Programowanie obiektowe III rok EiT

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
An overview and key findings Svein Sjøberg and Camilla Schreiner
Advertisements

Kamil Markuszewski Mateusz Mikłuszka
Analiza ryzyka projektu
Badania operacyjne. Wykład 1
Sonia Rzeczkowska Katowice, r. Witam Państwa.
Zarządzanie projektami partnerskimi
„Przygotowanie projektu zgodnie z metodologią PCM oraz nowy generator wniosków aplikacyjnych” dr Bartosz Grucza – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
Propozycja metodyki nauczania inżynierii oprogramowania
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Zasady metodyki Prince 2
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Marek Fertsch Systemy planowania i sterowania produkcją 1
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Idealne opracowanie punktu Implementation Joanna Bosiacka-Kniat, RPK Poznań Poznań, 12 kwietnia 2007r.
- instrumenty ewaluacji i monitoringu RSI
Bardzo ważnym elementem metodologii projektowania systemów informatycznych jest PMBoK PMBoK (ang. Project Management Body of Knowledge) jest zbiorem standardów.
S e a o f a d v e n t u r e Krok ku demokracji Bałtycki projekt młodzieżowy A Step towards Democracy Baltic Youth Project.
Spójność logiczna projektu.
Programowanie obiektowe III rok EiT
Programowanie obiektowe III rok EiT
Egzamin maturalny ustny z języka obcego obowiązujący od roku szkolnego 2011/2012 Prezentacja przygotowana na podstawie informacji zawartych w informatorze.
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Metodyki zarządzania projektami
Programowanie obiektowe III rok EiT dr inż. Jerzy Kotowski Wykład VIII.
Strategia partnerstwa. Strategia - to ogólny program działalności partnerstwa ukierunkowany na wykorzystanie potencjału i zasobów partnerów dla osiągnięcia.
Prof. Aleksander Surdej
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Dr Karolina Muszyńska Na podst.:
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Co chcieliśmy osiągnąć?
choroby układu krążenia (miażdżyca, udar)
OPIS PROJEKTU Elżbieta Książek Regionalny Punkt Kontaktowy ul. Rubież 46, Poznań tel. (61) fax (61)
INNOWACYJNE DZIA Ł ANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ CZY W Ł ADZE PUBLICZNE NAD ĄŻĄ J Ą ZA ZMIENIAJ Ą CYM SI Ę RYNKIEM? INNOVATIVE ACTIONS OF PUBLIC ADMINISTRATION.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Zarządzanie ryzykiem w projekcie
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Team Software Process Inżynieria oprogramowania II Wykład.
SAMOOCENA JAKO NARZĘDZIE IDENTYFIKACJI RYZYKA W SYSTEMIE KONTROLI ZARZĄDCZEJ Warszawa, 27 kwietnia 2015 r.
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
JOB SEARCH IS A JOB Career planning is building bridges from one’s current job/career.
Foundation for Promotion of Entrepreneurship – Continuing Education and Lifelong Learning NGO that responds to the training needs Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Zarządzanie zmianą Sesja 5 Zarządzanie interesariuszami – stronami procesu zmiany.
1 System wsparcia merytorycznego Partnerstw na rzecz Rozwoju w programie Equal szkolenie Equal Jachranka, stycznia 2005 r. © Bartosz Grucza, Beata.
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
Dr Wojciech Woźniak Department for General Sociology University of Lodz Projekt Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo – opracowanie i wdrożenie.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Dobór, gromadzenie i przechowywanie dowodów na potrzeby zadania audytowego Ministerstwo Finansów 24 września 2015 r. 1.
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
ANALIZA WARTOŚCI PRZEDSIĘWZIĘĆ PROJEKTOWYCH ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM KRYTERIUM ICH EFEKTYWNOŚCI Bartłomiej Czekaj Numer albumu: 1892 Promotor: Prof.
Budownictwo energooszczędne - Dyrektywy unijne a ich realizacja projekt ZEBRA 2020 Andrzej Rajkiewicz– Narodowa Agencja Poszanowania Energii.
Różne zastosowania metody SWOT opracowała Agnieszka OLSZOK I TIR.
Przygotowanie projektów unijnych
Efektywne planowanie i monitorowanie portfela inwestycji z Hadrone PPM
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Wprowadzenie i problem optymalnego grafiku
English Language Teaching Methodology for Non-Native English Language Teachers in Secondary School/Adults Education Rafał Rosiński Malta,
Europejski wymiar w nowatorskich działaniach kadry edukacyjnej koszalińskiego Ekonoma Małgorzata Kwiatkowska Uczestnik Erasmus+ MALTA 2017 ETI Zespół Szkół.
PROGRESS ON MONITORING OF SMART SPECIALISATION IN WARMIA-MAZURY REGION, POLAND July 2017, Barcelona.
Europejski Fundusz Społeczny po 2013 r.
Co chcieliśmy osiągnąć?
How to promote non violent parenting through positive parenting programmes - thougths from Poland Ewa Jarosz, Renata Szredzińska Tallin, 18 April 2018.
SYSTEMY ERP Piotr Stępniewski.
Zaproszenie na seminarium „OECD Economic Survey on Poland 2016”
Zapis prezentacji:

