Budowa cząsteczkowa materii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Chemia w życiu Wykonał: Radosław Flak Z klasy 1A 2011/2012.
Advertisements

Tajemniczy świat atomu
Jak widzę cząstki elementarne i budowę atomu.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Obwody elektryczne, zasada przepływu prądu elektrycznego
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
ELEKTROLIZA Elektroliza jest to proces zachodzący wskutek przepływu prądu stałego przez roztwór elektrolitu lub elektrolit stopiony (termoelektroliza).
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna.
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
Jak widzę cząstki elementarne i budowę atomu?.
SYSTEMATYKA SUBSTANCJI
Woda i roztwory wodne. Spis treści Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Budowa Cząsteczkowa Materii.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Odkrywanie cząstek elementarnych cześć I
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
Lód Właściwości i niecodzienne użycie.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Rutkach ID grupy:
MIKOŁAJ MIKULSKI NG nr. 9 ,,PRIMUS”
Budowa cząsteczkowa materii.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: PUBLICZNE GIMNAZJUM w CZŁOPIE
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Sierakowicach ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Opracowanie: Krzysztof Zegzuła
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Lini ID grupy:
Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE GRUPY
Zespół Szkół Samorządowych Gimnazjum im
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Zalewie ID grupy:
Doświadczenia z budowy materii
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
BUDOWA MATERII. Zespół Szkół w Starym Polu.
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Zespół Szkół w Nowej Wsi Lęborskiej Budowa cząsteczkowa materii
Zespół Szkół w Potęgowie Budowa cząsteczkowa materii.
Budowa materii Trochę historii. Budowa materii Trochę historii.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Atom.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
ELEKTROSTATYKA I PRĄD ELEKTRYCZNY
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat?
Właściwości i budowa materii
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
1.
1.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Zespół badawczy : Judyta Izabela Stepaniuk i Elżbieta Dzienis Zdjęcia : p. Ewa Karpacz, J. I. Stepaniuk i E. Dzienis P REZENTACJĘ OPRACOWAŁA J. I. S TEPANIUK.
Budowa atomu. Izotopy opracowanie: Paweł Zaborowski
Właściwości i budowa materii
Budowa atomu.
DYFUZJA.
Doświadczenie Rutherforda. Budowa jądra atomowego.
Zapis prezentacji:

Budowa cząsteczkowa materii Prezentacja grupy 96/44_mp_g2 Opiekun: Iwona Domarecka

Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

My W skład naszej grupy wchodzą: Pani Iwona Domarecka Monika Dutkowska Hubert Gąsiewski Kacper Gorbacz Tomek Jakonis Aleksandra Kozicz Remek Markowski Emil Milczanowski Edyta Rzeczkowska Artur Stangrecki Mateusz Wasilewski Przemek Wojciechowski Alicja Wyszkowska

Spis treści: Cząsteczkowa budowa materii i atomy (chemia) Reakcje chemiczne (chemia) Ruchy Browna i budowa mikroskopu (fizyka) Materia jako organizmy żywe (biologia) Tablica stratygraficzna (geografia) Pola brył (matematyka) Zdjęcia z doświadczeń wykonywanych przez naszą grupę

Cząsteczkowa budowa materii Materia jest to wszystko co nas otacza. Zbudowana jest ona z małych drobin (tzw. atomów) które mają różne położenie względem siebie: Będąc blisko siebie tworzą ciało stałe Będąc w niewielkiej odległości tworzą ciecz Będąc daleko od siebie tworzą gaz

Doświadczenia: Doświadczenie I Potrzebne przedmioty: Perfumy Przebieg: Ustań w rogu, a następnie użyj perfum. Zobaczysz, że zapach szybko rozejdzie się po pomieszczeniu. Wyjaśnienie: Perfumy mają gazowy stan skupienia tak więc ich cząsteczki są względem siebie oddalone co umożliwia szybkie rozejście się gazu.

