. Warto to zrobić, ponieważ zaowocuje to w przyszłości, a nasze dziecko będzie zaradne.

Brak samodzielności = kłopoty Dzieci nie wdrażane w wieku przedszkolnym do samodzielnego działania z reguły są mniej dojrzałe do wypełniania obowiązków szkolnych, chociaż ich rozwój fizyczny jest w normie. Od rodziców więc zależy, czy i w jakim stopniu ich dziecko będzie przygotowane do samodzielnej działalności, nieodzownej w nauce szkolnej.

Powodzenie w nauce To nauczenie dziecka obowiązkowości a więc: systematycznego przynoszenia przyborów szkolnych dokładnego wykonywania poleceń nauczyciela dziecko musi zapamiętać co jest zadane do domu, nie możemy go w tym wyręczać pytając jego koleżanek czy kolegów (z wyjątkiem nieobecności dziecka w szkole) musi samo zapamiętać, co ma przygotować na lekcję.

Pomocny rodzic Zadaje pytanie: co pani mówiła w klasie?, które ułatwić może przypomnienie zadanej domowej. Kiedy dziecko zabierze się do pracy, niech pracuje samodzielnie. Nie stójmy nad nim, nie dyrygujmy nim jak to się zdarza zbyt gorliwym rodzicom. Dziecko wie, co ma robić, a zacznie od tego, co lubi najbardziej. Powinniśmy być w pobliżu i dyskretnie obserwować jego pracę, czuwając nad prawidłowym przebiegiem odrabiania lekcji. Nie wolno pozostawiać dziecka samego sobie, ani też wtrącać się do jego pracy, wystarczy nasza kontrola odrobionych lekcji.

Najważniejsze wskazówki Na pewno nie ma gotowych recept na kształtowanie samodzielności dziecka w młodszym wieku szkolnym. Zależy to przecież od różnic indywidualnych w osobowości, od uzdolnień i od środowiska, a także i przede wszystkim, od rodziców, którzy powinni: ► przyzwyczajać dziecko do tego, że ma obowiązek zapamiętać polecenia nauczyciela, dotyczące pracy domowej; ► rozmawiać z dzieckiem na temat lekcji, naprowadzać, ale nie wyręczać; ► pomagać w razie potrzeby, ale bardzo dyskretnie (pomoc dyskretna wymaga od rodziców wiele taktu i zrozumienia); ► umożliwiać dziecku praktyczne zastosowanie zdobytych wiadomości i umiejętności

Dziękuję za uwagę