Programowanie obiektowe III rok EiT 2017-03-28 10:39:29 Programowanie obiektowe III rok EiT dr inż. Jerzy Kotowski Wykład III

Program wykładu Źródła podejścia obiektowego Podstawy metody PRINCE -PRojects In Controlled Environment) Podstawy metody LFA -Logical Framework Approach, składanie wniosków o grant) Język C++ -gadżety języka, polimorfizm, klasy, dziedziczenie) bez Pasji C++ -pojemniki, wyjątki, szablony, przestrzenie nazw, etc.) Przykład problemu -być może symulacja sieci wodociągowej) Podstawy języka JAVA Klasówka

Logical Framework Approach LFA powstało w 1960. Zostało stworzone przez USAID (United States Agency for International Development) jako narzędzie wspomagające planowanie, zarządzanie i ocenę efektywności wykonywanych czynności. Zostało później wykorzystane i zaadoptowane jako narzędzie wspomagające proces planowania i zarządzania przez wiele agencji i instytucji zainteresowanych posiadaniem takich narzędzi

LFA – użytkownicy ADB - Asian Development Bank, DANIDA - Danish Agency for International Development Cooperation, GTZ - Deutsche Gesellschaft für Technische Zusammenarbeit, ILO - International Labor Organization, NORAD - Norwegian Agency for Development Cooperation (North American Aerospace Defense Agency), ODA - Ohio (Oregon Department of Agriculture), SIDA - Swedish International Development Agency, UNIDO - United Nations Industrial Development Organization.

LFA a zarządzanie projektami PRINCE LFA Na potrzeby European Commission rozszerzono możliwości LFA usuwając jego słabe elementy dotyczące zarządzania projektem dodając element zwany PROJECT CYCLE MANAGEMENT. Narzędzie to opracowano w ramach jednego z projektów realizowanych w ramach Programu Tacis.

Fazy LFA LFA składa się z fazy analizy i z fazy planowania Faza Analizy Krok 1 Przeprowadzić stakeholder (bankier, filar) analysis Krok 2 Przeprowadzić analizę problemu Krok 3 Przeprowadzić analizę obiektów Faza Planowania Krok 4 Utworzyć model logiczny problemu Krok 5 Określić założenia i ryzyko Krok 6 Określić wskaźniki Krok 7 Przygotować plan prac Krok 8 Przygotować budżet projektu

LFA – Faza Analizy Krok 1 Przeprowadzić stakeholder analysis - zidentyfikować grupy, ludzi i instytucje, na które projekt może mieć wpływ, określić kluczowe problemy, ograniczenia i sytuacje, z którymi można się spotkać Krok 2 Przeprowadzić analizę problemu - sformułować problem; określić relacje przyczynowo-skutkowe i utworzyć drzewo problemu Krok 3 Przeprowadzić analizę obiektów - wydzielić obiekty z identyfikowanego problemu; zidentyfikować pojęcia i relacje pomiędzy nimi; połączyć obiekty w grupy (grona) i zaproponować strategię realizacji projektu

