AGENDA Dane informacyjne Wstęp teoretyczny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Brzezinach ID grupy: 98/72
Advertisements

Zespół Szkół im. Ks. Jerzego Popiełuszki
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MATEMATYCZNO FIZYCZNA
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr2 Gimnazjum nr3 z Oddziałami Integracyjnymi w Hajnówce. ID grupy: 96/78_MP_G2 Opiekun: Lija Grosz. Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum Nr 43 w Szczecinie ID grupy: 98/38_MF_G2
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane informacyjne: Gimnazjum im. Marii Skłodowskiej-Curie
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
„Zbiory, relacje, funkcje”
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
ANALIZA BADANIA STATYSTYCZNEGO
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
ZROZUMIEĆ RUCH Dane INFORMACYJNE Międzyszkolna Grupa Projektowa
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
dla klas gimnazjalnych
Statystyczny Uczeń Naszej Szkoły
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: PUBLICZNE GIMNAZJUM w CZŁOPIE
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr 5 w Szczecinku i Zespół Szkół w Opalenicy ID grupy: 97/41_mf_g2 i 97/71_mf_g1 Kompetencja:
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 w Poznaniu
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Program Operacyjny kapitał Ludzki
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość substancji? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Zadanie z gęstością 6. Zdjęcia z wycieczki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Statystyka ©M.
Program Operacyjny kapitał Ludzki CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt,, Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT!!!” jest.
STATYSTYKA Pochodzenie nazwy:
Zapis prezentacji:

AGENDA Dane informacyjne Wstęp teoretyczny Zadania, doświadczenia, wyniki

Realizatorzy projektu Uniwersytet Szczeciński COMBIDATA Poland Sp. z o.o.

Patroni Projektu Zachodniopomorski Kurator Oświaty Wielkopolski Kurator Oświaty Lubuski Kurator Oświaty

Dane informacyjne Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 2 im Powstańców Wielkopolskich w Wolsztynie ID grupy: 98/4_mf_g2 Kompetencja: Matematyczno-fizyczna Temat projektowy: Opis statystyczny naszej klasy Semestr/rok szkolny: 2 semestr 2010/2011 roku

„Poezja cyfr jest sztuką trudną. Przy pomocy rocznika statystycznego i tabliczki mnożenia można udowodnić wszystko.” Bogdan Butryńczuk

WSTĘP TEORETYCZNY

ETYMOLOGIA NAZWY Termin "statystyka" został zaczerpnięty od łacińskich słów status (państwo, w średniowiecznej łacinie - polityczny stan rzeczy) oraz statisticum collegium (rada państwa), a także włoskiego statista (mąż stanu, polityk).

Pojęcie "statystyka" w znaczeniu bliższym dzisiejszemu wprowadził do powszechnego użytku w roku 1749 Gottfried Achenwall (niemiecki statystyk). Natomiast jako pierwszy słowa "statystyka" w języku polskim użył Stanisław Staszic w 1809 roku w dziele "O statystyce Polski". Jednak znaczenie tego pojęcia w jego rozumieniu zbliżone było do "państwoznawstwa".

Termin statystyka Obecnie termin "statystyka" nie jest jednoznaczny. Jest to: nauka o metodach służących odkrywaniu prawidłowości w zachowaniu się pewnych zbiorowości (np. ludzi czy instytucji) jak i nauka o metodach badania, takich jak zbieranie, analiza i interpretacja danych liczbowych charakteryzujących pewien zbiór jednostek. zbiór danych zawartych na tradycyjnych (np. tablice) bądź nowoczesnych (komputerowe bazy danych) nośnikach informacji. parametr charakteryzujący daną zbiorowość (np. średni dochód). termin, którego tego używa się w bardzo wąskim znaczeniu do określenia pewnej wielkości, np. statystyka t-Studenta. nazwa jednego z działów matematyki stosowanej

Rodowód statystyki Wśród specjalistów z dziedziny statystyki istnieją dwie koncepcje dotyczące genezy statystyki jako dyscypliny naukowej. Według pierwszej grupy autorów początki statystyki ściśle związane są z państwoznawstwem, a za jej pionierów uznawani są przedstawiciele statystyki opisowej, tacy jak: Giovanni Bolero, Hermann Conring, Johan Achenwall. Zgodnie z opinią drugiej grupy autorów podwalinami współczesnej statystyki jest arytmetyka polityczna stworzona przez Johna Grunta, Edmunda Halley'a oraz Williama Petty.

badaniami statystycznymi Kto zajmuje się badaniami statystycznymi W polsce ? Główny Urząd Statystyczny, GUS Ośrodek Badania Opinii Publicznej, OBOP

Z historii 9 marca 1789 r. Sejm Czteroletni wysłuchał informacji Fryderyka hrabiego Moszyńskiego o sytuacji ekonomicznej i finansowej kraju i województw, przygotowanej na podstawie ogromnej pracy samego autora oraz jego licznych współpracowników. Dzień ten uważa się za początki Polskiej Statystyki Publicznej.