Doświadczenia: Doświadczenie II Potrzebne przedmioty: Słoik Woda Sól Włóczka Ołówek Przebieg: Do słoika wlej roztwór nasycony wody i soli. Na górze połóż ołówek do którego będzie przyczepiona włóczka. Wyjaśnienie: Po tygodniu na sznurku zacznie osadzać się sól co będzie świadczyło o krystalizacji i o tym, ze woda i sól to ciecz jednorodna którą można rozdzielić na składniki pierwsze.

Doświadczenia: Doświadczenie III Potrzebne przedmioty: Trzy szklanki Kasza Fasola Przebieg: Do pierwszej szklanki wsyp tyle samo kaszy co do drugiej fasoli, a następnie wszystko zmieszaj w trzeciej szklance. Wyjaśnienie: Pomimo, że zmieszałeś razem tyle samo kaszy i fasoli w trzeciej szklance było ich mniej. Dzieje się tak, ponieważ mniejsze ziarenka kaszy weszły w szczeliny pomiędzy fasolą co świadczy o ziarnistej budowie materii.

Doświadczenia: Doświadczenie I Potrzebne przedmioty: Spirytus Słoik Gaza Starta skórka pomarańczy Przebieg: Do słoika nalej spirytusu i przywiąż gazę tak aby dotykała spirytusu. Następnie wsyp do tego skórkę i zostaw na kilka dni. Wyjaśnienie: Był to proces estryfikacji w którym powstał estr czyli substancja o silnym zapachu.

Atom- najmniejsza część materii Atom– najmniejszy składnik materii, któremu można przypisać właściwości chemiczne. Atomy są podstawowymi elementami budującymi materię z punktu widzenia chemii i pozostają najmniejszymi cząstkami rozróżnianymi metodami chemicznymi. Nie zmieniają się w reakcjach chemicznych.

Budowa atomu Atomy składają się z jądra i otaczających to jądro elektronów. W jądrze znajdują się z kolei nukleony: protony i neutrony. Neutrony są cząstkami obojętnymi elektrycznie, protony noszą ładunek elektryczny dodatni, zaś elektrony – ujemny. W każdym obojętnym atomie liczba protonów i elektronów jest jednakowa. W takiej sytuacji łączny ładunek protonów i elektronów wynosi zero. Atomy z liczbą elektronów różną od liczby protonów nazywane są jonami, czyli atomami posiadającymi ładunek elektryczny. O właściwościach atomów decyduje głównie liczba protonów w jądrze atomowym. Grupy atomów o takiej samej liczbie protonów w jądrze, a różnej liczbie neutronów określamy jako izotopy danego pierwiastka (określonego liczbą protonów).

Ruchy Browna Ruchy Browna to chaotyczne ruchy cząstek w płynie (cieczy lub gazie), wywołane zderzeniami zawiesiny z cząsteczkami płynu. W 1827 roku brytyjski biolog Robert Brown obserwując przez mikroskop pyłki kwiatowe w zawiesinie wodnej dostrzegł, iż znajdują się one w nieustannym, chaotycznym ruchu. Ruchy Browna obserwuje się dla mikroskopijnych, mniejszych niż mikrometr, cząstek zawiesiny bez względu na ich rodzaj. Cząsteczki poruszają się ciągle a ich ruch nie słabnie. Prędkość ruchu jest większa dla mniejszych cząstek i wyższej temperatury.

Budowa mikroskopu Mikroskop- urządzenie służące do obserwacji małych obiektów, zwykle niewidocznych gołym okiem.

Doświadczenia: Doświadczenie I Potrzebne przedmioty: szklanka mleko olej Przebieg: Do szklanki nalej mleko oraz olej. Zobaczysz jak olej będzie się poruszał Wyjaśnienie: Powyżej opisane są ruchy Browna. My właśnie przeprowadziliśmy te same doświadczenie co on jednak zamiast pyłków był olej, a wody- mleko Doświadczenie II To samo doświadczenie możemy też wykonać używając wody zamiast mleka

Inne doświadczenia z dziedziny fizyki Doświadczenie I Potrzebne przedmioty: Mentoss Cola Przebieg: Na podwórku do coli wrzuć dwa lub trzy mentosy, a zobaczysz jak cola wyleje się z butelki. Wyjaśnienie: Mentos ma chropowatą powierzchnię do której przyczepia się gaz tworząc pianę. Natomiast ona nie mieszcząc się w butelce szuka otworu przez który mogłaby się ulotnić.

