Ci3kaw0stk1 mat3matyczne Marta Pociecha.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CIEKAWOSTKI MATEMATYCZNE
Advertisements

RYSUNKU TECHNICZNEGO GEOMETRYCZNE ZASADY
© Copyright by Rafał Trzop kl. Ic
Spis treści Geometria Algebra Koło, okrąg Zbiory liczbowe
TRÓJKĄTY Karolina Szczypta.
Droga Napis „km/h” czytamy „kilometrów na godzinę”
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Alicja Prus Szkoła Podstawowa nr 5 W Nowym Dworze Mazowieckim
Figury płaskie-czworokąty
FIGURY PRZESTRZENNE.
Temat: WIELOŚCIANY KLASA III P r.
W królestwie czworokątów
sześcian, prostopadłościan, graniastosłup i ostrosłup
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Projekt „AS KOMPETENCJI’’
Pisemne dzielenie liczb naturalnych
Matematyka w przyrodzie.
Pola i obwody figur płaskich
RUCH I JEGO WZGLĘDNOŚĆ – zakres rozszerzony
Bryły geometryczne Konrad Wawrzyńczak kl. IIIa Bryły obrotowe
GrAnIaStOsŁuPy PrOsTe.
Graniastosłupy.
TRÓJKĄTY I ICH WŁASNOŚCI
Wzory ułatwiające obliczenia
Egzamin próbny 2004/2005 Gimnazjum w Korzeniewie
WIELOKĄTY PRZYKŁADY WIELOKĄTÓW TRÓJKĄTY CZWOROKĄTY WIELOKĄTY FOREMNE.
Pitagoras i jego dokonania
Wielościany.
ZŁOTA LICZBA Sebastian Nowakowski MiBM Gr. 3 Sem. VI.
Graniastosłupy i Ostrosłupy
CZWOROKĄTY ZADANIA.
KWADRAT PROSTOKĄT ROMB RÓWNOLEGŁOBOK TRAPEZ TRÓJKĄT.
Egzamin gimnazjalny 2013 Matematyka
Jakie jest pole kwadratu?
Wykonała: mgr Renata Ściga
POLA WIELOKĄTÓW.
Potęgi.
Trójkąty prostokątne Renata Puczyńska.
Prostokąt i kwadrat.
Graniastosłupy proste i nie tylko
Graniastosłupy i ostrosłupy
Pola figur.
Najprostszy instrument
Graniastosłupy.
Graniastosłupy.
Figury przestrzenne.
Pola figur.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 10 W GŁOGOWIE
POLA FIGUR PŁASKICH.
M Jak Matematyka Pt."Pola i Obwody" Reżyseria Natalia Orlicka
Wielokąty foremne.
Trójkąt Pascala Własności i Ciekawostki.
Witamy ! Zapraszamy do obejrzenia prezentacji na temat : Twierdzenia matematyczne, o których warto pamiętać.
Figury przestrzenne.
KINDERMAT 2014 „Matematyka to uniwersalny język, za pomocą którego opisany jest świat”
Wzory skróconego mnożenia
sześcian, prostopadłościan, graniastosłup i ostrosłup
Geometria BRYŁY.
Bryły.
Twierdzenie pitagorasa
Ruch jednowymiarowy Ruch - zmiana położenia jednych ciał względem innych, które nazywamy układem odniesienia. Uwaga: to samo ciało może poruszać się względem.
Rozpoznawanie brył przestrzennych
OBJĘTOŚĆ PROSTOPADŁOŚCIANU. PROSTOPADŁOŚCIAN Prostopadłościan to równoległościan, którego każda ściana jest prostokątem. Ta definicja jest równoważna.
Prostopadłościan i sześcian.
Figury geometryczne.
Twierdzenie Pitagorasa w układzie współrzędnych.
Twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa.
Jak za pomocą trzciny i drzewa przyspieszyć działanie programów komputerowych Maurycy Piecha.
Opracowała: Justyna Tarnowska
Zapis prezentacji:

Ci3kaw0stk1 mat3matyczne Marta Pociecha

Trójkąt Pascala i jego właściwosci W pierwszym rzędzie ukośnym znajdują się same jedynki. W kolejnych rzędach odpowiednio: kolejne liczby naturalne; trójkątne (różnica między kolejnymi liczbami wynosi n+1, dla n1=2); piramidalne (takie które da się przedstawić za pomocą figur w przestrzeni trójwymiarowej, określane wzorem p=[n(n2-1)]:6 , gdzie n to liczba naturalna np. 1, 4 , 10, 25)

