Jak pisać teksty – kilka użytecznych porad Wykład 4.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROPOZYCJE ZAPISU Autorzy: Uczniowie należący do Samorządu Szkolnego.
Advertisements

Dziękuję Ci Ojcze Święty z wyrazami największego szacunku
Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Małgorzata Pietroczuk
Zastosowanie Internetu
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Raport z badań. Jeśli badania nie są należycie zakomunikowane, to wszelkie starania dotyczące zachowania procedur staja się bezużyteczne. Funkcje raportu:
Analiza matematyczna III. Funkcje Funkcje II – własności podstawowe
III. Proste zagadnienia kwantowe
Elektronika cyfrowa Prezentacja Remka Kondrackiego.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
Copyright © 2007 Contact: Powered by SSP Interlokutor
AUTOR :WOJTEK NOWIK REPORTER : LUK SMIS PATRYK SORMAN PIOTREK COLO (KOLO)
PODSUMOWANIEPODSUMOWANIE BADANIA DIAGNOSTYCZNEGO W KLASIE TRZECIEJ GRUDZIEŃ 2012 R.
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
Prezentacja z przedmiotu „systemy wizyjne”
Powiedzmy, że jest i wracasz do domu samochodem (oczywiście sam) po niezwykle ciężkim dniu pracy. Jesteś naprawdę zmęczony i sfrustrowany.
Podstawy programowania
Cechy dobrej i udanej strony www Net etykieta. Ergonomia stron WWW.
fotografie - Marcel Cohen
Jak przygotować prezentację multimedialną?
Prawa Dziecka.
Można powiedzieć, że nasi dziadowie, jeżeli chodzi o kuchnię i gotowanie byli dużo bardziej ekologiczni niż my czy choćby nasi rodzice. Potrawy były zazwyczaj.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
W jaki sposób uczniowie ZSE mogą działać na rzecz ekorozwoju lokalnego?
Chwila zadumy ! Moi drodzy, Wysyłam te słowa do wielu osób nie bacząc, czy ktoś jest wierzący czy nie... Dla mnie jest to przesłanie do Wszystkich......
Wpływ używek na organizm człowieka
Wykonała Sylwia Kozber
Antonie de Saint-Exupery
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
Światowy dzień walki z otyłością
xHTML jako rozszerzenie HTML
Instalacja serwera WWW na komputerze lokalnym
HTML Podstawy języka hipertekstowego Damian Urbańczyk.
Filozofia kultury i naturalizm Piotr Makowski Instytut Filozofii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Dominik Jedliński oraz Bartek Kurczab
Jak się uchronić przed zagrożeniami wynikającymi z użytkowania sieci?
Bezpieczny Internet Ty też jesteś częścią wirtualnego świata.
UNII EUROPEJSKIEJ STANOWCZE NIE !!!. Nie damy się wciongnonć w te ich zachodnie układy. I nie omamiom nas tymi motylkami.
Ewolucja lewicowych grup intersu (SLD i przyjaciele) w Polsce po 1989 roku! - kliknij tu -kliknij tu.
Bezpieczeństwo na drodze
Twoją wiarę nosimy w sobie Kres jest tak niewidzialny, jak początek. Wszechświat wyłonił się ze Słowa i do Słowa też powraca. Nadzy przychodzimy.
Nie jedź na kacu. Włącz myślenie. Podsumowanie efektów kampanii.
BEZPIECZNY INTERNET. PRZEGLĄDANIE STRON INTERNETOWYCH.
To śmieszne...
WYNIKI ANKIETY GUMOWY SUROWIEC. PYTANIE 1. Rodzaj gospodarstwa domowego, które reprezentujesz. 13 osób reprezentuje gospodarstwo wiejskie (A) 61 miejskie.
Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem.
12 luty 2008r.- Dzień Bezpieczeństwa Internetu Bezpieczeństwo dziecka w SIECI.
To popularny portal internetowe. Pisząc blog informujemy internautów o swoich zainteresowaniach np. o modzie lub gotowaniu. Niestety czasem zapominamy.
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
„Bezpieczny Internet każdego dnia”
Wiktoria i Beata ZDROWIE. ,,Małe co nie co Idę do sklepiku naszego, Myślę, wybiorę sobie coś dobrego, Tu coca-cola na mnie zerka, Tu miałbym ochotkę na.
Wydatki na zakup podręczników i akcesoriów szkolnych gemiusReport sierpień 2006.
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
ZŁUDZENIA OPTYCZNE Większe, mniejsze? Jest czy nie ma? Wygięte! ..?
CZY JESTEŚMY DLA SIEBIE ŻYCZLIWI?
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
Temat 5: Elementy meta.
Temat 6: Elementy podstawowe
Temat 4: Znaki diakrytyczne i definiowanie języka dokumentu
Przyczyny, przejawy, skutki
PRZYCHODZI BABA DO LEKARZA.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
w/g Grzegorz Gadomskiego
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
TYPY KOBIET WEDŁUG INTERNAUTÓW.
KW2 Czy można żyć bez KW2? - Można, ale co to za życie?... [S.Toton 2001r.n.e.]
Zapis prezentacji:

Jak pisać teksty – kilka użytecznych porad Wykład 4

To, co piszesz, musi być interesujące, informacyjne i perswazyjne Daj informacyjny i interesujący tytuł i abstrakt Argumentacja powinna być logiczna i merytoryczna Czytelnik powinien zakończyć czytanie w przekonaniu, że: Udało Ci się złożyć wiele kawałków łamigłówki Pokazałeś drogę, jak należy układać następne kawałki