Inne doświadczenia z dziedziny fizyki Doświadczenie II Potrzebne przedmioty: Szklana butelka Woda Młotek o dużej powierzchni Przebieg: Z pełnej butelki wody odlej trochę tak aby była pełna w 9/10. Następnie trzymając ja w reku za szyjkę młotkiem uderz w otwarcie. Wyjaśnienie: Podstawa butelki odpadnie. Stanie się tak, ponieważ na jej dnie pojawi się próżnia która zassa denko.

Inne doświadczenia z dziedziny fizyki Doświadczenie III Potrzebne przedmioty: Szklana butelka z dużym otworem Papier i zapałki Ugotowane jajko na twardo bez skorupki Przebieg: Do butelki wrzuć palący się papier, a następnie otwór zatkaj jajkiem. Wyjaśnienie: Jajko zostanie zassane do środka, ponieważ ogień wypali powietrze tworząc w butelce próżnię.

Reakcje chemiczne Reakcja chemiczna - każdy proces, w wyniku którego następuje zrywanie lub powstawanie nowych wiązań chemicznych. Reakcje proste i złożone Reakcja prosta to pojedynczy akt zerwania lub powstania jednego wiązania chemicznego. W przyrodzie bardzo rzadko obserwuje się reakcje proste. Można do nich zaliczyć np.: rozpad cząsteczek chloru (Cl-Cl) pod wpływem światła UV. Olbrzymia większość obserwowanych reakcji to reakcje złożone, w których dochodzi jednocześnie do rozpadu jednych wiązań i powstania drugich. Każdą reakcje złożoną można zapisać jako ciąg następujących po sobie reakcji prostych, które w tym przypadku nazywają się reakcjami elementarnymi. Np.: reakcja między bromowodorem i etylenem CH2=CH2 prowadząca do powstania bromoetanu (BrCH2-CH3) wiąże się z rozerwaniem wiązania H-Br, zamianą wiązania podwójnego C=C na wiązanie pojedyncze i powstanie wiązania C-Br i C-H.

Typy reakcji i ich schematy Typ reakcji Schemat Przykłady Reakcja syntezy X + Y → XY CO2 (g) + H2O (c) → H2CO3 (aq) Reakcja analizy XY → X + Y ZnCO3 (s) → ZnO (s) + CO2 (g) Reakcja wymiany X + YA → XA + Y C (s) + ZnO (s) → CO (g) + Zn (g) Reakcja podwójnej wymiany XA + YB → XB + YA NaOH (aq) + HCl (aq) → NaCl (aq) + HOH (c)

Doświadczenia: Doświadczenie I Potrzebne przedmioty: dwie probówki Siarczan miedzi Węglan sodu Przebieg: Zalej wodą dwie probówki do połowy, następnie do jednej probówki dodaj szczyptę siarczanu miedzi, a do drugiej węglanu sodu. Następnie zmieszaj te substancje. Wyjaśnienie: Po zmieszaniu obu substancji ze sobą w probówce zaszła reakcja chemiczna (ciało w stanie ciekłym+ ciało w stanie ciekłym= ciało stałe) w której powstał węglan miedzi.

Doświadczenia: Doświadczenie II Potrzebne przedmioty: Skórka pomarańczy - Spirytus Przebieg: Pokrój drobno skórkę pomarańczy, następnie nałóż ją na gazę ułożoną w szklance. Zalej skórkę spirytusem. Szklankę odstaw na 4 dni. Wyjaśnienie: Po 4 dniach ze szklanki unosi się przyjemny zapach. Wynika to z faktu, iż pomiędzy alkoholem i kwasem zaszła reakcja estryfikacji, której efektem było powstanie pachnącego estru. Kwas organiczny + alkohol = ester + woda