Trójkąt Pascala pozwala wyprowadzić wzory skróconego mnożenia: (a+b)2=a2+2ab+b2 (a+b)3=a3+3a2b+3ab2+b3 (a+b)4=a4+4a3b+6a2b2+4ab3+b4 (a+b)5=a5+5a4b+10a3b2+10a2b3+5ab4+b5

Spostrzeżenia Pitagorasa Suma kolejnych liczb nieparzystych daje pełny kwadrat 1+3=22 1+3+5=32 1+3+5+7=42 1+3+5+7+9=52

Każdy taki gnomon jest różnicą dwu kwadratów: 22-12=3 32-22=5 42-32=7 52-42=9 62-52=11 (jak na rysunku)

O liczbie 100 100 można zapisać na kilka sposobów: 100=12+20+4+64 Na każdym ze składników tak zapisanej liczby 100 można wykonać działanie uzyskując liczbę 16: 12+4= 16 20-4 = 16 4*4 = 16 64:4 = 16 Można ją też zapisać w postaci sześcianów kolejnych liczb naturalnych: 100 = 1+8+27+64 = 13+23+33+43 Albo za pomocą samych piątek: 5x5x5-5x5 = 100 albo 5x(5+5+5+5) = 100 lub samych jedynek: 111-11 = 100 ; czy też samych trójek: 3x33+(3:3) = 100 Albo dziewiątek: 99+99/99 = 100 Albo za pomocą kolejnych cyfr: 1+2+3+4+5+6+7+8x9 = 100

Dookoła świata Nie wielu ludzi zdaje sobie z tego sprawę, ale każdy z nas, w ciągu naszego życia kilkakrotnie odbywa podróż dookoła świata! Jak? Ano tak: Małe dziecko w ciągu godziny przebywa ok. 4 km. W ciągu dnia porusza się średnio przez 5 godzin, co oznacza 20 km dziennie. Czyli przez cały rok pokonuje 7200 km. Długość równika to ok. 40 000 km. Łatwo, więc policzyć, że w przeciągu 5 lat i kilku miesięcy odbywa podróż dookoła świata. Wynika z tego, iż 60-cio letni człowiek przebył mniej więcej 384 000 kilometrów, czyli odległość od Ziemi do Księżyca.

Problemat Leonarda z Pizy Dwie wieże, jedna wysokości 30 stóp, druga 40 stóp, oddalone od siebie o 50 stóp. Pomiędzy niemi znajduje się wodotrysk. Z wierzchołków wież zlatują dwa ptaki w stronę wodotrysku. Lecą z jednakową prędkością i przybywają tam w tym samym czasie. Jakie są odległości poziome wodotrysku od wież? |AE| = |CE| ponieważ są to drogi przebyte przez ptaki z tą samą prędkością i w tym samym czasie. |AE|2 = 402+ x2 |CE|2 = 302 +(50-x)2 402 + x2 = 302 +(50-x)2 1600 + x2 = 900 + 2500 – 100x + x2 100x = 1800 x = 18 |BE| = 18 |ED| = 50 – 18=32

Pająk i mucha |EN| = 30 + 3 = 32 |FN| = 12 + 6 + 6 = 24 Pokój ma 30 stóp długości, 12 stóp szerokości i 12 stóp wysokości. Na linii pionowej przechodzącej przez środek jednej z krótszych ścian, w odległości jednej stopy od sufitu znajduje się pająk, na prostopadłej ścianie znajduje się mucha. Pająk dosięga muchy, która obezwładniona strachem, nie próbuje nawet ucieczki. Zadanie polega na tym, by znaleźć najkrótsza drogę, jaką ma przebyć pająk do swej zdobyczy. Najszybciej to zadanie można rozwiązać metodą graficzną. Prostokąt a oznacza podłogę, B i D dłuższe ściany boczne, C sufit, E i F punkty, w których znajdowały się początkowo pająk i mucha na dwóch krótszych ścianach. Jeśli linię EF, po której przebiega pająk, przyjmiemy za przeciwprostokątną w trójkącie prostokątnym EFN, to oczywiście EF2 = NF2 + NE2 |EN| = 30 + 3 = 32 |FN| = 12 + 6 + 6 = 24 |EF|2 = |EN|2 + |FN|2 |EF|2 = 242 + 322 |EF|2 = 576 + 1024 |EF|2 = 1600 |EF| = 40 Pająk przebiegł drogę 40 stóp.

Bibliografia: Szczepan Jeleński: Śladami Pitagorasa , Lilavati Internet : www.pi.polcom.net