Planowanie i dokumentowanie pracy świetlicy szkolnej 27 marca 2009 KONFERENCJA Ocena działalności opiekuńczej szkół w zakresie pracy świetlicy szkolnej w województwie łódzkim Opracowała: Krystyna Tomczyk Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi
Plan wystąpienia Zadania świetlicy szkolnej Plan pracy świetlicy Plan grupy wychowawczej Rozkład zajęć w świetlicy Dokumentacja świetlicy
Podstawowe funkcje świetlicy (Świetlica szkolna szansą do wykorzystania – red. Maria Pietkiewicz) opiekuńcza profilaktyczna stymulacyjna reedukacyjna kompensacyjna
PLANOWANIE PRACY ŚWIETLICY Roczny plan świetlicy jest integralną częścią programów wychowawczego i profilaktyki opracowany przez zespół nauczycieli pracujących w świetlicy ogólny ale nie ogólnikowy Zgodnie z zasadami planowania pracy opiekuńczo-wychowawczej powinien: brać pod uwagę: potrzeby i zainteresowania uczestników zajęć świetlicowych potrzeby i oczekiwania rodziców być realny, uwzględniać: cele i zadania służące ich realizacji wynikające z programu wychowawczego i programu profilaktyki oraz diagnozy potrzeb uczestników zajęć świetlicowych możliwości kadrowe bazę świetlicy
Struktura planu pracy świetlicy Cele Zadania oraz spodziewane efekty Sposoby realizacji Terminy Osoby odpowiedzialne Uwagi o realizacji Harmonogram imprez...
Plan pracy świetlicy – przykładowe cele i zadania Rozbudzanie/rozwijanie zainteresowań i zamiłowań plastycznych Zadania: zdobywanie umiejętności posługiwania się rożnymi technikami plastycznymi dla wyrażania własnych przeżyć; przygotowanie do udziału w konkursach plastycznych; wyrabianie umiejętności kontaktu ze sztuką w życiu codziennym; projektowanie i wykonywania dekoracji okolicznościowych Przeciwdziałanie agresji i przemocy budowanie poprawnej komunikacji interpersonalnej, poznanie elementów wyzwalających w nas złość i agresję; nauka opanowywania agresji i wściekłości; nauka nieagresywnego nawiązywania kontaktów; zachęcanie uczniów do selektywnego odbioru treści upowszechnianych przez środki masowego przekazu Zapobieganie niepowodzeniom szkolnym wyrównywanie braków; przygotowanie do przyswojenia nowego materiału; wzbudzanie pozytywnej motywacji do nauki i dążenia do uzyskania dobrej oceny
Plan grupy wychowawczej I wersja struktura jak plan pracy świetlicy bardziej szczegółowy II wersja Cele Hasło tygodnia Rodzaje zajęć, np. plastyczno – techniczne; ruchowe; usprawniające czytanie, rozwijające umysłowo
DZIENNY ROZKŁAD ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH Szkoła Podstawowa nr 137 w Łodzi – oprac. Aleksandra Łysień 7.00 – 8.00 Poranne rozmowy Dowolne gry i zabawy dzieci (gry planszowe, układanki, rysowanie, kolorowanie książeczek) 8.00 – 10.00 Zajęcia związane z tematami miesiąca (plastyczne, czytelnicze, zabawy tematyczne, rozmowy, konkursy, quizy, zajęcia integracyjne) Zajęcia przygotowujące dzieci do udziału w konkursach np, pozaszkolnych, plastycznych , recytatorskich, wiedzy itp. Gry i zabawy na boisku szkolnym lub na placu zabaw (zwłaszcza w okresie wiosny i lata) 10.00 – 11.00 Dowolne gry i zabawy dzieci lub zajęcia czytelnicze dla chętnych 11.00- 11.40 Przygotowanie Sali do obiadu: porządkowanie gier i zabawek, ustawianie stolików, krzeseł 11.45 – 14.00 OBIAD (dla II gr. gry i zabawy ruchowe w bawialni) 14.00 – 15.00 Odrabianie lekcji Praca z podręcznikiem 15.00 – 16.30 (w zależności od liczby dzieci) Gry, zabawy i zajęcia ruchowe w bawialni Zajęcia plastyczne Zajęcia rozwijające aktywność twórczą Quizy i konkursy Gry dydaktyczne Dowolne zajęcia wg pomysłu dzieci 16.30 –17.00 Relaks przy muzyce, odpoczynek, zjedzenie posiłków, porządkowanie sali Zajęcia cykliczne: Podróże z baśnią i legendą- co drugi wtorek każdego miesiąca 10.45-11.30 (biblioteka szkolna) Odrabianie lekcji – codziennie 14.00 –15.00 (sale klasowe) Popołudnie z filmem - piątek – 14.00 -15.30 (świetlica) UWAGA! Dzienny rozkład zajęć świetlicowych może być korygowany
Propozycja dokumentacji świetlicy szkolnej Karta zapisu dziecka do świetlicy Upoważnienie do: odbioru dziecka ze świetlicy, ew.samodzielnego wyjścia Informacje od rodziców udziale dziecka w kołach zainteresowań i innych zajęciach pozalekcyjnych Plan pracy świetlicy Plan grupy wychowawczej Dziennik zajęć Rozkład zajęć Regulamin świetlicy Kronika świetlicy
Krystyna Szumilas sekretarz stanu w MEN Świetlica w Szkole 03/2008 „Świetlica nie może być tylko przechowalnią na chwilę, to musi być miejsce zastępujące dziecku dom w czasie, gdy jego rodzice pracują.” Krystyna Szumilas sekretarz stanu w MEN Świetlica w Szkole 03/2008