Piszesz do czytelnika Pamiętaj – tekst naukowy jest przekazem – obowiązują tu normalne reguły konwersacji! W swojej pracy chcesz coś drugiej osobie powiedzieć: Coś, czego ona dotąd nie wiedziała Coś, czego by się chciała dowiedzieć Cos, co Ty jesteś w stanie jej opowiedzieć jasno, ciekawie i w sposób dostosowany do jej poziomu i przygotowania

Pisz do czytelnika Pisz jasnym językiem i własnymi słowami Nie przepisuj cudzych tekstów ani własnych tłumaczeń cudzych tekstów Techniczne słowa i zwroty zastępuj językiem bardziej potocznym Dostosuj poziom wyjaśnień, liczbę szczegółów do profilu czytelnika Unikaj niepotrzebnych skrótów Unikaj nadmiernej rozwlekłości, powtórzeń, dygresji

Zwróć uwagę na ważne punkty argumentacji Umieść najważniejsze punkty w tych częściach tekstu, które się najlepiej zapamiętuje (na początku i na końcu) Powiedz wprost czytelnikowi, co jest ważne Stosuj podsumowania Po dłuższym wywodzie Po dłuższej argumentacji

Unikaj przesady Unikaj nadmiernych generalizacji Unikaj zbyt mocnych stwierdzeń, przesadnego języka Np.. Ponad wszelką wątpliwość stwierdziliśmy, że... Lub Nasze wyniki niezbicie wskazują, że poglądy pana X sa całkowicie błędne

Unikaj nadmiernej asekuracji Opisz wyniki przy pomocy prostego zdania twierdzącego, bez niepotrzebnych asekuracji Źle: Przynajmniej w niektórych sytuacjach niektórzy badani wykazują tendencję do lepszego zapamiętywania słów sensownych niż bezsensowanych Dobrze: Stwierdzono, że badani lepiej zapamiętują słowa sensowne, niż bezsensowne

Używaj konkretnych słów i przykładów Gdy prowadzisz abstrakcyjny wywód, ilustruj go na konkretnym przykładzie Wprowadź przykład już na samym początku wywodu

Używaj strony czynnej raczej niż biernej Stwierdzono, a nie zostało stwierdzone Policzyłem, a nie zostało przeze mnie policzone

Do opisu wyników używaj czasu przeszłego Źle: Badani łatwiej zapamiętują obrazki, niż słowa Dobrze: Badani łatwiej zapamiętywali obrazki, niż słowa

Osobowo czy bezosobowo? Stwierdzono czy stwierdziłem? Obliczono czy obliczyłem? Można sądzić czy sądzę? Ponieważ artykuł jest komunikatem – strona czynna jest naturalniejsza Ale: nadmierne użycie przyimka ja koncentruje na autorze, a nie na argumencie Używaj przyimka ja wtedy gdy rzeczywiście głosisz własny pogląd

Pluralis majestatis czyli my czy ja? Unikaj za wszelka cenę my, gdy jesteś jedynym autorem tekstu / badania

Unikaj używania negacji Używaj zdań twierdzących raczej niż przeczących Źle: nie da się obecnie zanegować faktu, że błędy rozumowania nie pełnią wyłącznie funkcji nieadaptacyjnych Dobrze: Wydaje się, że błędy rozumowania mogą pełnić funkcje adaptacyjne Używaj ukrytych raczej niż jawnych negacji ignorować raczej, niż nie zauważać unikać raczej, niż nie zbliżać się badani byli nieobecni raczej niż badani nie byli obecni

Kiedy cytować literaturę w tekście? Jako odniesienie do literatury prezentującej wyniki badań w interesującej nas dziedzinie Np. W wielu badaniach stwierdzono, że osoby depresyjne są bardziej realistyczne w swoich osądach rzeczywistości, niż osoby nie depresyjne (Alloy i Abramson, 1979; Taylor i Brown, 1987). Realizm osób depresyjnych stwierdzono miedzy innymi w zakresie sądow o własnej kontroli (Alloy i Abramson, 1979) oraz samooceny własnego poziomy wykonania (Smith i Miller, 1980). Nasuwa się jednak pytanie, czy to co uważa się za realizm sądów nie jest zwykłym pesymizmem (por. Taylor i Brown, 1987). Odpowiedź na to pytanie będzie przedmiotem obecnej pracy.

Kiedy cytować literaturę w tekście? Jako argument w dyskusji Np. Coraz częstszy jest pogląd, ze klasyczne teorie racjonalności nie uwzględniają roli, jaką pełnią błędy poznawcze w adaptacji (Evans i Over, 1997). Według niektórych autorów taki pogląd może prowadzić do wylania dziecka z kąpielą i do odrzucenia istniejących modeli racjonalności jako w ogóle nieprzydatnych dla psychologa (Lewicka, 1997).

Kiedy cytować literaturę w tekście? Jako odniesienie czytelnika do dodatkowej literatury i i przeglądu dziedziny bez zagłębiania się w szczegóły. Np. Problematyce realizmu depresyjnych poświęcono ostatnio wiele opracowań przeglądowych (Alloy i Abramson, 1981, Ruehlman, West i Pasahow, 1985, Taylor i Brown, 1987).

Po przeczytaniu zrób szczegółową korektę maszynopisu Spelling Znaki interpunkcyjne Wymagania formalne (APA itd..)

Daj swój tekst do przeczytania Daj swój tekst do przeczytania osobie zupełnie nie związanej z tym, co robisz Koledze, koleżance, mamie, rozgarniętej cioci itd.. Jeżeli powiedzą, że nic nie rozumieją, to na 90% nie znaczy to, że praca jest genialna, tylko, że należy ją gruntownie przerobić