BUDOWA CZĄSTECZKOWA MATERII

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Chemia w życiu Wykonał: Radosław Flak Z klasy 1A 2011/2012.
Advertisements

Z CZEGO ZBUDOWANA JEST ZIEMIA?
Tajemniczy świat atomu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Obwody elektryczne, zasada przepływu prądu elektrycznego
CZĘŚĆ PIERWIASTKA CHEMICZNEGO
Materia ma budowę ziarnistą.
Makroskopowe właściwości materii a jej budowa mikroskopowa
Rozwój poglądów na budowę materii
Woda i roztwory wodne. Spis treści Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Mieszanina a związki chemiczne
Zjawisko dyfuzji obserwujemy codziennie,
PREZENTACJA WYKONANA PRZEZ GRUPĘ 2 Z GIMNAZJUM NR 1 W CHEŁMŻY
Odkrywanie cząstek elementarnych cześć I
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Rutkach ID grupy:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Sierakowicach ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Lini ID grupy:
Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE GRUPY
Zespół Szkół Samorządowych Gimnazjum im
Dane INFORMACYJNE : Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Leśnicach ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE : Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Leśnicach
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Zalewie ID grupy:
Doświadczenia z budowy materii
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Solidarności w Korycinie
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Budowa cząsteczkowa materii
DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Sławecinie ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół im. Ks. Jerzego Popiełuszki w Juchnowcu Górnym ID grupy: 96/58_MP_G2_katarzyna.chrościcka Kompetencja:
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum im. Powstańców Styczniowych w Szudziałowie
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
BUDOWA MATERII. Zespół Szkół w Starym Polu.
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Zespół Szkół w Nowej Wsi Lęborskiej Budowa cząsteczkowa materii
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Zespół Szkół w Potęgowie Budowa cząsteczkowa materii.
Budowa materii Trochę historii. Budowa materii Trochę historii.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Chemia – z czego składa się materia?
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat?
Właściwości i budowa materii
Z czego jest zbudowana ziemia?
Przygotowanie do egzaminów gimnazjalnych
1.
1.
Zjawisko dyfuzji i kontrakcji.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Geografia Ziemia.
Właściwości i budowa materii
Budowa atomu.
DYFUZJA.
Który gaz ma najmniejszą gęstość?
Historyczny rozwój pojęcia atomu Oleh Iwaszczenko 7a.
Zapis prezentacji:

BUDOWA CZĄSTECZKOWA MATERII Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE”

WITAMY! Temat: Budowa cząsteczkowa materii” Realizacja: 07.05.2010 – 18.06.2010 Miejsce: Gimnazjum nr 2 w Gdańsku Grupa: 96/97_MP_G2 Zapraszamy państwa do obejrzenia i wysłuchania prezentacji z projektu „rozwój przez kompetencje” przygotowanej przez uczniów gimnazjum nr 2 w Gdańsku. Tematem naszego projektu jest „budowa cząsteczkowa materii”. Projekt realizowaliśmy miedzy 7 maja, a 18 czerwca.

KTO JEST KIM… Lider grupy – Anni Chaczatrian Zastępca – Dorota Sarwińska Kronikarz – Agata Olejnik Współpracownik kronikarza – Agata Boreczek Sprawozdawca – Mateusz Kogutowski Współpracownik sprawozdawcy – Kamil Schulz Pozostali uczestnicy: Dominika Czerwińska, Aleksandra Flisikowska, Patrycja Włodarczyk, Daniel Riegel, Kamil Konopa (rezygnacja 30.05.2010), Na początku naszej prezentacji chcielibyśmy przedstawić wszystkich uczestników projektu.

KTO JEST KIM… Opiekun grupy: Anna Pinio

Spis treści Budowa materii i cząsteczki Kilka słów o naukowcach Budowa geologiczna Ziemi

1. Budowa materii i cząsteczki W poszukiwaniu informacji

Jądro atomu (protony, neutrony) Budowa atomu Jądro atomu (protony, neutrony) Powłoka elektronowa Elektron walencyjny „Atom – układ złożony z jądra atomowego i poruszających się wokół jądra elektronów, tworzących powłoki elektronowe. Jądro atomowe – najbardziej wewnętrzna, dodatnio naładowana część atomu, zawierająca protony i neutrony zwane łącznie nukleonami. Protony – cząstki podstawowe, składniki jądra atomowego o masie równej 1u i o ładunku elektrycznym równym jednemu elementarnemu ładunkowi dodatniemu. Neutrony – cząstki podstawowe, składniki jądra atomowego o masie równiej 1u i nie mające ładunku elektrycznego. Elektrony – cząstki podstawowe poruszające się wokół jądra atomowego, mające ładunek elektryczny równy jednemu elementarnemu ładunkowi ujemnemu i masa równą 1/1840 u. Elektrony walencyjne – elektrony najbardziej oddalone od jądra w atomie.” Źródło: chemia dla gimnazjum, część 1, J. Kulawik, T. Kulawik, M. Litwin, str. 51 Atom – układ złożony z jądra atomowego i poruszających się wokół jądra elektronów, tworzących powłoki elektronowe.