Z historii Rada Główna Polskiego Towarzystwa Statystycznego wspólnie z Komitetem Statystyki i Ekonometrii Polskiej Akademii Nauk i Głównym Urzędem Statystycznym ustanowiły dzień 9 marca dorocznym Dniem Polskiej Statystyki. Pierwsze obchody tego święta odbyły się 9 marca 2009r. w gmachu Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej.

Niektóre narodowe/krajowe urzędy statystyczne w europie Austria Statistics Austria Białoruś Ministry of Statistics and Analysis Belgia Statistics Belgium Czechy (Republika Czeska) Czech Statistical Office Dania Statistics Denmark Francja The National Institute of Statistics and Economic Studies (INSEE) Grecja National Statistical Service of Greeces

Niektóre narodowe/krajowe urzędy statystyczne w europie Hiszpania Instituto Nacional de Estadística, España Litwa Statistics Lithuania Niemcy Statistisches Bundesamt Deutschland Norwegia Statistics Norway Szwecja Statistics Sweden Ukraina The State Committee of Statistics of Ukraine Włochy National Institut of Statistic

Podstawowe pojęcia związane ze statystyką

ANKIETA Ankietowa – metoda gromadzenia informacji, zawiera pytania zamknięte, półotwarte lub otwarte. Typy ankiet: -środowiskowa, -pocztowa, -jawna, -imienna, -telefoniczna, -panelowa, -anonimowa.

RESPONDENT Respondent - osoba, której opinie stanowią przedmiot badania w naukach społecznych, najczęściej w ankietach.

ŚREDNIA ARYTMETYCZNA Średnia arytmetyczna n liczb, to suma tych liczb podzielona przez ilość n liczb. Możemy mówić na przykład o średniej ocen z przedmiotu, średniej płacy w firmie albo średnim wzroście pewnej grupy ludzi.

MODA Modą wyników nazywamy wynik najczęściej występujący w danym zbiorze wyników. Moda nosi też nazwę: modalna, dominanta, wartość najczęstsza. Przykład: W zbiorze wyników {1, 2, 3, 1, 2, 1} modalną jest 1

MEDIANA Mediana to w statystyce wartość środkowa dzieląca zbiorowość (uporządkowany szereg) na dwie równe części.

OPIS STATYSTYCZNY NASZEJ GRUPY Badania zostały przeprowadzone na grupie 14 – osobowej a oto ich wyniki;

PODZIAŁ WEDŁUG PŁCI Dominantą są DZIEWCZYNY Męska część stanowi około 29% grupy Na jednego chłopaka przypadają 2,5 dziewczyny

MIESZKAMY NA WSI CZY W MIEŚCIE MIASTO WIEŚ LICZBA OSÓB 5 9

W JAKIM DNIU TYGODNIA SIĘ URODZILIŚMY? Poniedz. Wtorek Środa Czwart. Piątek Sobota Niedz. 2 osoby 3 osoby 1 osoba 4 osoby 1osoba Najwięcej osób urodziło się w czwartek Na każdy dzień tygodnia przypadją średnio 2 osoby

W JAKIM DNIU TYGODNIA SIĘ URODZILIŚMY?

JAKI DZIEŃ TYGODNIA LUBIMY NAJBARDZIEJ ?

W JAKIM MIESIĄCU SIĘ URODZILIŚMY ? Liczba osób Styczeń Luty 3 Marzec 4 Kwiecień 1 Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień

W JAKIM MIESIĄCU SIĘ URODZILIŚMY ?

ILE MIESIĘCY JUŻ przeżyliśmy ? Średnia liczba przeżytych miesięcy to 191 Wartością najczęstszą jest 179 Medianą jest 267,5

Kolor oczu Błękitne Szare Zielone Piwne 2 osoby 3 osoby 6 osób

WZROST Metry Centymetry 1,5 4 1,6 3 3 3 1,6 7 7 1,6 8 1,7 0 0 1,7 2 1,7 6 1,8 0 1,9 0 2,1 0 Najwięcej osób mierzy 163cm. Najniższą osobą jest Jola, która mierzy 154cm. Najwyższy jest Bartek i mierzy 2m 10cm. Średni wzrost naszej grupy to 169,5cm.

WAGA PRZY URODZENIU W GRAMACH Dawid Daniel Bartek Kasia Paulina p. Bogna 2900 3150 2500 2750 3700 Jola Natalia Kornelia Karolina Paulina Adam Kamila 2500 2750 3150 3400

WAGA PRZY URODZENIU 2 500 500 500 2 750 750 750 2 900 900 3 150 150 150 150 3 400 3 700 Z wykresu możemy odczytać, że najwięcej z nas urodziło się z wagą 3150 g. Najcięższa okazała się nasza pani 3700 g. Średnia waga naszej grupy wynosi 2946 g. Statystyczny noworodek waży 2500 g, więc mieścimy się w normie.