LFA – Faza Planowania Krok 4 Utworzyć model logiczny problemu - zidentyfikować elementy projektu, przetestować ich wewnętrzną logikę, sformułować obiekty w sposób wymierny (mierzalny) Krok 5 Określić założenia i ryzyko - określić warunki jakie muszą być spełnione aby można było zrealizować cały projekt ze szczególnym uwzględnieniem tych, na które projekt nie ma wpływu (są poza zasięgiem) Krok 6 Określić wskaźniki - określić sposoby i metody pomiaru postępu prac; sformułować indykatory; zdefiniować miary Krok 7 Przygotować plan prac - określić ciąg czynności i zależności pomiędzy czynnościami; określić czasy realizacji, wybrać milestones; określić zakres odpowiedzialnoś­ci osób zaangażowanych w realizację projektu Krok 8 Przygotować budżet projektu - wskazać niezbędne zasilanie (input) projektu; zbudować plan kosztowy, zaplanować szczegółowy budżet

Krok 1 - Stakeholder Analysis Stakeholders to ci wszyscy, którzy są zainteresowani projektem. Jeżeli są pozytywnie nastawieni przez projekt będą go sponsorować. Możliwa jest również sytuacja odwrotna. SA należy rozpocząć od określenia zbioru wszystkich Stakeholders. Można się wspomóc następującymi pytaniami: Co autor analizy (MY!) powinien wiedzieć. Czyje opinie i doświadczenie będą istotne dla sprawy. Kto będzie podejmował decyzje w sprawie projektu. Na kim będzie spoczywać obowiązek realizacji tych decyzji. Czyje poparcie będzie istotne do sukcesu projektu. Kto ma prawo czuć się zaangażowanym. Kto ma prawo czuć się zagrożonym przez projekt.

Krok 1 - Stakeholder Analysis, c.d. Po zdefiniowaniu zbioru SH powinno się z nimi nawiązać kontakt. Dobrym pomysłem jest zaproszenie ich na wspólny workshop, który powinien rozpocząć proces planowania sposobu realizacji projektu. Zadaniem SA jest identyfikacja kluczowych SH, wycenić ich zainteresowanie projektem lub wsparcie ze zwróceniem szczególnej uwagi jaki to może mieć wpływ na powodzenie lub klęskę projektu. Osiąga się to poprzez rozpoznanie: zaangażowania i zainteresowania SH w realizację projektu konfliktów interesów pomiędzy SH, które może rozwinąć perspektywa sukcesu projektu istniejących i potencjalnych związków pomiędzy SH, które może rozwinąć perspektywa sukcesu projektu właściwych dróg, przez które poszczególni SH mogą wziąć udział w projekcie.

Stakeholder Analysis – przykład Group What is their stake? Requirements for their continued support of the project Appropriate participation mechanism Social workers +training & new skills +improved job prospects +improved work practices consultation in development of new curricula non-discriminatory access to training inform about project progress involve in design of practical placement element of training consult about training needs & priorities Social work organizations +access to better qualified professionals involvement in development of new work practices Partner Country University +involvement in project planning, implementation & decision-making +new curriculum adopted to new labor market requirements +increased funding -increased recurrent costs +/- involvement in future projects continued involvement in project planning, implementation & decision-making support from Partner Country university hierarchy good working relations with other project partners staff training partnership with EU university for planning & implementation participation in day-to-day operations EU partner universities +management of project +enlarge international cooperation +future research spin-off continued commitment & involvement of university hierarchy partnership with Partner Country university for planning & implementation manage day-to-day operations Other Higher Education Institutes in the Partner Country +inform about project implementation +access to project results mechanisms to ensure active involvement in dissemination of project results inform about day-to-day operations inform about dissemination opportunities involve in curriculum development and design of teaching material Ministry of Education -loss of control over university resources +public image +/-accreditation of new courses consultation in project planning & implementation not to be threatened with loss of influence consult for project planning & implementation