Materia jako organizmy żywe Cały wszechświat składa się z dwóch typów form fizycznych – materii i energii. Materią jest wszystko to, co ma jakąś masę i zajmuje pewną przestrzeń (naturalnie materia może posiadać inne cechy jak kształt, wielkość, kolor, temperaturę lecz definicja materii obejmuje te dwa podstawowe parametry inne z nich wynikają). Energią natomiast opisuje się możliwość zmian stanu materii (zmiana kształtu, wielkości, temperatury, itp. ) lub jej położenia (obrót, przesunięcie, itp.).Energia sama w sobie jest niepoliczalna więc mierzy się ją na podstawie zmian energii (energia kinetyczna) lub potencjalną możliwością zmiany energii (energia potencjalna)

Doświadczenia: Doświadczenie I Potrzebne przedmioty: Dwa słoiki Rzeżucha Folia aluminiowa Wata Przebieg: W dwóch słoikach zasiej po tyle samo ziaren rzeżuchy (ok. 30). Następnie jeden z nich owiń folią aluminiową tak aby do środka nie docierało światło. Słoiki postaw koło siebie i odczekaj dwa tygodnie aż do otwarcia. Wyjaśnienie: Po dwóch tygodniach rzeżucha w słoiku owiniętym folią będzie żółta i wyrośnie mniej ziaren niż w drugim słoiku. Stanie się tak, ponieważ do rzeżuchy w owiniętym słoju nie dotrze światło co uniemożliwi metabolizm.

Doświadczenia Doświadczenie II Potrzebne przedmioty: Dwa termosy Ziarna grochu Wata Przebieg: Jeden termos wypełnij kiełkującymi ziarnami grochu, a drugi całkiem suchymi. Zatkaj otwór watą. Codziennie przez pięć dni mierz temperaturę. Wyjaśnienie: Przy kiełkowaniu ustępuje okres spoczynku, zatem rozpoczyna się metabolizm, w tym bardzo intensywne oddychanie które jest procesem katabolicznym, rozpadu, któremu towarzyszy wydzielenie energii. W termosie z kiełkującymi nasionami temperatura powinna być wyższa.

Doświadczenia: Doświadczenie III Potrzebne przedmioty: Słoik Ocet Kość Przebieg: W słoiku pełnym octu zostaw na ok.. Tydzień kość. Wyjaśnienie: Z kości wytrącą się substancje mineralne które odpowiadają za jej sztywność tak więc w rezultacie będzie można ją zgiąć.

Tablica stratygraficzna Materia jest to również ziemia, a jej dzieje opisuje tablica stratygraficzna. Tabela stratygraficzna – schemat obrazujący przebieg historii Ziemi na podstawie następstwa procesów i warstw skalnych. Obecnie przyjęta tabela stratygraficzna została ustalona przez Międzynarodową Komisie Stratygrafii (ICS). Tabela ta jest podstawowym narzędziem pracy geologów i paleontologów. Tabela ta jednoznacznie definiuje oficjalną terminologię okresów geologicznych w historii Ziemi, dzięki czemu unika się stosowania tych samych nazw w różnych znaczeniach w publikacjach naukowych i podręcznikach z zakresu geologii i paleontologii.

Tablica stratygraficzna Przykładowa tablica stratygraficzna:

Skala czasu geologicznego: .

Doświadczenia: Doświadczenie I Potrzebne przedmioty: Miska pełna wody Korkowa podstawka Igła Taśma Przebieg: Najpierw pocieraj igłę o magnes a następnie przyklej ją do podstawki. Całość włóż do miski. Wyjaśnienie: Igła zacznie się obracać a następnie wskaże północ. Stanie się tak ponieważ nasza Ziemia sama w sobie jest magnesem.

Pola brył Wiadomo że materia ma swoją objętość którą obliczamy następującymi wzorami: Gdzie: Gdzie: Pp- pole podstawy r- promien Pb- pole boczne l- tworząca stożka (odcinek łączący wierzchołek z podstawą) H- wysokość H- wysokość

Zdjęcia z doświadczeń wykonywanych przez naszą grupę

Zdjęcia z doświadczeń wykonywanych przez naszą grupę

Budowa cząsteczkowa materii Prezentacja grupy 96/44_mp_g2 Opiekun: Iwona Domarecka