Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

PREZENTACJA WYKONANA PRZEZ GRUPĘ 2 Z GIMNAZJUM NR 1 W CHEŁMŻY

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "PREZENTACJA WYKONANA PRZEZ GRUPĘ 2 Z GIMNAZJUM NR 1 W CHEŁMŻY"— Zapis prezentacji:

1 PREZENTACJA WYKONANA PRZEZ GRUPĘ 2 Z GIMNAZJUM NR 1 W CHEŁMŻY
BUDOWA MATERII PREZENTACJA WYKONANA PRZEZ GRUPĘ 2 Z GIMNAZJUM NR 1 W CHEŁMŻY

2 Około 15 mld lat temu wszystko się zaczęło
Nastąpił wielki wybuch

3 Z powstaniem Wszechświata zaczęła powstawać obecna materia,

4  Materią jest wszystko, co ma masę i zajmuje objętość, wszystko, czego możesz dotknąć. Materia składa się z wszystkich materiałów dokoła nas - gazów, cieczy i ciał stałych o róznych kształtach i wymiarach.  Różne formy materii

5 Otaczająca nas materia może występować w trzech stanach skupienia
rys. Schemat cząsteczki w różnych stanach skupienia. Otaczająca nas materia  może występować w trzech stanach skupienia

6 Otóż okazuje się, że materia nie ma struktury ciągłej
Otóż okazuje się, że materia nie ma struktury ciągłej. Ma ona budowę ziarnistą, nieciągłą, gdyż dowolnie mała przestrzeń pomyślana w jej wnętrzu nie jest nią całkowicie wypełniona. To oznacza, że istnieją w tej bryle materii puste przestrzenie nie zawierające żadnych składników materialnych. O nieciągłej budowie materii wnioskujemy z szeregu potocznych zjawisk. Na przykład proces dyfuzji, czyli zjawisko samorzutnego mieszania się różnych substancji we wszystkich stanach skupienia zachodzi dzięki temu, że pomiędzy skupieniami (cząsteczkami) jednej substancji istnieją wolne przestrzenie, przez które mogą przenikać cząsteczki innej substancji.

7 DOŚWIADCZENIE Do szklanki wsypujemy groch i podobną objętość kaszy. Zaznacz górny poziom, a następnie wymieszaj wszystko. Co zaobserwowałeś? Groch i kasza wymieszały się tak że objętość mieszaniny jest mniejsza niż przed wymieszaniem. Dlaczego tak się stało? Ponieważ puste miejsca miedzy ziarnami Grochu zajęły ziarna kaszy. kasza groch

8 DOŚWIADCZENIE: Pomoce: Dezodorant lub perfumy. Przebieg doświadczenia:
W jednym końcu pokoju rozpylcie dezodorant lub perfumy. Po chwili zapach będziecie czuć w całym pomieszczeniu. Cząsteczki dezodorantu rozprzestrzeniają się między cząsteczkami powietrza i przemieszczają się po całym pomieszczeniu we wszystkich kierunkach.

9 Z lekcji przyrody czy chemii wiecie, że wszystko to co nas otacza zbudowane jest z atomów lub cząsteczek (połączonych atomów). Budowa atomu Helu

10 Budowa atomu Atomy wszystkich pierwiastków składają się z dwóch zasadniczych elementów: jądra atomu chmury elektronowej Jądro atomu jest centralną częścią atomu wokół której znajduje się chmura elektronowa. Jądro atomu składa się z dwojakiego rodzaju podstawowych cząstek elementarnych: protonów neutronów Proton to cząstka elementarna obdarzona elementarnym dodatnim ładunkiem elektrycznym tzn. równym plus1 i masie równej 1. Neutron to cząstka elementarna nie posiadająca ładunku elektrycznym o masie równej 1. Chmura elektronowa składa się z elektronów krążących wokół jądra. Elektron to cząstka elementarna obdarzona elementarnym ujemnym ładunkiem elektrycznym tzn. równym minus1 i masie 1840 razy mniejszej od masy protonu. Tak więc cała masa atomu skoncentrowana jest praktycznie w jego jądrze.

11 Dwa lub kilka atomów tworzą cząsteczkę, natomiast kilka cząsteczek tworzy pierwiastek. Skupisko pierwiastków, powstałych wskutek naturalnych procesów geologicznych tworzy skały. Skały Magmowe Osadowe Metamorficzne

12 Skały osadowe Sól Wapień Piaskowiec

13 Skały magmowe Granit Pegmatyt Porfir

14 Skały metamorficzne Marmur Mylonit Łupek

15 Materia może przybierać różne kształty w postaci przestrzennych brył.
Ostrosłup Pc = Pp + Pb  V = 1/3 • Pp • h gdzie    h - długość wysokości ostrosłupa,             Pb - pole powierzchni bocznej (suma pól ścian bocznych),             Pp - pole podstawy ostrosłupa,             Pc - pole powierzchni całkowitej ostrosłupa,             V - objętość ostrosłupa.  c h b a P = 4π R2            V = 4⁄3 • π R3 gdzie:    P - pole powierzchni kuli,             R - długość promienia kuli,            V - objętość kuli. Walec Kula Pp = π r2            Pb = 2π r h  Pc = 2 Pp + Pb = 2 π r (r + h) V = π r2 h gdzie:    h - długość wysokości walca,             r - długość promienia podstawy walca,            Pp - pole podstawy walca,             Pb - pole powierzchni bocznej walca,            V - objętość walca. 

16 Dziękujemy za uwagę 96/64_MP_G2


Pobierz ppt "PREZENTACJA WYKONANA PRZEZ GRUPĘ 2 Z GIMNAZJUM NR 1 W CHEŁMŻY"

Podobne prezentacje


Reklamy Google