SWOT - wstęp SA pozwala na określenie założeń i analizę ryzyka, które może wpłynąć na realizację projektu. Dokonuje się tego odpowiadając na następujące pytania: jaką rolę i odpowiedzialność należy przydzielić każdemu SH aby projekt mógł zakończyć się sukcesem? czy założone role i odpowiedzialność są wiarygodne i realne? jakie mogą być negatywne oddziaływania SH na projekt jak się one mogą w ostateczności skończyć? jak prawdopodobne są ich negatywne reakcje i czy jest to obszar największego ryzyka dla projektu? Rezultaty takiej analizy służą określeniu zbioru obiektów dla projektu

SWOT analysis Strengths - pozytywne wewnętrzne atrybuty organizacji Weakness - negatywne zewnętrzne atrybuty organizacji Opportunities (sposobność) - zewnętrzne czynniki, które mogą wpłynąć na poprawę perspektyw realizacji Threats (zagrożenia) - zewnętrzne czynniki, które mogą podkopać perspektywy realizacji Strengths Weakness Opportunities Threats

SWOT - przykład STRENGTHS WEAKNESSES Good contacts with professional organizations Well-located Well-qualified and motivated staff Merit-based procedures for appointing lecturers Outdated curriculum Shortage of text books and teaching materials Inflexible administrative system Inadequate employment services to assist students in finding jobs OPPORTUNITIES THREATS Cooperation with donor-funded programs (Tempus, Know-How, etc.) Stable political environment Well-established relationships with potential partner universities Low salaries Poor telecommunications Rapidly changing social and economic environment

Prawa Kerznera – część I Przyjmij metodologię zarządzania projektem i stosuj ją konsekwentnie. Wypełnij filozofię tej metody, które celem jest doprowadzenie do dojrzałych metod zarządzania i poinformuj o tym wszystkich zainteresowanych. Określ i usprawnij działanie mające zwiększyć efektywność na początku każdego projektu. Minimalizuj rozmiar wprowadzanych w trakcie realizacji projektu niezbędnych zmian poprzez wybór realnych celów. Uznaj, że koszt i harmonogram realizacji projektu są nierozdzielne. Wybierz odpowiednią osobę na kierownika projektu. Dostarczaj wykonawcom informacje wspomagające projekt a nie kieruj nimi. Wspieraj zaangażowanie członków zespołu i wspieraj bezpośrednie zarządzanie.

Prawa Kerznera – część II Koncentruj się raczej na asystowaniu niż na dostarczaniu. Dbaj o afektywne środki wymiany informacji, współpracy i wiarę w szybkie nabranie wprawy w sprawne i dojrzałe zarządzanie projektem. Dziel się wiedzą o warunkach osiągnięcia sukcesu z zespołem realizującym projekt i kadrą kierowniczą projektu. Unikaj nieproduktywnych spotkań. Koncentruj się na szybkim dostrzeganiu problemów i rozwiązuj je szybko i tanio. Mierz regularnie postęp prac. Używaj narzędzi wspomagających zarządzanie jako podstawy a nie jako środków zastępujących efektywne zarządzanie albo umiejętności członków zespołu. Uruchom kursy dokształcające wszystkich pracowników i uaktualniaj ich zawartość w oparciu o udokumentowane narzędzia.

Logical Framework Matrix - LFM

Logical Framework Matrix - przykład Elementy Logical Framework Komentarz Wider (overall) Objective Koń w dobrej kondycji Według naszej prywatnej oceny koń wygląda kiepsko. Trzeba mu jakoś pomóc, aby był w lepszym stanie (Needs analysis). Project (specific) Koń pije Uznajemy, że dobrym pomysłem będzie umożliwić koniowi napicie się wody. Output (Outcomes) Koń u źródła Chcemy zmienić to co możemy. Będziemy starali się zaprowadzić konia do wodopoju. Activities Ciągniemy konia do źródła Działanie ze zbioru dopuszczalnych, możliwych do realizacji Input Woda Do realizacji naszego celu potrzebne jest źródło wody Assumptions Przyczyna złej kondycji konia Zła forma konia nie musi być spowodowana brakiem wody. Risk Nie mamy wpływu na reakcje zwierzęcia Może się okazać, że bez użycia brutalnych metod nie uda się zmusić konia aby się napił.