Atomy tlenu i wodoru

Atomy tlenu i wodoru Wodór Tlen H2 najlżejszy pierwiastek gaz bezbarwny, bez zapachu łatwopalny w warunkach naturalnych – tylko w postaci związków chemicznych O2 najbardziej rozpowszechniony podtrzymuje palenie występuje w stanie wolnym i w postaci związków chemicznych składnik powietrza niezbędny do życia

Budowa i właściwości cząsteczek Cząsteczka – trwały układ złożony z co najmniej dwóch atomów (tego samego pierwiastka lub różnych pierwiastków) powiązanych wiązaniem chemicznym dowolnego typu. Pod pojęciem cząsteczki rozumiemy trwały układ złożony z co najmniej z dwóch atomów (tego samego pierwiastka lub różnych pierwiastków) powiązanych wiązaniem chemicznym dowolnego typu.

Modele cząsteczki wody Model kulkowy Model prętowy Model czaszowy Model drutowy (ramowy) Model powierzchni cząsteczkowej Źródło: prezentacja „Hydrozagadka”, J. Kiełczewska

Właściwości cząstek Rozmiary i kształty cząstek, Zjawisko dyfuzji, Ruch cząsteczek – mikroskop, Siły międzycząsteczkowe, Po poznaniu teorii budowy atomu i cząsteczki przeszliśmy do określania właściwości materii za pomocą doświadczeń

Rozmiary i kształty cząstek Doświadczenie 1. Potrzebne rzeczy: Dwie menzurki o jednakowej pojemności, 50 cm3 wody, 50 cm3 denaturatu, Przebieg doświadczenia: do menzurek nalewamy wodę i denaturat, następnie przelewamy denaturat do wody i mieszamy. Laboranci: Ania i Patrycja Wnioski: całkowita objętość jest mniejsza niż 100 cm3, których się spodziewaliśmy.

Rozmiary i kształty cząstek Doświadczenie 2. Potrzebne rzeczy: Dwie menzurki o jednakowej pojemności, Kasza gryczana lub mak Groch, Przebieg doświadczenia: zmierz objętość kaszy i grochu, następnie zmieszaj w menzurce kaszę z grochem i energicznie potrząśnij. Laboranci: I. Agata i Kamil, pomaga Daniel II. Anni i Daniel

Rozmiary i kształty cząstek Doświadczenie 2 pełni rolę pomocniczą: wskazuje, że gdyby ciecze było zbudowane z drobnych elementów, to oczywisty stałby się wynik doświadczenia 1. cząsteczki maja zatem różne rozmiary i kształty.

Zjawisko dyfuzji Doświadczenie 3. Potrzebne rzeczy: Flakonik perfum Przebieg doświadczenia: nakap na podłogę w odległym końcu sali kilka kropel perfum. Laborant: Mateusz Kogutowski Testerzy: pozostali członkowie grupy Wnioski: po 20 sekundach poczuliśmy zapach perfum w całej sali

Zjawisko dyfuzji Doświadczenie 4. Potrzebne rzeczy: Szklanka Torebka herbaty Wrząca woda Przebieg doświadczenia: herbatę zalewamy wrzącą wodą Laboranci: Dorota i Ola

Zjawisko dyfuzji Wnioski: po kilku minutach płyn uzyskał jednolitą barwę, bez mieszania.

Zjawisko dyfuzji Dyfuzja – samorzutne mieszanie ze sobą różnych substancji – gazów i cieczy (w bardzo niewielkim stopniu dotyczy to również ciał stałych). Dzieje się tak dlatego, że materia składa się z bardzo małych cząstek, które są w ciągłym ruchu.

Ruch cząsteczek Doświadczenie 5. Potrzebne rzeczy: Mikroskop Niewielka ilość tłustego mleka Woda Przebieg doświadczenia: przygotuj preparat mikroskopowy: rozcieńcz mleko wodą w proporcji 1:10. następnie umieść kroplę płynu na szkiełku podstawowym, nakryj szkiełkiem przykrywkowym. Laboranci: cała grupa

Ruch cząstek Wnioski: Obserwujemy większe i małe krople tłuszczu zawieszone w wodzie, Poruszają się one chaotycznie, Ruch spowodowany jest zderzeniami kropel tłuszczu z bardzo wielką liczbą niewidocznych pod mikroskopem cząsteczek wody.