WAGA DZISIAJ

Mierzymy puls Zmierzono puls 14 wypoczętym osobom. Osoby te wykonały ćwiczenie fizyczne, po których ponownie zmierzono im puls. Wyniki pomiarów przedstawiono na wykresach.

Wnioski Po ćwiczeniach znacznie wzrósł nasz puls. Przed ćwiczeniem 2 osoby miały puls powyżej 100, a po ćwiczeniach aż 5 osób miało tak wysoki wynik badania.

SPRAWDZAMY NASZĄ SPRAWNOŚĆ FIZYCZNĄ –rzut piłeczką mierzony w metrach

SPRAWDZAMY NASZĄ SPRAWNOŚĆ FIZYCZNĄ –rzut piłeczką mierzony w metrach

WNIOSKI Najdalszy rzut uzyskał Daniel- 65m, ta odległość jest równa odległości od naszej szkoły do najbliższego sklepu. Zdarzył się też krótki, nieudany rzut, który wynosił 5m. Średnia naszej grupy jest wysoka, ponieważ wynosi, aż 25,7m.

ILE CZASU DZIENNIE SPĘDZAMY PRZED TELWIZOREM?

Wnioski Dziennie przecięty Polak spędza przed telewizorem od 1 do 2 godzin. W święta co drugi Polak spędza przed telewizorem 4 godziny. Większość uczestników naszej grupy spędza przed telewizorem 1 godzinę.

ILE SMS-ÓW PISZEMY MIESIĘCZNIE?

ILE SMS-ów PISZE STATYSTYCZNY NASTOLATEK ?

ILE OSÓB NOSI OKULARY

Wnioski W Polsce wśród osób w przedziale wiekowym od 20 do 39 lat „okularników” jest mniej niż 15%, a wśród 50 i 60-latków jest ich aż 74%. W naszej grupie okulary nosi 14% osób.

Jak długi jest nasz krok? Paulina K. Kornelia Paulina Z. Kasia B. Kasia W. Karolina Jola Natalia Kamila Adam Daniel Dawid Bartek 80 70 100 90 60 50

KTÓREJ GODZINIE CHODZIMY SPAĆ? Z badania wynika, że najwięcej osób z naszej grupy chodzi spać o 23:00. IMIĘ GODZINA Kamila 00:00 Karolina 22:00 Adam 23:00 Paulina Kornelia Natalia Dawid Jola P. Bogna Kasia Daniel Bartek

Lewa czy prawa ręka? Praworęczni Leworęczni 12 2

WNIOSKI: W naszej grupie dominują praworęczni. Różne źródła podają, że ok. 8-10 procent polskiego społeczeństwa to osoby leworęczne. Na całym świecie, uznaje się, że ok. 10% społeczeństwa. My wypadamy ponad normą.

Jakiego rozmiaru buty nosimy? 3 6 3 7 3 8 8 8 8 8 8 3 9 4 2 2 4 4 4 5 5 0 Z diagramu łodygowo listkowego wynika, że aż 6 osób z naszej grupy nosi buty rozmiaru 38. To najbardziej „chodliwy” rozmiar. Jednak rozmiar 50 pobija wszystkich!!! Największa stopa należy do naszego Bartka.

BADANIE PRZEPROWADZONE PRZEZ NAS WŚRÓD 69 UCZNIÓW NASZEJ SZKOŁY SZACOWANIE DŁUGOSCI ODCINKA Nasz odcinek miał w rzeczywistości160 mm.

A TAKie długości w mm podawali ankietowani 17 54 70 82 94 99 100 124 130 130 130 135 135 142 147 150 150 160 160 160 160 161 170 170 170 170 170 170 170 170 170 170 185 185 185 186 187 190 190 190 200 200 225 225 225 225 225 225 225 225 225 225 230 230 230 230 230 230 250 250 250 250 250 270 270 270 270 270 274

A TAK ODPOWIADALI ANKIETOWANI Długość odcinka w mm 60 i mniej 60-100 101-159 160 161-220 221 i więcej Liczba odpowiedzi 2 5 12 4 19 27

Wnioski Obliczyliśmy średnią arytmetyczną pomiarów z ankiety i wyniosła ona około185,3913 mm Różnica między rzeczywistą długością, a średnią długością typowaną przez ankietowanych wyniosła około 25,4 mm. 4 uczniów „na oko” oszacowało prawidłowo. Najmniejszy wynik ankietowanego wynosił 17 mm, a największy 274mm. Moda to 170mm i 225mm, mediana to 185 mm.

BIBLIOGRAFIA http://www.stat.gov.pl/gus/5619_PLK_HTML.htm http://pl.wikipedia.org/wiki/Respondent http://pl.wikipedia.org/wiki/Technika_ankiety http://pl.wikipedia.org/wiki/Dominanta_(statystyka) http://pl.wikipedia.org/wiki/Mediana http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Arednia_arytmet yczna http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/POZ_Zasl uzeni_statystycy_dla_nauki.pdf http://www.statystyka.webatu.com/historia.html

Dziękujemy za uwagę. Grupa 98/4_mf_g2