Siły międzycząsteczkowe Doświadczenie 5. Potrzebne rzeczy: Szklanka Woda Gwoździe, śrubki Przebieg doświadczenia: nalej do szklanki do pełna wody, po jednej, wpuszczaj do niej gwoździe, śrubki. Laboranci: Kamil, Kamil, Dorota, Ola, Patrycja

Siły międzycząsteczkowe Co trzyma wodę w szklance i nie pozwala jej się wylać? Łącznie wrzuciliśmy ¼ szklanki gwoździ i śrubek Wnioski: gwoździ można włożyć bardzo dużo, a woda się nie wylewa, tylko robi się wypukła – zjawisko menisku wypukłego.

2. Kilka słów o naukowcach Robert Brown

Demokryt z Abdery Filozof grecki zajmujący się zagadnieniem budowy świata, Twórca atomistycznej budowy materii, Atom wg Demokryta posiada kształt, orientację, punkt położenia w przestrzeni, masę, Atomy są w ciągłym ruchu,

John Dalton Doświadczalne potwierdzenie teorii atomistyczno-cząsteczkowej budowy materii, główne założenia: Atomy tego samego pierwiastka są identyczne pod względem masy i rozmiarów, Atomy mają kształt kulisty, Atom jest najmniejszą cząstką pierwiastka, która posiada wszystkie cechy tego pierwiastka, Atomy łączą się tworząc cząsteczki, Związek chemiczny jest zbiorem takich samych cząsteczek.

Robert Brown W wyniku badań potwierdził ruchy cząsteczek, Odkrył nieregularne ruchy i zderzenia mikroskopijnie małych cząstek pyłków kwiatowych „zawieszonych” w gazach i cieczach – zjawisko to określane jest ruchami Browna.

3. Budowa geologiczna Ziemi

Budowa wnętrzna Ziemi Wnętrze Ziemi ma budowę warstwową. Wraz z głębokością rośnie ciśnienie i temperatura. Najlepiej poznana jest skorupa ziemska. Wyróżnić w niej można dwie charakterystyczne warstwy: bazaltową i granitową. Pierwsza obejmuje całą naszą planetę, druga stanowi jedynie fundament wszystkich kontynentów.

Poznając budowę wnętrza Ziemi zapoznaliśmy się z informacjami umieszczonymi w Internecie oraz przypomnieliśmy sobie wiedzę zdobytą na lekcjach geografii. Postanowiliśmy wykonać model budowy wnętrza Ziemi. Podstawowym materiałem była masa solna i farby plakatowe.

Model budowy wnętrza Ziemi Skorupa ziemska: kontynentalna i oceaniczna, skały magmowe, osadowe i przeobrażone, Jądro Ziemi: wewnętrzne, zewnętrzne, Płaszcz Ziemi: górny, dolny,

Granit karkonoski - równokrystaliczny Minerały i skały Na podstawie planszy przypomnieliśmy sobie minerały skałotwórcze. Granit karkonoski - równokrystaliczny Gołym okiem odróżnić można: skalenie, miki i kwarc.

Granit Bazalt Piaskowiec Wapień Sól kamienna Podział skał Magmowe Głębinowe Wylewne Osadowe Okruchowe Organiczne Chemiczne Przeobrażone Granit Bazalt Piaskowiec Wapień Sól kamienna

Teoria i co dalej… Nasza radosna twórczość…

Przekrój przez wulkan

Jak powstały Sudety? Etap I W czasie ruchów górotwórczych kaledońskich i hercyńskich Sudety zostały sfałdowane i wypiętrzone.

Jak powstały Sudety? Etap II W wyniku procesów zewnętrznych Sudety uległy prawie całkowitemu zrównaniu.

Jak powstały Sudety? Etap III Podczas orogenezy alpejskiej Sudety popękały wzdłuż uskoków, a następnie niektóre ich części zostały ponownie wypiętrzone. Dlatego mówimy, że Sudety mają budowę zrębową.

Jak powstały Sudety? Etap IV W Sudetach po dzień dzisiejszy obserwujemy działalność czynników zewnętrznych – takich procesów jak: wietrzenie, erozja, ruchy masowe i akumulacja.

Podsumowanie Nasze zajęcia upływały na przyswajaniu wiedzy i umiejętności poprzez: Wykonywanie ciekawych doświadczeń, Wyszukiwanie i analizowanie informacji zawartych w różnych źródłach, Wykonywanie modeli plastycznych, Ciekawą dyskusję, Dobrą zabawę.

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ Gimnazjum nr 2 w Gdańsku, Grupa 2, 96/97_MP_G2 Opiekun: Anna Pinio